Assistive Technology for Labor Inclusion: What does the internet have to offer?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Graciela Fagundes
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Soares Coutinho, Kátia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4112
Resumo: Assistive Technology for Labor Inclusion: What does the internet have to offer?   ABSTRACT This article presents Assistive Technology (AT) as an area of knowledge, which involves both services and resources, enhancing the daily and work actions of people with disabilities. From the perspective of education during life, the internet emerges as a great source of information that can subsidize inclusive processes in the work environment, but it is still little used, as it was pointed out by the 7 subjects, human resources managers from 7 large companies located in Rio Grande do Sul. The qualitative methodology was used with semi-structured interviews for the data collection. The results point out that a platform that collaboratively disseminates AT already in use in the work environment can help the companies in compliance with the Quotas Law. KEYWORDS: Internet; Person with Disability; Labor Market; Assistive Technology; Labor Inclusion.
id UFT-8_5dc020f621d4481825912961f3eb7b76
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4112
network_acronym_str UFT-8
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling Assistive Technology for Labor Inclusion: What does the internet have to offer?Ayuda Técnica para Inclusión laboral: ¿que tiene para ofrecer la internet?TECNOLOGIA ASSISTIVA PARA INCLUSÃO LABORAL: o que a internet tem a oferecer?Internetperson with Disabilitylabor MarketAssistive TechnologyLabor InclusionInternetPersona con DeficienciaMercado de trabajoAyuda TécnicaInclusión laboralInternetPessoa com DeficiênciaMercado de TrabalhoTecnologia AssistivaInclusão LaboralInternetPessoa com DeficiênciaMercado de TrabalhoTecnologia AssistivaInclusão LaboralAssistive Technology for Labor Inclusion: What does the internet have to offer?   ABSTRACT This article presents Assistive Technology (AT) as an area of knowledge, which involves both services and resources, enhancing the daily and work actions of people with disabilities. From the perspective of education during life, the internet emerges as a great source of information that can subsidize inclusive processes in the work environment, but it is still little used, as it was pointed out by the 7 subjects, human resources managers from 7 large companies located in Rio Grande do Sul. The qualitative methodology was used with semi-structured interviews for the data collection. The results point out that a platform that collaboratively disseminates AT already in use in the work environment can help the companies in compliance with the Quotas Law. KEYWORDS: Internet; Person with Disability; Labor Market; Assistive Technology; Labor Inclusion.Ayuda Técnica para Inclusión laboral: ¿que tiene para ofrecer la internet?   RESUMEN Este artículo presenta la Ayuda Técnica (AT) como área de conocimiento que abarca tanto servicios como recursos, potencializando acciones cotidianas y laborales de personas con deficiencia. Desde la perspectiva de la educación continuada, el internet se coloca como una rica fonte de informaciones que puede subsidiar los procesos incluyentes en el ambiente laboral, pero todavía es poco utilizado, como fue registrado por los 7 sujetos, gerentes de recursos humanos de 7 empresas de gran porte ubicadas en Rio Grande do Sul. Se ha utilizado la metodología de carácter cualitativo con entrevistas semi-estruturadas para conseguir los datos. Los resultados demuestran que una plataforma que divulgue, de forma colaborativa, la TA ya en uso en el ambiente de trabajo, puede ayudar a las empresas para cumplir la Ley de Cotas. PALAVRAS-CHAVE: Internet; Persona con Deficiencia; Mercado de trabajo; Ayuda Técnica; Inclusión laboral.Este artigo apresenta a Tecnologia Assistiva (TA) como área de conhecimento, que envolve tanto serviços quanto recursos, potencializando ações cotidianas e laborais de pessoas com deficiência. Sob a perspectiva da educação ao longo da vida, a internet desponta como uma rica fonte de informações que pode subsidiar os processos inclusivos no ambiente laboral, mas ainda é pouco utilizada, como foi apontado pelos 7 sujeitos, gerentes de recursos humanos de 7 empresas de grande porte localizadas no Rio Grande do Sul. Utilizou-se a metodologia de cunho qualitativo com entrevistas semiestruturadas para a coleta de dados. Os resultados apontam que uma plataforma que divulgue, de forma colaborativa, a TA já em uso no ambiente laboral, pode auxiliar as empresas no cumprimento da Lei de Cotas. PALAVRAS-CHAVE: Internet; Pessoa com Deficiência; Mercado de Trabalho; Tecnologia Assistiva; Inclusão Laboral.Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfapplication/zipapplication/epub+zipapplication/octet-streamhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/411210.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p54Observatory Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 54-84Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 54-84Observatoire Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 54-84Revista Observatório ; v. 4 n. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 54-842447-426610.20873/uft.2447-4266.2018v4n3reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4112/13061https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4112/13520https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4112/13545https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4112/13561https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4112/13115https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4112/13153Século XX/XXICopyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, Graciela FagundesSoares Coutinho, Kátia2022-03-04T13:12:22Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4112Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:12:22Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv Assistive Technology for Labor Inclusion: What does the internet have to offer?
