COVID-19 AND EDUCATION IN NORTH REGIONAL STATE EDUCATION SYSTEMS: first lessons

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brito, Katia Cristina Custodio Ferreira
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Silva, Meire Lúcia Andrade da, Brito, Ana Gabriela Ferreira, Barbosa, Lêda Lira Costa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/9426
Resumo: The article presents and analyzes the level of development of the actions and deliberations of the State Teaching Systems of the North Region from the occurrence of the first case of contamination by COVID-19 in Brazil, revealing potentialities, trends and gaps. It uses documentary analysis from three categories: suspension of classes, deliberations regarding the possibilities of remote teaching and destination of school meals. It was identified that the deliberations have been provisional and indicate a predominant tendency to use distance learning tools although there are few conditions for access and learning from the solutions presented.
id UFT-7_c95dd5ed2f47e874dbdc41ecbcfa2cb4
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/9426
network_acronym_str UFT-7
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling COVID-19 AND EDUCATION IN NORTH REGIONAL STATE EDUCATION SYSTEMS: first lessonsCOVID-19 Y LA EDUCACIÓN EN LOS SISTEMAS DE EDUCACIÓN REGIONAL DEL ESTADO DEL NORTE: primeras leccionesCOVID-19 E A EDUCAÇÃO NOS SISTEMAS ESTADUAIS DE ENSINO DA REGIÃO NORTE: primeiras liçõesCOVID-19; Sistemas Estaduais de Ensino; Região Norte; Educação; Ensino remotoPolíticas públicasThe article presents and analyzes the level of development of the actions and deliberations of the State Teaching Systems of the North Region from the occurrence of the first case of contamination by COVID-19 in Brazil, revealing potentialities, trends and gaps. It uses documentary analysis from three categories: suspension of classes, deliberations regarding the possibilities of remote teaching and destination of school meals. It was identified that the deliberations have been provisional and indicate a predominant tendency to use distance learning tools although there are few conditions for access and learning from the solutions presented.El artículo presenta y analiza el nivel de desarrollo de las acciones y deliberaciones de los Sistemas de Enseñanza del Estado de la Región Norte desde la ocurrencia del primer caso de contaminación por COVID-19 en Brasil, revelando potencialidades, tendencias y brechas. Utiliza el análisis documental de tres categorías: suspensión de clases, deliberaciones sobre las posibilidades de la enseñanza remota y el destino de las comidas escolares. Se identificó que las deliberaciones han sido provisionales e indican una tendencia predominante a utilizar herramientas de aprendizaje a distancia, aunque existen pocas condiciones para acceder y aprender de las soluciones presentadas.O artigo apresenta e analisa o nível de desenvolvimento das ações e deliberações dos Sistemas Estaduais de Ensino da Região Norte a partir da ocorrência do primeiro caso de contaminação pelo COVID-19 no Brasil desvelando potencialidades, tendências e lacunas. Utiliza-se de análise documental a partir de três categorias: suspensão das aulas, deliberações a respeito das possibilidades de ensino remoto e destinação da alimentação escolar. Identificou-se que as deliberações têm sido provisórias e indicam uma tendência predominante de utilização de ferramentas de educação a distância embora se identifique parcas condições de acesso e aprendizagem a partir das soluções apresentadas.Universidade Federal do Tocantins - UFT2020-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/942610.20873/uft.2447-4266.2020v6n2a6ptObservatory Journal; Vol. 6 No. 2 (2020): v. 6 n. 2 (2020): Human and Social Sciences against Covid-19 / Ciências Humanas e Sociais no enfrentamento da COVID-19; a6ptObservatorio Magazine; Vol. 6 Núm. 2 (2020): v. 6 n. 2 (2020): Human and Social Sciences against Covid-19 / Ciências Humanas e Sociais no enfrentamento da COVID-19; a6ptObservatoire Journal; Vol. 6 No. 2 (2020): v. 6 n. 2 (2020): Human and Social Sciences against Covid-19 / Ciências Humanas e Sociais no enfrentamento da COVID-19; a6ptRevista Observatório ; v. 6 n. 2 (2020): v. 6 