CAPES QUADRENNIAL EVALUATION: AWARD OR AID
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6690 |
Resumo: | The Northern region of the country has always been at a disadvantage when it comes to higher education, CAPES data show that the number of doctors and masters is still insufficient to meet the demands, mainly in terms of offering new ones graduate programs, where they are made real juggling, joining related areas to achieve a teaching staff. And if it is difficult for courses of exact, health, as will be for human, more specifically, communication. This article shows a current panorama of the existing programs in the northern region of the country, having as main reference the Quadrennial Evaluation carried out with the HEIs and registered via the Platform Sucupira and where the latest data released are from the year 2017. |
id |
UFT-8_e008583256d6b4fe28b2d5c2a269d19d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/6690 |
network_acronym_str |
UFT-8 |
network_name_str |
Revista Observatório |
repository_id_str |
|
spelling |
CAPES QUADRENNIAL EVALUATION: AWARD OR AIDEVALUACIÓN CUADRIENAL DE LA CAPES: SENTENCIA O AYUDAEVALUATION QUADRIENALE DES CAPES: JUGEMENT OU AIDEAVALIAÇÃO QUADRIENAL DA CAPES: SENTENÇA OU AUXÍLIOPolítica de FormaçãoPolítica de formaçãoCapesAvaliação QuadrienalProcessos de FormaçãoProcessos de formaçãoCapesAvaliação QuadrienalPolítica de FormaçãoProcessos de FormaçãoCapesAvaliação QuadrienalCAPEScomunicaçãoeducaçãoavaliação quadrienalProcessos de Formaçãopolitica de formaçãoCAPESAvaliação QuadrienalThe Northern region of the country has always been at a disadvantage when it comes to higher education, CAPES data show that the number of doctors and masters is still insufficient to meet the demands, mainly in terms of offering new ones graduate programs, where they are made real juggling, joining related areas to achieve a teaching staff. And if it is difficult for courses of exact, health, as will be for human, more specifically, communication. This article shows a current panorama of the existing programs in the northern region of the country, having as main reference the Quadrennial Evaluation carried out with the HEIs and registered via the Platform Sucupira and where the latest data released are from the year 2017.La región Norte del país siempre estuvo en desventajas cuando el asunto es formación superior, los datos de la CAPES revelan que el número de doctores y maestros aún no son suficientes para suplir las demandas principalmente en hablar de la oferta de nuevos programas de postgrado, donde se hacen verdaderos malabarismos, juntando áreas afines para conseguir formar cuadro de docentes. Y si es difícil para los cursos de exacta, salud, como será para las personas, más específicamente, comunicación. Este artículo muestra un panorama actual de los programas existentes en la región norte del país, teniendo como referencia principal la Evaluación Quadrienal realizada junto a las IES y registradas vía Plataforma Sucupira y donde los últimos datos divulgados son del año 2017. A região Norte do país sempre esteve em desvantagens quando o assunto é formação superior, os dados da CAPES revelam que o número de doutores e mestres ainda não são suficientes para suprir as demandas principalmente em se falando na oferta de novos programas de pós-graduação, onde são feitos verdadeiros malabarismos, juntando áreas afins para conseguir formar quadro de docentes. E se é difícil para os cursos de exatas, saúde, como será para humanas, mais especificamente, comunicação. Esse artigo mostra um panorama atual dos programas existentes na região norte do país, tendo como referência principal a Avaliação Quadrienal realizada junto as IES e registradas via Plataforma Sucupira e onde os últimos dados divulgados são do ano de 2017. PALAVRAS-CHAVE: Formação; Comunicação, PPGCom; Avaliação Quadrienal; Região Norte. ABSTRACT The Northern region of the country has always been at a disadvantage when it comes to higher education, CAPES data show that the number of doctors and masters is still insufficient to meet the demands, mainly in terms of offering new ones graduate programs, where they are made real juggling, joining related areas to achieve a teaching staff. And if it is difficult for courses of exact, health, as will be for human, more specifically, communication. This article shows a current panorama of the existing programs in the northern region of the country, having as main reference the Quadrennial Evaluation carried out with the HEIs and registered via the Platform Sucupira and where the latest data released are from the year 2017. KEYWORDS: Formation; Communication, PPGCom; Quadrennial Evaluation; North region. RESUMEN La región Norte del país siempre estuvo en desventajas cuando el asunto es formación superior, los datos de la CAPES revelan que el número de doctores y maestros aún no son suficientes para suplir las demandas principalmente en hablar de la oferta de nuevos programas de postgrado, donde se hacen verdaderos malabarismos, juntando áreas afines para conseguir formar cuadro de docentes. Y si es difícil para los cursos de exacta, salud, como será para las personas, más específicamente, comunicación. Este artículo muestra un panorama actual de los programas existentes en la región norte del país, teniendo como referencia principal la Evaluación Quadrienal realizada junto a las IES y registradas vía Plataforma Sucupira y donde los últimos datos divulgados son del año 2017. PALABRAS CLAVE: Formación; Comunicación, PPGCom; Evaluación cuatrienal; Región del norte.Universidade Federal do Tocantins - UFT2019-05-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTEXTOTEXTOTEXTEinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/669010.20873/uft.2447-4266.2019v5n3p366Observatory Journal; Vol. 5 No. 3 (2019): v. 5 n. 3 (2019) Educação Mediada por Tecnologias Digitais: perspectivas, contextos e práticas Mai (2019); 