Notas sobre a formação de universitários e povos de terreiro: experiências com educação popular em saúde em Juazeiro do Norte, Ceará
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Revista de educação popular (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/45120 |
Resumo: | This article brings a reflective discussion of experiences with affirmative actions through the extensions project “Encontros e encantos: educação popular e saúde com povos de terreiros de matriz africana em Juazeiro do Norte-CE”. The objective is to discuss the experience of a extension project in the training of professionals and “povos de terreiro” based on the popular education. The debate on health education was articulated with a view to the private demands of the “povos de terreiro” de Juazeiro do Norte, taking as a methodological guideline the health booklets of the Unified Health System that refer to this thematic discussion. We problematize the need for a political-pedagogical restructuring of training in the field of human sciences and health, because still the impoverishment of debates that apply to the real demands of the Candomblé fields and a tendentious production of knowledge about localized knowledge, marked by bleaching and the colonization of knowledge. Therefore, the actors involved in the educational processes are transformed by the interaction of their common and particular elements. Through extension it was possible to think about a professional practice implied in ethical, human and sociocultural discussions that cross subjectivity, pointing to an emancipation and decolonization of university knowledge. |
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Notas sobre a formação de universitários e povos de terreiro: experiências com educação popular em saúde em Juazeiro do Norte, CearáEducação PopularExtensãoTerreiroEmancipaçãoPopular EducationExtensionTerreiroEmancipationThis article brings a reflective discussion of experiences with affirmative actions through the extensions project “Encontros e encantos: educação popular e saúde com povos de terreiros de matriz africana em Juazeiro do Norte-CE”. The objective is to discuss the experience of a extension project in the training of professionals and “povos de terreiro” based on the popular education. The debate on health education was articulated with a view to the private demands of the “povos de terreiro” de Juazeiro do Norte, taking as a methodological guideline the health booklets of the Unified Health System that refer to this thematic discussion. We problematize the need for a political-pedagogical restructuring of training in the field of human sciences and health, because still the impoverishment of debates that apply to the real demands of the Candomblé fields and a tendentious production of knowledge about localized knowledge, marked by bleaching and the colonization of knowledge. Therefore, the actors involved in the educational processes are transformed by the interaction of their common and particular elements. Through extension it was possible to think about a professional practice implied in ethical, human and sociocultural discussions that cross subjectivity, pointing to an emancipation and decolonization of university knowledge.Este texto traz uma discussão reflexiva de vivências com ações afirmativas a partir do projeto de extensão "Encontros e encantos: educação popular e saúde com povos de terreiros de matriz africana em Juazeiro do Norte-CE". O trabalho visa discutir a experiência de um projeto de extensão na formação de profissionais e povos de terreiro com base na educação popular. Foi articulado o debate de formação em saúde com vista às demandas particulares dos povos de terreiros de Juazeiro do Norte, tomando como cunho metodológico as cartilhas de saúde do Sistema Único de Saúde (SUS) que fazem referência a essa discussão temática. Problematizamos a necessidade de reestruturação político-pedagógica da formação no campo das ciências humanas e saúde, tendo em vista que ainda existe o empobrecimento de debates que aplaquem as demandas reais dos terreiros de candomblé e uma produção tendenciosa do conhecimento acerca do saber localizado, marcada pelo branqueamento e a colonização do saber. Portanto, os atores envolvidos nos processos educativos são transformados pela interação dos seus elementos comuns e particulares. Por meio da extensão foi possível pensar uma prática profissional implicada com discussões éticas, humanas e socioculturais que atravessam a subjetividade, apontando a emancipação e descolonização do saber universitário.Universidade Federal de Uberlândia2019-01-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/4512010.14393/rep-v17n32018-rel02Revista de Educação Popular; v. 17 n. 3 (2018): Revista de Educação Popular; 195-2071982-76601678-5622reponame:Revista de educação popular (Online)instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/45120/pdfCopyright (c) 2019 Tadeu Lucas de Lavor Filho, Carlos André Silva do Valehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFilho, Tadeu Lucas de LavorVale, Carlos André Silva do 2023-03-22T16:57:03Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/45120Revistahttp://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpopPUBhttp://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpop/oairevistapopular@proex.ufu.br||revistapopular@proex.ufu.br1678-56221982-7660opendoar:2023-03-22T16:57:03Revista de educação popular (Online) - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
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