THE INTERNET AS A LEARNING TOOL AND CULTURAL AND LINGUISTIC DIFFUSION FOR DEAF WOMEN

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gediel, Ana Luisa Borba
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Santos Dias, Mylene Mayara, Fraga de Paula, Thayane
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3308
Resumo: The article is based on the development of an ethnographic study considering a group of Deaf women and the use of Information and Communication Technologies (ICTs) as an agency to get information about women’s health. The technologies work as an instrument to search for understanding about their corporal health and their sexuality. In this process, we verified through social networks that the use of LIBRAS (Brazilian Sign Language) and the identification with the Deaf person are characterized in a positive way, as they oppose the view of disability. Finally, we demonstrated the importance of the use of technologies as an instrument of access to knowledge about health, which does not always is offered for Deaf women by health professionals.
id UFT-7_faeff89ad82515da49f8db168cfe9b54
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3308
network_acronym_str UFT-7
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling THE INTERNET AS A LEARNING TOOL AND CULTURAL AND LINGUISTIC DIFFUSION FOR DEAF WOMENLA INTERNET COMO HERRAMIENTA DE APRENDIZAJE Y DIFUSIÓN CULTURAL Y LINGÜÍSTICA DE LAS MUJERES SURDASA INTERNET COMO FERRAMENTA DE APRENDIZAGEM E DIFUSÃO CULTURAL E LINGUÍSTICA DAS MULHERES SURDASDeaf WomenLIBRASTechnologiesAccessibilityDeaf WomenLIBRASTechnologiesAccessibilityMujeres SordasLIBRASTecnologíasAccesibilidadMujeres SordasLIBRASTecnologíasAccesibilidadMulheres SurdasLIBRASTecnologiasAcessibilidadeMulheres SurdasLIBRASTecnologiasAcessibilidadeThe article is based on the development of an ethnographic study considering a group of Deaf women and the use of Information and Communication Technologies (ICTs) as an agency to get information about women’s health. The technologies work as an instrument to search for understanding about their corporal health and their sexuality. In this process, we verified through social networks that the use of LIBRAS (Brazilian Sign Language) and the identification with the Deaf person are characterized in a positive way, as they oppose the view of disability. Finally, we demonstrated the importance of the use of technologies as an instrument of access to knowledge about health, which does not always is offered for Deaf women by health professionals.El artículo se pauta en el desarrollo de un estudio etnográfico acerca de la salud de un grupo de mujeres Surdas y del uso de Tecnologías de Información y Comunicación (TICs) como agencia, o sea, como instrumento de búsqueda de entendimiento acerca de su salud corporal y De su sexualidad. En este proceso verificamos por medio de las redes sociales que el uso de la LIBRAS (Lengua Brasileña de Señales) y la identificación con el ser Surdo se caracterizan de forma positiva, pues se contraponen a la visión de la sordera como deficiencia. Finalmente, demostramos la importancia del uso de las tecnologías como medio de acceso a los conocimientos sobre la propia salud, que no siempre llegan a las mujeres Sordas a partir de los profesionales de la salud.O artigo pauta-se no desenvolvimento de um estudo etnográfico acerca da saúde de um grupo de mulheres Surdas e do uso de Tecnologias de Informação e Comunicação (TICs) como agency, ou seja, como instrumento de busca de entendimento acerca de sua saúde corporal e de sua sexualidade. Neste processo verificamos por meio das redes sociais que o uso da LIBRAS (Língua Brasileira de Sinais) e a identificação com o ser Surdo caracterizam-se de forma positiva, pois contrapõem-se à visão da surdez como deficiência. Por fim, demonstramos a importância do uso das tecnologias como meio de acesso aos conhecimentos sobre a própria saúde, que nem sempre chegam às mulheres Surdas a partir dos profissionais da saúde.Universidade Federal do Tocantins - UFT2017-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/330810.20873/uft.2447-4266.2017v3n4p407Observatory Journal; Vol. 3 No. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 407-426Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 407-426Observatoire Journal; Vol. 3 No. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 407-426Revista Observatório ; v. 3 n. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 407-4262447-426610.20873/uft.2447-4266.2017v3n4reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3308/9790https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3308/9819https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3308/9855https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3308/9886https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3308/9918https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3308/9958Século XX/XXICopyright (c) 2017 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessGediel, Ana Luisa BorbaSantos Dias, Mylene MayaraFraga de Paula, Thayane2022-03-04T13:19:48Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3308Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:19:48Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv THE INTERNET AS A LEARNING TOOL AND CULTURAL AND LINGUISTIC DIFFUSION FOR DEAF WOMEN
