COURSES OF LETTERS:the (almost) no place of the teacher's technological training

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Porto, Ana Paula Teixeira
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Porto, Luana Teixeira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4661
Resumo: This article deals with the training of teachers of Letters for the use of technologies with the objective of discussing the technological formation of these professionals for acting in the teaching of Portuguese language and literature. In order to do so, it contemplates documentary analysis of laws, resolutions and opinions that guide the training of teachers and guidelines for the offering of courses in Letters and presents the examination of proposals for courses of degree in Letters that have a qualification in Portuguese Language and Literature, indicated in 2017 as courses of excellence in evaluations of the Ministry of Education. The analysis reveals that the insertion of technology in curricula of letters is scarce in quantitative terms, indicating a compromise of its use by the teacher.
id UFT-8_423350e8d5d4790a26bf38d34c2eaa1a
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4661
network_acronym_str UFT-8
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling COURSES OF LETTERS:the (almost) no place of the teacher's technological trainingCURSOS DE LETRAS:el (casi no) lugar de la formación tecnológica del profesorCURSOS DE LETRAS: o (quase não) lugar da formação tecnológica do professorcourse of Lettersteacher trainingtechnologycurriculumcurso de Letrasformación docentetecnologíacurrículoscurso de Letrasformação docentetecnologiacurrículoscurso de letrasformação docentetecnologiacurrículosThis article deals with the training of teachers of Letters for the use of technologies with the objective of discussing the technological formation of these professionals for acting in the teaching of Portuguese language and literature. In order to do so, it contemplates documentary analysis of laws, resolutions and opinions that guide the training of teachers and guidelines for the offering of courses in Letters and presents the examination of proposals for courses of degree in Letters that have a qualification in Portuguese Language and Literature, indicated in 2017 as courses of excellence in evaluations of the Ministry of Education. The analysis reveals that the insertion of technology in curricula of letters is scarce in quantitative terms, indicating a compromise of its use by the teacher.En este artículo se analiza la formación de las letras de los maestros a utilizar la tecnología con el fin de discutir la formación tecnológica de estos profesionales para trabajar en la enseñanza de la lengua portuguesa y de la literatura. Para este propósito, incluye el análisis documental de las leyes, resoluciones y dictámenes que guían la formación de profesores y guías para la prestación de cartas cursos y presenta el examen de las propuestas de cursos presenciales de licenciatura en Letras con especialización en Lengua y Literatura Inglés, se indica en el 2017 como cursos de excelencia en evaluaciones del Ministerio de Educación. El análisis revela que la inserción de la tecnología en currículos de Letras es escasa en términos cuantitativos, indicando compromiso de su uso por el docente.Este artigo aborda a formação de professores de Letras para uso de tecnologias com o objetivo de discutir a formação tecnológica desses profissionais para atuação na docência de língua portuguesa e literatura. Para tanto, contempla análise documental de leis, resoluções e pareceres que balizam a formação de professores e diretrizes para oferta de cursos de Letras e apresenta exame de propostas de cursos presenciais de licenciatura em Letras que com habilitação em Língua Portuguesa e Literatura, indicados em 2017 como cursos de excelência em avaliações do Ministério da Educação. A análise revela que a inserção da tecnologia em currículos de Letras é escassa em termos quantitativos, indicando compromentimento de seu uso pelo docente.Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/zipapplication/epub+zipapplication/octet-streamhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/466110.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p1043Observatory Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 1043-1075Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 1043-1075Observatoire Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 1043-1075Revista Observatório ; v. 4 n. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 1043-10752447-426610.20873/uft.2447-4266.2018v4n3reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4661/13103https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4661/13620https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4661/13634https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4661/13645https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4661/13161https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4661/13185Século XX/XXICopyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessPorto, Ana Paula TeixeiraPorto, Luana Teixeira2022-03-04T13:11:51Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4661Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:11:51Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv COURSES OF LETTERS:the (almost) no place of the teacher's technological training
CURSOS DE LETRAS:el (casi no) lugar de la formación tecnológica del profesor
CURSOS DE LETRAS: o (quase não) lugar da formação tecnológica do professor
title COURSES OF LETTERS:the (almost) no place of the teacher's technological training
spellingShingle COURSES OF LETTERS:the (almost) no place of the teacher's technological training
Porto, Ana Paula Teixeira
course of Letters
teacher training
technology
curriculum
curso de Letras
formación docente
tecnología
currículos
curso de Letras
formação docente
tecnologia
currículos
curso de letras
formação docente
tecnologia
currículos
title_short COURSES OF LETTERS:the (almost) no place of the teacher's technological training
title_full COURSES OF LETTERS:the (almost) no place of the teacher's technological training
title_fullStr COURSES OF LETTERS:the (almost) no place of the teacher's technological training
title_full_unstemmed COURSES OF LETTERS:the (almost) no place of the teacher's technological training
title_sort COURSES OF LETTERS:the (almost) no place of the teacher's technological training
author Porto, Ana Paula Teixeira
author_facet Porto, Ana Paula Teixeira
Porto, Luana Teixeira
author_role author
author2 Porto, Luana Teixeira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Porto, Ana Paula Teixeira
Porto, Luana Teixeira
dc.subject.por.fl_str_mv course of Letters
teacher training
technology
curriculum
curso de Letras
formación docente
tecnología
currículos
curso de Letras
formação docente
tecnologia
currículos
curso de letras
formação docente
tecnologia
currículos
topic course of Letters
teacher training
technology
curriculum
curso de Letras
formación docente
tecnología
currículos
curso de Letras
formação docente
tecnologia
currículos
curso de letras
formação docente
tecnologia
currículos
description This article deals with the training of teachers of Letters for the use of technologies with the objective of discussing the technological formation of these professionals for acting in the teaching of Portuguese language and literature. In order to do so, it contemplates documentary analysis of laws, resolutions and opinions that guide the training of teachers and guidelines for the offering of courses in Letters and presents the examination of proposals for courses of degree in Letters that have a qualification in Portuguese Language and Literature, indicated in 2017 as courses of excellence in evaluations of the Ministry of Education. The analysis reveals that the insertion of technology in curricula of letters is scarce in quantitative terms, indicating a compromise of its use by the teacher.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-04-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4661
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p1043
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4661
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p1043
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4661/13103
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4661/13620
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4661/13634
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4661/13645
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4661/13161
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4661/13185
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/zip
application/epub+zip
application/octet-stream
dc.coverage.none.fl_str_mv Século XX/XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 1043-1075
Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 1043-1075
Observatoire Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 1043-1075
Revista Observatório ; v. 4 n. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 1043-1075
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||
_version_ 1797174754595045376