PORTUGUESE CLASSES IN THE DIGITAL AGE: what do certain students say?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5629 |
Resumo: | The teaching of Portuguese, through a historical dimension, is approached under different conceptions of language/languages that influenced it, according to Geraldi (1984).Language, as a means of interaction, a conception that revolutionizes the teaching of Portuguese, requires another methodological approach to this object, in which the social use of language should be relevant in circumstances related to speaking, listening, reading and writing.From the expansion of the digital textual world and the requirement of the methodological change in the teaching of the object another conception is added to that one. What do certain students say about it? This subject is discussed in this article, which follows the theoretical understandings of Soares (2002; 2009;), Rojo and Barbosa (2015), Coscarelli and Ribeiro (2011), Xavier (2008), Lévy (2010), among others. |
id |
UFT-8_4385b7a396d5ac0c1a3b6aa3dc805781 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/5629 |
network_acronym_str |
UFT-8 |
network_name_str |
Revista Observatório |
repository_id_str |
|
spelling |
PORTUGUESE CLASSES IN THE DIGITAL AGE: what do certain students say?CLASES DE ESPAÑOL EN LA ERA DIGITAL: ¿qué dicen ciertos alumnos?AULAS DE PORTUGUÊS NA ERA DIGITAL: que dizem certos alunos?Teaching Portuguese LanguageDigital LiteracyPedagogical PracticesEnseñanza de Lengua PortuguesaLetramiento DigitalPrácticas PedagógicasEnsino de Língua PortuguesaLetramentos DigitaisPráticas PedagógicasEnsino de Língua PortuguesaLetramentos DigitaisPráticas PedagógicasThe teaching of Portuguese, through a historical dimension, is approached under different conceptions of language/languages that influenced it, according to Geraldi (1984).Language, as a means of interaction, a conception that revolutionizes the teaching of Portuguese, requires another methodological approach to this object, in which the social use of language should be relevant in circumstances related to speaking, listening, reading and writing.From the expansion of the digital textual world and the requirement of the methodological change in the teaching of the object another conception is added to that one. What do certain students say about it? This subject is discussed in this article, which follows the theoretical understandings of Soares (2002; 2009;), Rojo and Barbosa (2015), Coscarelli and Ribeiro (2011), Xavier (2008), Lévy (2010), among others.La enseñanza del Portugués, en una dimensión histórica, es abordada a partir de distintas concepciones referentes a la lengua/ el lenguaje que le han traído influencias, conforme Geraldi (1984). El lenguaje, como forma de interacción, concepción que revoluciona la enseñanza del Portugués, impone otro tratamiento metodológico de ese objeto, en que el uso social de la lengua, en situaciones relativas al hablar, oír, leer y escribir, podría ganar importancia. A esa concepción se agrega otra, con el alargamiento del mundo textual digital, exigiendo el redimensionamiento metodológico de la enseñanza del objeto aludido. ¿Que dicen ciertos alumnos acerca de eso? Esa intención mueve el artículo en cuestión, teniendo las reflexiones de Soares (2002; 2009), Soares (2002; 2009;), Rojo y Barbosa (2015), Coscarelli y Ribeiro (2011), Xavier (2008), Lévy (2010), entre otros, como base.O ensino de Português, numa dimensão histórica, é abordado sob diferentes concepções referentes à língua/linguagem que lhe trouxeram influências, conforme Geraldi (1984). A linguagem, como forma de interação, concepção que revoluciona o ensino de Português, impõe outro tratamento metodológico desse objeto, em que o uso social da língua, em situações relativas ao falar, ouvir, ler e escrever, poderia ganhar importância. A essa concepção se agrega outra, com o alargamento do mundo textual digital, exigindo o redimensionamento metodológico do ensino do objeto aludido. Que dizem certos alunos sobre isso? Essa intenção move o artigo em questão, tendo as reflexões de Soares (2002; 2009;), Rojo e Barbosa (2015), Coscarelli e Ribeiro (2011), Xavier (2008), Lévy (2010), entre outros, como base.Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/562910.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p116Observatory Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 116-148Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 116-148Observatoire Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 116-148Revista Observatório ; v. 4 n. