EXTENSIONIST PRACTICE AND HERITAGE EDUCATION: efforts for a public history

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bezerra, Cícera Patrícia Alcântara
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Alexandre, Jucieldo Ferreira, Queiroz, Priscilla Régis Cunha de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3428
Resumo: This article deals with the possibilities of perceiving university extensionist actions as a way to construct collective and plural of historical knowledge, dialoguing with the propositions of Public History. For this, we will explain about the actions that involve the Bachelor's Degree course in History of the Federal University of Cariri, based in Icó-CE, and the local community. Through the extension actions, we have undertaken efforts that seek to discuss experiences and readings, as well as practical activities aimed at the population around issues related to Heritage Education. These opportunities have brought to the fore the debate on the process of patrimonialization of local goods, evidencing various demands on the part of the community and the student body of the History course.
id UFT-7_f1ee7c50749a545e72b9296f7800ca06
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3428
network_acronym_str UFT-7
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling EXTENSIONIST PRACTICE AND HERITAGE EDUCATION: efforts for a public historyEXTENSIÓN, EDUCACIÓN, PATRÍMONIO: esfuerzos en apo yo de una historia públicaA PRÁTICA EXTENSIONISTA E EDUCAÇÃO PATRIMONIAL: esforços em prol de uma história públicaUniversity extensionHeritage EducationPublic HistoryUniversity extensionHeritage EducationPublic HistoryExtensíonEducación sobre el Patrimôniohistoria públicaExtensíonEducación sobre el Patrimoniohistoria públicaExtensão universitáriaEducação PatrimonialHistória Pública.Extensão universitáriaEducação PatrimonialHistória PúblicaThis article deals with the possibilities of perceiving university extensionist actions as a way to construct collective and plural of historical knowledge, dialoguing with the propositions of Public History. For this, we will explain about the actions that involve the Bachelor's Degree course in History of the Federal University of Cariri, based in Icó-CE, and the local community. Through the extension actions, we have undertaken efforts that seek to discuss experiences and readings, as well as practical activities aimed at the population around issues related to Heritage Education. These opportunities have brought to the fore the debate on the process of patrimonialization of local goods, evidencing various demands on the part of the community and the student body of the History course.Este artículo se ocupa de las posibilidades de realizar acciones de extension universitária, mientras que el camino a la construcción colectiva y plural dei co- nocimiento histórico, dialogando con las proposiciones de Historia Pública. Con este fin, explanaremos sobre las acciones que implican el curso de Historia en la Universidad Federal de Cariri, con sede en Icó-CE, y la comunidad local. A través de la extension, hemos emprendido esfuerzos que buscan discutir las experien, temas relacionados con la educación sobre el patrim onio. Estas oportunidades  han  puesto  sobre  el  tapete  el  debate  sobre  el  proceso  de  patrimonialización, mostrando diversas demandas de la comunidad y el alumnado del curso de la historia.O presente artigo trata das possibilidades de perceber ações extensionistas universitárias enquanto via para a construção coletiva e plural do conhecimento histórico, dialogando com as proposições da História Pública. Para tal, explanaremos sobre as ações que envolvem o curso de Bacharelado em História da Universidade Federal do Cariri, sediado em Icó-CE, e a comunidade local. Por meio das ações de extensão, temos empreendido esforços que buscam debater experiências e leituras, bem como atividades práticas voltadas à população em torno de questões relacionadas à Educação Patrimonial. Essas oportunidades têm trazido à tona o debate sobre o processo de patrimonialização de bens locais, evidenciando demandas variadas por parte da comunidade e do corpo discente do curso de História.Universidade Federal do Tocantins - UFT2017-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/342810.20873/uft.2447-4266.2017v3n2p337Observatory Journal; Vol. 3 No. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 337-364Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 2 (2017): Por una Historia Pública: comunicación Y ensenanza; 337-364Observatoire Journal; Vol. 3 No. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 337-364Revista Observatório ; v. 3 n. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 337-3642447-426610.20873/uft.2447-4266.2017v3n2reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3428/9616https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3428/10108https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3428/10110https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3428/10112https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3428/10114https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3428/10116Século XX/XXICopyright (c) 2017 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessBezerra, Cícera Patrícia AlcântaraAlexandre, Jucieldo FerreiraQueiroz, Priscilla Régis Cunha de2022-03-04T13:21:55Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3428Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:21:55Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv EXTENSIONIST PRACTICE AND HERITAGE EDUCATION: efforts for a public history
EXTENSIÓN, EDUCACIÓN, PATRÍMONIO: esfuerzos en apo yo de una historia pública
A PRÁTICA EXTENSIONISTA E EDUCAÇÃO PATRIMONIAL: esforços em prol de uma história pública
title EXTENSIONIST PRACTICE AND HERITAGE EDUCATION: efforts for a public history
spellingShingle EXTENSIONIST PRACTICE AND HERITAGE EDUCATION: efforts for a public history
Bezerra, Cícera Patrícia Alcântara
University extension
Heritage Education
Public History
University extension
Heritage Education
Public History
Extensíon
Educación sobre el Patrimônio
historia pública
Extensíon
Educación sobre el Patrimonio
historia pública
Extensão universitária
Educação Patrimonial
História Pública.
