Concepções de felicidade e tragédia na música raiz sertaneja como educação entre sujeitos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santana, Antonio de Jesus
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Vasconcelos, Valéria Oliveira de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de educação popular (Online)
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/41471
Resumo: The work presents results of a master’s degree research in education that had as objective: to raise the conceptions of “happiness” and “tragedy” present in the root country music, identifying some songs that carry these ideas, and understand if these can be seen as elements of education among subjects in the fields of popular education. The data collection was done by conversation circles with members of a group of guitar players from the interior of São Paulo, supported by participant research. The bibliography was based on pedagogical theories, principles and concepts from the liberating perspective, with emphasis on the participation of the autonomous subject. Under the aegis of the senses and experiences brought by the root coutry music, paths were identified which, through propositive, reflexive and organized activities, gave rise to educational practices within the scope of popular education.
id UFU-13_f874f3bf64fb695ccd43ab24730558bc
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/41471
network_acronym_str UFU-13
network_name_str Revista de educação popular (Online)
repository_id_str
spelling Concepções de felicidade e tragédia na música raiz sertaneja como educação entre sujeitosMúsica Raiz SertanejaCultura CaipiraEducação Popular.Root Country MusicFolk CulturePopular EducationThe work presents results of a master’s degree research in education that had as objective: to raise the conceptions of “happiness” and “tragedy” present in the root country music, identifying some songs that carry these ideas, and understand if these can be seen as elements of education among subjects in the fields of popular education. The data collection was done by conversation circles with members of a group of guitar players from the interior of São Paulo, supported by participant research. The bibliography was based on pedagogical theories, principles and concepts from the liberating perspective, with emphasis on the participation of the autonomous subject. Under the aegis of the senses and experiences brought by the root coutry music, paths were identified which, through propositive, reflexive and organized activities, gave rise to educational practices within the scope of popular education.O trabalho apresenta resultados de uma pesquisa de mestrado em Educação que teve como objetivo levantar as concepções de "felicidade" e "tragédia" presentes na música raiz sertaneja, identificando algumas canções que portam essas ideias, além de compreender se elas podem ser vistas como elementos de educação entre sujeitos nos domínios da educação popular. A coleta de dados deu-se por meio de rodas de conversa com integrantes de um grupo de violeiros do interior paulista, apoiada na pesquisa participante. A bibliografia baseou-se nas teorias, princípios e conceitos pedagógicos pela perspectiva libertadora, com ênfase na participação do sujeito autônomo. Sob a égide dos sentidos e experiências trazidos pela música raiz sertaneja, apontaram-se caminhos que, por meio de atividades propositivas, reflexivas e organizadas, suscitam práticas educativas no âmbito da educação popular.Universidade Federal de Uberlândia2019-01-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/4147110.14393/rep-v17n32018_art12Revista de Educação Popular; v. 17 n. 3 (2018): Revista de Educação Popular; 168-1811982-76601678-5622reponame:Revista de educação popular (Online)instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/41471/pdfCopyright (c) 2019 Antonio Jesus Santana, Valéria Oliveira de Vasconceloshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantana, Antonio de JesusVasconcelos, Valéria Oliveira de 2023-03-22T16:55:05Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/41471Revistahttp://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpopPUBhttp://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpop/oairevistapopular@proex.ufu.br||revistapopular@proex.ufu.br1678-56221982-7660opendoar:2023-03-22T16:55:05Revista de educação popular (Online) - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Concepções de felicidade e tragédia na música raiz sertaneja como educação entre sujeitos
title Concepções de felicidade e tragédia na música raiz sertaneja como educação entre sujeitos
spellingShingle Concepções de felicidade e tragédia na música raiz sertaneja como educação entre sujeitos
Santana, Antonio de Jesus
Música Raiz Sertaneja
Cultura Caipira
Educação Popular.
Root Country Music
Folk Culture
Popular Education
title_short Concepções de felicidade e tragédia na música raiz sertaneja como educação entre sujeitos
title_full Concepções de felicidade e tragédia na música raiz sertaneja como educação entre sujeitos
title_fullStr Concepções de felicidade e tragédia na música raiz sertaneja como educação entre sujeitos
title_full_unstemmed Concepções de felicidade e tragédia na música raiz sertaneja como educação entre sujeitos
title_sort Concepções de felicidade e tragédia na música raiz sertaneja como educação entre sujeitos
author Santana, Antonio de Jesus
author_facet Santana, Antonio de Jesus
Vasconcelos, Valéria Oliveira de
author_role author
author2 Vasconcelos, Valéria Oliveira de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santana, Antonio de Jesus
Vasconcelos, Valéria Oliveira de
dc.subject.por.fl_str_mv Música Raiz Sertaneja
Cultura Caipira
Educação Popular.
Root Country Music
Folk Culture
Popular Education
topic Música Raiz Sertaneja
Cultura Caipira
Educação Popular.
Root Country Music
Folk Culture
Popular Education
description The work presents results of a master’s degree research in education that had as objective: to raise the conceptions of “happiness” and “tragedy” present in the root country music, identifying some songs that carry these ideas, and understand if these can be seen as elements of education among subjects in the fields of popular education. The data collection was done by conversation circles with members of a group of guitar players from the interior of São Paulo, supported by participant research. The bibliography was based on pedagogical theories, principles and concepts from the liberating perspective, with emphasis on the participation of the autonomous subject. Under the aegis of the senses and experiences brought by the root coutry music, paths were identified which, through propositive, reflexive and organized activities, gave rise to educational practices within the scope of popular education.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-01-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/41471
10.14393/rep-v17n32018_art12
url https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/41471
identifier_str_mv 10.14393/rep-v17n32018_art12
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/41471/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Antonio Jesus Santana, Valéria Oliveira de Vasconcelos
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Antonio Jesus Santana, Valéria Oliveira de Vasconcelos
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Popular; v. 17 n. 3 (2018): Revista de Educação Popular; 168-181
1982-7660
1678-5622
reponame:Revista de educação popular (Online)
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista de educação popular (Online)
collection Revista de educação popular (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista de educação popular (Online) - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistapopular@proex.ufu.br||revistapopular@proex.ufu.br
_version_ 1797068897914978304