TEACHING AND LEARNING IN THE DISTANCE MODALITY PHYSICAL EDUCATION COURSE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Purificação, Marcelo Maximo
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Costa, Leandro Jorge Duclos da, Pessoa, Maria Teresa Ribeiro, Santana, Maria Luzia da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4173
Resumo: The purpose of this research is to understand, in a well-founded way, the didactic actions that involve the Physical Education course in the distance modality, offered by the Federal University of Amazonas, in the Campus of the municipality of Parintins-AM. The methodology adopted was based on the qualitative paradigm, through the analysis and discussion of data were supported by the technique of content analysis. The subjects of the research were sixteen students who attended the last period of the course and one tutor in person. Although we have faculty and online tutors at the university unit, we have chosen to work only with the categories of students and tutor in person. The data pointed to weaknesses that directly affect the quality of the course studied. Among the most recurrent weaknesses are the lack of systematic monitoring in the online environment and supervised internships in the field of these students' activities and the lack of dialogue between teachers and students in the interfaces.
id UFT-8_65b92cb34016f5abc19bec336bdcb8a0
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4173
network_acronym_str UFT-8
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling TEACHING AND LEARNING IN THE DISTANCE MODALITY PHYSICAL EDUCATION COURSELA ENSE¨NANZA Y APRENDIZAJE EN EL CURSO DE EDUCACIÓN FÍSICA EN EL MODO A DISTANCIAO ENSINO E APRENDIZAGEM NO CURSO DE EDUCAÇÃO FÍSICA NA MODALIDADE A DISTÂNCIADistance Physical EducationHigher EducationInitial FormationDistance Physical EducationHigher EducationInitial FormationEducación física a distanciaEnseñanza superiorFormación InicialEducación física a distanciaEnseñanza superiorFormación InicialEducação Física a distânciaEnsino SuperiorFormação InicialEducação Física a distânciaEnsino SuperiorFormação InicialThe purpose of this research is to understand, in a well-founded way, the didactic actions that involve the Physical Education course in the distance modality, offered by the Federal University of Amazonas, in the Campus of the municipality of Parintins-AM. The methodology adopted was based on the qualitative paradigm, through the analysis and discussion of data were supported by the technique of content analysis. The subjects of the research were sixteen students who attended the last period of the course and one tutor in person. Although we have faculty and online tutors at the university unit, we have chosen to work only with the categories of students and tutor in person. The data pointed to weaknesses that directly affect the quality of the course studied. Among the most recurrent weaknesses are the lack of systematic monitoring in the online environment and supervised internships in the field of these students' activities and the lack of dialogue between teachers and students in the interfaces.La finalidad de esta investigación versa en comprender cómo se construyen las acciones didácticas que envuelven el curso de Educación Física en la modalidad a distancia, ofrecido por la Universidad Federal del Amazonas, en el Campus del municipio de Parintins-AM. La metodología adoptada fue basada en el paradigma cualitativo, mediante el análisis y discusión de los datos fueron amparados por la técnica del análisis de contenido. Los sujetos de la investigación fueron dieciséis estudiantes que cursan el último período del curso y un tutor presencial. A pesar de tener en la unidad universitaria profesores presenciales y tutores onlines, optamos, pues, en trabajar sólo con las categorías estudiantes y tutor presencial. Los datos apuntaron a fragilidades que atentan directamente a la calidad del curso investigado. Entre las fragilidades más recurrentes están la falta de seguimiento sistemático en el ambiente online y en las etapas supervisadas en el campo de actuación de esos estudiantes y la falta de diálogo entre profesores y estudiantes en las interfaces.  A finalidade desta pesquisa versa em compreender como são construídas as ações didáticas que envolvem o curso de Educação Física na modalidade a distância, oferecido pela Universidade Federal do Amazonas, no Campus do município de Parintins-AM. A metodologia adotada foi baseada no paradigma qualitativo, mediante a análise e discussão dos dados foram amparados pela técnica da análise de conteúdo. Os sujeitos da pesquisa foram dezesseis estudantes que cursam o último período do curso e um tutor presencial. Apesar de ter na unidade universitária professores presenciais e tutores onlines, optamos, pois, em trabalhar apenas com as categorias estudantes e tutor presencial.  Os dados apontaram para fragilidades que atentam diretamente à qualidade do curso pesquisado. Dentre as fragilidades mais recorrentes estão a falta de acompanhamento sistemático no ambiente online e nos estágios supervisionados no campo de atuação desses estudantes e a falta de diálogo entre professores e estudantes nas interfaces.Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/417310.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p579Observatory Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 579-596Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 579-596Observatoire Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 579-596Revista Observatório ; v. 4 n. