EM CARTAZ: archive film festivais - preservation and public
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3178 |
Resumo: | In the last decades, we observe an increase in the number of festivais dedicated to archival films. The Brazilian National Archive, for instance, hosted Recine - Festival Internacional de Cinema de Arquivo from 2002 to 2014, and, since 2015, its sucessor festival called Arquivo em Cartaz. This "festival phenomenon" can be related to how audiovisual heritage has been viewed in the 20th and 21st centuries, being, thus, closely linked to the developement of film archives. This article aims at analysing the aforementioned festivais, in order to discuss how these events coped with the tension between exhibiting and preserving - the two foremost goals of a cinematheque -, establishing dialogues over issues such as heritage/preservation and the relationship between archives and its viewing public. |
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EM CARTAZ: archive film festivais - preservation and publicEM CARTAZ: festivales de cine de archivo - preservación y publicoEM CARTAZ: festivais de cinema de arquivo – preservação e públicoArchiveAudiovisual HeritagePublicFilms FestivalsArchiveAudiovisual HeritagePublicFilm festivalsArchivoPatrimônio AudiovisualFestival de CineArchivoPatrimonio AudiovisualPúblico(s)Festivales de cinePatrimônio AudiovisualPúblicoArquivoFestival de cinemaPatrimônio AudiovisualArquivoPúblico(s)Festivais de cinemaIn the last decades, we observe an increase in the number of festivais dedicated to archival films. The Brazilian National Archive, for instance, hosted Recine - Festival Internacional de Cinema de Arquivo from 2002 to 2014, and, since 2015, its sucessor festival called Arquivo em Cartaz. This "festival phenomenon" can be related to how audiovisual heritage has been viewed in the 20th and 21st centuries, being, thus, closely linked to the developement of film archives. This article aims at analysing the aforementioned festivais, in order to discuss how these events coped with the tension between exhibiting and preserving - the two foremost goals of a cinematheque -, establishing dialogues over issues such as heritage/preservation and the relationship between archives and its viewing public.En las últimas décadas, se observa el surgimiento de festivales dedicados al cine de archivo. En Brasil, fue creado en 2002 por el Archivo Nacional, Recine - Festival Internacional de Cinema de Arquivo, evento que fue sustituido por el Arquivo em Cartaz en 2015. El fenómeno de los festivales se relaciona con el tratamiento dei patrimônio audiovisual a lo largo dei siglo XX y XXI, siendo inseparable de la trayectoria de las instituciones archivísticas. En este artículo, se pretende, por medio dei análisis de los dos festivales, discutir cómo esos eventos trabajan la tensión entre exhibir y preservar, dos de las principales funciones de las cinetecas, colocando en diálogo cuestiones sobre patrimonio/preservación y la relación entre los archivos y sus públicos. Nas últimas décadas, observa-se o surgimento de festivais dedicados ao cinema de arquivo. No Brasil, foi criado em 2002, pelo Arquivo Nacional, o Recine – Festival Internacional de Cinema de Arquivo, evento que foi substituído pelo Arquivo em Cartaz em 2015. O fenômeno dos festivais se relaciona com o tratamento do patrimônio audiovisual ao longo do século XX e XXI, sendo inseparável da trajetória das instituições arquivísticas. Neste artigo, pretende-se, por meio da análise dos dois festivais, discutir como esses eventos trabalham a tensão entre exibir e preservar, duas das principais funções das cinematecas, colocando em diálogo questões sobre patrimônio/preservação e a relação entre os arquivos e seus públicos.Universidade Federal do Tocantins - UFT2017-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/317810.20873/uft.2447-4266.2017v3n2p283Observatory Journal; Vol. 3 No. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 283-308Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 2 (2017): Por una Historia Pública: comunicación Y ensenanza; 283-308Observatoire Journal; Vol. 3 No. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 283-308Revista Observatório ; v. 3 n. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 283-3082447-426610.20873/uft.2447-4266.2017v3n2reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3178/9614https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3178/10082https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3178/10083https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3178/10084https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3178/10085https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3178/10086Século XX/XXICopyright (c) 2017 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessMuylaert Mager, JulianaMauad, Ana Maria2022-03-04T13:22:11Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3178Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:22:11Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
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