n. 2 (2020): Human and Social Sciences against Covid-19 / Ciências Humanas e Sociais no enfrentamento da COVID-19; a6pt2447-426610.20873/uft.2447-4266.2020v6n2reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/9426/17465https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/9426/17466Copyright (c) 2020 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessBrito, Katia Cristina Custodio Ferreira Silva, Meire Lúcia Andrade daBrito, Ana Gabriela FerreiraBarbosa, Lêda Lira Costa2022-03-04T13:03:03Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/9426Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:03:03Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv COVID-19 AND EDUCATION IN NORTH REGIONAL STATE EDUCATION SYSTEMS: first lessons
COVID-19 Y LA EDUCACIÓN EN LOS SISTEMAS DE EDUCACIÓN REGIONAL DEL ESTADO DEL NORTE: primeras lecciones
COVID-19 E A EDUCAÇÃO NOS SISTEMAS ESTADUAIS DE ENSINO DA REGIÃO NORTE: primeiras lições
title COVID-19 AND EDUCATION IN NORTH REGIONAL STATE EDUCATION SYSTEMS: first lessons
spellingShingle COVID-19 AND EDUCATION IN NORTH REGIONAL STATE EDUCATION SYSTEMS: first lessons
Brito, Katia Cristina Custodio Ferreira
COVID-19; Sistemas Estaduais de Ensino; Região Norte; Educação; Ensino remoto
Políticas públicas
title_short COVID-19 AND EDUCATION IN NORTH REGIONAL STATE EDUCATION SYSTEMS: first lessons
title_full COVID-19 AND EDUCATION IN NORTH REGIONAL STATE EDUCATION SYSTEMS: first lessons
title_fullStr COVID-19 AND EDUCATION IN NORTH REGIONAL STATE EDUCATION SYSTEMS: first lessons
title_full_unstemmed COVID-19 AND EDUCATION IN NORTH REGIONAL STATE EDUCATION SYSTEMS: first lessons
title_sort COVID-19 AND EDUCATION IN NORTH REGIONAL STATE EDUCATION SYSTEMS: first lessons
author Brito, Katia Cristina Custodio Ferreira
author_facet Brito, Katia Cristina Custodio Ferreira
Silva, Meire Lúcia Andrade da
Brito, Ana Gabriela Ferreira
Barbosa, Lêda Lira Costa
author_role author
author2 Silva, Meire Lúcia Andrade da
Brito, Ana Gabriela Ferreira
Barbosa, Lêda Lira Costa
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Brito, Katia Cristina Custodio Ferreira
Silva, Meire Lúcia Andrade da
Brito, Ana Gabriela Ferreira
Barbosa, Lêda Lira Costa
dc.subject.por.fl_str_mv COVID-19; Sistemas Estaduais de Ensino; Região Norte; Educação; Ensino remoto
Políticas públicas
topic COVID-19; Sistemas Estaduais de Ensino; Região Norte; Educação; Ensino remoto
Políticas públicas
description The article presents and analyzes the level of development of the actions and deliberations of the State Teaching Systems of the North Region from the occurrence of the first case of contamination by COVID-19 in Brazil, revealing potentialities, trends and gaps. It uses documentary analysis from three categories: suspension of classes, deliberations regarding the possibilities of remote teaching and destination of school meals. It was identified that the deliberations have been provisional and indicate a predominant tendency to use distance learning tools although there are few conditions for access and learning from the solutions presented.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/9426
10.20873/uft.2447-4266.2020v6n2a6pt
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/9426
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2020v6n2a6pt
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/9426/17465
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/9426/17466
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 6 No. 2 (2020): v. 6 n. 2 (2020): Human and Social Sciences against Covid-19 / Ciências Humanas e Sociais no enfrentamento da COVID-19; a6pt
Observatorio Magazine; Vol. 6 Núm. 2 (2020): v. 6 n. 2 (2020): Human and Social Sciences against Covid-19 / Ciências Humanas e Sociais no enfrentamento da COVID-19; a6pt
Observatoire Journal; Vol. 6 No. 2 (2020): v. 6 n. 2 (2020): Human and Social Sciences against Covid-19 / Ciências Humanas e Sociais no enfrentamento da COVID-19; a6pt
Revista Observatório ; v. 6 n. 2 (2020): v. 6 n. 2 (2020): Human and Social Sciences against Covid-19 / Ciências Humanas e Sociais no enfrentamento da COVID-19; a6pt
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2020v6n2
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313249514455040