THE INTERNET AS A LEARNING TOOL AND CULTURAL AND LINGUISTIC DIFFUSION FOR DEAF WOMEN
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3308 |
Resumo: | The article is based on the development of an ethnographic study considering a group of Deaf women and the use of Information and Communication Technologies (ICTs) as an agency to get information about women’s health. The technologies work as an instrument to search for understanding about their corporal health and their sexuality. In this process, we verified through social networks that the use of LIBRAS (Brazilian Sign Language) and the identification with the Deaf person are characterized in a positive way, as they oppose the view of disability. Finally, we demonstrated the importance of the use of technologies as an instrument of access to knowledge about health, which does not always is offered for Deaf women by health professionals. |
id |
UFT-7_faeff89ad82515da49f8db168cfe9b54 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3308 |
network_acronym_str |
UFT-7 |
network_name_str |
Revista Observatório |
repository_id_str |
|
spelling |
THE INTERNET AS A LEARNING TOOL AND CULTURAL AND LINGUISTIC DIFFUSION FOR DEAF WOMENLA INTERNET COMO HERRAMIENTA DE APRENDIZAJE Y DIFUSIÓN CULTURAL Y LINGÜÍSTICA DE LAS MUJERES SURDASA INTERNET COMO FERRAMENTA DE APRENDIZAGEM E DIFUSÃO CULTURAL E LINGUÍSTICA DAS MULHERES SURDASDeaf WomenLIBRASTechnologiesAccessibilityDeaf WomenLIBRASTechnologiesAccessibilityMujeres SordasLIBRASTecnologíasAccesibilidadMujeres SordasLIBRASTecnologíasAccesibilidadMulheres SurdasLIBRASTecnologiasAcessibilidadeMulheres SurdasLIBRASTecnologiasAcessibilidadeThe article is based on the development of an ethnographic study considering a group of Deaf women and the use of Information and Communication Technologies (ICTs) as an agency to get information about women’s health. The technologies work as an instrument to search for understanding about their corporal health and their sexuality. In this process, we verified through social networks that the use of LIBRAS (Brazilian Sign Language) and the identification with the Deaf person are characterized in a positive way, as they oppose the view of disability. Finally, we demonstrated the importance of the use of technologies as an instrument of access to knowledge about health, which does not always is offered for Deaf women by health professionals.El artículo se pauta en el desarrollo de un estudio etnográfico acerca de la salud de un grupo de mujeres Surdas y del uso de Tecnologías de Información y Comunicación (TICs) como agencia, o sea, como instrumento de búsqueda de entendimiento acerca de su salud corporal y De su sexualidad. En este proceso verificamos por medio de las redes sociales que el uso de la LIBRAS (Lengua Brasileña de Señales) y la identificación con el ser Surdo se caracterizan de forma positiva, pues se contraponen a la visión de la sordera como deficiencia. Finalmente, demostramos la importancia del uso de las tecnologías como medio de acceso a los conocimientos sobre la propia salud, que no siempre llegan a las mujeres Sordas a partir de los profesionales de la salud.O artigo pauta-se no desenvolvimento de um estudo etnográfico acerca da saúde de um grupo de mulheres Surdas e do uso de Tecnologias de Informação e Comunicação (TICs) como agency, ou seja, como instrumento de busca de entendimento acerca de sua saúde corporal e de sua sexualidade. Neste processo verificamos por meio das redes sociais que o uso da LIBRAS (Língua Brasileira de Sinais) e a identificação com o ser Surdo caracterizam-se de forma positiva, pois contrapõem-se à visão da surdez como deficiência. Por fim, demonstramos a importância do uso das tecnologias como meio de acesso aos conhecimentos sobre a própria saúde, que nem sempre chegam às mulheres Surdas a partir dos profissionais da saúde.Universidade Federal do Tocantins - UFT2017-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/330810.20873/uft.2447-4266.2017v3n4p407Observatory Journal; Vol. 3 No. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 407-426Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 407-426Observatoire Journal; Vol. 3 No. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 407-426Revista Observatório ; v. 3 n. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 407-4262447-426610.20873/uft.2447-4266.2017v3n4reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3308/9790https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3308/9819https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3308/9855https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3308/9886https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3308/9918https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3308/9958Século XX/XXICopyright (c) 2017 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessGediel, Ana Luisa BorbaSantos Dias, Mylene MayaraFraga de Paula, Thayane2022-03-04T13:19:48Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3308Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:19:48Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE INTERNET AS A LEARNING TOOL AND CULTURAL AND LINGUISTIC DIFFUSION FOR DEAF WOMEN LA INTERNET COMO HERRAMIENTA DE APRENDIZAJE Y DIFUSIÓN CULTURAL Y LINGÜÍSTICA DE LAS MUJERES SURDAS A INTERNET COMO FERRAMENTA DE APRENDIZAGEM E DIFUSÃO CULTURAL E LINGUÍSTICA DAS MULHERES SURDAS |
