Portuguese teaching material to Spanish speakers in academic setting
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Domínios de Lingu@gem |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/40196 |
Resumo: | The increasing Spanish speaker’s demand for Portuguese learning opportunities contextualizes the discussion of the teaching material I will be describing in this paper. The teaching material was developed for Portuguese learning in academic settings. I introduce the paper by commenting some of the Portuguese learning opportunities in Latin America held by the Brazilian Govermment, such as Rede Brasileira de Ensino no Exterior and Brazilian’s Lectorship in Latin American Universities, Celpe-Bras exam and Federal University for Latin American Integration (UNILA). Then, I discuss the theoretical and methodological framework from which the material is based by taking into account some of the research fidings on Portuguese teaching to Spanish speakers. Later, the task-based language teaching approach will also be discussed to support the didatic proposal. Finally, I describe the general organization of five teaching units. Then, I exemplify one of the units by justifying the decisions made during its elaboration. Althought the discution is specific to one teaching material, the paper aims to contribute to the debate on particularities of Portuguese teaching to Spanish speakers. |
id |
UFU-12_d2379886640ff0a02de222fd11d33850 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/40196 |
network_acronym_str |
UFU-12 |
network_name_str |
Domínios de Lingu@gem |
repository_id_str |
|
spelling |
Portuguese teaching material to Spanish speakers in academic settingMaterial para o ensino de português para falantes de Espanhol para o contexto universitárioPortuguês como língua adicionalUNILAEnsino de língua estrangeiraEnsino baseado em tarefasEnsino de línguas próximasSecond language teachingPortuguese as additional languageUNILATask-based teachingPortuguese teaching to Spanish speakersThe increasing Spanish speaker’s demand for Portuguese learning opportunities contextualizes the discussion of the teaching material I will be describing in this paper. The teaching material was developed for Portuguese learning in academic settings. I introduce the paper by commenting some of the Portuguese learning opportunities in Latin America held by the Brazilian Govermment, such as Rede Brasileira de Ensino no Exterior and Brazilian’s Lectorship in Latin American Universities, Celpe-Bras exam and Federal University for Latin American Integration (UNILA). Then, I discuss the theoretical and methodological framework from which the material is based by taking into account some of the research fidings on Portuguese teaching to Spanish speakers. Later, the task-based language teaching approach will also be discussed to support the didatic proposal. Finally, I describe the general organization of five teaching units. Then, I exemplify one of the units by justifying the decisions made during its elaboration. Althought the discution is specific to one teaching material, the paper aims to contribute to the debate on particularities of Portuguese teaching to Spanish speakers.O aumento da oferta de cursos de português para falantes de Língua Espanhola, por meio da ampliação da Rede Brasileira de Ensino no Exterior pelo estado brasileiro, a criação da Universidade Federal da Integração Latino-Americana (UNILA) assim como a crescente procura pela certificação de proficiência atestada pelo exame Celpe-Bras por examinandos de origem dos países da América Latina, contextualizam a demanda de materiais de ensino de português voltados especificamente para o público latino-americano. No presente trabalho, apresento a fundamentação teórico-metodológica que subjaz a elaboração de cinco unidades didáticas propostas para o público de universitários falantes de espanhol como língua materna. Inicialmente, faço uma análise de estudos e propostas que trataram da especificidade do ensino de português para falantes de línguas próximas. Em seguida, discuto os princípios metodológicos, bem como as características do ensino de línguas baseado em tarefas para, ao final, descrever, exemplificar e justificar as decisões tomadas durante a elaboração das unidades didáticas. Embora o trabalho limita-se a uma discussão teórico-metodológica sobre a elaboração de um material didático específico, espera-se que o presente artigo contribua para o debate acerca do ensino de português para falantes de espanhol.PP/UFU2018-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/4019610.14393/DL34-v12n2a2018-8Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 No. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 910-939Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 Núm. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 910-939Domínios de Lingu@gem; v. 12 n. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 910-9391980-5799reponame:Domínios de Lingu@geminstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/40196/22373Copyright (c) 2018 Laura Márcia Luiza Ferreirainfo:eu-repo/semantics/openAccessLuiza Ferreira, Laura Márcia2019-05-09T19:17:10Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/40196Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagemPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/oairevistadominios@ileel.ufu.br||1980-57991980-5799opendoar:2019-05-09T19:17:10Domínios de Lingu@gem - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Portuguese teaching material to Spanish speakers in academic setting Material para o ensino de português para falantes de Espanhol para o contexto universitário |
title |
Portuguese teaching material to Spanish speakers in academic setting |
spellingShingle |
Portuguese teaching material to Spanish speakers in academic setting Luiza Ferreira, Laura Márcia Português como língua adicional UNILA Ensino de língua estrangeira Ensino baseado em tarefas Ensino de línguas próximas Second language teaching Portuguese as additional language UNILA Task-based teaching Portuguese teaching to Spanish speakers |
title_short |
Portuguese teaching material to Spanish speakers in academic setting |
title_full |
Portuguese teaching material to Spanish speakers in academic setting |
title_fullStr |
Portuguese teaching material to Spanish speakers in academic setting |
title_full_unstemmed |
Portuguese teaching material to Spanish speakers in academic setting |
title_sort |
Portuguese teaching material to Spanish speakers in academic setting |
author |
Luiza Ferreira, Laura Márcia |
author_facet |
Luiza Ferreira, Laura Márcia |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Luiza Ferreira, Laura Márcia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Português como língua adicional UNILA Ensino de língua estrangeira Ensino baseado em tarefas Ensino de línguas próximas Second language teaching Portuguese as additional language UNILA Task-based teaching Portuguese teaching to Spanish speakers |
topic |
Português como língua adicional UNILA Ensino de língua estrangeira Ensino baseado em tarefas Ensino de línguas próximas Second language teaching Portuguese as additional language UNILA Task-based teaching Portuguese teaching to Spanish speakers |
description |
The increasing Spanish speaker’s demand for Portuguese learning opportunities contextualizes the discussion of the teaching material I will be describing in this paper. The teaching material was developed for Portuguese learning in academic settings. I introduce the paper by commenting some of the Portuguese learning opportunities in Latin America held by the Brazilian Govermment, such as Rede Brasileira de Ensino no Exterior and Brazilian’s Lectorship in Latin American Universities, Celpe-Bras exam and Federal University for Latin American Integration (UNILA). Then, I discuss the theoretical and methodological framework from which the material is based by taking into account some of the research fidings on Portuguese teaching to Spanish speakers. Later, the task-based language teaching approach will also be discussed to support the didatic proposal. Finally, I describe the general organization of five teaching units. Then, I exemplify one of the units by justifying the decisions made during its elaboration. Althought the discution is specific to one teaching material, the paper aims to contribute to the debate on particularities of Portuguese teaching to Spanish speakers. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-06-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/40196 10.14393/DL34-v12n2a2018-8 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/40196 |
identifier_str_mv |
10.14393/DL34-v12n2a2018-8 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/40196/22373 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Laura Márcia Luiza Ferreira info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Laura Márcia Luiza Ferreira |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
PP/UFU |
publisher.none.fl_str_mv |
PP/UFU |
dc.source.none.fl_str_mv |
Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 No. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 910-939 Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 Núm. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 910-939 Domínios de Lingu@gem; v. 12 n. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 910-939 1980-5799 reponame:Domínios de Lingu@gem instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Domínios de Lingu@gem |
collection |
Domínios de Lingu@gem |
repository.name.fl_str_mv |
Domínios de Lingu@gem - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadominios@ileel.ufu.br|| |
_version_ |
1797067716150951936 |