Concepções de felicidade e tragédia na música raiz sertaneja como educação entre sujeitos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de educação popular (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/41471 |
Resumo: | The work presents results of a master’s degree research in education that had as objective: to raise the conceptions of “happiness” and “tragedy” present in the root country music, identifying some songs that carry these ideas, and understand if these can be seen as elements of education among subjects in the fields of popular education. The data collection was done by conversation circles with members of a group of guitar players from the interior of São Paulo, supported by participant research. The bibliography was based on pedagogical theories, principles and concepts from the liberating perspective, with emphasis on the participation of the autonomous subject. Under the aegis of the senses and experiences brought by the root coutry music, paths were identified which, through propositive, reflexive and organized activities, gave rise to educational practices within the scope of popular education. |
id |
UFU-13_f874f3bf64fb695ccd43ab24730558bc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/41471 |
network_acronym_str |
UFU-13 |
network_name_str |
Revista de educação popular (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Concepções de felicidade e tragédia na música raiz sertaneja como educação entre sujeitosMúsica Raiz SertanejaCultura CaipiraEducação Popular.Root Country MusicFolk CulturePopular EducationThe work presents results of a master’s degree research in education that had as objective: to raise the conceptions of “happiness” and “tragedy” present in the root country music, identifying some songs that carry these ideas, and understand if these can be seen as elements of education among subjects in the fields of popular education. The data collection was done by conversation circles with members of a group of guitar players from the interior of São Paulo, supported by participant research. The bibliography was based on pedagogical theories, principles and concepts from the liberating perspective, with emphasis on the participation of the autonomous subject. Under the aegis of the senses and experiences brought by the root coutry music, paths were identified which, through propositive, reflexive and organized activities, gave rise to educational practices within the scope of popular education.O trabalho apresenta resultados de uma pesquisa de mestrado em Educação que teve como objetivo levantar as concepções de "felicidade" e "tragédia" presentes na música raiz sertaneja, identificando algumas canções que portam essas ideias, além de compreender se elas podem ser vistas como elementos de educação entre sujeitos nos domínios da educação popular. A coleta de dados deu-se por meio de rodas de conversa com integrantes de um grupo de violeiros do interior paulista, apoiada na pesquisa participante. A bibliografia baseou-se nas teorias, princípios e conceitos pedagógicos pela perspectiva libertadora, com ênfase na participação do sujeito autônomo. Sob a égide dos sentidos e experiências trazidos pela música raiz sertaneja, apontaram-se caminhos que, por meio de atividades propositivas, reflexivas e organizadas, suscitam práticas educativas no âmbito da educação popular.Universidade Federal de Uberlândia2019-01-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/4147110.14393/rep-v17n32018_art12Revista de Educação Popular; v. 17 n. 3 (2018): Revista de Educação Popular; 168-1811982-76601678-5622reponame:Revista de educação popular (Online)instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/41471/pdfCopyright (c) 2019 Antonio Jesus Santana, Valéria Oliveira de Vasconceloshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantana, Antonio de JesusVasconcelos, Valéria Oliveira de 2023-03-22T16:55:05Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/41471Revistahttp://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpopPUBhttp://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpop/oairevistapopular@proex.ufu.br||revistapopular@proex.ufu.br1678-56221982-7660opendoar:2023-03-22T16:55:05Revista de educação popular (Online) - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Concepções de felicidade e tragédia na música raiz sertaneja como educação entre sujeitos |
title |
Concepções de felicidade e tragédia na música raiz sertaneja como educação entre sujeitos |
spellingShingle |
Concepções de felicidade e tragédia na música raiz sertaneja como educação entre sujeitos Santana, Antonio de Jesus Música Raiz Sertaneja Cultura Caipira Educação Popular. Root Country Music Folk Culture Popular Education |
title_short |
Concepções de felicidade e tragédia na música raiz sertaneja como educação entre sujeitos |
title_full |
Concepções de felicidade e tragédia na música raiz sertaneja como educação entre sujeitos |
title_fullStr |
Concepções de felicidade e tragédia na música raiz sertaneja como educação entre sujeitos |
title_full_unstemmed |
Concepções de felicidade e tragédia na música raiz sertaneja como educação entre sujeitos |
title_sort |
Concepções de felicidade e tragédia na música raiz sertaneja como educação entre sujeitos |
author |
Santana, Antonio de Jesus |
author_facet |
Santana, Antonio de Jesus Vasconcelos, Valéria Oliveira de |
author_role |
author |
author2 |
Vasconcelos, Valéria Oliveira de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santana, Antonio de Jesus Vasconcelos, Valéria Oliveira de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Música Raiz Sertaneja Cultura Caipira Educação Popular. Root Country Music Folk Culture Popular Education |
topic |
Música Raiz Sertaneja Cultura Caipira Educação Popular. Root Country Music Folk Culture Popular Education |
description |
The work presents results of a master’s degree research in education that had as objective: to raise the conceptions of “happiness” and “tragedy” present in the root country music, identifying some songs that carry these ideas, and understand if these can be seen as elements of education among subjects in the fields of popular education. The data collection was done by conversation circles with members of a group of guitar players from the interior of São Paulo, supported by participant research. The bibliography was based on pedagogical theories, principles and concepts from the liberating perspective, with emphasis on the participation of the autonomous subject. Under the aegis of the senses and experiences brought by the root coutry music, paths were identified which, through propositive, reflexive and organized activities, gave rise to educational practices within the scope of popular education. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-01-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/41471 10.14393/rep-v17n32018_art12 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/41471 |
identifier_str_mv |
10.14393/rep-v17n32018_art12 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/41471/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Antonio Jesus Santana, Valéria Oliveira de Vasconcelos https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Antonio Jesus Santana, Valéria Oliveira de Vasconcelos https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Educação Popular; v. 17 n. 3 (2018): Revista de Educação Popular; 168-181 1982-7660 1678-5622 reponame:Revista de educação popular (Online) instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista de educação popular (Online) |
collection |
Revista de educação popular (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de educação popular (Online) - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapopular@proex.ufu.br||revistapopular@proex.ufu.br |
_version_ |
1797068897914978304 |