DEVELOPMENT OF DIGITAL COMPETENCES AND HYPERCONNECTIVITY. TREND IN POSTGRADUATES TRAINING

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: González, Claudia Ávila
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Covarrubias Corona, Juan David
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5203
Resumo: This paper offers a review of the concept hyperconnectivity in order to analyze the implementation of digital competences in students and graduates of the Master in Management and Social Development in University of Guadalajara, which can be understood as a strategy of the institution to adopt the guideline proposed by the World Conference on Higher Education within this IES has been implemented. In this way we intend to initiate a discussion about the dialectic of the Knowledge Societies in the context of the Social Sciences and Humanities. The aim of the study is to establish the way in which permanent connection influences in the development of new digital and social skills, which contribute to achieve both the goals of the academic program mentioned before and those proposed by international  organizations such as the UN, UNESCO and OCDE.    
id UFT-8_a5a9f24c75d582a388b5b0650ab9ad98
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/5203
network_acronym_str UFT-8
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling DEVELOPMENT OF DIGITAL COMPETENCES AND HYPERCONNECTIVITY. TREND IN POSTGRADUATES TRAININGHIPERCONECTIVIDAD Y DESARROLLO DE COMPETENCIAS DIGITALES EN LOS ESTUDIOS DE POSGRADOHIPERCONECTIVIDADE E DESENVOLVIMENTO DE COMPETÊNCIAS DIGITAIS EM ESTUDOS DE PÓS-GRADUAÇÃODigital skillsHyperconnectivityConectivismCollective intelligenceInvisible learningDigital skillsHyperconnectivityConectivismCollective intelligenceInvisible learningCompetencias digitalesHiperconectividadConectivismoInteligencia colectivaAprendizaje invisibleCompetencias digitalesHiperconectividadConectivismoInteligencia colectivaAprendizaje invisibleHabilidades digitaishiperconectividadeconectividadeinteligência coletivaaprendizado invisívelHabilidades digitaishiperconectividadeconectividadeinteligência coletivaaprendizado invisívelThis paper offers a review of the concept hyperconnectivity in order to analyze the implementation of digital competences in students and graduates of the Master in Management and Social Development in University of Guadalajara, which can be understood as a strategy of the institution to adopt the guideline proposed by the World Conference on Higher Education within this IES has been implemented. In this way we intend to initiate a discussion about the dialectic of the Knowledge Societies in the context of the Social Sciences and Humanities. The aim of the study is to establish the way in which permanent connection influences in the development of new digital and social skills, which contribute to achieve both the goals of the academic program mentioned before and those proposed by international  organizations such as the UN, UNESCO and OCDE.    El artículo ofrece una revisión al concepto hiperconectividad a partir del desarrollo de competencias digitales en estudiantes y egresados de la Maestría en Gestión y Desarrollo Social de la Universidad de Guadalajara, en el marco de las estrategias propuestas por la Conferencia Mundial sobre la Educación Superior. Se desarrolló una discusión en torno a la dialéctica de las Sociedades del Conocimiento en el contexto de las Ciencias Sociales y Humanidades. El trabajo determina cómo influye la facilidad de la conexión permanente a Internet en el desarrollo de nuevas competencias digitales y sociales con las cuales se contribuye al logro de objetivos institucionales como de la ONU, UNESCO y OCDE.O conceito de hiperconectividade faz parte central desse artiago perante o desnvolvimento de competências digitais em estudantes e graduados do Mestrado em Gestão e Desenvolvimento Social da Universidade de Guadalajara, no âmbito das estratégias propostas pela Conferência Mundial de Educação Superior. Uma outra discussão foi desenvolvida em torno da dialética das Sociedades do Conhecimento no contexto das Ciências Sociais e Humanas. O trabalho ou mostra como a facilidade da conexão permanente com a Internet influência o desenvolvimento de novas competências digitais e sociais com as quais contribui para o alcance de objetivos institucionais como a ONU, a UNESCO e a OCDE.    Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/520310.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p716Observatory Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 716-749Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 716-749Observatoire Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 716-749Revista Observatório ; v. 4 n. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 716-7492447-426610.20873/uft.2447-4266.2018v4n5reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5203/13721https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5203/13838https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5203/13849https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5203/13850https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5203/13861https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5203/13872Século XX/XXICopyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessGonzález, Claudia ÁvilaCovarrubias Corona, Juan David2022-03-04T13:10:09Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/5203Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:10:09Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv DEVELOPMENT OF DIGITAL COMPETENCES AND HYPERCONNECTIVITY. TREND IN POSTGRADUATES TRAINING
