JOURNALISTIC PRODUCTS TO TABLETS AS PEDAGOGICAL TOOLS: case study of 1964
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4089 |
Resumo: | This paper details the production process of a journalistic product for tablet-iPad Folio format in facing education. The design involves counting, checking information, writing, publishing and other stages of the work of the journalist, but thought to be applied in a didactic way in the classroom for an elementary school audience of 12 to 14 years. From Adobe Indesign software and free Adobe tools for publication and distribution of documents in the cloud, you create a simple, fast, cheap and easy to update for teachers working with students in classrooms from anywhere with internet access. The Folio format allows you to add a visual attraction and possibilities of interaction as games, navigation buttons, videos, galleries of images and audios to arouse curiosity on matters that should be worked out as part of the school curriculum, but need not be limited to the space of the textbook. |
id |
UFT-8_5e163fb2f32b56678b6860492fee1b89 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4089 |
network_acronym_str |
UFT-8 |
network_name_str |
Revista Observatório |
repository_id_str |
|
spelling |
JOURNALISTIC PRODUCTS TO TABLETS AS PEDAGOGICAL TOOLS: case study of 1964PRODUCTOS PERIODÍSTICOS A LAS TABLETAS COMO HERRAMIENTAS PEDAGÓGICAS: estudio de caso del golpe de estado de 1964PRODUTOS JORNALÍSTICOS PARA TABLETS COMO FERRAMENTAS PEDAGÓGICAS: estudo de caso do Golpe de 1964Digital journalismTabletmobile devicesEducommunicationDgital journalismTabletmobile devicesEducommunicationPeriodismo digitalTabletaispositivos móvilesEduComunicaciónPeriodismo digitalTabletaispositivos móviles;EduComunicaciónJornalismo digitaltabletdispositivos móveiseducomunicaçãoJornalismo digitaltabletdispositivos móveiseducomunicaçãoThis paper details the production process of a journalistic product for tablet-iPad Folio format in facing education. The design involves counting, checking information, writing, publishing and other stages of the work of the journalist, but thought to be applied in a didactic way in the classroom for an elementary school audience of 12 to 14 years. From Adobe Indesign software and free Adobe tools for publication and distribution of documents in the cloud, you create a simple, fast, cheap and easy to update for teachers working with students in classrooms from anywhere with internet access. The Folio format allows you to add a visual attraction and possibilities of interaction as games, navigation buttons, videos, galleries of images and audios to arouse curiosity on matters that should be worked out as part of the school curriculum, but need not be limited to the space of the textbook.Este trabajo detalla el proceso de fabricación de un producto periodístico para tabletas iPad Folio formato centrado en la educación. El diseño implica la verificación, comprobación de información, escritura, publicación y otras etapas de la obra de la periodista, pero pensado para ser aplicado en el aula de enseñanza, a un público objetivo de la escuela primaria, de 12 a 14 años. Adobe Indesign software y herramientas gratuitas de Adobe para la publicación y distribución de documentos en la nube, se crea un simple, rápido, barato y fácil de actualización para profesores que trabajan con estudiantes en las clases desde cualquier lugar con acceso a internet. El formato de Folio le permite añadir un atractivo visual y posibilidades de interacción como botones de navegación, videos, juegos, galerías de imágenes y audios para despertar la curiosidad en asuntos que deben elaborarse como parte del currículum escolar, pero no necesita ser limitado al espacio del libro de texto.Este trabalho detalha o processo produtivo de um produto jornalístico para tablets-iPad no formato Folio voltado para a Educação. A concepção envolve apuração, checagem de informações, redação, editoração e demais etapas do trabalho do Jornalista, mas pensado para ser aplicado de forma didática em sala de aula, para um público-alvo de ensino fundamental, de 12 a 14 anos. A partir do software Adobe Indesign e as ferramentas gratuitas Adobe para publicação e distribuição de documentos na nuvem, cria-se um modo simples, rápido, barato e de fácil atualização para professores trabalharem com os estudantes em salas de aula de qualquer lugar com acesso à internet. O formato Folio permite adicionar um visual atrativo e possibilidades de interação como jogos, botões de navegação, vídeos, galerias de imagens e áudios para despertar a curiosidade diante de assuntos que devem ser trabalhados como parte do currículo escolar, mas não precisam estar limitados ao espaço do livro didático.Universidade Federal do Tocantins - UFT2017-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/zipapplication/pdfhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/408910.20873/uft.2447-4266.2017v3n6p636Observatory Journal; Vol. 3 No. 6 (2017): V. 3 N. 6 (2017) Processos formativos, comunicação e educação pós-Bolonha Out-Dez 2017; 636-657Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 6 (2017): V. 3 N. 6 (2017) Processos formativos, comunicação e educação pós-Bolonha Out-Dez 2017; 636-657Observatoire Journal; Vol. 3 No. 6 (2017): V. 3 N. 6 (2017) Processos formativos, comunicação e educação pós-Bolonha Out-Dez 2017; 636-657Revista Observatório ; v. 3 n. 6 (2017): V. 3 N. 6 (2017) Processos formativos, comunicação e educação pós-Bolonha Out-Dez 2017; 636-6572447-426610.20873/uft.2447-4266.2017v3n6reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4089/11652https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4089/11685https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4089/11716https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4089/11745https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4089/11774https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4089/11803https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4089/12568Século XX/XXICopyright (c) 2017 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessPaulino, Rita de Cássia RomeiroEmpinotti, Marina Lisboa2022-03-04T13:17:27Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4089Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:17:27Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
