Error analysis in the written production of PL2 students: a sociocultural approach
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Domínios de Lingu@gem |
DOI: | 10.14393/DL34-v12n2a2018-3 |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/39083 |
Resumo: | This study analyzed errors in texts written by foreign students in the process of learning the Portuguese Language, enrolled in Portuguese for Foreigners course of the Universidade Federal da Bahia, aiming to highlight, classify and analyze the occurrences in the text of each student. For the research, the texts of the informants were used in addition to observation of classes and interviews. This work seeks to identify which linguistic and extralinguistic factors influence the subjects' errors and how this information can contribute to teaching / learning studies of Portuguese as a second language. For the theoretical support of the work and analysis of the data were summoned concepts that guide the sociocultural studies, with special emphasis for those that focus the learning of foreign language. According to the results, the factor that exerts the greatest influence on writing failures is the students' mother tongue. |
id |
UFU-12_b980eb1e5d8f307a95a982992da60cde |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/39083 |
network_acronym_str |
UFU-12 |
network_name_str |
Domínios de Lingu@gem |
spelling |
Error analysis in the written production of PL2 students: a sociocultural approachAnálise de erros na produção escrita de estudantes de PL2: uma abordagem socioculturalPortuguês como segunda línguaAnálise de errosLíngua maternaPortuguese as a second languageError analysisMother tongueThis study analyzed errors in texts written by foreign students in the process of learning the Portuguese Language, enrolled in Portuguese for Foreigners course of the Universidade Federal da Bahia, aiming to highlight, classify and analyze the occurrences in the text of each student. For the research, the texts of the informants were used in addition to observation of classes and interviews. This work seeks to identify which linguistic and extralinguistic factors influence the subjects' errors and how this information can contribute to teaching / learning studies of Portuguese as a second language. For the theoretical support of the work and analysis of the data were summoned concepts that guide the sociocultural studies, with special emphasis for those that focus the learning of foreign language. According to the results, the factor that exerts the greatest influence on writing failures is the students' mother tongue.Este estudo analisou os erros nos textos escritos por estudantes estrangeiros em processo de aprendizagem da Língua Portuguesa, matriculados no curso de Português para estrangeiros da Universidade Federal da Bahia, objetivando destacar, classificar e analisar as ocorrências no texto de cada sujeito. Para a pesquisa, foram utilizados os textos dos informantes além de observação de aulas e entrevistas. Este trabalho busca identificar quais fatores linguísticos e extralinguísticos influenciam nos erros dos sujeitos e de que forma essa informação pode contribuir para os estudos de ensino/aprendizagem de português como segunda língua. Para sustentação teórica do trabalho e análise dos dados foram convocados conceitos que norteiam os estudos socioculturais, com destaque especial para aqueles que põem em foco o aprendizado de língua estrangeira. De acordo com os resultados, o fator que exerce maior influência nas falhas de escrita é a língua materna dos sujeitos.PP/UFU2018-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/3908310.14393/DL34-v12n2a2018-3Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 No. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 803-838Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 Núm. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 803-838Domínios de Lingu@gem; v. 12 n. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 803-8381980-5799reponame:Domínios de Lingu@geminstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/39083/22403Copyright (c) 2018 DAISY CORDEIRO DOS SANTOSinfo:eu-repo/semantics/openAccessCordeiro dos Santos, Daisy2019-05-09T18:01:19Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/39083Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagemPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/oairevistadominios@ileel.ufu.br||1980-57991980-5799opendoar:2019-05-09T18:01:19Domínios de Lingu@gem - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Error analysis in the written production of PL2 students: a sociocultural approach Análise de erros na produção escrita de estudantes de PL2: uma abordagem sociocultural |
title |
Error analysis in the written production of PL2 students: a sociocultural approach |
spellingShingle |
Error analysis in the written production of PL2 students: a sociocultural approach Error analysis in the written production of PL2 students: a sociocultural approach Cordeiro dos Santos, Daisy Português como segunda língua Análise de erros Língua materna Portuguese as a second language Error analysis Mother tongue Cordeiro dos Santos, Daisy Português como segunda língua Análise de erros Língua materna Portuguese as a second language Error analysis Mother tongue |
title_short |
Error analysis in the written production of PL2 students: a sociocultural approach |
title_full |
Error analysis in the written production of PL2 students: a sociocultural approach |
title_fullStr |
Error analysis in the written production of PL2 students: a sociocultural approach Error analysis in the written production of PL2 students: a sociocultural approach |
title_full_unstemmed |
Error analysis in the written production of PL2 students: a sociocultural approach Error analysis in the written production of PL2 students: a sociocultural approach |
title_sort |
Error analysis in the written production of PL2 students: a sociocultural approach |
author |
Cordeiro dos Santos, Daisy |
author_facet |
Cordeiro dos Santos, Daisy Cordeiro dos Santos, Daisy |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cordeiro dos Santos, Daisy |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Português como segunda língua Análise de erros Língua materna Portuguese as a second language Error analysis Mother tongue |
topic |
Português como segunda língua Análise de erros Língua materna Portuguese as a second language Error analysis Mother tongue |
description |
This study analyzed errors in texts written by foreign students in the process of learning the Portuguese Language, enrolled in Portuguese for Foreigners course of the Universidade Federal da Bahia, aiming to highlight, classify and analyze the occurrences in the text of each student. For the research, the texts of the informants were used in addition to observation of classes and interviews. This work seeks to identify which linguistic and extralinguistic factors influence the subjects' errors and how this information can contribute to teaching / learning studies of Portuguese as a second language. For the theoretical support of the work and analysis of the data were summoned concepts that guide the sociocultural studies, with special emphasis for those that focus the learning of foreign language. According to the results, the factor that exerts the greatest influence on writing failures is the students' mother tongue. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-06-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/39083 10.14393/DL34-v12n2a2018-3 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/39083 |
identifier_str_mv |
10.14393/DL34-v12n2a2018-3 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/39083/22403 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 DAISY CORDEIRO DOS SANTOS info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 DAISY CORDEIRO DOS SANTOS |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
PP/UFU |
publisher.none.fl_str_mv |
PP/UFU |
dc.source.none.fl_str_mv |
Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 No. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 803-838 Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 Núm. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 803-838 Domínios de Lingu@gem; v. 12 n. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 803-838 1980-5799 reponame:Domínios de Lingu@gem instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Domínios de Lingu@gem |
collection |
Domínios de Lingu@gem |
repository.name.fl_str_mv |
Domínios de Lingu@gem - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadominios@ileel.ufu.br|| |
_version_ |
1822178851650797568 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.14393/DL34-v12n2a2018-3 |