HIPERCONECTIVIDAD Y DESARROLLO DE COMPETENCIAS DIGITALES EN LOS ESTUDIOS DE POSGRADO
HIPERCONECTIVIDADE E DESENVOLVIMENTO DE COMPETÊNCIAS DIGITAIS EM ESTUDOS DE PÓS-GRADUAÇÃO
title DEVELOPMENT OF DIGITAL COMPETENCES AND HYPERCONNECTIVITY. TREND IN POSTGRADUATES TRAINING
spellingShingle DEVELOPMENT OF DIGITAL COMPETENCES AND HYPERCONNECTIVITY. TREND IN POSTGRADUATES TRAINING
González, Claudia Ávila
Digital skills
Hyperconnectivity
Conectivism
Collective intelligence
Invisible learning
Digital skills
Hyperconnectivity
Conectivism
Collective intelligence
Invisible learning
Competencias digitales
Hiperconectividad
Conectivismo
Inteligencia colectiva
Aprendizaje invisible
Competencias digitales
Hiperconectividad
Conectivismo
Inteligencia colectiva
Aprendizaje invisible
Habilidades digitais
hiperconectividade
conectividade
inteligência coletiva
aprendizado invisível
Habilidades digitais
hiperconectividade
conectividade
inteligência coletiva
aprendizado invisível
title_short DEVELOPMENT OF DIGITAL COMPETENCES AND HYPERCONNECTIVITY. TREND IN POSTGRADUATES TRAINING
title_full DEVELOPMENT OF DIGITAL COMPETENCES AND HYPERCONNECTIVITY. TREND IN POSTGRADUATES TRAINING
title_fullStr DEVELOPMENT OF DIGITAL COMPETENCES AND HYPERCONNECTIVITY. TREND IN POSTGRADUATES TRAINING
title_full_unstemmed DEVELOPMENT OF DIGITAL COMPETENCES AND HYPERCONNECTIVITY. TREND IN POSTGRADUATES TRAINING
title_sort DEVELOPMENT OF DIGITAL COMPETENCES AND HYPERCONNECTIVITY. TREND IN POSTGRADUATES TRAINING
author González, Claudia Ávila
author_facet González, Claudia Ávila
Covarrubias Corona, Juan David
author_role author
author2 Covarrubias Corona, Juan David
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv González, Claudia Ávila
Covarrubias Corona, Juan David
dc.subject.por.fl_str_mv Digital skills
Hyperconnectivity
Conectivism
Collective intelligence
Invisible learning
Digital skills
Hyperconnectivity
Conectivism
Collective intelligence
Invisible learning
Competencias digitales
Hiperconectividad
Conectivismo
Inteligencia colectiva
Aprendizaje invisible
Competencias digitales
Hiperconectividad
Conectivismo
Inteligencia colectiva
Aprendizaje invisible
Habilidades digitais
hiperconectividade
conectividade
inteligência coletiva
aprendizado invisível
Habilidades digitais
hiperconectividade
conectividade
inteligência coletiva
aprendizado invisível
topic Digital skills
Hyperconnectivity
Conectivism
Collective intelligence
Invisible learning
Digital skills
Hyperconnectivity
Conectivism
Collective intelligence
Invisible learning
Competencias digitales
Hiperconectividad
Conectivismo
Inteligencia colectiva
Aprendizaje invisible
Competencias digitales
Hiperconectividad
Conectivismo
Inteligencia colectiva
Aprendizaje invisible
Habilidades digitais
hiperconectividade
conectividade
inteligência coletiva
aprendizado invisível
Habilidades digitais
hiperconectividade
conectividade
inteligência coletiva
aprendizado invisível
description This paper offers a review of the concept hyperconnectivity in order to analyze the implementation of digital competences in students and graduates of the Master in Management and Social Development in University of Guadalajara, which can be understood as a strategy of the institution to adopt the guideline proposed by the World Conference on Higher Education within this IES has been implemented. In this way we intend to initiate a discussion about the dialectic of the Knowledge Societies in the context of the Social Sciences and Humanities. The aim of the study is to establish the way in which permanent connection influences in the development of new digital and social skills, which contribute to achieve both the goals of the academic program mentioned before and those proposed by international  organizations such as the UN, UNESCO and OCDE.    
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-08-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5203
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p716
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5203
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p716
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5203/13721
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5203/13838
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5203/13849
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5203/13850
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5203/13861
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5203/13872
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
application/octet-stream
application/zip
application/x-gzip
application/zip
dc.coverage.none.fl_str_mv Século XX/XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 716-749
Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 716-749
Observatoire Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 716-749
Revista Observatório ; v. 4 n. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 716-749
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||
_version_ 1797174754762817536