DE PERNAS PRO AR: A Revolution Confined to the Bedroom
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3218 |
Resumo: | This article is an in-depth analysis of the cinematic elements of an immensely popular Globochanchada, De Pernas para o Ar (Roberto Santucci, 2011), in the light of feminist theories and Mikhail Bakhtin’s theorisation on the carnivalesque. The article aims at investigating the ways in which an emerging outcry for popular representation is used to co-opt socially progressive — including feminist — demands. The analysis reveals that, while the film may contain transgressive elements relative to women’s sexuality, it nevertheless relies on the same oppressive practices to which feminism has historically been opposed. |
id |
UFT-8_51b8e7a3f780edfa9f52e404179009db |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3218 |
network_acronym_str |
UFT-8 |
network_name_str |
Revista Observatório |
repository_id_str |
|
spelling |
DE PERNAS PRO AR: A Revolution Confined to the BedroomDE PERNAS PRO AR: una revolución confinada ai dormitorioDE PERNAS PRO AR: uma revolução confinada ao quartogenderthe carnivalesquecomedybrazilian cinemaglobochanchadagenderthe carnivalesquecomedybrazilian cinemaglobochanchadagénerocarnavalescocomediacine brasileñoglobochanchadacarnavalescocomédiacinema brasileiroglobochanchadagêneroThis article is an in-depth analysis of the cinematic elements of an immensely popular Globochanchada, De Pernas para o Ar (Roberto Santucci, 2011), in the light of feminist theories and Mikhail Bakhtin’s theorisation on the carnivalesque. The article aims at investigating the ways in which an emerging outcry for popular representation is used to co-opt socially progressive — including feminist — demands. The analysis reveals that, while the film may contain transgressive elements relative to women’s sexuality, it nevertheless relies on the same oppressive practices to which feminism has historically been opposed.Este artículo es un análisis detallado de los elementos cinematográficos de una Globochanchada inmensamente popular, De Pernas para o Ar (Roberto Santucci, 2011), a la luz de la teoría feminista y la teoría de Mikhail Bakhtin acerca lo carnavalesco. El artículo tiene como objetivo investigar la forma en que se utiliza una demanda creciente de representación popular para cooptar a las demandas sociales progressistas - incluyendo las feministas. El análisis revela que mientras que la película contiene elementos transgresores relacionados con la sexualidad de las mujeres, no obstante, hace uso de las mismas prácticas de opresión a las que el feminismo históricamente se opone. Palabras clave: género; carnavalesco; comedia; cine brasileño; Globochanchada.Este artigo é uma análise detalhada dos elementos cinemáticos de uma Globochanchada imensamente popular, De Pernas para o Ar (Roberto Santucci, 2011), à luz da teoria feminist e da teorização de Mikhail Bakhtin acerco do carnavalesco. O artigo tem como objetivo investigar o modo através do qual uma crescente demanda por representação popular é utilizada para cooptar demandas socialmente progressistas – incluindo as feministas. A análise revela que, enquanto o filme contém elementos transgressivos relacionados à sexualidade das mulheres, ele no entanto faz uso das mesmas práticas opressoras às quais o feminismo historicamente se opõe.Universidade Federal do Tocantins - UFT2017-03-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/321810.20873/uft.2447-4266.2017v3n1p131Observatory Journal; Vol. 3 No. 1 (2017): Vol. 3 N. 1 (2017) Mulher e mídia Janeiro-Março 2017; 131-160Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 1 (2017): Vol. 3 N. 1 (2017) Mulher e mídia Janeiro-Março 2017; 131-160Observatoire Journal; Vol. 3 No. 1 (2017): Vol. 3 N. 1 (2017) Mulher e mídia Janeiro-Março 2017; 131-160Revista Observatório ; v. 3 n. 1 (2017): Vol. 3 N. 1 (2017) Mulher e mídia Janeiro-Março 2017; 131-1602447-426610.20873/uft.2447-4266.2017v3n1reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3218/9582https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3218/10042https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3218/10045https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3218/10048https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3218/10050https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3218/10051Século XX/XXICopyright (c) 2017 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessGregoli, Roberta2022-03-04T13:22:34Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3218Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:22:34Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
DE PERNAS PRO AR: A Revolution Confined to the Bedroom DE PERNAS PRO AR: una revolución confinada ai dormitorio DE PERNAS PRO AR: uma revolução confinada ao quarto |
title |
DE PERNAS PRO AR: A Revolution Confined to the Bedroom |
spellingShingle |
DE PERNAS PRO AR: A Revolution Confined to the Bedroom Gregoli, Roberta gender the carnivalesque comedy brazilian cinema globochanchada gender the carnivalesque comedy brazilian cinema globochanchada género carnavalesco comedia cine brasileño globochanchada carnavalesco comédia cinema brasileiro globochanchada gênero |
title_short |
DE PERNAS PRO AR: A Revolution Confined to the Bedroom |
title_full |
DE PERNAS PRO AR: A Revolution Confined to the Bedroom |
title_fullStr |
DE PERNAS PRO AR: A Revolution Confined to the Bedroom |
title_full_unstemmed |
DE PERNAS PRO AR: A Revolution Confined to the Bedroom |
title_sort |
DE PERNAS PRO AR: A Revolution Confined to the Bedroom |
author |
Gregoli, Roberta |
author_facet |
Gregoli, Roberta |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gregoli, Roberta |
dc.subject.por.fl_str_mv |
gender the carnivalesque comedy brazilian cinema globochanchada gender the carnivalesque comedy brazilian cinema globochanchada género carnavalesco comedia cine brasileño globochanchada carnavalesco comédia cinema brasileiro globochanchada gênero |
topic |
gender the carnivalesque comedy brazilian cinema globochanchada gender the carnivalesque comedy brazilian cinema globochanchada género carnavalesco comedia cine brasileño globochanchada carnavalesco comédia cinema brasileiro globochanchada gênero |
description |
This article is an in-depth analysis of the cinematic elements of an immensely popular Globochanchada, De Pernas para o Ar (Roberto Santucci, 2011), in the light of feminist theories and Mikhail Bakhtin’s theorisation on the carnivalesque. The article aims at investigating the ways in which an emerging outcry for popular representation is used to co-opt socially progressive — including feminist — demands. The analysis reveals that, while the film may contain transgressive elements relative to women’s sexuality, it nevertheless relies on the same oppressive practices to which feminism has historically been opposed. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-03-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3218 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n1p131 |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3218 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2017v3n1p131 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3218/9582 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3218/10042 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3218/10045 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3218/10048 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3218/10050 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3218/10051 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Observatório |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/epub+zip application/octet-stream application/zip application/x-gzip application/zip |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Século XX/XXI |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 3 No. 1 (2017): Vol. 3 N. 1 (2017) Mulher e mídia Janeiro-Março 2017; 131-160 Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 1 (2017): Vol. 3 N. 1 (2017) Mulher e mídia Janeiro-Março 2017; 131-160 Observatoire Journal; Vol. 3 No. 1 (2017): Vol. 3 N. 1 (2017) Mulher e mídia Janeiro-Março 2017; 131-160 Revista Observatório ; v. 3 n. 1 (2017): Vol. 3 N. 1 (2017) Mulher e mídia Janeiro-Março 2017; 131-160 2447-4266 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n1 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br|| |
_version_ |
1797174752791494656 |