A digital proficiency level analysis of high school teachers from state public schools in Palmas – TO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/8270 |
Resumo: | This work aimed to analyze the digital proficiency level of teachers who teach in state public high schools in the city of Palmas-TO. This investigation was based on a survey application through the google forms platform, having as a data collection instrument a self-assessment based on the DigCompEdu - Digital Competence Framework for Educators questionnaire, developed by the EU Science Hub (Service of Science and Knowledge of the European Commission), with adjustments and validation for the Brazilian reality. After the analysis, it was found that most of the 182 teachers are at the B1-Integrator level, a level considered as moderate. |
id |
UFT-8_bec7066f6a19008ed8f518624e76efe1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/8270 |
network_acronym_str |
UFT-8 |
network_name_str |
Revista Observatório |
repository_id_str |
|
spelling |
A digital proficiency level analysis of high school teachers from state public schools in Palmas – TO Un análisis del nivel de competencia digital de los profesores de secundaria en las escuelas públicas estatales de Palmas – TO Uma análise do nível de proficiência digital de professores do ensino médio de escolas públicas estaduais de Palmas - TO.Educação; Aprendizagem; Competências digitais; Tecnologia.Educação; Aprendizagem; Competências digitais; Tecnologia.This work aimed to analyze the digital proficiency level of teachers who teach in state public high schools in the city of Palmas-TO. This investigation was based on a survey application through the google forms platform, having as a data collection instrument a self-assessment based on the DigCompEdu - Digital Competence Framework for Educators questionnaire, developed by the EU Science Hub (Service of Science and Knowledge of the European Commission), with adjustments and validation for the Brazilian reality. After the analysis, it was found that most of the 182 teachers are at the B1-Integrator level, a level considered as moderate.Este trabajo tenía como objetivo analizar el nivel de competencia digital de los profesores que enseñan para la escuela secundaria en las escuelas públicas estatales de la ciudad de Palmas-TO. La investigación se basó en la aplicación de la encuesta a través de la plataforma de formularios de Google, teniendo como herramienta de recopilación de datos una autoevaluación basada en el cuestionario DigCompEdu - Marco de Competencia Digital para Educadores, desarrollado por el Centro Científico de la UE (Servicio de Ciencia y Conocimiento de la Comisión Europea), con ajustes y validación a la realidad brasileña. Una vez concluidos los análisis, se constató que la mayoría de los 182 profesores se encuentran en el nivel B1-Integrador, nivel considerado como moderado.Este trabalho teve por objetivo analisar o nível de proficiência digital dos professores que lecionam para o ensino médio em escolas públicas estaduais do município de Palmas-TO. A investigação se pautou na aplicação de survey através da plataforma google forms, tendo como instrumento de coleta de dados uma autoavaliação baseada no questionário DigCompEdu - Digital Competence Framework for Educators, desenvolvido pelo EU Science Hub (Serviço de Ciência e Conhecimento da Comissão Europeia), com adequações e validação para a realidade brasileira. Concluídas as análises verificou-se que a maioria dos 182 professores situa-se no nível B1-Integrador, nível considerado moderado.Universidade Federal do Tocantins - UFT2020-01-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/827010.20873/uft.2447-4266.2020v6n1a10ptObservatory Journal; Vol. 6 No. 1 (2020): v. 6 n. 1 (2020): Teaching, research and training in Communication and Journalism / Ensino, pesquisa e formação em Comunicação e Jornalismo Jan-Mar(2020); a10ptObservatorio Magazine; Vol. 6 Núm. 1 (2020): v. 6 n. 1 (2020): Teaching, research and training in Communication and Journalism / Ensino, pesquisa e formação em Comunicação e Jornalismo Jan-Mar(2020); a10ptObservatoire Journal; Vol. 6 No. 1 (2020): v. 6 n. 1 (2020): Teaching, research and training in Communication and Journalism / Ensino, pesquisa e formação em Comunicação e Jornalismo Jan-Mar(2020); a10ptRevista Observatório ; v. 6 n. 1 (2020): v. 6 n. 1 (2020): Teaching, research and training in Communication and Journalism / Ensino, pesquisa e formação em Comunicação e Jornalismo