Double degree in languages: Language and pedagogic implications to teacher education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Duarte, Elisandra Rios da Silva Pamponet
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Oliveira, Helvio Frank
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Signótica (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/sig/article/view/51866
Resumo: This study aims to problematize aspects related to obligatory double degreein Languages at Universidade Estadual de Goiás, including language andpedagogic reflections to students who are majoring in Portuguese and English. A case study, supported by a documentary research and based on Language Teacher Education theories (ALMEIDA FILHO, 2004; CELANI, 2010; PAIVA, 2003, 2004, 2005; QUADROS-ZAMBONI, 2015), was conducted, firstly, with pre-service language teachers of all campuses that have Language Studies. After, the specificity was restricted to a single context. During the studies, we noticed that double degree in languages promotes some (in) viabilities for the teacher education, requiring critical reflection by the institutions responsible for the elaboration of teacher training policies, so that this education can be improved.
id UFG-8_034390557e76e17127d68f0b937cee41
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/51866
network_acronym_str UFG-8
network_name_str Signótica (Online)
repository_id_str
spelling Double degree in languages: Language and pedagogic implications to teacher educationLa doble habilitación en el curso de Letras: implicaciones lingüísticas y formadorasA dupla habilitação no curso de Letras: implicações linguísticas e formadorasLetras course. Double degree. Teacher education.Curso de Letras. Doble habilitación. Formación del profesorado.Curso de Letras. Dupla habilitação. Formação docente.This study aims to problematize aspects related to obligatory double degreein Languages at Universidade Estadual de Goiás, including language andpedagogic reflections to students who are majoring in Portuguese and English. A case study, supported by a documentary research and based on Language Teacher Education theories (ALMEIDA FILHO, 2004; CELANI, 2010; PAIVA, 2003, 2004, 2005; QUADROS-ZAMBONI, 2015), was conducted, firstly, with pre-service language teachers of all campuses that have Language Studies. After, the specificity was restricted to a single context. During the studies, we noticed that double degree in languages promotes some (in) viabilities for the teacher education, requiring critical reflection by the institutions responsible for the elaboration of teacher training policies, so that this education can be improved.Este trabajo tiene el objetivo de problematizar aspectos inherentes a la doble habilitación obligatoria en el curso de Letras de la Universidad Estadual de Goiás, discutiendo sus implicaciones lingüísticas y formadoras para los futuros profesores de lengua portuguesa y extranjera (inglés). Un estudio de caso, apoyado en una investigación documental y subsidiado por teorías de formación de profesores de lenguas (ALMEIDA FILHO, 2004; CELANI, 2010; PAIVA, 2003, 2004, 2005; QUADROS-ZAMBONI, 2015). Este trabajo, inicialmente fue conducido con graduados de 2017 de todos los cursos de Letras de la UEG. Después, se restringió la especificidad a un único contexto instalado en una ciudad de Goiania. Durante los estudios, percibimos que la habilitación doble promueve algunas (in)viabilidades en su proceso de formación docente, necesitando de reflexiones críticas por parte de las instancias responsables por la elaboración de las políticas de formación, para que ese proceso formativo se perfeccione.Esta pesquisa objetiva problematizar aspectos inerentes à dupla habilitação obrigatória no curso de Letras da Universidade Estadual de Goiás, discutindo suas implicações linguísticas e formadoras para futuros professores de língua portuguesa e estrangeira (inglês). Um estudo de caso, apoiado em uma pesquisa documental e subsidiado por teorias de formação de professores de línguas (ALMEIDA FILHO, 2004; CELANI, 2010; PAIVA, 2003; 2004; 2005; QUADROS-ZAMBONI, 2015), foi conduzido, primeiramente, com formandos de 2017 de todos os campi da UEG que têm o curso de Letras (Português/Inglês) e, em um segundo momento, restringiu-se a especificidade a um desses campi instalado no interior goiano. Durante os estudos, percebemos que a habilitação dupla promove algumas (in)viabilidades