Educação no campo em Rondônia: a prática educativa na Escola Família Agrícola Vale do Guaporé
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de educação popular (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/37622 |
Resumo: | This article aims to reflect on the education in the field through the educational practices of the Family Agricultural School (FAS) Vale do Guaporé, Rondônia, Brazil. From a professional experience lived in this school, several questions were raised regarding the differentiated teaching-learning process that the school has, where through various daily activities, learners can learn not only the content of the common national curriculum, but also technologies for the field. This article was elaborated through bibliographical references about the experience of the FAS in Brazil and of the surrounding processes in the Pedagogy of such schools. The research presented is a descriptive approach about the alternating process that the young person experiences, as well as the approach of the differentiated knowledge that the same receives in the FAS. It is proposed, therefore, to reflect on the education in the field and how this model can contribute for the formation of a peasant youth for the State of Rondônia. |
id |
UFU-13_ee8c0ad5d7c07691de1d57d1f879fd7c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/37622 |
network_acronym_str |
UFU-13 |
network_name_str |
Revista de educação popular (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Educação no campo em Rondônia: a prática educativa na Escola Família Agrícola Vale do GuaporéEducação no CampoEscola Família AgrícolaFormação TécnicaField EducationAgricultural Family SchoolTechnical TrainingThis article aims to reflect on the education in the field through the educational practices of the Family Agricultural School (FAS) Vale do Guaporé, Rondônia, Brazil. From a professional experience lived in this school, several questions were raised regarding the differentiated teaching-learning process that the school has, where through various daily activities, learners can learn not only the content of the common national curriculum, but also technologies for the field. This article was elaborated through bibliographical references about the experience of the FAS in Brazil and of the surrounding processes in the Pedagogy of such schools. The research presented is a descriptive approach about the alternating process that the young person experiences, as well as the approach of the differentiated knowledge that the same receives in the FAS. It is proposed, therefore, to reflect on the education in the field and how this model can contribute for the formation of a peasant youth for the State of Rondônia.Este trabalho visa refletir sobre a educação no campo por meio das práticas educativas da Escola Família Agrícola (EFA) Vale do Guaporé, Rondônia. A partir de uma experiência profissional vivenciada nessa escola, várias indagações surgiram no tocante ao diferenciado processo de ensino-aprendizagem da escola, no qual, por meio de diversas atividades cotidianas, os educandos aprendem não só o conteúdo da base curricular nacional comum, mas também a se tecnificar para o campo. Este artigo foi elaborado por meio de referenciais bibliográficos acerca da experiência das EFAs no Brasil e dos processos envolventes na Pedagogia de tais escolas. A pesquisa apresentada é de caráter descritivo sobre o processo alternante que o jovem vivencia, bem como a abordagem do conhecimento diferenciado que o educando recebe nessas escolas. Propõe-se, assim, refletir sobre a educação no campo e como esse modelo pode contribuir com a formação de uma juventude camponesa para o estado de Rondônia.Universidade Federal de Uberlândia2017-11-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/3762210.14393/rep_v16n22017_art07Revista de Educação Popular; v. 16 n. 2 (2017): Revista de Educação Popular; 95-1041982-76601678-5622reponame:Revista de educação popular (Online)instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/37622/pdfCopyright (c) 2017 Débora Teixeira Machadohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMachado, Débora Teixeira 2023-03-27T12:55:44Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/37622Revistahttp://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpopPUBhttp://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpop/oairevistapopular@proex.ufu.br||revistapopular@proex.ufu.br1678-56221982-7660opendoar:2023-03-27T12:55:44Revista de educação popular (Online) - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação no campo em Rondônia: a prática educativa na Escola Família Agrícola Vale do Guaporé |
title |
Educação no campo em Rondônia: a prática educativa na Escola Família Agrícola Vale do Guaporé |
spellingShingle |
Educação no campo em Rondônia: a prática educativa na Escola Família Agrícola Vale do Guaporé Machado, Débora Teixeira Educação no Campo Escola Família Agrícola Formação Técnica Field Education Agricultural Family School Technical Training |
title_short |
Educação no campo em Rondônia: a prática educativa na Escola Família Agrícola Vale do Guaporé |
title_full |
Educação no campo em Rondônia: a prática educativa na Escola Família Agrícola Vale do Guaporé |
title_fullStr |
Educação no campo em Rondônia: a prática educativa na Escola Família Agrícola Vale do Guaporé |
title_full_unstemmed |
Educação no campo em Rondônia: a prática educativa na Escola Família Agrícola Vale do Guaporé |
title_sort |
Educação no campo em Rondônia: a prática educativa na Escola Família Agrícola Vale do Guaporé |
author |
Machado, Débora Teixeira |
author_facet |
Machado, Débora Teixeira |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Machado, Débora Teixeira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação no Campo Escola Família Agrícola Formação Técnica Field Education Agricultural Family School Technical Training |
topic |
Educação no Campo Escola Família Agrícola Formação Técnica Field Education Agricultural Family School Technical Training |
description |
This article aims to reflect on the education in the field through the educational practices of the Family Agricultural School (FAS) Vale do Guaporé, Rondônia, Brazil. From a professional experience lived in this school, several questions were raised regarding the differentiated teaching-learning process that the school has, where through various daily activities, learners can learn not only the content of the common national curriculum, but also technologies for the field. This article was elaborated through bibliographical references about the experience of the FAS in Brazil and of the surrounding processes in the Pedagogy of such schools. The research presented is a descriptive approach about the alternating process that the young person experiences, as well as the approach of the differentiated knowledge that the same receives in the FAS. It is proposed, therefore, to reflect on the education in the field and how this model can contribute for the formation of a peasant youth for the State of Rondônia. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-11-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/37622 10.14393/rep_v16n22017_art07 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/37622 |
identifier_str_mv |
10.14393/rep_v16n22017_art07 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/37622/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Débora Teixeira Machado https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Débora Teixeira Machado https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Educação Popular; v. 16 n. 2 (2017): Revista de Educação Popular; 95-104 1982-7660 1678-5622 reponame:Revista de educação popular (Online) instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista de educação popular (Online) |
collection |
Revista de educação popular (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de educação popular (Online) - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapopular@proex.ufu.br||revistapopular@proex.ufu.br |
_version_ |
1797068897842626560 |