DEVELOPMENT OF DIGITAL COMPETENCES AND HYPERCONNECTIVITY. TREND IN POSTGRADUATES TRAINING
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5203 |
Resumo: | This paper offers a review of the concept hyperconnectivity in order to analyze the implementation of digital competences in students and graduates of the Master in Management and Social Development in University of Guadalajara, which can be understood as a strategy of the institution to adopt the guideline proposed by the World Conference on Higher Education within this IES has been implemented. In this way we intend to initiate a discussion about the dialectic of the Knowledge Societies in the context of the Social Sciences and Humanities. The aim of the study is to establish the way in which permanent connection influences in the development of new digital and social skills, which contribute to achieve both the goals of the academic program mentioned before and those proposed by international organizations such as the UN, UNESCO and OCDE. |
id |
UFT-8_a5a9f24c75d582a388b5b0650ab9ad98 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/5203 |
network_acronym_str |
UFT-8 |
network_name_str |
Revista Observatório |
repository_id_str |
|
spelling |
DEVELOPMENT OF DIGITAL COMPETENCES AND HYPERCONNECTIVITY. TREND IN POSTGRADUATES TRAININGHIPERCONECTIVIDAD Y DESARROLLO DE COMPETENCIAS DIGITALES EN LOS ESTUDIOS DE POSGRADOHIPERCONECTIVIDADE E DESENVOLVIMENTO DE COMPETÊNCIAS DIGITAIS EM ESTUDOS DE PÓS-GRADUAÇÃODigital skillsHyperconnectivityConectivismCollective intelligenceInvisible learningDigital skillsHyperconnectivityConectivismCollective intelligenceInvisible learningCompetencias digitalesHiperconectividadConectivismoInteligencia colectivaAprendizaje invisibleCompetencias digitalesHiperconectividadConectivismoInteligencia colectivaAprendizaje invisibleHabilidades digitaishiperconectividadeconectividadeinteligência coletivaaprendizado invisívelHabilidades digitaishiperconectividadeconectividadeinteligência coletivaaprendizado invisívelThis paper offers a review of the concept hyperconnectivity in order to analyze the implementation of digital competences in students and graduates of the Master in Management and Social Development in University of Guadalajara, which can be understood as a strategy of the institution to adopt the guideline proposed by the World Conference on Higher Education within this IES has been implemented. In this way we intend to initiate a discussion about the dialectic of the Knowledge Societies in the context of the Social Sciences and Humanities. The aim of the study is to establish the way in which permanent connection influences in the development of new digital and social skills, which contribute to achieve both the goals of the academic program mentioned before and those proposed by international organizations such as the UN, UNESCO and OCDE. El artículo ofrece una revisión al concepto hiperconectividad a partir del desarrollo de competencias digitales en estudiantes y egresados de la Maestría en Gestión y Desarrollo Social de la Universidad de Guadalajara, en el marco de las estrategias propuestas por la Conferencia Mundial sobre la Educación Superior. Se desarrolló una discusión en torno a la dialéctica de las Sociedades del Conocimiento en el contexto de las Ciencias Sociales y Humanidades. El trabajo determina cómo influye la facilidad de la conexión permanente a Internet en el desarrollo de nuevas competencias digitales y sociales con las cuales se contribuye al logro de objetivos institucionales como de la ONU, UNESCO y OCDE.O conceito de hiperconectividade faz parte central desse artiago perante o desnvolvimento de competências digitais em estudantes e graduados do Mestrado em Gestão e Desenvolvimento Social da Universidade de Guadalajara, no âmbito das estratégias propostas pela Conferência Mundial de Educação Superior. Uma outra discussão foi desenvolvida em torno da dialética das Sociedades do Conhecimento no contexto das Ciências Sociais e Humanas. O trabalho ou mostra como a facilidade da conexão permanente com a Internet influência o desenvolvimento de novas competências digitais e sociais com as quais contribui para o alcance de objetivos institucionais como a ONU, a UNESCO e a OCDE. Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/520310.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p716Observatory Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 716-749Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 716-749Observatoire Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 716-749Revista Observatório ; v. 4 n. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 716-7492447-426610.20873/uft.2447-4266.2018v4n5reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5203/13721https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5203/13838https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5203/13849https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5203/13850https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5203/13861https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5203/13872Século XX/XXICopyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessGonzález, Claudia ÁvilaCovarrubias Corona, Juan David2022-03-04T13:10:09Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/5203Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:10:09Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
