PORTUGUESE CLASSES IN THE DIGITAL AGE: what do certain students say?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Arapiraca, Mary de Andrade
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Beltrão, Lícia Maria Freire, Oliveira, Jurene Veloso dos Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5629
Resumo: The teaching of Portuguese, through a historical dimension, is approached under different conceptions of language/languages that influenced it, according to Geraldi (1984).Language, as a means of interaction, a conception that revolutionizes the teaching of Portuguese, requires another methodological approach to this object, in which the social use of language should be relevant in circumstances related to speaking, listening, reading and writing.From the expansion of the digital textual world and the requirement of the methodological change in the teaching of the object another conception is added to that one. What do certain students say about it? This subject is discussed in this article, which follows the theoretical understandings of Soares (2002; 2009;), Rojo and Barbosa (2015), Coscarelli and Ribeiro (2011), Xavier (2008), Lévy (2010),   among others.
id UFT-8_4385b7a396d5ac0c1a3b6aa3dc805781
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/5629
network_acronym_str UFT-8
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling PORTUGUESE CLASSES IN THE DIGITAL AGE: what do certain students say?CLASES DE ESPAÑOL EN LA ERA DIGITAL: ¿qué dicen ciertos alumnos?AULAS DE PORTUGUÊS NA ERA DIGITAL: que dizem certos alunos?Teaching Portuguese LanguageDigital LiteracyPedagogical PracticesEnseñanza de Lengua PortuguesaLetramiento DigitalPrácticas PedagógicasEnsino de Língua PortuguesaLetramentos DigitaisPráticas PedagógicasEnsino de Língua PortuguesaLetramentos DigitaisPráticas PedagógicasThe teaching of Portuguese, through a historical dimension, is approached under different conceptions of language/languages that influenced it, according to Geraldi (1984).Language, as a means of interaction, a conception that revolutionizes the teaching of Portuguese, requires another methodological approach to this object, in which the social use of language should be relevant in circumstances related to speaking, listening, reading and writing.From the expansion of the digital textual world and the requirement of the methodological change in the teaching of the object another conception is added to that one. What do certain students say about it? This subject is discussed in this article, which follows the theoretical understandings of Soares (2002; 2009;), Rojo and Barbosa (2015), Coscarelli and Ribeiro (2011), Xavier (2008), Lévy (2010),   among others.La enseñanza del Portugués, en una dimensión histórica, es abordada a partir de distintas concepciones referentes a la lengua/ el lenguaje que le han traído influencias, conforme Geraldi (1984). El lenguaje, como forma de interacción, concepción que revoluciona la enseñanza del Portugués, impone otro tratamiento metodológico de ese objeto, en que el uso social de la lengua, en situaciones relativas al hablar, oír, leer y escribir, podría ganar importancia. A esa concepción se agrega otra, con el alargamiento del mundo textual digital, exigiendo el redimensionamiento metodológico de la enseñanza del objeto aludido. ¿Que dicen ciertos alumnos acerca de eso? Esa intención mueve el artículo en cuestión, teniendo las reflexiones de Soares (2002; 2009), Soares (2002; 2009;), Rojo y Barbosa (2015), Coscarelli y Ribeiro (2011), Xavier (2008), Lévy (2010),  entre otros, como base.O ensino de Português, numa dimensão histórica, é abordado sob diferentes concepções referentes à língua/linguagem que lhe trouxeram influências, conforme Geraldi (1984). A linguagem, como forma de interação, concepção que revoluciona o ensino de Português, impõe outro tratamento metodológico desse objeto, em que o uso social da língua, em situações relativas ao falar, ouvir, ler e escrever, poderia ganhar importância. A essa concepção se agrega outra, com o alargamento do mundo textual digital, exigindo o redimensionamento metodológico do ensino do objeto aludido. Que dizem certos alunos sobre isso?  Essa intenção move o artigo em questão, tendo as reflexões de Soares (2002; 2009;), Rojo e Barbosa (2015), Coscarelli e Ribeiro (2011), Xavier (2008), Lévy (2010), entre outros, como base.Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/562910.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p116Observatory Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 116-148Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 116-148Observatoire Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 116-148Revista Observatório ; v. 4 n. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 116-1482447-426610.20873/uft.2447-4266.2018v4n5reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5629/13696https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5629/13738https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5629/13751https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5629/13762https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5629/13774https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5629/13787Século XX/XXICopyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessArapiraca, Mary de AndradeBeltrão, Lícia Maria FreireOliveira, Jurene Veloso dos Santos2022-03-04T13:10:00Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/5629Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:10Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv PORTUGUESE CLASSES IN THE DIGITAL AGE: what do certain students say?