Extensão universitária
Educação Patrimonial
História Pública
title_short EXTENSIONIST PRACTICE AND HERITAGE EDUCATION: efforts for a public history
title_full EXTENSIONIST PRACTICE AND HERITAGE EDUCATION: efforts for a public history
title_fullStr EXTENSIONIST PRACTICE AND HERITAGE EDUCATION: efforts for a public history
title_full_unstemmed EXTENSIONIST PRACTICE AND HERITAGE EDUCATION: efforts for a public history
title_sort EXTENSIONIST PRACTICE AND HERITAGE EDUCATION: efforts for a public history
author Bezerra, Cícera Patrícia Alcântara
author_facet Bezerra, Cícera Patrícia Alcântara
Alexandre, Jucieldo Ferreira
Queiroz, Priscilla Régis Cunha de
author_role author
author2 Alexandre, Jucieldo Ferreira
Queiroz, Priscilla Régis Cunha de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bezerra, Cícera Patrícia Alcântara
Alexandre, Jucieldo Ferreira
Queiroz, Priscilla Régis Cunha de
dc.subject.por.fl_str_mv University extension
Heritage Education
Public History
University extension
Heritage Education
Public History
Extensíon
Educación sobre el Patrimônio
historia pública
Extensíon
Educación sobre el Patrimonio
historia pública
Extensão universitária
Educação Patrimonial
História Pública.
Extensão universitária
Educação Patrimonial
História Pública
topic University extension
Heritage Education
Public History
University extension
Heritage Education
Public History
Extensíon
Educación sobre el Patrimônio
historia pública
Extensíon
Educación sobre el Patrimonio
historia pública
Extensão universitária
Educação Patrimonial
História Pública.
Extensão universitária
Educação Patrimonial
História Pública
description This article deals with the possibilities of perceiving university extensionist actions as a way to construct collective and plural of historical knowledge, dialoguing with the propositions of Public History. For this, we will explain about the actions that involve the Bachelor's Degree course in History of the Federal University of Cariri, based in Icó-CE, and the local community. Through the extension actions, we have undertaken efforts that seek to discuss experiences and readings, as well as practical activities aimed at the population around issues related to Heritage Education. These opportunities have brought to the fore the debate on the process of patrimonialization of local goods, evidencing various demands on the part of the community and the student body of the History course.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3428
10.20873/uft.2447-4266.2017v3n2p337
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3428
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n2p337
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3428/9616
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3428/10108
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3428/10110
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3428/10112
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3428/10114
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3428/10116
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
application/octet-stream
application/zip
application/x-gzip
application/zip
dc.coverage.none.fl_str_mv Século XX/XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 3 No. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 337-364
Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 2 (2017): Por una Historia Pública: comunicación Y ensenanza; 337-364
Observatoire Journal; Vol. 3 No. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 337-364
Revista Observatório ; v. 3 n. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 337-364
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2017v3n2
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313245307568128