EXTENSIONIST PRACTICE AND HERITAGE EDUCATION: efforts for a public history
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3428 |
Resumo: | This article deals with the possibilities of perceiving university extensionist actions as a way to construct collective and plural of historical knowledge, dialoguing with the propositions of Public History. For this, we will explain about the actions that involve the Bachelor's Degree course in History of the Federal University of Cariri, based in Icó-CE, and the local community. Through the extension actions, we have undertaken efforts that seek to discuss experiences and readings, as well as practical activities aimed at the population around issues related to Heritage Education. These opportunities have brought to the fore the debate on the process of patrimonialization of local goods, evidencing various demands on the part of the community and the student body of the History course. |
id |
UFT-7_f1ee7c50749a545e72b9296f7800ca06 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3428 |
network_acronym_str |
UFT-7 |
network_name_str |
Revista Observatório |
repository_id_str |
|
spelling |
EXTENSIONIST PRACTICE AND HERITAGE EDUCATION: efforts for a public historyEXTENSIÓN, EDUCACIÓN, PATRÍMONIO: esfuerzos en apo yo de una historia públicaA PRÁTICA EXTENSIONISTA E EDUCAÇÃO PATRIMONIAL: esforços em prol de uma história públicaUniversity extensionHeritage EducationPublic HistoryUniversity extensionHeritage EducationPublic HistoryExtensíonEducación sobre el Patrimôniohistoria públicaExtensíonEducación sobre el Patrimoniohistoria públicaExtensão universitáriaEducação PatrimonialHistória Pública.Extensão universitáriaEducação PatrimonialHistória PúblicaThis article deals with the possibilities of perceiving university extensionist actions as a way to construct collective and plural of historical knowledge, dialoguing with the propositions of Public History. For this, we will explain about the actions that involve the Bachelor's Degree course in History of the Federal University of Cariri, based in Icó-CE, and the local community. Through the extension actions, we have undertaken efforts that seek to discuss experiences and readings, as well as practical activities aimed at the population around issues related to Heritage Education. These opportunities have brought to the fore the debate on the process of patrimonialization of local goods, evidencing various demands on the part of the community and the student body of the History course.Este artículo se ocupa de las posibilidades de realizar acciones de extension universitária, mientras que el camino a la construcción colectiva y plural dei co- nocimiento histórico, dialogando con las proposiciones de Historia Pública. Con este fin, explanaremos sobre las acciones que implican el curso de Historia en la Universidad Federal de Cariri, con sede en Icó-CE, y la comunidad local. A través de la extension, hemos emprendido esfuerzos que buscan discutir las experien, temas relacionados con la educación sobre el patrim onio. Estas oportunidades han puesto sobre el tapete el debate sobre el proceso de patrimonialización, mostrando diversas demandas de la comunidad y el alumnado del curso de la historia.O presente artigo trata das possibilidades de perceber ações extensionistas universitárias enquanto via para a construção coletiva e plural do conhecimento histórico, dialogando com as proposições da História Pública. Para tal, explanaremos sobre as ações que envolvem o curso de Bacharelado em História da Universidade Federal do Cariri, sediado em Icó-CE, e a comunidade local. Por meio das ações de extensão, temos empreendido esforços que buscam debater experiências e leituras, bem como atividades práticas voltadas à população em torno de questões relacionadas à Educação Patrimonial. Essas oportunidades têm trazido à tona o debate sobre o processo de patrimonialização de bens locais, evidenciando demandas variadas por parte da comunidade e do corpo discente do curso de História.Universidade Federal do Tocantins - UFT2017-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/342810.20873/uft.2447-4266.2017v3n2p337Observatory Journal; Vol. 3 No. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 337-364Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 2 (2017): Por una Historia Pública: comunicación Y ensenanza; 337-364Observatoire Journal; Vol. 3 No. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 337-364Revista Observatório ; v. 3 n. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 337-3642447-426610.20873/uft.2447-4266.2017v3n2reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3428/9616https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3428/10108https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3428/10110https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3428/10112https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3428/10114https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3428/10116Século XX/XXICopyright (c) 2017 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessBezerra, Cícera Patrícia AlcântaraAlexandre, Jucieldo FerreiraQueiroz, Priscilla Régis Cunha de2022-03-04T13:21:55Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3428Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:21:55Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