DEVELOPMENT OF DIGITAL COMPETENCES AND HYPERCONNECTIVITY. TREND IN POSTGRADUATES TRAINING HIPERCONECTIVIDAD Y DESARROLLO DE COMPETENCIAS DIGITALES EN LOS ESTUDIOS DE POSGRADO HIPERCONECTIVIDADE E DESENVOLVIMENTO DE COMPETÊNCIAS DIGITAIS EM ESTUDOS DE PÓS-GRADUAÇÃO |
title |
DEVELOPMENT OF DIGITAL COMPETENCES AND HYPERCONNECTIVITY. TREND IN POSTGRADUATES TRAINING |
spellingShingle |
DEVELOPMENT OF DIGITAL COMPETENCES AND HYPERCONNECTIVITY. TREND IN POSTGRADUATES TRAINING González, Claudia Ávila Digital skills Hyperconnectivity Conectivism Collective intelligence Invisible learning Digital skills Hyperconnectivity Conectivism Collective intelligence Invisible learning Competencias digitales Hiperconectividad Conectivismo Inteligencia colectiva Aprendizaje invisible Competencias digitales Hiperconectividad Conectivismo Inteligencia colectiva Aprendizaje invisible Habilidades digitais hiperconectividade conectividade inteligência coletiva aprendizado invisível Habilidades digitais hiperconectividade conectividade inteligência coletiva aprendizado invisível |
title_short |
DEVELOPMENT OF DIGITAL COMPETENCES AND HYPERCONNECTIVITY. TREND IN POSTGRADUATES TRAINING |
title_full |
DEVELOPMENT OF DIGITAL COMPETENCES AND HYPERCONNECTIVITY. TREND IN POSTGRADUATES TRAINING |
title_fullStr |
DEVELOPMENT OF DIGITAL COMPETENCES AND HYPERCONNECTIVITY. TREND IN POSTGRADUATES TRAINING |
title_full_unstemmed |
DEVELOPMENT OF DIGITAL COMPETENCES AND HYPERCONNECTIVITY. TREND IN POSTGRADUATES TRAINING |
title_sort |
DEVELOPMENT OF DIGITAL COMPETENCES AND HYPERCONNECTIVITY. TREND IN POSTGRADUATES TRAINING |
author |
González, Claudia Ávila |
author_facet |
González, Claudia Ávila Covarrubias Corona, Juan David |
author_role |
author |
author2 |
Covarrubias Corona, Juan David |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
González, Claudia Ávila Covarrubias Corona, Juan David |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Digital skills Hyperconnectivity Conectivism Collective intelligence Invisible learning Digital skills Hyperconnectivity Conectivism Collective intelligence Invisible learning Competencias digitales Hiperconectividad Conectivismo Inteligencia colectiva Aprendizaje invisible Competencias digitales Hiperconectividad Conectivismo Inteligencia colectiva Aprendizaje invisible Habilidades digitais hiperconectividade conectividade inteligência coletiva aprendizado invisível Habilidades digitais hiperconectividade conectividade inteligência coletiva aprendizado invisível |
topic |
Digital skills Hyperconnectivity Conectivism Collective intelligence Invisible learning Digital skills Hyperconnectivity Conectivism Collective intelligence Invisible learning Competencias digitales Hiperconectividad Conectivismo Inteligencia colectiva Aprendizaje invisible Competencias digitales Hiperconectividad Conectivismo Inteligencia colectiva Aprendizaje invisible Habilidades digitais hiperconectividade conectividade inteligência coletiva aprendizado invisível Habilidades digitais hiperconectividade conectividade inteligência coletiva aprendizado invisível |
description |
This paper offers a review of the concept hyperconnectivity in order to analyze the implementation of digital competences in students and graduates of the Master in Management and Social Development in University of Guadalajara, which can be understood as a strategy of the institution to adopt the guideline proposed by the World Conference on Higher Education within this IES has been implemented. In this way we intend to initiate a discussion about the dialectic of the Knowledge Societies in the context of the Social Sciences and Humanities. The aim of the study is to establish the way in which permanent connection influences in the development of new digital and social skills, which contribute to achieve both the goals of the academic program mentioned before and those proposed by international organizations such as the UN, UNESCO and OCDE. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-08-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5203 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p716 |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5203 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p716 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5203/13721 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5203/13838 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5203/13849 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5203/13850 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5203/13861 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5203/13872 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Observatório |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/epub+zip application/octet-stream application/zip application/x-gzip application/zip |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Século XX/XXI |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 716-749 Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 716-749 Observatoire Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 716-749 Revista Observatório ; v. 4 n. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 716-749 2447-4266 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br|| |
_version_ |
1797174754762817536 |