366-404Observatorio Magazine; Vol. 5 Núm. 3 (2019): v. 5 n. 3 (2019) Educação Mediada por Tecnologias Digitais: perspectivas, contextos e práticas Mai (2019); 366-404Observatoire Journal; Vol. 5 No. 3 (2019): v. 5 n. 3 (2019) Educação Mediada por Tecnologias Digitais: perspectivas, contextos e práticas Mai (2019); 366-404Revista Observatório ; v. 5 n. 3 (2019): v. 5 n. 3 (2019) Educação Mediada por Tecnologias Digitais: perspectivas, contextos e práticas Mai (2019); 366-4042447-426610.20873/uft.2447-4266.2019v5n3reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6690/15354https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6690/15408https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6690/15417https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6690/15422https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6690/15435https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6690/154442016-20182016-20182016-20182016-2018Copyright (c) 2019 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessAdrian, Alessandra Bonfim Bacelar de AbreuPorto Junior, Francisco Gilson Rebouças2022-03-04T13:06:09Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/6690Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:06:09Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
CAPES QUADRENNIAL EVALUATION: AWARD OR AID EVALUACIÓN CUADRIENAL DE LA CAPES: SENTENCIA O AYUDA EVALUATION QUADRIENALE DES CAPES: JUGEMENT OU AIDE AVALIAÇÃO QUADRIENAL DA CAPES: SENTENÇA OU AUXÍLIO |
title |
CAPES QUADRENNIAL EVALUATION: AWARD OR AID |
spellingShingle |
CAPES QUADRENNIAL EVALUATION: AWARD OR AID Adrian, Alessandra Bonfim Bacelar de Abreu Política de Formação Política de formação Capes Avaliação Quadrienal Processos de Formação Processos de formação Capes Avaliação Quadrienal Política de Formação Processos de Formação Capes Avaliação Quadrienal CAPES comunicação educação avaliação quadrienal Processos de Formação politica de formação CAPES Avaliação Quadrienal |
title_short |
CAPES QUADRENNIAL EVALUATION: AWARD OR AID |
title_full |
CAPES QUADRENNIAL EVALUATION: AWARD OR AID |
title_fullStr |
CAPES QUADRENNIAL EVALUATION: AWARD OR AID |
title_full_unstemmed |
CAPES QUADRENNIAL EVALUATION: AWARD OR AID |
title_sort |
CAPES QUADRENNIAL EVALUATION: AWARD OR AID |
author |
Adrian, Alessandra Bonfim Bacelar de Abreu |
author_facet |
Adrian, Alessandra Bonfim Bacelar de Abreu Porto Junior, Francisco Gilson Rebouças |
author_role |
author |
author2 |
Porto Junior, Francisco Gilson Rebouças |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Adrian, Alessandra Bonfim Bacelar de Abreu Porto Junior, Francisco Gilson Rebouças |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Política de Formação Política de formação Capes Avaliação Quadrienal Processos de Formação Processos de formação Capes Avaliação Quadrienal Política de Formação Processos de Formação Capes Avaliação Quadrienal CAPES comunicação educação avaliação quadrienal Processos de Formação politica de formação CAPES Avaliação Quadrienal |
topic |
Política de Formação Política de formação Capes Avaliação Quadrienal Processos de Formação Processos de formação Capes Avaliação Quadrienal Política de Formação Processos de Formação Capes Avaliação Quadrienal CAPES comunicação educação avaliação quadrienal Processos de Formação politica de formação CAPES Avaliação Quadrienal |
description |
The Northern region of the country has always been at a disadvantage when it comes to higher education, CAPES data show that the number of doctors and masters is still insufficient to meet the demands, mainly in terms of offering new ones graduate programs, where they are made real juggling, joining related areas to achieve a teaching staff. And if it is difficult for courses of exact, health, as will be for human, more specifically, communication. This article shows a current panorama of the existing programs in the northern region of the country, having as main reference the Quadrennial Evaluation carried out with the HEIs and registered via the Platform Sucupira and where the latest data released are from the year 2017. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-05-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion TEXTO TEXTO TEXTE info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6690 10.20873/uft.2447-4266.2019v5n3p366 |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6690 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2019v5n3p366 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6690/15354 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6690/15408 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6690/15417 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6690/15422 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6690/15435 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6690/15444 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Observatório |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/epub+zip application/octet-stream application/zip application/x-gzip application/zip |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
2016-2018 2016-2018 2016-2018 2016-2018 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 5 No. 3 (2019): v. 5 n. 3 (2019) Educação Mediada por Tecnologias Digitais: perspectivas, contextos e práticas Mai (2019); 366-404 Observatorio Magazine; Vol. 5 Núm. 3 (2019): v. 5 n. 3 (2019) Educação Mediada por Tecnologias Digitais: perspectivas, contextos e práticas Mai (2019); 366-404 Observatoire Journal; Vol. 5 No. 3 (2019): v. 5 n. 3 (2019) Educação Mediada por Tecnologias Digitais: perspectivas, contextos e práticas Mai (2019); 366-404 Revista Observatório ; v. 5 n. 3 (2019): v. 5 n. 3 (2019) Educação Mediada por Tecnologias Digitais: perspectivas, contextos e práticas Mai (2019); 366-404 2447-4266 10.20873/uft.2447-4266.2019v5n3 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br|| |
_version_ |
1797174756112334848 |