Educação no campo em Rondônia: a prática educativa na Escola Família Agrícola Vale do Guaporé

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Machado, Débora Teixeira
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de educação popular (Online)
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/37622
Resumo: This article aims to reflect on the education in the field through the educational practices of the Family Agricultural School (FAS) Vale do Guaporé, Rondônia, Brazil. From a professional experience lived in this school, several questions were raised regarding the differentiated teaching-learning process that the school has, where through various daily activities, learners can learn not only the content of the common national curriculum, but also technologies for the field. This article was elaborated through bibliographical references about the experience of the FAS in Brazil and of the surrounding processes in the Pedagogy of such schools. The research presented is a descriptive approach about the alternating process that the young person experiences, as well as the approach of the differentiated knowledge that the same receives in the FAS. It is proposed, therefore, to reflect on the education in the field and how this model can contribute for the formation of a peasant youth for the State of Rondônia.
id UFU-13_ee8c0ad5d7c07691de1d57d1f879fd7c
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/37622
network_acronym_str UFU-13
network_name_str Revista de educação popular (Online)
repository_id_str
spelling Educação no campo em Rondônia: a prática educativa na Escola Família Agrícola Vale do GuaporéEducação no CampoEscola Família AgrícolaFormação TécnicaField EducationAgricultural Family SchoolTechnical TrainingThis article aims to reflect on the education in the field through the educational practices of the Family Agricultural School (FAS) Vale do Guaporé, Rondônia, Brazil. From a professional experience lived in this school, several questions were raised regarding the differentiated teaching-learning process that the school has, where through various daily activities, learners can learn not only the content of the common national curriculum, but also technologies for the field. This article was elaborated through bibliographical references about the experience of the FAS in Brazil and of the surrounding processes in the Pedagogy of such schools. The research presented is a descriptive approach about the alternating process that the young person experiences, as well as the approach of the differentiated knowledge that the same receives in the FAS. It is proposed, therefore, to reflect on the education in the field and how this model can contribute for the formation of a peasant youth for the State of Rondônia.Este trabalho visa refletir sobre a educação no campo por meio das práticas educativas da Escola Família Agrícola (EFA) Vale do Guaporé, Rondônia. A partir de uma experiência profissional vivenciada nessa escola, várias indagações surgiram no tocante ao diferenciado processo de ensino-aprendizagem da escola, no qual, por meio de diversas atividades cotidianas, os educandos aprendem não só o conteúdo da base curricular nacional comum, mas também a se tecnificar para o campo. Este artigo foi elaborado por meio de referenciais bibliográficos acerca da experiência das EFAs no Brasil e dos processos envolventes na Pedagogia de tais escolas. A pesquisa apresentada é de caráter descritivo sobre o processo alternante que o jovem vivencia, bem como a abordagem do conhecimento diferenciado que o educando recebe nessas escolas. Propõe-se, assim, refletir sobre a educação no campo e como esse modelo pode contribuir com a formação de uma juventude camponesa para o estado de Rondônia.Universidade Federal de Uberlândia2017-11-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/3762210.14393/rep_v16n22017_art07Revista de Educação Popular; v. 16 n. 2 (2017): Revista de Educação Popular; 95-1041982-76601678-5622reponame:Revista de educação popular (Online)instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/37622/pdfCopyright (c) 2017 Débora Teixeira Machadohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMachado, Débora Teixeira 2023-03-27T12:55:44Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/37622Revistahttp://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpopPUBhttp://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpop/oairevistapopular@proex.ufu.br||revistapopular@proex.ufu.br1678-56221982-7660opendoar:2023-03-27T12:55:44Revista de educação popular (Online) - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação no campo em Rondônia: a prática educativa na Escola Família Agrícola Vale do Guaporé
title Educação no campo em Rondônia: a prática educativa na Escola Família Agrícola Vale do Guaporé
spellingShingle Educação no campo em Rondônia: a prática educativa na Escola Família Agrícola Vale do Guaporé
Machado, Débora Teixeira
Educação no Campo
Escola Família Agrícola
Formação Técnica
Field Education
Agricultural Family School
Technical Training
title_short Educação no campo em Rondônia: a prática educativa na Escola Família Agrícola Vale do Guaporé
title_full Educação no campo em Rondônia: a prática educativa na Escola Família Agrícola Vale do Guaporé
title_fullStr Educação no campo em Rondônia: a prática educativa na Escola Família Agrícola Vale do Guaporé
title_full_unstemmed Educação no campo em Rondônia: a prática educativa na Escola Família Agrícola Vale do Guaporé
title_sort Educação no campo em Rondônia: a prática educativa na Escola Família Agrícola Vale do Guaporé
author Machado, Débora Teixeira
author_facet Machado, Débora Teixeira
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Machado, Débora Teixeira
dc.subject.por.fl_str_mv Educação no Campo
Escola Família Agrícola
Formação Técnica
Field Education
Agricultural Family School
Technical Training
topic Educação no Campo
Escola Família Agrícola
Formação Técnica
Field Education
Agricultural Family School
Technical Training
description This article aims to reflect on the education in the field through the educational practices of the Family Agricultural School (FAS) Vale do Guaporé, Rondônia, Brazil. From a professional experience lived in this school, several questions were raised regarding the differentiated teaching-learning process that the school has, where through various daily activities, learners can learn not only the content of the common national curriculum, but also technologies for the field. This article was elaborated through bibliographical references about the experience of the FAS in Brazil and of the surrounding processes in the Pedagogy of such schools. The research presented is a descriptive approach about the alternating process that the young person experiences, as well as the approach of the differentiated knowledge that the same receives in the FAS. It is proposed, therefore, to reflect on the education in the field and how this model can contribute for the formation of a peasant youth for the State of Rondônia.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-11-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/37622
10.14393/rep_v16n22017_art07
url https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/37622
identifier_str_mv 10.14393/rep_v16n22017_art07
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/37622/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Débora Teixeira Machado
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Débora Teixeira Machado
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Popular; v. 16 n. 2 (2017): Revista de Educação Popular; 95-104
1982-7660
1678-5622
reponame:Revista de educação popular (Online)
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista de educação popular (Online)
collection Revista de educação popular (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista de educação popular (Online) - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistapopular@proex.ufu.br||revistapopular@proex.ufu.br
_version_ 1797068897842626560