title |
THE INTERNET AS A LEARNING TOOL AND CULTURAL AND LINGUISTIC DIFFUSION FOR DEAF WOMEN |
spellingShingle |
THE INTERNET AS A LEARNING TOOL AND CULTURAL AND LINGUISTIC DIFFUSION FOR DEAF WOMEN Gediel, Ana Luisa Borba Deaf Women LIBRAS Technologies Accessibility Deaf Women LIBRAS Technologies Accessibility Mujeres Sordas LIBRAS Tecnologías Accesibilidad Mujeres Sordas LIBRAS Tecnologías Accesibilidad Mulheres Surdas LIBRAS Tecnologias Acessibilidade Mulheres Surdas LIBRAS Tecnologias Acessibilidade |
title_short |
THE INTERNET AS A LEARNING TOOL AND CULTURAL AND LINGUISTIC DIFFUSION FOR DEAF WOMEN |
title_full |
THE INTERNET AS A LEARNING TOOL AND CULTURAL AND LINGUISTIC DIFFUSION FOR DEAF WOMEN |
title_fullStr |
THE INTERNET AS A LEARNING TOOL AND CULTURAL AND LINGUISTIC DIFFUSION FOR DEAF WOMEN |
title_full_unstemmed |
THE INTERNET AS A LEARNING TOOL AND CULTURAL AND LINGUISTIC DIFFUSION FOR DEAF WOMEN |
title_sort |
THE INTERNET AS A LEARNING TOOL AND CULTURAL AND LINGUISTIC DIFFUSION FOR DEAF WOMEN |
author |
Gediel, Ana Luisa Borba |
author_facet |
Gediel, Ana Luisa Borba Santos Dias, Mylene Mayara Fraga de Paula, Thayane |
author_role |
author |
author2 |
Santos Dias, Mylene Mayara Fraga de Paula, Thayane |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gediel, Ana Luisa Borba Santos Dias, Mylene Mayara Fraga de Paula, Thayane |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Deaf Women LIBRAS Technologies Accessibility Deaf Women LIBRAS Technologies Accessibility Mujeres Sordas LIBRAS Tecnologías Accesibilidad Mujeres Sordas LIBRAS Tecnologías Accesibilidad Mulheres Surdas LIBRAS Tecnologias Acessibilidade Mulheres Surdas LIBRAS Tecnologias Acessibilidade |
topic |
Deaf Women LIBRAS Technologies Accessibility Deaf Women LIBRAS Technologies Accessibility Mujeres Sordas LIBRAS Tecnologías Accesibilidad Mujeres Sordas LIBRAS Tecnologías Accesibilidad Mulheres Surdas LIBRAS Tecnologias Acessibilidade Mulheres Surdas LIBRAS Tecnologias Acessibilidade |
description |
The article is based on the development of an ethnographic study considering a group of Deaf women and the use of Information and Communication Technologies (ICTs) as an agency to get information about women’s health. The technologies work as an instrument to search for understanding about their corporal health and their sexuality. In this process, we verified through social networks that the use of LIBRAS (Brazilian Sign Language) and the identification with the Deaf person are characterized in a positive way, as they oppose the view of disability. Finally, we demonstrated the importance of the use of technologies as an instrument of access to knowledge about health, which does not always is offered for Deaf women by health professionals. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-07-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3308 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n4p407 |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3308 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2017v3n4p407 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3308/9790 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3308/9819 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3308/9855 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3308/9886 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3308/9918 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3308/9958 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Observatório |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/epub+zip application/octet-stream application/zip application/x-gzip application/zip |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Século XX/XXI |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 3 No. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 407-426 Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 407-426 Observatoire Journal; Vol. 3 No. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 407-426 Revista Observatório ; v. 3 n. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 407-426 2447-4266 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n4 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798313244457172992 |