RITUALS ANTICRISES: how organizations prepare for adverse image situations
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5623 |
Resumo: | The article describes the rituals and strategies of public relations used by the communication advisors of companies and organizations of the various segments, operating in the national market, through actions, programs and structured plans of crisis management. It also analyzes the vulnerabilities of organizational identity, image and reputation, narrative processes, tactics applied, preparation of spokespersons, the role of crisis committees, effectiveness in mediating relations between organizations and the press and their interfaces with public opinion. |
id |
UFT-8_8817968040b9e04227bafc86af896c59 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/5623 |
network_acronym_str |
UFT-8 |
network_name_str |
Revista Observatório |
repository_id_str |
|
spelling |
RITUALS ANTICRISES: how organizations prepare for adverse image situationsRITUALES ANTICRISIS: cómo las organizaciones se preparan para situaciones adversas de imagenRITUAIS ANTICRISES: como as organizações se preparam para situações adversas de imagemrelações públicas; crise; comunicação; opinião pública; reputaçãoCrises de imagem; comunicação corporativa; comunicação organizacionalThe article describes the rituals and strategies of public relations used by the communication advisors of companies and organizations of the various segments, operating in the national market, through actions, programs and structured plans of crisis management. It also analyzes the vulnerabilities of organizational identity, image and reputation, narrative processes, tactics applied, preparation of spokespersons, the role of crisis committees, effectiveness in mediating relations between organizations and the press and their interfaces with public opinion.El artículo describe los rituales y las estrategias de relaciones públicas utilizadas por las asesorías de comunicación de empresas y organizaciones de los diversos segmentos, actuantes en el mercado nacional, realizadas a través de acciones, programas y planes estructurados de gestión de crisis. Se analizan las vulnerabilidades de la identidad, imagen y reputación organizativas, los procesos narrativos, las tácticas aplicadas, la preparación de los portavoces, la función de los comités de crisis, la efectividad en la intermediación de las relaciones entre las organizaciones y la prensa y sus interfaces con la opinión pública.O artigo descreve os rituais e as estratégias de relações públicas utilizadas pelas assessorias de comunicação de empresas e organizações dos diversos segmentos, atuantes no mercado nacional, realizadas por meio de ações, programas e planos estruturados de gestão de crises. Analisa ainda as vulnerabilidades da identidade, imagem e reputação organizacionais, os processos narrativos, as táticas aplicadas, a preparação dos porta-vozes, a função dos comitês de crises, a efetividade na intermediação das relações entre as organizações e a imprensa e as suas interfaces com a opinião pública. PALAVRAS-CHAVE: relações públicas; crise; comunicação; opinião pública; reputação. ABSTRACT The article describes the rituals and strategies of public relations used by the communication advisors of companies and organizations of the various segments, operating in the national market, through actions, programs and structured plans of crisis management. It also analyzes the vulnerabilities of organizational identity, image and reputation, narrative processes, tactics applied, preparation of spokespersons, the role of crisis committees, effectiveness in mediating relations between organizations and the press and their interfaces with public opinion. KEYWORDS: public relations; crisis; Communication; public opinion; reputation. RESUMEN El artículo describe los rituales y las estrategias de relaciones públicas utilizadas por las asesorías de comunicación de empresas y organizaciones de los diversos segmentos, actuantes en el mercado nacional, realizadas a través de acciones, programas y planes estructurados de gestión de crisis. Se analizan las vulnerabilidades de la identidad, imagen y reputación organizativas, los procesos narrativos, las tácticas aplicadas, la preparación de los portavoces, la función de los comités de crisis, la efectividad en la intermediación de las relaciones entre las organizaciones y la prensa y sus interfaces con la opinión pública. PALABRAS CLAVE: relaciones públicas; crisis; la comunicación; opinión pública; reputación.Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-10-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/562310.20873/uft.2447-4266.2018v4n6p926Observatory Journal; Vol. 4 No. 6 (2018): Vol. 4 N. 6 Jornalismo Literário Out-Dez 2018; 926-943Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 6 (2018): Vol. 4 N. 6 Jornalismo Literário Out-Dez 2018; 926-943Observatoire Journal; Vol. 4 No. 6 (2018): Vol. 4 N. 6 Jornalismo Literário Out-Dez 2018; 926-943Revista Observatório ; v. 4 n. 6 (2018): Vol. 4 N. 6 Jornalismo Literário Out-Dez 2018; 926-9432447-426610.20873/uft.2447-4266.2018v4n6reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5623/14257https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5623/14271https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5623/14283https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5623/14295https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5623/14307https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5623/14319BrasilCopyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessFarias, Luiz Alberto deAndreucci, Sergio2022-03-04T13:07:34Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/5623Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:07:34Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
RITUALS ANTICRISES: how organizations prepare for adverse image situations RITUALES ANTICRISIS: cómo las organizaciones se preparan para situaciones adversas de imagen RITUAIS ANTICRISES: como as organizações se preparam para situações adversas de imagem |
title |
RITUALS ANTICRISES: how organizations prepare for adverse image situations |
spellingShingle |
RITUALS ANTICRISES: how organizations prepare for adverse image situations Farias, Luiz Alberto de relações públicas; crise; comunicação; opinião pública; reputação Crises de imagem; comunicação corporativa; comunicação organizacional |
title_short |
RITUALS ANTICRISES: how organizations prepare for adverse image situations |
title_full |
RITUALS ANTICRISES: how organizations prepare for adverse image situations |
title_fullStr |
RITUALS ANTICRISES: how organizations prepare for adverse image situations |
title_full_unstemmed |
RITUALS ANTICRISES: how organizations prepare for adverse image situations |
title_sort |
RITUALS ANTICRISES: how organizations prepare for adverse image situations |
author |
Farias, Luiz Alberto de |
author_facet |
Farias, Luiz Alberto de Andreucci, Sergio |
author_role |
author |
author2 |
Andreucci, Sergio |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Farias, Luiz Alberto de Andreucci, Sergio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
relações públicas; crise; comunicação; opinião pública; reputação Crises de imagem; comunicação corporativa; comunicação organizacional |
topic |
relações públicas; crise; comunicação; opinião pública; reputação Crises de imagem; comunicação corporativa; comunicação organizacional |
description |
The article describes the rituals and strategies of public relations used by the communication advisors of companies and organizations of the various segments, operating in the national market, through actions, programs and structured plans of crisis management. It also analyzes the vulnerabilities of organizational identity, image and reputation, narrative processes, tactics applied, preparation of spokespersons, the role of crisis committees, effectiveness in mediating relations between organizations and the press and their interfaces with public opinion. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-10-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5623 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n6p926 |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5623 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n6p926 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5623/14257 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5623/14271 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5623/14283 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5623/14295 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5623/14307 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5623/14319 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Observatório |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/epub+zip application/octet-stream application/zip application/x-gzip application/zip |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 4 No. 6 (2018): Vol. 4 N. 6 Jornalismo Literário Out-Dez 2018; 926-943 Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 6 (2018): Vol. 4 N. 6 Jornalismo Literário Out-Dez 2018; 926-943 Observatoire Journal; Vol. 4 No. 6 (2018): Vol. 4 N. 6 Jornalismo Literário Out-Dez 2018; 926-943 Revista Observatório ; v. 4 n. 6 (2018): Vol. 4 N. 6 Jornalismo Literário Out-Dez 2018; 926-943 2447-4266 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n6 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br|| |
_version_ |
1797174755317514240 |