em seu processo de formação docente, necessitando de reflexões críticas por parte das instâncias responsáveis pela elaboração das políticas de formação para que esse processo formativo se aperfeiçoe.Universidade Federal de Goiás2018-12-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/sig/article/view/5186610.5216/sig.v30i4.51866Signótica; Vol. 30 No. 4 (2018); 675-701Signótica; v. 30 n. 4 (2018); 675-7012316-36900103-7250reponame:Signótica (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/sig/article/view/51866/26703Copyright (c) 2018 Signóticahttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDuarte, Elisandra Rios da Silva PamponetOliveira, Helvio Frank2023-10-16T21:31:09Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/51866Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/sig/indexPUBhttps://www.revistas.ufg.br/sig/oaisignotica@gmail.com2316-36900103-7250opendoar:2024-05-21T19:57:23.753827Signótica (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv Double degree in languages: Language and pedagogic implications to teacher education
La doble habilitación en el curso de Letras: implicaciones lingüísticas y formadoras
A dupla habilitação no curso de Letras: implicações linguísticas e formadoras
title Double degree in languages: Language and pedagogic implications to teacher education
spellingShingle Double degree in languages: Language and pedagogic implications to teacher education
Duarte, Elisandra Rios da Silva Pamponet
Letras course. Double degree. Teacher education.
Curso de Letras. Doble habilitación. Formación del profesorado.
Curso de Letras. Dupla habilitação. Formação docente.
title_short Double degree in languages: Language and pedagogic implications to teacher education
title_full Double degree in languages: Language and pedagogic implications to teacher education
title_fullStr Double degree in languages: Language and pedagogic implications to teacher education
title_full_unstemmed Double degree in languages: Language and pedagogic implications to teacher education
title_sort Double degree in languages: Language and pedagogic implications to teacher education
author Duarte, Elisandra Rios da Silva Pamponet
author_facet Duarte, Elisandra Rios da Silva Pamponet
Oliveira, Helvio Frank
author_role author
author2 Oliveira, Helvio Frank
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Duarte, Elisandra Rios da Silva Pamponet
Oliveira, Helvio Frank
dc.subject.por.fl_str_mv Letras course. Double degree. Teacher education.
Curso de Letras. Doble habilitación. Formación del profesorado.
Curso de Letras. Dupla habilitação. Formação docente.
topic Letras course. Double degree. Teacher education.
Curso de Letras. Doble habilitación. Formación del profesorado.
Curso de Letras. Dupla habilitação. Formação docente.
description This study aims to problematize aspects related to obligatory double degreein Languages at Universidade Estadual de Goiás, including language andpedagogic reflections to students who are majoring in Portuguese and English. A case study, supported by a documentary research and based on Language Teacher Education theories (ALMEIDA FILHO, 2004; CELANI, 2010; PAIVA, 2003, 2004, 2005; QUADROS-ZAMBONI, 2015), was conducted, firstly, with pre-service language teachers of all campuses that have Language Studies. After, the specificity was restricted to a single context. During the studies, we noticed that double degree in languages promotes some (in) viabilities for the teacher education, requiring critical reflection by the institutions responsible for the elaboration of teacher training policies, so that this education can be improved.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/sig/article/view/51866
10.5216/sig.v30i4.51866
url https://revistas.ufg.br/sig/article/view/51866
identifier_str_mv 10.5216/sig.v30i4.51866
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/sig/article/view/51866/26703
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Signótica
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Signótica
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv Signótica; Vol. 30 No. 4 (2018); 675-701
Signótica; v. 30 n. 4 (2018); 675-701
2316-3690
0103-7250
reponame:Signótica (Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Signótica (Online)
collection Signótica (Online)
repository.name.fl_str_mv Signótica (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv signotica@gmail.com
_version_ 1799875046076841984