A digital proficiency level analysis of high school teachers from state public schools in Palmas – TO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Corrêa, Ivete Antunes
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Nunes, Suzana Gilioli da Costa, Dias-Trindade, Sara
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/8270
Resumo: This work aimed to analyze the digital proficiency level of teachers who teach in state public high schools in the city of Palmas-TO. This investigation was based on a survey application through the google forms platform, having as a data collection instrument a self-assessment based on the DigCompEdu - Digital Competence Framework for Educators questionnaire, developed by the EU Science Hub (Service of Science and Knowledge of the European Commission), with adjustments and validation for the Brazilian reality. After the analysis, it was found that most of the 182 teachers are at the B1-Integrator level, a level considered as moderate.
id UFT-8_bec7066f6a19008ed8f518624e76efe1
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/8270
network_acronym_str UFT-8
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling A digital proficiency level analysis of high school teachers from state public schools in Palmas – TO Un análisis del nivel de competencia digital de los profesores de secundaria en las escuelas públicas estatales de Palmas – TO Uma análise do nível de proficiência digital de professores do ensino médio de escolas públicas estaduais de Palmas - TO.Educação; Aprendizagem; Competências digitais; Tecnologia.Educação; Aprendizagem; Competências digitais; Tecnologia.This work aimed to analyze the digital proficiency level of teachers who teach in state public high schools in the city of Palmas-TO. This investigation was based on a survey application through the google forms platform, having as a data collection instrument a self-assessment based on the DigCompEdu - Digital Competence Framework for Educators questionnaire, developed by the EU Science Hub (Service of Science and Knowledge of the European Commission), with adjustments and validation for the Brazilian reality. After the analysis, it was found that most of the 182 teachers are at the B1-Integrator level, a level considered as moderate.Este trabajo tenía como objetivo analizar el nivel de competencia digital de los profesores que enseñan para la escuela secundaria en las escuelas públicas estatales de la ciudad de Palmas-TO. La investigación se basó en la aplicación de la encuesta a través de la plataforma de formularios de Google, teniendo como herramienta de recopilación de datos una autoevaluación basada en el cuestionario DigCompEdu - Marco de Competencia Digital para Educadores, desarrollado por el Centro Científico de la UE (Servicio de Ciencia y Conocimiento de la Comisión Europea), con ajustes y validación a la realidad brasileña. Una vez concluidos los análisis, se constató que la mayoría de los 182 profesores se encuentran en el nivel B1-Integrador, nivel considerado como moderado.Este trabalho teve por objetivo analisar o nível de proficiência digital dos professores que lecionam para o ensino médio em escolas públicas estaduais do município de Palmas-TO. A investigação se pautou na aplicação de survey através da plataforma google forms, tendo como instrumento de coleta de dados uma autoavaliação baseada no questionário DigCompEdu - Digital Competence Framework for Educators, desenvolvido pelo EU Science Hub (Serviço de Ciência e Conhecimento da Comissão Europeia), com adequações e validação para a realidade brasileira. Concluídas as análises verificou-se que a maioria dos 182 professores situa-se no nível B1-Integrador, nível considerado moderado.Universidade Federal do Tocantins - UFT2020-01-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/827010.20873/uft.2447-4266.2020v6n1a10ptObservatory Journal; Vol. 6 No. 1 (2020): v. 6 n. 1 (2020): Teaching, research and training in Communication and Journalism / Ensino, pesquisa e formação em Comunicação e Jornalismo Jan-Mar(2020); a10ptObservatorio Magazine; Vol. 6 Núm. 1 (2020): v. 6 n. 1 (2020): Teaching, research and training in Communication and Journalism / Ensino, pesquisa e formação em Comunicação e Jornalismo Jan-Mar(2020); a10ptObservatoire Journal; Vol. 6 No. 1 (2020): v. 6 n. 1 (2020): Teaching, research and training in Communication and Journalism / Ensino, pesquisa e formação em Comunicação e Jornalismo Jan-Mar(2020); a10ptRevista Observatório ; v. 6 n. 1 (2020): v. 6 n. 1 (2020): Teaching, research and training in Communication and Journalism / Ensino, pesquisa e formação em Comunicação e Jornalismo Jan-Mar(2020); a10pt2447-426610.20873/uft.2447-4266.2020v6n1reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/8270/17295https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/8270/17296Copyright (c) 2020 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessCorrêa, Ivete AntunesNunes, Suzana Gilioli da Costa Dias-Trindade, Sara 2022-03-04T13:03:58Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/8270Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:03:58Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv A digital proficiency level analysis of high school teachers from state public schools in Palmas – TO
Un análisis del nivel de competencia digital de los profesores de secundaria en las escuelas públicas estatales de Palmas – TO
Uma análise do nível de proficiência digital de professores do ensino médio de escolas públicas estaduais de Palmas - TO.