Jan-Mar(2020); a10pt2447-426610.20873/uft.2447-4266.2020v6n1reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/8270/17295https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/8270/17296Copyright (c) 2020 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessCorrêa, Ivete AntunesNunes, Suzana Gilioli da Costa Dias-Trindade, Sara 2022-03-04T13:03:58Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/8270Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:03:58Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A digital proficiency level analysis of high school teachers from state public schools in Palmas – TO Un análisis del nivel de competencia digital de los profesores de secundaria en las escuelas públicas estatales de Palmas – TO Uma análise do nível de proficiência digital de professores do ensino médio de escolas públicas estaduais de Palmas - TO. |
title |
A digital proficiency level analysis of high school teachers from state public schools in Palmas – TO |
spellingShingle |
A digital proficiency level analysis of high school teachers from state public schools in Palmas – TO Corrêa, Ivete Antunes Educação; Aprendizagem; Competências digitais; Tecnologia. Educação; Aprendizagem; Competências digitais; Tecnologia. |
title_short |
A digital proficiency level analysis of high school teachers from state public schools in Palmas – TO |
title_full |
A digital proficiency level analysis of high school teachers from state public schools in Palmas – TO |
title_fullStr |
A digital proficiency level analysis of high school teachers from state public schools in Palmas – TO |
title_full_unstemmed |
A digital proficiency level analysis of high school teachers from state public schools in Palmas – TO |
title_sort |
A digital proficiency level analysis of high school teachers from state public schools in Palmas – TO |
author |
Corrêa, Ivete Antunes |
author_facet |
Corrêa, Ivete Antunes Nunes, Suzana Gilioli da Costa Dias-Trindade, Sara |
author_role |
author |
author2 |
Nunes, Suzana Gilioli da Costa Dias-Trindade, Sara |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Corrêa, Ivete Antunes Nunes, Suzana Gilioli da Costa Dias-Trindade, Sara |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação; Aprendizagem; Competências digitais; Tecnologia. Educação; Aprendizagem; Competências digitais; Tecnologia. |
topic |
Educação; Aprendizagem; Competências digitais; Tecnologia. Educação; Aprendizagem; Competências digitais; Tecnologia. |
description |
This work aimed to analyze the digital proficiency level of teachers who teach in state public high schools in the city of Palmas-TO. This investigation was based on a survey application through the google forms platform, having as a data collection instrument a self-assessment based on the DigCompEdu - Digital Competence Framework for Educators questionnaire, developed by the EU Science Hub (Service of Science and Knowledge of the European Commission), with adjustments and validation for the Brazilian reality. After the analysis, it was found that most of the 182 teachers are at the B1-Integrator level, a level considered as moderate. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-01-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/8270 10.20873/uft.2447-4266.2020v6n1a10pt |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/8270 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2020v6n1a10pt |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/8270/17295 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/8270/17296 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Observatório |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 6 No. 1 (2020): v. 6 n. 1 (2020): Teaching, research and training in Communication and Journalism / Ensino, pesquisa e formação em Comunicação e Jornalismo Jan-Mar(2020); a10pt Observatorio Magazine; Vol. 6 Núm. 1 (2020): v. 6 n. 1 (2020): Teaching, research and training in Communication and Journalism / Ensino, pesquisa e formação em Comunicação e Jornalismo Jan-Mar(2020); a10pt Observatoire Journal; Vol. 6 No. 1 (2020): v. 6 n. 1 (2020): Teaching, research and training in Communication and Journalism / Ensino, pesquisa e formação em Comunicação e Jornalismo Jan-Mar(2020); a10pt Revista Observatório ; v. 6 n. 1 (2020): v. 6 n. 1 (2020): Teaching, research and training in Communication and Journalism / Ensino, pesquisa e formação em Comunicação e Jornalismo Jan-Mar(2020); a10pt 2447-4266 10.20873/uft.2447-4266.2020v6n1 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br|| |
_version_ |
1797174756776083456 |