Assistive Technology for Labor Inclusion: What does the internet have to offer?
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Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4112 |
Resumo: | Assistive Technology for Labor Inclusion: What does the internet have to offer? ABSTRACT This article presents Assistive Technology (AT) as an area of knowledge, which involves both services and resources, enhancing the daily and work actions of people with disabilities. From the perspective of education during life, the internet emerges as a great source of information that can subsidize inclusive processes in the work environment, but it is still little used, as it was pointed out by the 7 subjects, human resources managers from 7 large companies located in Rio Grande do Sul. The qualitative methodology was used with semi-structured interviews for the data collection. The results point out that a platform that collaboratively disseminates AT already in use in the work environment can help the companies in compliance with the Quotas Law. KEYWORDS: Internet; Person with Disability; Labor Market; Assistive Technology; Labor Inclusion. |
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Assistive Technology for Labor Inclusion: What does the internet have to offer?Ayuda Técnica para Inclusión laboral: ¿que tiene para ofrecer la internet?TECNOLOGIA ASSISTIVA PARA INCLUSÃO LABORAL: o que a internet tem a oferecer?Internetperson with Disabilitylabor MarketAssistive TechnologyLabor InclusionInternetPersona con DeficienciaMercado de trabajoAyuda TécnicaInclusión laboralInternetPessoa com DeficiênciaMercado de TrabalhoTecnologia AssistivaInclusão LaboralInternetPessoa com DeficiênciaMercado de TrabalhoTecnologia AssistivaInclusão LaboralAssistive Technology for Labor Inclusion: What does the internet have to offer? ABSTRACT This article presents Assistive Technology (AT) as an area of knowledge, which involves both services and resources, enhancing the daily and work actions of people with disabilities. From the perspective of education during life, the internet emerges as a great source of information that can subsidize inclusive processes in the work environment, but it is still little used, as it was pointed out by the 7 subjects, human resources managers from 7 large companies located in Rio Grande do Sul. The qualitative methodology was used with semi-structured interviews for the data collection. The results point out that a platform that collaboratively disseminates AT already in use in the work environment can help the companies in compliance with the Quotas Law. KEYWORDS: Internet; Person with Disability; Labor Market; Assistive Technology; Labor Inclusion.Ayuda Técnica para Inclusión laboral: ¿que tiene para ofrecer la internet? RESUMEN Este artículo presenta la Ayuda Técnica (AT) como área de conocimiento que abarca tanto servicios como recursos, potencializando acciones cotidianas y laborales de personas con deficiencia. Desde la perspectiva de la educación continuada, el internet se coloca como una rica fonte de informaciones que puede subsidiar los procesos incluyentes en el ambiente laboral, pero todavía es poco utilizado, como fue registrado por los 7 sujetos, gerentes de recursos humanos de 7 empresas de gran porte ubicadas en Rio Grande do Sul. Se ha utilizado la metodología de carácter cualitativo con entrevistas semi-estruturadas para conseguir los datos. Los resultados demuestran que una plataforma que divulgue, de forma colaborativa, la TA ya en uso en el ambiente de trabajo, puede ayudar a las empresas para cumplir la Ley de Cotas. PALAVRAS-CHAVE: Internet; Persona con Deficiencia; Mercado de trabajo; Ayuda Técnica; Inclusión laboral.Este artigo apresenta a Tecnologia Assistiva (TA) como área de conhecimento, que envolve tanto serviços quanto recursos, potencializando ações cotidianas e laborais de pessoas com deficiência. Sob a perspectiva da educação ao longo da vida, a internet desponta como uma rica fonte de informações que pode subsidiar os processos inclusivos no ambiente laboral, mas ainda é pouco utilizada, como foi apontado pelos 7 sujeitos, gerentes de recursos humanos de 7 empresas de grande porte localizadas no Rio Grande do Sul. Utilizou-se a metodologia de cunho qualitativo com entrevistas semiestruturadas para a coleta de dados. Os resultados apontam que uma plataforma que divulgue, de forma colaborativa, a TA já em uso no ambiente laboral, pode auxiliar as empresas no cumprimento da Lei de Cotas. PALAVRAS-CHAVE: Internet; Pessoa com Deficiência; Mercado de Trabalho; Tecnologia Assistiva; Inclusão Laboral.Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfapplication/zipapplication/epub+zipapplication/octet-streamhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/411210.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p54Observatory Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 54-84Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 54-84Observatoire Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 54-84Revista Observatório ; v. 4 n. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 54-842447-426610.20873/uft.2447-4266.2018v4n3reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4112/13061https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4112/13520https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4112/13545https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4112/13561https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4112/13115https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4112/13153Século XX/XXICopyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, Graciela FagundesSoares Coutinho, Kátia2022-03-04T13:12:22Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4112Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:12:22Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
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