COURSES OF LETTERS:the (almost) no place of the teacher's technological training
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4661 |
Resumo: | This article deals with the training of teachers of Letters for the use of technologies with the objective of discussing the technological formation of these professionals for acting in the teaching of Portuguese language and literature. In order to do so, it contemplates documentary analysis of laws, resolutions and opinions that guide the training of teachers and guidelines for the offering of courses in Letters and presents the examination of proposals for courses of degree in Letters that have a qualification in Portuguese Language and Literature, indicated in 2017 as courses of excellence in evaluations of the Ministry of Education. The analysis reveals that the insertion of technology in curricula of letters is scarce in quantitative terms, indicating a compromise of its use by the teacher. |
id |
UFT-8_423350e8d5d4790a26bf38d34c2eaa1a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4661 |
network_acronym_str |
UFT-8 |
network_name_str |
Revista Observatório |
repository_id_str |
|
spelling |
COURSES OF LETTERS:the (almost) no place of the teacher's technological trainingCURSOS DE LETRAS:el (casi no) lugar de la formación tecnológica del profesorCURSOS DE LETRAS: o (quase não) lugar da formação tecnológica do professorcourse of Lettersteacher trainingtechnologycurriculumcurso de Letrasformación docentetecnologíacurrículoscurso de Letrasformação docentetecnologiacurrículoscurso de letrasformação docentetecnologiacurrículosThis article deals with the training of teachers of Letters for the use of technologies with the objective of discussing the technological formation of these professionals for acting in the teaching of Portuguese language and literature. In order to do so, it contemplates documentary analysis of laws, resolutions and opinions that guide the training of teachers and guidelines for the offering of courses in Letters and presents the examination of proposals for courses of degree in Letters that have a qualification in Portuguese Language and Literature, indicated in 2017 as courses of excellence in evaluations of the Ministry of Education. The analysis reveals that the insertion of technology in curricula of letters is scarce in quantitative terms, indicating a compromise of its use by the teacher.En este artículo se analiza la formación de las letras de los maestros a utilizar la tecnología con el fin de discutir la formación tecnológica de estos profesionales para trabajar en la enseñanza de la lengua portuguesa y de la literatura. Para este propósito, incluye el análisis documental de las leyes, resoluciones y dictámenes que guían la formación de profesores y guías para la prestación de cartas cursos y presenta el examen de las propuestas de cursos presenciales de licenciatura en Letras con especialización en Lengua y Literatura Inglés, se indica en el 2017 como cursos de excelencia en evaluaciones del Ministerio de Educación. El análisis revela que la inserción de la tecnología en currículos de Letras es escasa en términos cuantitativos, indicando compromiso de su uso por el docente.Este artigo aborda a formação de professores de Letras para uso de tecnologias com o objetivo de discutir a formação tecnológica desses profissionais para atuação na docência de língua portuguesa e literatura. Para tanto, contempla análise documental de leis, resoluções e pareceres que balizam a formação de professores e diretrizes para oferta de cursos de Letras e apresenta exame de propostas de cursos presenciais de licenciatura em Letras que com habilitação em Língua Portuguesa e Literatura, indicados em 2017 como cursos de excelência em avaliações do Ministério da Educação. A análise revela que a inserção da tecnologia em currículos de Letras é escassa em termos quantitativos, indicando compromentimento de seu uso pelo docente.Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/zipapplication/epub+zipapplication/octet-streamhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/466110.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p1043Observatory Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 1043-1075Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 1043-1075Observatoire Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 1043-1075Revista Observatório ; v. 4 n. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 1043-10752447-426610.20873/uft.2447-4266.2018v4n3reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4661/13103https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4661/13620https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4661/13634https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4661/13645https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4661/13161https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4661/13185Século XX/XXICopyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessPorto, Ana Paula TeixeiraPorto, Luana Teixeira2022-03-04T13:11:51Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4661Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:11:51Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
COURSES OF LETTERS:the (almost) no place of the teacher's technological training CURSOS DE LETRAS:el (casi no) lugar de la formación tecnológica del profesor CURSOS DE LETRAS: o (quase não) lugar da formação tecnológica do professor |
title |
COURSES OF LETTERS:the (almost) no place of the teacher's technological training |
spellingShingle |
COURSES OF LETTERS:the (almost) no place of the teacher's technological training Porto, Ana Paula Teixeira course of Letters teacher training technology curriculum curso de Letras formación docente tecnología currículos curso de Letras formação docente tecnologia currículos curso de letras formação docente tecnologia currículos |
title_short |
COURSES OF LETTERS:the (almost) no place of the teacher's technological training |
title_full |
COURSES OF LETTERS:the (almost) no place of the teacher's technological training |
title_fullStr |
COURSES OF LETTERS:the (almost) no place of the teacher's technological training |
title_full_unstemmed |
COURSES OF LETTERS:the (almost) no place of the teacher's technological training |
title_sort |
COURSES OF LETTERS:the (almost) no place of the teacher's technological training |
author |
Porto, Ana Paula Teixeira |
author_facet |
Porto, Ana Paula Teixeira Porto, Luana Teixeira |
author_role |
author |
author2 |
Porto, Luana Teixeira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Porto, Ana Paula Teixeira Porto, Luana Teixeira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
course of Letters teacher training technology curriculum curso de Letras formación docente tecnología currículos curso de Letras formação docente tecnologia currículos curso de letras formação docente tecnologia currículos |
topic |
course of Letters teacher training technology curriculum curso de Letras formación docente tecnología currículos curso de Letras formação docente tecnologia currículos curso de letras formação docente tecnologia currículos |
description |
This article deals with the training of teachers of Letters for the use of technologies with the objective of discussing the technological formation of these professionals for acting in the teaching of Portuguese language and literature. In order to do so, it contemplates documentary analysis of laws, resolutions and opinions that guide the training of teachers and guidelines for the offering of courses in Letters and presents the examination of proposals for courses of degree in Letters that have a qualification in Portuguese Language and Literature, indicated in 2017 as courses of excellence in evaluations of the Ministry of Education. The analysis reveals that the insertion of technology in curricula of letters is scarce in quantitative terms, indicating a compromise of its use by the teacher. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-04-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4661 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p1043 |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4661 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p1043 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4661/13103 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4661/13620 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4661/13634 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4661/13645 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4661/13161 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4661/13185 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Observatório |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/zip application/epub+zip application/octet-stream |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Século XX/XXI |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 1043-1075 Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 1043-1075 Observatoire Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 1043-1075 Revista Observatório ; v. 4 n. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 1043-1075 2447-4266 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br|| |
_version_ |
1797174754595045376 |