title A digital proficiency level analysis of high school teachers from state public schools in Palmas – TO
spellingShingle A digital proficiency level analysis of high school teachers from state public schools in Palmas – TO
Corrêa, Ivete Antunes
Educação; Aprendizagem; Competências digitais; Tecnologia.
Educação; Aprendizagem; Competências digitais; Tecnologia.
title_short A digital proficiency level analysis of high school teachers from state public schools in Palmas – TO
title_full A digital proficiency level analysis of high school teachers from state public schools in Palmas – TO
title_fullStr A digital proficiency level analysis of high school teachers from state public schools in Palmas – TO
title_full_unstemmed A digital proficiency level analysis of high school teachers from state public schools in Palmas – TO
title_sort A digital proficiency level analysis of high school teachers from state public schools in Palmas – TO
author Corrêa, Ivete Antunes
author_facet Corrêa, Ivete Antunes
Nunes, Suzana Gilioli da Costa
Dias-Trindade, Sara
author_role author
author2 Nunes, Suzana Gilioli da Costa
Dias-Trindade, Sara
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Corrêa, Ivete Antunes
Nunes, Suzana Gilioli da Costa
Dias-Trindade, Sara
dc.subject.por.fl_str_mv Educação; Aprendizagem; Competências digitais; Tecnologia.
Educação; Aprendizagem; Competências digitais; Tecnologia.
topic Educação; Aprendizagem; Competências digitais; Tecnologia.
Educação; Aprendizagem; Competências digitais; Tecnologia.
description This work aimed to analyze the digital proficiency level of teachers who teach in state public high schools in the city of Palmas-TO. This investigation was based on a survey application through the google forms platform, having as a data collection instrument a self-assessment based on the DigCompEdu - Digital Competence Framework for Educators questionnaire, developed by the EU Science Hub (Service of Science and Knowledge of the European Commission), with adjustments and validation for the Brazilian reality. After the analysis, it was found that most of the 182 teachers are at the B1-Integrator level, a level considered as moderate.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-01-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/8270
10.20873/uft.2447-4266.2020v6n1a10pt
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/8270
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2020v6n1a10pt
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/8270/17295
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/8270/17296
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 6 No. 1 (2020): v. 6 n. 1 (2020): Teaching, research and training in Communication and Journalism / Ensino, pesquisa e formação em Comunicação e Jornalismo Jan-Mar(2020); a10pt
Observatorio Magazine; Vol. 6 Núm. 1 (2020): v. 6 n. 1 (2020): Teaching, research and training in Communication and Journalism / Ensino, pesquisa e formação em Comunicação e Jornalismo Jan-Mar(2020); a10pt
Observatoire Journal; Vol. 6 No. 1 (2020): v. 6 n. 1 (2020): Teaching, research and training in Communication and Journalism / Ensino, pesquisa e formação em Comunicação e Jornalismo Jan-Mar(2020); a10pt
Revista Observatório ; v. 6 n. 1 (2020): v. 6 n. 1 (2020): Teaching, research and training in Communication and Journalism / Ensino, pesquisa e formação em Comunicação e Jornalismo Jan-Mar(2020); a10pt
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2020v6n1
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||
_version_ 1797174756776083456