EXTENSIONIST PRACTICE AND HERITAGE EDUCATION: efforts for a public history EXTENSIÓN, EDUCACIÓN, PATRÍMONIO: esfuerzos en apo yo de una historia pública A PRÁTICA EXTENSIONISTA E EDUCAÇÃO PATRIMONIAL: esforços em prol de uma história pública |
title |
EXTENSIONIST PRACTICE AND HERITAGE EDUCATION: efforts for a public history |
spellingShingle |
EXTENSIONIST PRACTICE AND HERITAGE EDUCATION: efforts for a public history Bezerra, Cícera Patrícia Alcântara University extension Heritage Education Public History University extension Heritage Education Public History Extensíon Educación sobre el Patrimônio historia pública Extensíon Educación sobre el Patrimonio historia pública Extensão universitária Educação Patrimonial História Pública. Extensão universitária Educação Patrimonial História Pública |
title_short |
EXTENSIONIST PRACTICE AND HERITAGE EDUCATION: efforts for a public history |
title_full |
EXTENSIONIST PRACTICE AND HERITAGE EDUCATION: efforts for a public history |
title_fullStr |
EXTENSIONIST PRACTICE AND HERITAGE EDUCATION: efforts for a public history |
title_full_unstemmed |
EXTENSIONIST PRACTICE AND HERITAGE EDUCATION: efforts for a public history |
title_sort |
EXTENSIONIST PRACTICE AND HERITAGE EDUCATION: efforts for a public history |
author |
Bezerra, Cícera Patrícia Alcântara |
author_facet |
Bezerra, Cícera Patrícia Alcântara Alexandre, Jucieldo Ferreira Queiroz, Priscilla Régis Cunha de |
author_role |
author |
author2 |
Alexandre, Jucieldo Ferreira Queiroz, Priscilla Régis Cunha de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bezerra, Cícera Patrícia Alcântara Alexandre, Jucieldo Ferreira Queiroz, Priscilla Régis Cunha de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
University extension Heritage Education Public History University extension Heritage Education Public History Extensíon Educación sobre el Patrimônio historia pública Extensíon Educación sobre el Patrimonio historia pública Extensão universitária Educação Patrimonial História Pública. Extensão universitária Educação Patrimonial História Pública |
topic |
University extension Heritage Education Public History University extension Heritage Education Public History Extensíon Educación sobre el Patrimônio historia pública Extensíon Educación sobre el Patrimonio historia pública Extensão universitária Educação Patrimonial História Pública. Extensão universitária Educação Patrimonial História Pública |
description |
This article deals with the possibilities of perceiving university extensionist actions as a way to construct collective and plural of historical knowledge, dialoguing with the propositions of Public History. For this, we will explain about the actions that involve the Bachelor's Degree course in History of the Federal University of Cariri, based in Icó-CE, and the local community. Through the extension actions, we have undertaken efforts that seek to discuss experiences and readings, as well as practical activities aimed at the population around issues related to Heritage Education. These opportunities have brought to the fore the debate on the process of patrimonialization of local goods, evidencing various demands on the part of the community and the student body of the History course. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-04-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3428 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n2p337 |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3428 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2017v3n2p337 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3428/9616 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3428/10108 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3428/10110 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3428/10112 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3428/10114 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3428/10116 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Observatório |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/epub+zip application/octet-stream application/zip application/x-gzip application/zip |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Século XX/XXI |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 3 No. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 337-364 Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 2 (2017): Por una Historia Pública: comunicación Y ensenanza; 337-364 Observatoire Journal; Vol. 3 No. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 337-364 Revista Observatório ; v. 3 n. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 337-364 2447-4266 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n2 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798313245307568128 |