RITUALS ANTICRISES: how organizations prepare for adverse image situations

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Farias, Luiz Alberto de
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Andreucci, Sergio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5623
Resumo: The article describes the rituals and strategies of public relations used by the communication advisors of companies and organizations of the various segments, operating in the national market, through actions, programs and structured plans of crisis management. It also analyzes the vulnerabilities of organizational identity, image and reputation, narrative processes, tactics applied, preparation of spokespersons, the role of crisis committees, effectiveness in mediating relations between organizations and the press and their interfaces with public opinion.
id UFT-8_8817968040b9e04227bafc86af896c59
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/5623
network_acronym_str UFT-8
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling RITUALS ANTICRISES: how organizations prepare for adverse image situationsRITUALES ANTICRISIS: cómo las organizaciones se preparan para situaciones adversas de imagenRITUAIS ANTICRISES: como as organizações se preparam para situações adversas de imagemrelações públicas; crise; comunicação; opinião pública; reputaçãoCrises de imagem; comunicação corporativa; comunicação organizacionalThe article describes the rituals and strategies of public relations used by the communication advisors of companies and organizations of the various segments, operating in the national market, through actions, programs and structured plans of crisis management. It also analyzes the vulnerabilities of organizational identity, image and reputation, narrative processes, tactics applied, preparation of spokespersons, the role of crisis committees, effectiveness in mediating relations between organizations and the press and their interfaces with public opinion.El artículo describe los rituales y las estrategias de relaciones públicas utilizadas por las asesorías de comunicación de empresas y organizaciones de los diversos segmentos, actuantes en el mercado nacional, realizadas a través de acciones, programas y planes estructurados de gestión de crisis. Se analizan las vulnerabilidades de la identidad, imagen y reputación organizativas, los procesos narrativos, las tácticas aplicadas, la preparación de los portavoces, la función de los comités de crisis, la efectividad en la intermediación de las relaciones entre las organizaciones y la prensa y sus interfaces con la opinión pública.O artigo descreve os rituais e as estratégias de relações públicas utilizadas pelas assessorias de comunicação de empresas e organizações dos diversos segmentos, atuantes no mercado nacional, realizadas por meio de ações, programas e planos estruturados de gestão de crises.  Analisa ainda as vulnerabilidades da identidade, imagem e reputação organizacionais, os processos narrativos, as táticas aplicadas, a preparação dos porta-vozes, a função dos comitês de crises, a efetividade na intermediação das relações entre as organizações e a imprensa e as suas interfaces com a opinião pública.   PALAVRAS-CHAVE: relações públicas; crise; comunicação; opinião pública; reputação.     ABSTRACT The article describes the rituals and strategies of public relations used by the communication advisors of companies and organizations of the various segments, operating in the national market, through actions, programs and structured plans of crisis management. It also analyzes the vulnerabilities of organizational identity, image and reputation, narrative processes, tactics applied, preparation of spokespersons, the role of crisis committees, effectiveness in mediating relations between organizations and the press and their interfaces with public opinion.   KEYWORDS: public relations; crisis; Communication; public opinion; reputation.     RESUMEN El artículo describe los rituales y las estrategias de relaciones públicas utilizadas por las asesorías de comunicación de empresas y organizaciones de los diversos segmentos, actuantes en el mercado nacional, realizadas a través de acciones, programas y planes estructurados de gestión de crisis. Se analizan las vulnerabilidades de la identidad, imagen y reputación organizativas, los procesos narrativos, las tácticas aplicadas, la preparación de los portavoces, la función de los comités de crisis, la efectividad en la intermediación de las relaciones entre las organizaciones y la prensa y sus interfaces con la opinión pública.   PALABRAS CLAVE: relaciones públicas; crisis; la comunicación; opinión pública; reputación.Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-10-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/562310.20873/uft.2447-4266.2018v4n6p926Observatory Journal; Vol. 4 No. 6 (2018): Vol. 4 N. 6 Jornalismo Literário Out-Dez 2018; 926-943Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 6 (2018): Vol. 4 N. 6 Jornalismo Literário Out-Dez 2018; 926-943Observatoire Journal; Vol. 4 No. 6 (2018): Vol. 4 N. 6 Jornalismo Literário Out-Dez 2018; 926-943Revista Observatório ; v. 4 n. 6 (2018): Vol. 4 N. 6 Jornalismo Literário Out-Dez 2018; 926-9432447-426610.20873/uft.2447-4266.2018v4n6reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5623/14257https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5623/14271https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5623/14283https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5623/14295https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5623/14307https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5623/14319BrasilCopyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessFarias, Luiz Alberto deAndreucci, Sergio2022-03-04T13:07:34Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/5623Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:07:34Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv RITUALS ANTICRISES: how organizations prepare for adverse image situations
RITUALES ANTICRISIS: cómo las organizaciones se preparan para situaciones adversas de imagen
RITUAIS ANTICRISES: como as organizações se preparam para situações adversas de imagem
title RITUALS ANTICRISES: how organizations prepare for adverse image situations
spellingShingle RITUALS ANTICRISES: how organizations prepare for adverse image situations
Farias, Luiz Alberto de
relações públicas; crise; comunicação; opinião pública; reputação
Crises de imagem; comunicação corporativa; comunicação organizacional
title_short RITUALS ANTICRISES: how organizations prepare for adverse image situations
title_full RITUALS ANTICRISES: how organizations prepare for adverse image situations
title_fullStr RITUALS ANTICRISES: how organizations prepare for adverse image situations
title_full_unstemmed RITUALS ANTICRISES: how organizations prepare for adverse image situations
title_sort RITUALS ANTICRISES: how organizations prepare for adverse image situations
author Farias, Luiz Alberto de
author_facet Farias, Luiz Alberto de
Andreucci, Sergio
author_role author
author2 Andreucci, Sergio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Farias, Luiz Alberto de
Andreucci, Sergio
dc.subject.por.fl_str_mv relações públicas; crise; comunicação; opinião pública; reputação
Crises de imagem; comunicação corporativa; comunicação organizacional
topic relações públicas; crise; comunicação; opinião pública; reputação
Crises de imagem; comunicação corporativa; comunicação organizacional
description The article describes the rituals and strategies of public relations used by the communication advisors of companies and organizations of the various segments, operating in the national market, through actions, programs and structured plans of crisis management. It also analyzes the vulnerabilities of organizational identity, image and reputation, narrative processes, tactics applied, preparation of spokespersons, the role of crisis committees, effectiveness in mediating relations between organizations and the press and their interfaces with public opinion.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-10-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5623
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n6p926
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5623
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n6p926
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5623/14257
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5623/14271
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5623/14283
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5623/14295
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5623/14307
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5623/14319
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
application/octet-stream
application/zip
application/x-gzip
application/zip
dc.coverage.none.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 4 No. 6 (2018): Vol. 4 N. 6 Jornalismo Literário Out-Dez 2018; 926-943
Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 6 (2018): Vol. 4 N. 6 Jornalismo Literário Out-Dez 2018; 926-943
Observatoire Journal; Vol. 4 No. 6 (2018): Vol. 4 N. 6 Jornalismo Literário Out-Dez 2018; 926-943
Revista Observatório ; v. 4 n. 6 (2018): Vol. 4 N. 6 Jornalismo Literário Out-Dez 2018; 926-943
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n6
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||
_version_ 1797174755317514240