CURRICULUM BEFITTING AND BNCC: CHALLENGES FOR THE BILINGUAL TEACHING OF DEAF STUDENTS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/128390 |
Resumo: | The aim of this article is to present an analysis of the descriptors present in the National Common Curricular Base (BNCC), specifically in terms of orality, relating them to the principles of Bilingual Education for the Deaf. Through descriptive documentary research, it was sought to point out necessary changes for the implementation of a bilingual curriculum, which we highlight: a methodological approach befitting the teaching of Portuguese as a second language for the deaf; the intercultural valorization encompassing deaf communities and their struggles; and the guarantee of LIBRAS as the language of instruction. |
id |
UFRGS-22_6229d026717632e90e538120c5e162a6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/128390 |
network_acronym_str |
UFRGS-22 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
CURRICULUM BEFITTING AND BNCC: CHALLENGES FOR THE BILINGUAL TEACHING OF DEAF STUDENTSADECUACIÓN CURRICULAR Y BNCC: RETOS PARA LA ENSEÑANZA BILINGÜE DE ESTUDIANTES SORDOSADEQUAÇÃO CURRICULAR E BNCC: DESAFIOS PARA O ENSINO BILÍNGUE DE ESTUDANTES SURDOSAccessibilityDeafLibrasBNCCAcessibilidadeSurdezLibrasBNCCAccesibilidadSorderaLibrasBNCCThe aim of this article is to present an analysis of the descriptors present in the National Common Curricular Base (BNCC), specifically in terms of orality, relating them to the principles of Bilingual Education for the Deaf. Through descriptive documentary research, it was sought to point out necessary changes for the implementation of a bilingual curriculum, which we highlight: a methodological approach befitting the teaching of Portuguese as a second language for the deaf; the intercultural valorization encompassing deaf communities and their struggles; and the guarantee of LIBRAS as the language of instruction.El objetivo de este artículo es presentar un análisis de los descriptores presentes en la Base Curricular Común Nacional (BNCC), específicamente en lo que se refiere a la oralidad, relacionándolos con los principios de la Educación Bilingüe para Sordos. Mediante una encuesta documental descriptiva, se buscó señalar los cambios necesarios para hacer realidad un currículo bilingüe, que destacamos: un enfoque metodológico acorde con la enseñanza del portugués como segunda lengua para sordos; la valorización intercultural que engloba a las comunidades sordas y sus luchas; y la garantía de LIBRAS como idioma de instrucción.O objetivo deste artigo é apresentar uma análise dos descritores presentes na Base Nacional Comum Curricular, especificamente no eixo oralidade, relacionando-os com os princípios da Educação Bilíngue para surdos. Por meio de uma pesquisa documental descritiva, buscou-se apontar alterações necessárias para a efetivação de um currículo bilíngue, as quais destacamos: uma abordagem metodológica condizente com o ensino de Língua Portuguesa como segunda língua para surdos; a valorização intercultural envolvendo as comunidades surdas e suas lutas; e a garantia da LIBRAS como língua de instrução.ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação2023-11-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/12839010.21573/vol39n12023.128390REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação2447-41931678-166Xreponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/128390/90509Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAEhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessColacique, Rachel CapuchoGonçalves, Leonardo Conceição2023-12-25T13:36:04Zoai:seer.ufrgs.br:article/128390Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpaeONGhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/oaianpaerevista@anpae.org.br2447-41931678-166Xopendoar:2023-12-25T13:36:04Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
CURRICULUM BEFITTING AND BNCC: CHALLENGES FOR THE BILINGUAL TEACHING OF DEAF STUDENTS ADECUACIÓN CURRICULAR Y BNCC: RETOS PARA LA ENSEÑANZA BILINGÜE DE ESTUDIANTES SORDOS ADEQUAÇÃO CURRICULAR E BNCC: DESAFIOS PARA O ENSINO BILÍNGUE DE ESTUDANTES SURDOS |
title |
CURRICULUM BEFITTING AND BNCC: CHALLENGES FOR THE BILINGUAL TEACHING OF DEAF STUDENTS |
spellingShingle |
CURRICULUM BEFITTING AND BNCC: CHALLENGES FOR THE BILINGUAL TEACHING OF DEAF STUDENTS Colacique, Rachel Capucho Accessibility Deaf Libras BNCC Acessibilidade Surdez Libras BNCC Accesibilidad Sordera Libras BNCC |
title_short |
CURRICULUM BEFITTING AND BNCC: CHALLENGES FOR THE BILINGUAL TEACHING OF DEAF STUDENTS |
title_full |
CURRICULUM BEFITTING AND BNCC: CHALLENGES FOR THE BILINGUAL TEACHING OF DEAF STUDENTS |
title_fullStr |
CURRICULUM BEFITTING AND BNCC: CHALLENGES FOR THE BILINGUAL TEACHING OF DEAF STUDENTS |
title_full_unstemmed |
CURRICULUM BEFITTING AND BNCC: CHALLENGES FOR THE BILINGUAL TEACHING OF DEAF STUDENTS |
title_sort |
CURRICULUM BEFITTING AND BNCC: CHALLENGES FOR THE BILINGUAL TEACHING OF DEAF STUDENTS |
author |
Colacique, Rachel Capucho |
author_facet |
Colacique, Rachel Capucho Gonçalves, Leonardo Conceição |
author_role |
author |
author2 |
Gonçalves, Leonardo Conceição |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Colacique, Rachel Capucho Gonçalves, Leonardo Conceição |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Accessibility Deaf Libras BNCC Acessibilidade Surdez Libras BNCC Accesibilidad Sordera Libras BNCC |
topic |
Accessibility Deaf Libras BNCC Acessibilidade Surdez Libras BNCC Accesibilidad Sordera Libras BNCC |
description |
The aim of this article is to present an analysis of the descriptors present in the National Common Curricular Base (BNCC), specifically in terms of orality, relating them to the principles of Bilingual Education for the Deaf. Through descriptive documentary research, it was sought to point out necessary changes for the implementation of a bilingual curriculum, which we highlight: a methodological approach befitting the teaching of Portuguese as a second language for the deaf; the intercultural valorization encompassing deaf communities and their struggles; and the guarantee of LIBRAS as the language of instruction. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/128390 10.21573/vol39n12023.128390 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/128390 |
identifier_str_mv |
10.21573/vol39n12023.128390 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/128390/90509 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação Revista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação 2447-4193 1678-166X reponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE) instacron:UFRGS |
instname_str |
Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE) |
repository.mail.fl_str_mv |
anpaerevista@anpae.org.br |
_version_ |
1799766373063196672 |