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 579-5962447-426610.20873/uft.2447-4266.2018v4n5reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4173/13715https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4173/13832https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4173/13843https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4173/13856https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4173/13867https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4173/13878Século XX/XXICopyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessPurificação, Marcelo MaximoCosta, Leandro Jorge Duclos daPessoa, Maria Teresa RibeiroSantana, Maria Luzia da Silva2022-03-04T13:10:33Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4173Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:10:33Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv TEACHING AND LEARNING IN THE DISTANCE MODALITY PHYSICAL EDUCATION COURSE
LA ENSE¨NANZA Y APRENDIZAJE EN EL CURSO DE EDUCACIÓN FÍSICA EN EL MODO A DISTANCIA
O ENSINO E APRENDIZAGEM NO CURSO DE EDUCAÇÃO FÍSICA NA MODALIDADE A DISTÂNCIA
title TEACHING AND LEARNING IN THE DISTANCE MODALITY PHYSICAL EDUCATION COURSE
spellingShingle TEACHING AND LEARNING IN THE DISTANCE MODALITY PHYSICAL EDUCATION COURSE
Purificação, Marcelo Maximo
Distance Physical Education
Higher Education
Initial Formation
Distance Physical Education
Higher Education
Initial Formation
Educación física a distancia
Enseñanza superior
Formación Inicial
Educación física a distancia
Enseñanza superior
Formación Inicial
Educação Física a distância
Ensino Superior
Formação Inicial
Educação Física a distância
Ensino Superior
Formação Inicial
title_short TEACHING AND LEARNING IN THE DISTANCE MODALITY PHYSICAL EDUCATION COURSE
title_full TEACHING AND LEARNING IN THE DISTANCE MODALITY PHYSICAL EDUCATION COURSE
title_fullStr TEACHING AND LEARNING IN THE DISTANCE MODALITY PHYSICAL EDUCATION COURSE
title_full_unstemmed TEACHING AND LEARNING IN THE DISTANCE MODALITY PHYSICAL EDUCATION COURSE
title_sort TEACHING AND LEARNING IN THE DISTANCE MODALITY PHYSICAL EDUCATION COURSE
author Purificação, Marcelo Maximo
author_facet Purificação, Marcelo Maximo
Costa, Leandro Jorge Duclos da
Pessoa, Maria Teresa Ribeiro
Santana, Maria Luzia da Silva
author_role author
author2 Costa, Leandro Jorge Duclos da
Pessoa, Maria Teresa Ribeiro
Santana, Maria Luzia da Silva
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Purificação, Marcelo Maximo
Costa, Leandro Jorge Duclos da
Pessoa, Maria Teresa Ribeiro
Santana, Maria Luzia da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Distance Physical Education
Higher Education
Initial Formation
Distance Physical Education
Higher Education
Initial Formation
Educación física a distancia
Enseñanza superior
Formación Inicial
Educación física a distancia
Enseñanza superior
Formación Inicial
Educação Física a distância
Ensino Superior
Formação Inicial
Educação Física a distância
Ensino Superior
Formação Inicial
topic Distance Physical Education
Higher Education
Initial Formation
Distance Physical Education
Higher Education
Initial Formation
Educación física a distancia
Enseñanza superior
Formación Inicial
Educación física a distancia
Enseñanza superior
Formación Inicial
Educação Física a distância
Ensino Superior
Formação Inicial
Educação Física a distância
Ensino Superior
Formação Inicial
description The purpose of this research is to understand, in a well-founded way, the didactic actions that involve the Physical Education course in the distance modality, offered by the Federal University of Amazonas, in the Campus of the municipality of Parintins-AM. The methodology adopted was based on the qualitative paradigm, through the analysis and discussion of data were supported by the technique of content analysis. The subjects of the research were sixteen students who attended the last period of the course and one tutor in person. Although we have faculty and online tutors at the university unit, we have chosen to work only with the categories of students and tutor in person. The data pointed to weaknesses that directly affect the quality of the course studied. Among the most recurrent weaknesses are the lack of systematic monitoring in the online environment and supervised internships in the field of these students' activities and the lack of dialogue between teachers and students in the interfaces.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-08-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4173
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p579
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4173
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p579
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4173/13715
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4173/13832
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4173/13843
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4173/13856
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4173/13867
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4173/13878
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
application/octet-stream
application/zip
application/x-gzip
application/zip
dc.coverage.none.fl_str_mv Século XX/XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 579-596
Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 579-596
Observatoire Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 579-596
Revista Observatório ; v. 4 n. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 579-596
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||
_version_ 1797174754039300096