Caminhos e desafios da articulação de projetos de extensão orientados pela educação popular: reflexões com base em experiência na Universidade Federal da Paraíba
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de educação popular (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/44253 |
Resumo: | The present study intends to locate paths and challenges of the historical process of the Program of Popular Education in Health (PROGEPS) of the Federal University of Paraíba, State of Paraíba, Brazil, emphasizing strategies, methodologies, and actions of the network articulation of four extension projects. It is characterized as a qualitative research with data collection through documentary sources. The present study inferred that the approximation between extensionist experiences in Popular Education can strengthen the possibilities of creation of institutional spaces with a critical, proactive and participatory nature. Methodologies aimed at developing and improving social work, studies and training processes aimed at coping with the social problems of groups in situations of vulnerability and exclusion can be disseminated in academic actions. Thus, the dimension of the projects’ extrapolation goes beyond community practice and is capable of proposing changes in the ways of thinking the academic activity as a whole. An action towards the emancipation of subjects. |
id |
UFU-13_1beb2b670b9641eab5e1ac6ae1fc1ee4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/44253 |
network_acronym_str |
UFU-13 |
network_name_str |
Revista de educação popular (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Caminhos e desafios da articulação de projetos de extensão orientados pela educação popular: reflexões com base em experiência na Universidade Federal da ParaíbaExtensão UniversitáriaEducação PopularRedesArticulaçãoUniversity ExtensionPopular EducationNetworkingArticulationThe present study intends to locate paths and challenges of the historical process of the Program of Popular Education in Health (PROGEPS) of the Federal University of Paraíba, State of Paraíba, Brazil, emphasizing strategies, methodologies, and actions of the network articulation of four extension projects. It is characterized as a qualitative research with data collection through documentary sources. The present study inferred that the approximation between extensionist experiences in Popular Education can strengthen the possibilities of creation of institutional spaces with a critical, proactive and participatory nature. Methodologies aimed at developing and improving social work, studies and training processes aimed at coping with the social problems of groups in situations of vulnerability and exclusion can be disseminated in academic actions. Thus, the dimension of the projects’ extrapolation goes beyond community practice and is capable of proposing changes in the ways of thinking the academic activity as a whole. An action towards the emancipation of subjects.O presente estudo pretende situar caminhos e desafios do processo histórico do Programa de Educação Popular em Saúde (PROGEPS) da Universidade Federal da Paraíba, enfatizando estratégias, metodologias, ações da articulação em rede de quatro projetos de extensão. Caracteriza-se como uma pesquisa qualitativa com coleta de dados por meio de fontes documentais. A presente pesquisa inferiu que a aproximação entre experiências extensionistas em educação popular pode fortalecer as possibilidades de criação de espaços institucionais de cunho crítico, proativo e participativo. Podem-se difundir, nas ações acadêmicas, metodologias orientadas para o desenvolvimento e aperfeiçoamento de trabalhos sociais, de estudos e de processos de formação voltados ao enfrentamento dos problemas sociais de grupos em situação de vulnerabilidade e exclusão. Assim, a dimensão do fazer dos projetos extrapola a prática comunitária e é capaz de propor alterações nos modos de pensar o fazer acadêmico como um todo. Um fazer voltado para a emancipação de sujeitos.Universidade Federal de Uberlândia2019-01-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/4425310.14393/rep-v17n32018-art03Revista de Educação Popular; v. 17 n. 3 (2018): Revista de Educação Popular; 43-541982-76601678-5622reponame:Revista de educação popular (Online)instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/44253/pdfCopyright (c) 2019 Marcilane da Silva Santoshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves, Aline da Silva Santos, Marcilane da Silva Cruz, Pedro José Santos Carneiro2023-03-22T16:42:10Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/44253Revistahttp://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpopPUBhttp://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpop/oairevistapopular@proex.ufu.br||revistapopular@proex.ufu.br1678-56221982-7660opendoar:2023-03-22T16:42:10Revista de educação popular (Online) - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Caminhos e desafios da articulação de projetos de extensão orientados pela educação popular: reflexões com base em experiência na Universidade Federal da Paraíba |
title |
Caminhos e desafios da articulação de projetos de extensão orientados pela educação popular: reflexões com base em experiência na Universidade Federal da Paraíba |
spellingShingle |
Caminhos e desafios da articulação de projetos de extensão orientados pela educação popular: reflexões com base em experiência na Universidade Federal da Paraíba Alves, Aline da Silva Extensão Universitária Educação Popular Redes Articulação University Extension Popular Education Networking Articulation |
title_short |
Caminhos e desafios da articulação de projetos de extensão orientados pela educação popular: reflexões com base em experiência na Universidade Federal da Paraíba |
title_full |
Caminhos e desafios da articulação de projetos de extensão orientados pela educação popular: reflexões com base em experiência na Universidade Federal da Paraíba |
title_fullStr |
Caminhos e desafios da articulação de projetos de extensão orientados pela educação popular: reflexões com base em experiência na Universidade Federal da Paraíba |
title_full_unstemmed |
Caminhos e desafios da articulação de projetos de extensão orientados pela educação popular: reflexões com base em experiência na Universidade Federal da Paraíba |
title_sort |
Caminhos e desafios da articulação de projetos de extensão orientados pela educação popular: reflexões com base em experiência na Universidade Federal da Paraíba |
author |
Alves, Aline da Silva |
author_facet |
Alves, Aline da Silva Santos, Marcilane da Silva Cruz, Pedro José Santos Carneiro |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Marcilane da Silva Cruz, Pedro José Santos Carneiro |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alves, Aline da Silva Santos, Marcilane da Silva Cruz, Pedro José Santos Carneiro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Extensão Universitária Educação Popular Redes Articulação University Extension Popular Education Networking Articulation |
topic |
Extensão Universitária Educação Popular Redes Articulação University Extension Popular Education Networking Articulation |
description |
The present study intends to locate paths and challenges of the historical process of the Program of Popular Education in Health (PROGEPS) of the Federal University of Paraíba, State of Paraíba, Brazil, emphasizing strategies, methodologies, and actions of the network articulation of four extension projects. It is characterized as a qualitative research with data collection through documentary sources. The present study inferred that the approximation between extensionist experiences in Popular Education can strengthen the possibilities of creation of institutional spaces with a critical, proactive and participatory nature. Methodologies aimed at developing and improving social work, studies and training processes aimed at coping with the social problems of groups in situations of vulnerability and exclusion can be disseminated in academic actions. Thus, the dimension of the projects’ extrapolation goes beyond community practice and is capable of proposing changes in the ways of thinking the academic activity as a whole. An action towards the emancipation of subjects. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-01-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/44253 10.14393/rep-v17n32018-art03 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/44253 |
identifier_str_mv |
10.14393/rep-v17n32018-art03 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/44253/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Marcilane da Silva Santos https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Marcilane da Silva Santos https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Educação Popular; v. 17 n. 3 (2018): Revista de Educação Popular; 43-54 1982-7660 1678-5622 reponame:Revista de educação popular (Online) instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista de educação popular (Online) |
collection |
Revista de educação popular (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de educação popular (Online) - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapopular@proex.ufu.br||revistapopular@proex.ufu.br |
_version_ |
1797068897943289856 |