JOURNALISTIC PRODUCTS TO TABLETS AS PEDAGOGICAL TOOLS: case study of 1964

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Paulino, Rita de Cássia Romeiro
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Empinotti, Marina Lisboa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4089
Resumo: This paper details the production process of a journalistic product for tablet-iPad Folio format in facing education. The design involves counting, checking information, writing, publishing and other stages of the work of the journalist, but thought to be applied in a didactic way in the classroom for an elementary school audience of 12 to 14 years. From Adobe Indesign software and free Adobe tools for publication and distribution of documents in the cloud, you create a simple, fast, cheap and easy to update for teachers working with students in classrooms from anywhere with internet access. The Folio format allows you to add a visual attraction and possibilities of interaction as games, navigation buttons, videos, galleries of images and audios to arouse curiosity on matters that should be worked out as part of the school curriculum, but need not be limited to the space of the textbook.
id UFT-8_5e163fb2f32b56678b6860492fee1b89
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4089
network_acronym_str UFT-8
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling JOURNALISTIC PRODUCTS TO TABLETS AS PEDAGOGICAL TOOLS: case study of 1964PRODUCTOS PERIODÍSTICOS A LAS TABLETAS COMO HERRAMIENTAS PEDAGÓGICAS: estudio de caso del golpe de estado de 1964PRODUTOS JORNALÍSTICOS PARA TABLETS COMO FERRAMENTAS PEDAGÓGICAS: estudo de caso do Golpe de 1964Digital journalismTabletmobile devicesEducommunicationDgital journalismTabletmobile devicesEducommunicationPeriodismo digitalTabletaispositivos móvilesEduComunicaciónPeriodismo digitalTabletaispositivos móviles;EduComunicaciónJornalismo digitaltabletdispositivos móveiseducomunicaçãoJornalismo digitaltabletdispositivos móveiseducomunicaçãoThis paper details the production process of a journalistic product for tablet-iPad Folio format in facing education. The design involves counting, checking information, writing, publishing and other stages of the work of the journalist, but thought to be applied in a didactic way in the classroom for an elementary school audience of 12 to 14 years. From Adobe Indesign software and free Adobe tools for publication and distribution of documents in the cloud, you create a simple, fast, cheap and easy to update for teachers working with students in classrooms from anywhere with internet access. The Folio format allows you to add a visual attraction and possibilities of interaction as games, navigation buttons, videos, galleries of images and audios to arouse curiosity on matters that should be worked out as part of the school curriculum, but need not be limited to the space of the textbook.Este trabajo detalla el proceso de fabricación de un producto periodístico para tabletas iPad Folio formato centrado en la educación. El diseño implica la verificación, comprobación de información, escritura, publicación y otras etapas de la obra de la periodista, pero pensado para ser aplicado en el aula de enseñanza, a un público objetivo de la escuela primaria, de 12 a 14 años. Adobe Indesign software y herramientas gratuitas de Adobe para la publicación y distribución de documentos en la nube, se crea un simple, rápido, barato y fácil de actualización para profesores que trabajan con estudiantes en las clases desde cualquier lugar con acceso a internet. El formato de Folio le permite añadir un atractivo visual y posibilidades de interacción como botones de navegación, videos, juegos, galerías de imágenes y audios para despertar la curiosidad en asuntos que deben elaborarse como parte del currículum escolar, pero no necesita ser limitado al espacio del libro de texto.Este trabalho detalha o processo produtivo de um produto jornalístico para tablets-iPad no formato Folio voltado para a Educação. A concepção envolve apuração, checagem de informações, redação, editoração e demais etapas do trabalho do Jornalista, mas pensado para ser aplicado de forma didática em sala de aula, para um público-alvo de ensino fundamental, de 12 a 14 anos. A partir do software Adobe Indesign e as ferramentas gratuitas Adobe para publicação e distribuição de documentos na nuvem, cria-se um modo simples, rápido, barato e de fácil atualização para professores trabalharem com os estudantes em salas de aula de qualquer lugar com acesso à internet. O formato Folio permite adicionar um visual atrativo e possibilidades de interação como jogos, botões de navegação, vídeos, galerias de imagens e áudios para despertar a curiosidade diante de assuntos que devem ser trabalhados como parte do currículo escolar, mas não precisam estar limitados ao espaço do livro didático.Universidade Federal do Tocantins - UFT2017-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/zipapplication/pdfhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/408910.20873/uft.2447-4266.2017v3n6p636Observatory Journal; Vol. 3 No. 6 (2017): V. 3 N. 6 (2017) Processos formativos, comunicação e educação pós-Bolonha Out-Dez 2017; 636-657Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 6 (2017): V. 3 N. 6 (2017) Processos formativos, comunicação e educação pós-Bolonha Out-Dez 2017; 636-657Observatoire Journal; Vol. 3 No. 6 (2017): V. 3 N. 6 (2017) Processos formativos, comunicação e educação pós-Bolonha Out-Dez 2017; 636-657Revista Observatório ; v. 3 n. 6 (2017): V. 3 N. 6 (2017) Processos formativos, comunicação e educação pós-Bolonha Out-Dez 2017; 