Portuguese teaching material to Spanish speakers in academic setting

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Luiza Ferreira, Laura Márcia
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Domínios de Lingu@gem
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/40196
Resumo: The increasing Spanish speaker’s demand for Portuguese learning opportunities contextualizes the discussion of the teaching material I will be describing in this paper. The teaching material was developed for Portuguese learning in academic settings. I introduce the paper by commenting some of the Portuguese learning opportunities in Latin America held by the Brazilian Govermment, such as Rede Brasileira de Ensino no Exterior and Brazilian’s Lectorship in Latin American Universities, Celpe-Bras exam and Federal University for Latin American Integration (UNILA). Then, I discuss the theoretical and methodological framework from which the material is based by taking into account some of the research fidings on Portuguese teaching to Spanish speakers. Later, the task-based language teaching approach will also be discussed to support the didatic proposal. Finally, I describe the general organization of five teaching units. Then, I exemplify one of the units by justifying the decisions made during its elaboration. Althought the discution is specific to one teaching material, the paper aims to contribute to the debate on particularities of Portuguese teaching to Spanish speakers.
id UFU-12_d2379886640ff0a02de222fd11d33850
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/40196
network_acronym_str UFU-12
network_name_str Domínios de Lingu@gem
repository_id_str
spelling Portuguese teaching material to Spanish speakers in academic settingMaterial para o ensino de português para falantes de Espanhol para o contexto universitárioPortuguês como língua adicionalUNILAEnsino de língua estrangeiraEnsino baseado em tarefasEnsino de línguas próximasSecond language teachingPortuguese as additional languageUNILATask-based teachingPortuguese teaching to Spanish speakersThe increasing Spanish speaker’s demand for Portuguese learning opportunities contextualizes the discussion of the teaching material I will be describing in this paper. The teaching material was developed for Portuguese learning in academic settings. I introduce the paper by commenting some of the Portuguese learning opportunities in Latin America held by the Brazilian Govermment, such as Rede Brasileira de Ensino no Exterior and Brazilian’s Lectorship in Latin American Universities, Celpe-Bras exam and Federal University for Latin American Integration (UNILA). Then, I discuss the theoretical and methodological framework from which the material is based by taking into account some of the research fidings on Portuguese teaching to Spanish speakers. Later, the task-based language teaching approach will also be discussed to support the didatic proposal. Finally, I describe the general organization of five teaching units. Then, I exemplify one of the units by justifying the decisions made during its elaboration. Althought the discution is specific to one teaching material, the paper aims to contribute to the debate on particularities of Portuguese teaching to Spanish speakers.O aumento da oferta de cursos de português para falantes de Língua Espanhola, por meio da ampliação da Rede Brasileira de Ensino no Exterior pelo estado brasileiro, a criação da Universidade Federal da Integração Latino-Americana (UNILA) assim como a crescente procura pela certificação de proficiência atestada pelo exame Celpe-Bras por examinandos de origem dos países da América Latina, contextualizam a demanda de materiais de ensino de português voltados especificamente para o público latino-americano. No presente trabalho, apresento a fundamentação teórico-metodológica que subjaz a elaboração de cinco unidades didáticas propostas para o público de universitários falantes de espanhol como língua materna. Inicialmente, faço uma análise de estudos e propostas que trataram da especificidade do ensino de português para falantes de línguas próximas. Em seguida, discuto os princípios metodológicos, bem como as características do ensino de línguas baseado em tarefas para, ao final, descrever, exemplificar e justificar as decisões tomadas durante a elaboração das unidades didáticas. Embora o trabalho limita-se a uma discussão teórico-metodológica sobre a elaboração de um material didático específico, espera-se que o presente artigo contribua para o debate acerca do ensino de português para falantes de espanhol.PP/UFU2018-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/4019610.14393/DL34-v12n2a2018-8Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 No. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 910-939Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 Núm. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 910-939Domínios de Lingu@gem; v. 12 n. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 910-9391980-5799reponame:Domínios de Lingu@geminstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/40196/22373Copyright (c) 2018 Laura Márcia Luiza Ferreirainfo:eu-repo/semantics/openAccessLuiza Ferreira, Laura Márcia2019-05-09T19:17:10Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/40196Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagemPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/oairevistadominios@ileel.ufu.br||1980-57991980-5799opendoar:2019-05-09T19:17:10Domínios de Lingu@gem - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Portuguese teaching material to Spanish speakers in academic setting
Material para o ensino de português para falantes de Espanhol para o contexto universitário
title Portuguese teaching material to Spanish speakers in academic setting
spellingShingle Portuguese teaching material to Spanish speakers in academic setting
Luiza Ferreira, Laura Márcia
Português como língua adicional
UNILA
Ensino de língua estrangeira
Ensino baseado em tarefas
Ensino de línguas próximas
Second language teaching
Portuguese as additional language
UNILA
Task-based teaching
Portuguese teaching to Spanish speakers
title_short Portuguese teaching material to Spanish speakers in academic setting
title_full Portuguese teaching material to Spanish speakers in academic setting
title_fullStr Portuguese teaching material to Spanish speakers in academic setting
title_full_unstemmed Portuguese teaching material to Spanish speakers in academic setting
title_sort Portuguese teaching material to Spanish speakers in academic setting
author Luiza Ferreira, Laura Márcia
author_facet Luiza Ferreira, Laura Márcia
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Luiza Ferreira, Laura Márcia
dc.subject.por.fl_str_mv Português como língua adicional
UNILA
Ensino de língua estrangeira
Ensino baseado em tarefas
Ensino de línguas próximas
Second language teaching
Portuguese as additional language
UNILA
Task-based teaching
Portuguese teaching to Spanish speakers
topic Português como língua adicional
UNILA
Ensino de língua estrangeira
Ensino baseado em tarefas
Ensino de línguas próximas
Second language teaching
Portuguese as additional language
UNILA
Task-based teaching
Portuguese teaching to Spanish speakers
description The increasing Spanish speaker’s demand for Portuguese learning opportunities contextualizes the discussion of the teaching material I will be describing in this paper. The teaching material was developed for Portuguese learning in academic settings. I introduce the paper by commenting some of the Portuguese learning opportunities in Latin America held by the Brazilian Govermment, such as Rede Brasileira de Ensino no Exterior and Brazilian’s Lectorship in Latin American Universities, Celpe-Bras exam and Federal University for Latin American Integration (UNILA). Then, I discuss the theoretical and methodological framework from which the material is based by taking into account some of the research fidings on Portuguese teaching to Spanish speakers. Later, the task-based language teaching approach will also be discussed to support the didatic proposal. Finally, I describe the general organization of five teaching units. Then, I exemplify one of the units by justifying the decisions made during its elaboration. Althought the discution is specific to one teaching material, the paper aims to contribute to the debate on particularities of Portuguese teaching to Spanish speakers.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-06-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/40196
10.14393/DL34-v12n2a2018-8
url https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/40196
identifier_str_mv 10.14393/DL34-v12n2a2018-8
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/40196/22373
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Laura Márcia Luiza Ferreira
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Laura Márcia Luiza Ferreira
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv PP/UFU
publisher.none.fl_str_mv PP/UFU
dc.source.none.fl_str_mv Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 No. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 910-939
Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 Núm. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 910-939
Domínios de Lingu@gem; v. 12 n. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 910-939
1980-5799
reponame:Domínios de Lingu@gem
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Domínios de Lingu@gem
collection Domínios de Lingu@gem
repository.name.fl_str_mv Domínios de Lingu@gem - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistadominios@ileel.ufu.br||
_version_ 1797067716150951936