Error analysis in the written production of PL2 students: a sociocultural approach

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cordeiro dos Santos, Daisy
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Domínios de Lingu@gem
DOI: 10.14393/DL34-v12n2a2018-3
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/39083
Resumo: This study analyzed errors in texts written by foreign students in the process of learning the Portuguese Language, enrolled in Portuguese for Foreigners course of the Universidade Federal da Bahia, aiming to highlight, classify and analyze the occurrences in the text of each student. For the research, the texts of the informants were used in addition to observation of classes and interviews. This work seeks to identify which linguistic and extralinguistic factors influence the subjects' errors and how this information can contribute to teaching / learning studies of Portuguese as a second language. For the theoretical support of the work and analysis of the data were summoned concepts that guide the sociocultural studies, with special emphasis for those that focus the learning of foreign language. According to the results, the factor that exerts the greatest influence on writing failures is the students' mother tongue.
id UFU-12_b980eb1e5d8f307a95a982992da60cde
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/39083
network_acronym_str UFU-12
network_name_str Domínios de Lingu@gem
spelling Error analysis in the written production of PL2 students: a sociocultural approachAnálise de erros na produção escrita de estudantes de PL2: uma abordagem socioculturalPortuguês como segunda línguaAnálise de errosLíngua maternaPortuguese as a second languageError analysisMother tongueThis study analyzed errors in texts written by foreign students in the process of learning the Portuguese Language, enrolled in Portuguese for Foreigners course of the Universidade Federal da Bahia, aiming to highlight, classify and analyze the occurrences in the text of each student. For the research, the texts of the informants were used in addition to observation of classes and interviews. This work seeks to identify which linguistic and extralinguistic factors influence the subjects' errors and how this information can contribute to teaching / learning studies of Portuguese as a second language. For the theoretical support of the work and analysis of the data were summoned concepts that guide the sociocultural studies, with special emphasis for those that focus the learning of foreign language. According to the results, the factor that exerts the greatest influence on writing failures is the students' mother tongue.Este estudo analisou os erros nos textos escritos por estudantes estrangeiros em processo de aprendizagem da Língua Portuguesa, matriculados no curso de Português para estrangeiros da Universidade Federal da Bahia, objetivando destacar, classificar e analisar as ocorrências no texto de cada sujeito. Para a pesquisa, foram utilizados os textos dos informantes além de observação de aulas e entrevistas. Este trabalho busca identificar quais fatores linguísticos e extralinguísticos influenciam nos erros dos sujeitos e de que forma essa informação pode contribuir para os estudos de ensino/aprendizagem de português como segunda língua. Para sustentação teórica do trabalho e análise dos dados foram convocados conceitos que norteiam os estudos socioculturais, com destaque especial para aqueles que põem em foco o aprendizado de língua estrangeira. De acordo com os resultados, o fator que exerce maior influência nas falhas de escrita é a língua materna dos sujeitos.PP/UFU2018-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/3908310.14393/DL34-v12n2a2018-3Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 No. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 803-838Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 Núm. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 803-838Domínios de Lingu@gem; v. 12 n. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 803-8381980-5799reponame:Domínios de Lingu@geminstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/39083/22403Copyright (c) 2018 DAISY CORDEIRO DOS SANTOSinfo:eu-repo/semantics/openAccessCordeiro dos Santos, Daisy2019-05-09T18:01:19Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/39083Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagemPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/oairevistadominios@ileel.ufu.br||1980-57991980-5799opendoar:2019-05-09T18:01:19Domínios de Lingu@gem - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Error analysis in the written production of PL2 students: a sociocultural approach
Análise de erros na produção escrita de estudantes de PL2: uma abordagem sociocultural
title Error analysis in the written production of PL2 students: a sociocultural approach
spellingShingle Error analysis in the written production of PL2 students: a sociocultural approach
Error analysis in the written production of PL2 students: a sociocultural approach
Cordeiro dos Santos, Daisy
Português como segunda língua
Análise de erros
Língua materna
Portuguese as a second language
Error analysis
Mother tongue
Cordeiro dos Santos, Daisy
Português como segunda língua
Análise de erros
Língua materna
Portuguese as a second language
Error analysis
Mother tongue
title_short Error analysis in the written production of PL2 students: a sociocultural approach
title_full Error analysis in the written production of PL2 students: a sociocultural approach
title_fullStr Error analysis in the written production of PL2 students: a sociocultural approach
Error analysis in the written production of PL2 students: a sociocultural approach
title_full_unstemmed Error analysis in the written production of PL2 students: a sociocultural approach
Error analysis in the written production of PL2 students: a sociocultural approach
title_sort Error analysis in the written production of PL2 students: a sociocultural approach
author Cordeiro dos Santos, Daisy
author_facet Cordeiro dos Santos, Daisy
Cordeiro dos Santos, Daisy
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cordeiro dos Santos, Daisy
dc.subject.por.fl_str_mv Português como segunda língua
Análise de erros
Língua materna
Portuguese as a second language
Error analysis
Mother tongue
topic Português como segunda língua
Análise de erros
Língua materna
Portuguese as a second language
Error analysis
Mother tongue
description This study analyzed errors in texts written by foreign students in the process of learning the Portuguese Language, enrolled in Portuguese for Foreigners course of the Universidade Federal da Bahia, aiming to highlight, classify and analyze the occurrences in the text of each student. For the research, the texts of the informants were used in addition to observation of classes and interviews. This work seeks to identify which linguistic and extralinguistic factors influence the subjects' errors and how this information can contribute to teaching / learning studies of Portuguese as a second language. For the theoretical support of the work and analysis of the data were summoned concepts that guide the sociocultural studies, with special emphasis for those that focus the learning of foreign language. According to the results, the factor that exerts the greatest influence on writing failures is the students' mother tongue.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-06-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/39083
10.14393/DL34-v12n2a2018-3
url https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/39083
identifier_str_mv 10.14393/DL34-v12n2a2018-3
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/39083/22403
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 DAISY CORDEIRO DOS SANTOS
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 DAISY CORDEIRO DOS SANTOS
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv PP/UFU
publisher.none.fl_str_mv PP/UFU
dc.source.none.fl_str_mv Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 No. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 803-838
Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 Núm. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 803-838
Domínios de Lingu@gem; v. 12 n. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 803-838
1980-5799
reponame:Domínios de Lingu@gem
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Domínios de Lingu@gem
collection Domínios de Lingu@gem
repository.name.fl_str_mv Domínios de Lingu@gem - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistadominios@ileel.ufu.br||
_version_ 1822178851650797568
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.14393/DL34-v12n2a2018-3