636-6572447-426610.20873/uft.2447-4266.2017v3n6reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4089/11652https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4089/11685https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4089/11716https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4089/11745https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4089/11774https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4089/11803https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4089/12568Século XX/XXICopyright (c) 2017 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessPaulino, Rita de Cássia RomeiroEmpinotti, Marina Lisboa2022-03-04T13:17:27Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4089Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:17:27Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv JOURNALISTIC PRODUCTS TO TABLETS AS PEDAGOGICAL TOOLS: case study of 1964
PRODUCTOS PERIODÍSTICOS A LAS TABLETAS COMO HERRAMIENTAS PEDAGÓGICAS: estudio de caso del golpe de estado de 1964
PRODUTOS JORNALÍSTICOS PARA TABLETS COMO FERRAMENTAS PEDAGÓGICAS: estudo de caso do Golpe de 1964
title JOURNALISTIC PRODUCTS TO TABLETS AS PEDAGOGICAL TOOLS: case study of 1964
spellingShingle JOURNALISTIC PRODUCTS TO TABLETS AS PEDAGOGICAL TOOLS: case study of 1964
Paulino, Rita de Cássia Romeiro
Digital journalism
Tablet
mobile devices
Educommunication
Dgital journalism
Tablet
mobile devices
Educommunication
Periodismo digital
Tableta
ispositivos móviles
EduComunicación
Periodismo digital
Tableta
ispositivos móviles;
EduComunicación
Jornalismo digital
tablet
dispositivos móveis
educomunicação
Jornalismo digital
tablet
dispositivos móveis
educomunicação
title_short JOURNALISTIC PRODUCTS TO TABLETS AS PEDAGOGICAL TOOLS: case study of 1964
title_full JOURNALISTIC PRODUCTS TO TABLETS AS PEDAGOGICAL TOOLS: case study of 1964
title_fullStr JOURNALISTIC PRODUCTS TO TABLETS AS PEDAGOGICAL TOOLS: case study of 1964
title_full_unstemmed JOURNALISTIC PRODUCTS TO TABLETS AS PEDAGOGICAL TOOLS: case study of 1964
title_sort JOURNALISTIC PRODUCTS TO TABLETS AS PEDAGOGICAL TOOLS: case study of 1964
author Paulino, Rita de Cássia Romeiro
author_facet Paulino, Rita de Cássia Romeiro
Empinotti, Marina Lisboa
author_role author
author2 Empinotti, Marina Lisboa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Paulino, Rita de Cássia Romeiro
Empinotti, Marina Lisboa
dc.subject.por.fl_str_mv Digital journalism
Tablet
mobile devices
Educommunication
Dgital journalism
Tablet
mobile devices
Educommunication
Periodismo digital
Tableta
ispositivos móviles
EduComunicación
Periodismo digital
Tableta
ispositivos móviles;
EduComunicación
Jornalismo digital
tablet
dispositivos móveis
educomunicação
Jornalismo digital
tablet
dispositivos móveis
educomunicação
topic Digital journalism
Tablet
mobile devices
Educommunication
Dgital journalism
Tablet
mobile devices
Educommunication
Periodismo digital
Tableta
ispositivos móviles
EduComunicación
Periodismo digital
Tableta
ispositivos móviles;
EduComunicación
Jornalismo digital
tablet
dispositivos móveis
educomunicação
Jornalismo digital
tablet
dispositivos móveis
educomunicação
description This paper details the production process of a journalistic product for tablet-iPad Folio format in facing education. The design involves counting, checking information, writing, publishing and other stages of the work of the journalist, but thought to be applied in a didactic way in the classroom for an elementary school audience of 12 to 14 years. From Adobe Indesign software and free Adobe tools for publication and distribution of documents in the cloud, you create a simple, fast, cheap and easy to update for teachers working with students in classrooms from anywhere with internet access. The Folio format allows you to add a visual attraction and possibilities of interaction as games, navigation buttons, videos, galleries of images and audios to arouse curiosity on matters that should be worked out as part of the school curriculum, but need not be limited to the space of the textbook.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4089
10.20873/uft.2447-4266.2017v3n6p636
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4089
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n6p636
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4089/11652
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4089/11685
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4089/11716
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4089/11745
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4089/11774
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4089/11803
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4089/12568
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
application/octet-stream
application/zip
application/x-gzip
application/zip
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Século XX/XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 3 No. 6 (2017): V. 3 N. 6 (2017) Processos formativos, comunicação e educação pós-Bolonha Out-Dez 2017; 636-657
Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 6 (2017): V. 3 N. 6 (2017) Processos formativos, comunicação e educação pós-Bolonha Out-Dez 2017; 636-657
Observatoire Journal; Vol. 3 No. 6 (2017): V. 3 N. 6 (2017) Processos formativos, comunicação e educação pós-Bolonha Out-Dez 2017; 636-657
Revista Observatório ; v. 3 n. 6 (2017): V. 3 N. 6 (2017) Processos formativos, comunicação e educação pós-Bolonha Out-Dez 2017; 636-657
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2017v3n6
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||
_version_ 1797174753980579840