JOURNALISTIC PRODUCTS TO TABLETS AS PEDAGOGICAL TOOLS: case study of 1964 PRODUCTOS PERIODÍSTICOS A LAS TABLETAS COMO HERRAMIENTAS PEDAGÓGICAS: estudio de caso del golpe de estado de 1964 PRODUTOS JORNALÍSTICOS PARA TABLETS COMO FERRAMENTAS PEDAGÓGICAS: estudo de caso do Golpe de 1964 |
title |
JOURNALISTIC PRODUCTS TO TABLETS AS PEDAGOGICAL TOOLS: case study of 1964 |
spellingShingle |
JOURNALISTIC PRODUCTS TO TABLETS AS PEDAGOGICAL TOOLS: case study of 1964 Paulino, Rita de Cássia Romeiro Digital journalism Tablet mobile devices Educommunication Dgital journalism Tablet mobile devices Educommunication Periodismo digital Tableta ispositivos móviles EduComunicación Periodismo digital Tableta ispositivos móviles; EduComunicación Jornalismo digital tablet dispositivos móveis educomunicação Jornalismo digital tablet dispositivos móveis educomunicação |
title_short |
JOURNALISTIC PRODUCTS TO TABLETS AS PEDAGOGICAL TOOLS: case study of 1964 |
title_full |
JOURNALISTIC PRODUCTS TO TABLETS AS PEDAGOGICAL TOOLS: case study of 1964 |
title_fullStr |
JOURNALISTIC PRODUCTS TO TABLETS AS PEDAGOGICAL TOOLS: case study of 1964 |
title_full_unstemmed |
JOURNALISTIC PRODUCTS TO TABLETS AS PEDAGOGICAL TOOLS: case study of 1964 |
title_sort |
JOURNALISTIC PRODUCTS TO TABLETS AS PEDAGOGICAL TOOLS: case study of 1964 |
author |
Paulino, Rita de Cássia Romeiro |
author_facet |
Paulino, Rita de Cássia Romeiro Empinotti, Marina Lisboa |
author_role |
author |
author2 |
Empinotti, Marina Lisboa |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Paulino, Rita de Cássia Romeiro Empinotti, Marina Lisboa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Digital journalism Tablet mobile devices Educommunication Dgital journalism Tablet mobile devices Educommunication Periodismo digital Tableta ispositivos móviles EduComunicación Periodismo digital Tableta ispositivos móviles; EduComunicación Jornalismo digital tablet dispositivos móveis educomunicação Jornalismo digital tablet dispositivos móveis educomunicação |
topic |
Digital journalism Tablet mobile devices Educommunication Dgital journalism Tablet mobile devices Educommunication Periodismo digital Tableta ispositivos móviles EduComunicación Periodismo digital Tableta ispositivos móviles; EduComunicación Jornalismo digital tablet dispositivos móveis educomunicação Jornalismo digital tablet dispositivos móveis educomunicação |
description |
This paper details the production process of a journalistic product for tablet-iPad Folio format in facing education. The design involves counting, checking information, writing, publishing and other stages of the work of the journalist, but thought to be applied in a didactic way in the classroom for an elementary school audience of 12 to 14 years. From Adobe Indesign software and free Adobe tools for publication and distribution of documents in the cloud, you create a simple, fast, cheap and easy to update for teachers working with students in classrooms from anywhere with internet access. The Folio format allows you to add a visual attraction and possibilities of interaction as games, navigation buttons, videos, galleries of images and audios to arouse curiosity on matters that should be worked out as part of the school curriculum, but need not be limited to the space of the textbook. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-10-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4089 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n6p636 |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4089 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2017v3n6p636 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4089/11652 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4089/11685 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4089/11716 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4089/11745 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4089/11774 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4089/11803 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4089/12568 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Observatório |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/epub+zip application/octet-stream application/zip application/x-gzip application/zip application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Século XX/XXI |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 3 No. 6 (2017): V. 3 N. 6 (2017) Processos formativos, comunicação e educação pós-Bolonha Out-Dez 2017; 636-657 Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 6 (2017): V. 3 N. 6 (2017) Processos formativos, comunicação e educação pós-Bolonha Out-Dez 2017; 636-657 Observatoire Journal; Vol. 3 No. 6 (2017): V. 3 N. 6 (2017) Processos formativos, comunicação e educação pós-Bolonha Out-Dez 2017; 636-657 Revista Observatório ; v. 3 n. 6 (2017): V. 3 N. 6 (2017) Processos formativos, comunicação e educação pós-Bolonha Out-Dez 2017; 636-657 2447-4266 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n6 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br|| |
_version_ |
1797174753980579840 |