CLASES DE ESPAÑOL EN LA ERA DIGITAL: ¿qué dicen ciertos alumnos?
AULAS DE PORTUGUÊS NA ERA DIGITAL: que dizem certos alunos?
title PORTUGUESE CLASSES IN THE DIGITAL AGE: what do certain students say?
spellingShingle PORTUGUESE CLASSES IN THE DIGITAL AGE: what do certain students say?
Arapiraca, Mary de Andrade
Teaching Portuguese Language
Digital Literacy
Pedagogical Practices
Enseñanza de Lengua Portuguesa
Letramiento Digital
Prácticas Pedagógicas
Ensino de Língua Portuguesa
Letramentos Digitais
Práticas Pedagógicas
Ensino de Língua Portuguesa
Letramentos Digitais
Práticas Pedagógicas
title_short PORTUGUESE CLASSES IN THE DIGITAL AGE: what do certain students say?
title_full PORTUGUESE CLASSES IN THE DIGITAL AGE: what do certain students say?
title_fullStr PORTUGUESE CLASSES IN THE DIGITAL AGE: what do certain students say?
title_full_unstemmed PORTUGUESE CLASSES IN THE DIGITAL AGE: what do certain students say?
title_sort PORTUGUESE CLASSES IN THE DIGITAL AGE: what do certain students say?
author Arapiraca, Mary de Andrade
author_facet Arapiraca, Mary de Andrade
Beltrão, Lícia Maria Freire
Oliveira, Jurene Veloso dos Santos
author_role author
author2 Beltrão, Lícia Maria Freire
Oliveira, Jurene Veloso dos Santos
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Arapiraca, Mary de Andrade
Beltrão, Lícia Maria Freire
Oliveira, Jurene Veloso dos Santos
dc.subject.por.fl_str_mv Teaching Portuguese Language
Digital Literacy
Pedagogical Practices
Enseñanza de Lengua Portuguesa
Letramiento Digital
Prácticas Pedagógicas
Ensino de Língua Portuguesa
Letramentos Digitais
Práticas Pedagógicas
Ensino de Língua Portuguesa
Letramentos Digitais
Práticas Pedagógicas
topic Teaching Portuguese Language
Digital Literacy
Pedagogical Practices
Enseñanza de Lengua Portuguesa
Letramiento Digital
Prácticas Pedagógicas
Ensino de Língua Portuguesa
Letramentos Digitais
Práticas Pedagógicas
Ensino de Língua Portuguesa
Letramentos Digitais
Práticas Pedagógicas
description The teaching of Portuguese, through a historical dimension, is approached under different conceptions of language/languages that influenced it, according to Geraldi (1984).Language, as a means of interaction, a conception that revolutionizes the teaching of Portuguese, requires another methodological approach to this object, in which the social use of language should be relevant in circumstances related to speaking, listening, reading and writing.From the expansion of the digital textual world and the requirement of the methodological change in the teaching of the object another conception is added to that one. What do certain students say about it? This subject is discussed in this article, which follows the theoretical understandings of Soares (2002; 2009;), Rojo and Barbosa (2015), Coscarelli and Ribeiro (2011), Xavier (2008), Lévy (2010),   among others.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-08-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5629
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p116
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5629
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p116
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5629/13696
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5629/13738
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5629/13751
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5629/13762
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5629/13774
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5629/13787
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
application/octet-stream
application/zip
application/x-gzip
application/zip
dc.coverage.none.fl_str_mv Século XX/XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 116-148
Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 116-148
Observatoire Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 116-148
Revista Observatório ; v. 4 n. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 116-148
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||
_version_ 1797174755325902848