LA INTERNET COMO HERRAMIENTA DE APRENDIZAJE Y DIFUSIÓN CULTURAL Y LINGÜÍSTICA DE LAS MUJERES SURDAS
A INTERNET COMO FERRAMENTA DE APRENDIZAGEM E DIFUSÃO CULTURAL E LINGUÍSTICA DAS MULHERES SURDAS
title THE INTERNET AS A LEARNING TOOL AND CULTURAL AND LINGUISTIC DIFFUSION FOR DEAF WOMEN
spellingShingle THE INTERNET AS A LEARNING TOOL AND CULTURAL AND LINGUISTIC DIFFUSION FOR DEAF WOMEN
Gediel, Ana Luisa Borba
Deaf Women
LIBRAS
Technologies
Accessibility
Deaf Women
LIBRAS
Technologies
Accessibility
Mujeres Sordas
LIBRAS
Tecnologías
Accesibilidad
Mujeres Sordas
LIBRAS
Tecnologías
Accesibilidad
Mulheres Surdas
LIBRAS
Tecnologias
Acessibilidade
Mulheres Surdas
LIBRAS
Tecnologias
Acessibilidade
title_short THE INTERNET AS A LEARNING TOOL AND CULTURAL AND LINGUISTIC DIFFUSION FOR DEAF WOMEN
title_full THE INTERNET AS A LEARNING TOOL AND CULTURAL AND LINGUISTIC DIFFUSION FOR DEAF WOMEN
title_fullStr THE INTERNET AS A LEARNING TOOL AND CULTURAL AND LINGUISTIC DIFFUSION FOR DEAF WOMEN
title_full_unstemmed THE INTERNET AS A LEARNING TOOL AND CULTURAL AND LINGUISTIC DIFFUSION FOR DEAF WOMEN
title_sort THE INTERNET AS A LEARNING TOOL AND CULTURAL AND LINGUISTIC DIFFUSION FOR DEAF WOMEN
author Gediel, Ana Luisa Borba
author_facet Gediel, Ana Luisa Borba
Santos Dias, Mylene Mayara
Fraga de Paula, Thayane
author_role author
author2 Santos Dias, Mylene Mayara
Fraga de Paula, Thayane
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gediel, Ana Luisa Borba
Santos Dias, Mylene Mayara
Fraga de Paula, Thayane
dc.subject.por.fl_str_mv Deaf Women
LIBRAS
Technologies
Accessibility
Deaf Women
LIBRAS
Technologies
Accessibility
Mujeres Sordas
LIBRAS
Tecnologías
Accesibilidad
Mujeres Sordas
LIBRAS
Tecnologías
Accesibilidad
Mulheres Surdas
LIBRAS
Tecnologias
Acessibilidade
Mulheres Surdas
LIBRAS
Tecnologias
Acessibilidade
topic Deaf Women
LIBRAS
Technologies
Accessibility
Deaf Women
LIBRAS
Technologies
Accessibility
Mujeres Sordas
LIBRAS
Tecnologías
Accesibilidad
Mujeres Sordas
LIBRAS
Tecnologías
Accesibilidad
Mulheres Surdas
LIBRAS
Tecnologias
Acessibilidade
Mulheres Surdas
LIBRAS
Tecnologias
Acessibilidade
description The article is based on the development of an ethnographic study considering a group of Deaf women and the use of Information and Communication Technologies (ICTs) as an agency to get information about women’s health. The technologies work as an instrument to search for understanding about their corporal health and their sexuality. In this process, we verified through social networks that the use of LIBRAS (Brazilian Sign Language) and the identification with the Deaf person are characterized in a positive way, as they oppose the view of disability. Finally, we demonstrated the importance of the use of technologies as an instrument of access to knowledge about health, which does not always is offered for Deaf women by health professionals.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-07-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3308
10.20873/uft.2447-4266.2017v3n4p407
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3308
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n4p407
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3308/9790
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3308/9819
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3308/9855
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3308/9886
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3308/9918
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3308/9958
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
application/octet-stream
application/zip
application/x-gzip
application/zip
dc.coverage.none.fl_str_mv Século XX/XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 3 No. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 407-426
Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 407-426
Observatoire Journal; Vol. 3 No. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 407-426
Revista Observatório ; v. 3 n. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 407-426
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2017v3n4
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313244457172992