Ayuda Técnica para Inclusión laboral: ¿que tiene para ofrecer la internet?
TECNOLOGIA ASSISTIVA PARA INCLUSÃO LABORAL: o que a internet tem a oferecer?
title Assistive Technology for Labor Inclusion: What does the internet have to offer?
spellingShingle Assistive Technology for Labor Inclusion: What does the internet have to offer?
Rodrigues, Graciela Fagundes
Internet
person with Disability
labor Market
Assistive Technology
Labor Inclusion
Internet
Persona con Deficiencia
Mercado de trabajo
Ayuda Técnica
Inclusión laboral
Internet
Pessoa com Deficiência
Mercado de Trabalho
Tecnologia Assistiva
Inclusão Laboral
Internet
Pessoa com Deficiência
Mercado de Trabalho
Tecnologia Assistiva
Inclusão Laboral
title_short Assistive Technology for Labor Inclusion: What does the internet have to offer?
title_full Assistive Technology for Labor Inclusion: What does the internet have to offer?
title_fullStr Assistive Technology for Labor Inclusion: What does the internet have to offer?
title_full_unstemmed Assistive Technology for Labor Inclusion: What does the internet have to offer?
title_sort Assistive Technology for Labor Inclusion: What does the internet have to offer?
author Rodrigues, Graciela Fagundes
author_facet Rodrigues, Graciela Fagundes
Soares Coutinho, Kátia
author_role author
author2 Soares Coutinho, Kátia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Graciela Fagundes
Soares Coutinho, Kátia
dc.subject.por.fl_str_mv Internet
person with Disability
labor Market
Assistive Technology
Labor Inclusion
Internet
Persona con Deficiencia
Mercado de trabajo
Ayuda Técnica
Inclusión laboral
Internet
Pessoa com Deficiência
Mercado de Trabalho
Tecnologia Assistiva
Inclusão Laboral
Internet
Pessoa com Deficiência
Mercado de Trabalho
Tecnologia Assistiva
Inclusão Laboral
topic Internet
person with Disability
labor Market
Assistive Technology
Labor Inclusion
Internet
Persona con Deficiencia
Mercado de trabajo
Ayuda Técnica
Inclusión laboral
Internet
Pessoa com Deficiência
Mercado de Trabalho
Tecnologia Assistiva
Inclusão Laboral
Internet
Pessoa com Deficiência
Mercado de Trabalho
Tecnologia Assistiva
Inclusão Laboral
description Assistive Technology for Labor Inclusion: What does the internet have to offer?   ABSTRACT This article presents Assistive Technology (AT) as an area of knowledge, which involves both services and resources, enhancing the daily and work actions of people with disabilities. From the perspective of education during life, the internet emerges as a great source of information that can subsidize inclusive processes in the work environment, but it is still little used, as it was pointed out by the 7 subjects, human resources managers from 7 large companies located in Rio Grande do Sul. The qualitative methodology was used with semi-structured interviews for the data collection. The results point out that a platform that collaboratively disseminates AT already in use in the work environment can help the companies in compliance with the Quotas Law. KEYWORDS: Internet; Person with Disability; Labor Market; Assistive Technology; Labor Inclusion.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-04-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4112
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p54
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4112
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p54
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4112/13061
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4112/13520
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4112/13545
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4112/13561
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4112/13115
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4112/13153
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/zip
application/epub+zip
application/octet-stream
dc.coverage.none.fl_str_mv Século XX/XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 54-84
Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 54-84
Observatoire Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 54-84
Revista Observatório ; v. 4 n. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 54-84
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||
_version_ 1797174753999454208