Menos profissionais, mais sujeitos formação para a educação popular no Sistema Único de Saúde (SUS)
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de educação popular (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/37610 |
Resumo: | The current social dynamics demand a new paradigm of action in health, which must recreate its fundamentals conceptions, the concepts of human being, health and education, in order to overcome existing difficulties in the present moment and trace new paths. For this reason, it is necessary that those involved in this process (teachers, students and professionals) abandon old habits, based on the conception of health as an exclusive and authoritarian act of the professional categories, aiming to recreate the education and practices, making people involved in a dialogical, collaborative, inclusive and horizontal posture, capable of being interested in people, their realities and knowledge. It is perceived that only with a deeply change in the basic aspects of health education and practices, it will be possible to overcome the gaps in the attention devices of the SUS (Brazilian Unified Health System) in the direction of popular health education and dialogical exercise, which is an essential instrument for change this reality. |
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Menos profissionais, mais sujeitos formação para a educação popular no Sistema Único de Saúde (SUS)Educação PopularEducação em SaúdeEducação Profissional em Saúde PúblicaProfissional de SaúdeTrabalhoPopular EducationHealth EducationPublic Health Professional EducationHealth WorkerWorkThe current social dynamics demand a new paradigm of action in health, which must recreate its fundamentals conceptions, the concepts of human being, health and education, in order to overcome existing difficulties in the present moment and trace new paths. For this reason, it is necessary that those involved in this process (teachers, students and professionals) abandon old habits, based on the conception of health as an exclusive and authoritarian act of the professional categories, aiming to recreate the education and practices, making people involved in a dialogical, collaborative, inclusive and horizontal posture, capable of being interested in people, their realities and knowledge. It is perceived that only with a deeply change in the basic aspects of health education and practices, it will be possible to overcome the gaps in the attention devices of the SUS (Brazilian Unified Health System) in the direction of popular health education and dialogical exercise, which is an essential instrument for change this reality.As dinâmicas sociais atuais demandam pela emergência de um novo paradigma de atuação em saúde, o qual deve revisitar suas concepções fundamentais - as noções de ser humano, saúde e educação - a fim de superar dificuldades existentes no momento presente e traçar novos caminhos. Para isso, é necessário que os envolvidos nesse processo (docentes, discentes e profissionais) abandonem velhos hábitos, pautados na concepção de saúde como ato exclusivo e autoritário das categorias profissionais, com o intuito de recriar as práticas formativas e os modelos de atuação, tornando-se sujeitos implicados em uma postura dialógica, colaborativa, inclusiva e horizontal capaz de interessar-se pelas pessoas e por suas realidades e saberes. Afinal, somente a partir de uma mudança profunda nos aspectos basilares das práticas de formação e atuação em saúde será possível superar as lacunas presentes nos dispositivos de atenção do SUS (Sistema Único de Saúde) rumo à educação popular em saúde e ao exercício dialógico, o qual se apresenta como instrumento imprescindível para a transformação concreta desta realidade.Universidade Federal de Uberlândia2017-11-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/3761010.14393/rep_v16n22017_art02Revista de Educação Popular; v. 16 n. 2 (2017): Revista de Educação Popular; 27-371982-76601678-5622reponame:Revista de educação popular (Online)instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/37610/pdfCopyright (c) 2017 Pedro Afonso Cortez, Marcus Vinícius Rodrigues de Souzahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCortez, Pedro Afonso Souza, Marcus Vinícius Rodrigues de2023-03-27T12:47:18Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/37610Revistahttp://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpopPUBhttp://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpop/oairevistapopular@proex.ufu.br||revistapopular@proex.ufu.br1678-56221982-7660opendoar:2023-03-27T12:47:18Revista de educação popular (Online) - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
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