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 116-1482447-426610.20873/uft.2447-4266.2018v4n5reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5629/13696https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5629/13738https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5629/13751https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5629/13762https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5629/13774https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5629/13787Século XX/XXICopyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessArapiraca, Mary de AndradeBeltrão, Lícia Maria FreireOliveira, Jurene Veloso dos Santos2022-03-04T13:10:00Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/5629Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:10Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PORTUGUESE CLASSES IN THE DIGITAL AGE: what do certain students say? CLASES DE ESPAÑOL EN LA ERA DIGITAL: ¿qué dicen ciertos alumnos? AULAS DE PORTUGUÊS NA ERA DIGITAL: que dizem certos alunos? |
title |
PORTUGUESE CLASSES IN THE DIGITAL AGE: what do certain students say? |
spellingShingle |
PORTUGUESE CLASSES IN THE DIGITAL AGE: what do certain students say? Arapiraca, Mary de Andrade Teaching Portuguese Language Digital Literacy Pedagogical Practices Enseñanza de Lengua Portuguesa Letramiento Digital Prácticas Pedagógicas Ensino de Língua Portuguesa Letramentos Digitais Práticas Pedagógicas Ensino de Língua Portuguesa Letramentos Digitais Práticas Pedagógicas |
title_short |
PORTUGUESE CLASSES IN THE DIGITAL AGE: what do certain students say? |
title_full |
PORTUGUESE CLASSES IN THE DIGITAL AGE: what do certain students say? |
title_fullStr |
PORTUGUESE CLASSES IN THE DIGITAL AGE: what do certain students say? |
title_full_unstemmed |
PORTUGUESE CLASSES IN THE DIGITAL AGE: what do certain students say? |
title_sort |
PORTUGUESE CLASSES IN THE DIGITAL AGE: what do certain students say? |
author |
Arapiraca, Mary de Andrade |
author_facet |
Arapiraca, Mary de Andrade Beltrão, Lícia Maria Freire Oliveira, Jurene Veloso dos Santos |
author_role |
author |
author2 |
Beltrão, Lícia Maria Freire Oliveira, Jurene Veloso dos Santos |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Arapiraca, Mary de Andrade Beltrão, Lícia Maria Freire Oliveira, Jurene Veloso dos Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teaching Portuguese Language Digital Literacy Pedagogical Practices Enseñanza de Lengua Portuguesa Letramiento Digital Prácticas Pedagógicas Ensino de Língua Portuguesa Letramentos Digitais Práticas Pedagógicas Ensino de Língua Portuguesa Letramentos Digitais Práticas Pedagógicas |
topic |
Teaching Portuguese Language Digital Literacy Pedagogical Practices Enseñanza de Lengua Portuguesa Letramiento Digital Prácticas Pedagógicas Ensino de Língua Portuguesa Letramentos Digitais Práticas Pedagógicas Ensino de Língua Portuguesa Letramentos Digitais Práticas Pedagógicas |
description |
The teaching of Portuguese, through a historical dimension, is approached under different conceptions of language/languages that influenced it, according to Geraldi (1984).Language, as a means of interaction, a conception that revolutionizes the teaching of Portuguese, requires another methodological approach to this object, in which the social use of language should be relevant in circumstances related to speaking, listening, reading and writing.From the expansion of the digital textual world and the requirement of the methodological change in the teaching of the object another conception is added to that one. What do certain students say about it? This subject is discussed in this article, which follows the theoretical understandings of Soares (2002; 2009;), Rojo and Barbosa (2015), Coscarelli and Ribeiro (2011), Xavier (2008), Lévy (2010), among others. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-08-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5629 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p116 |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5629 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p116 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5629/13696 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5629/13738 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5629/13751 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5629/13762 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5629/13774 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5629/13787 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Observatório |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/epub+zip application/octet-stream application/zip application/x-gzip application/zip |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Século XX/XXI |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 116-148 Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 116-148 Observatoire Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 116-148 Revista Observatório ; v. 4 n. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 116-148 2447-4266 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br|| |
_version_ |
1797174755325902848 |