Eugénia Melo e Castro and Clube da Esquina: the dream of a Luso-Brazilian world song

Bibliographic Details
Main Author: de Andrade Pacheco, Mateus
Publication Date: 2020
Format: Article
Language: por
Source: ArtCultura (Online)
Download full: https://seer.ufu.br/index.php/artcultura/article/view/58652
Summary: During Eugénia Melo e Castro’s – Portuguese singer and songwriter – meetings with the Brazilian musicians Wagner Tiso, Milton Nascimento, and Novelli, in the early 80’s, a lively debate flourishes around a joint search for challenging speeches from highly regarded and artistically known musical patterns. In that scenario, the artists feel encouraged to reinvent themselves, in a confluence of rhythms, interpretations and dictions, drawing reflections on music based on plural sounds and a feeling of world belonging. As discussions grow heated, other artistic presences are invited, such as the Portuguese artists Sérgio Godinho and Trovante’s group, in addition to Brazilian voices, brought to the scene by some sort of anecdotal memory, musical detail or even a familiar sound that invades a transitory creation.
id UFU-15_aa85f814d8b39c56c3264a7469fdf312
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/58652
network_acronym_str UFU-15
network_name_str ArtCultura (Online)
repository_id_str
spelling Eugénia Melo e Castro and Clube da Esquina: the dream of a Luso-Brazilian world songEugénia Melo e Castro e o Clube da Esquina: o sonho de uma canção luso-brasileira-múndiClube da EsquinaEugénia Melo e CastrofronteirasClube da EsquinaEugénia Melo e CastrobordersDuring Eugénia Melo e Castro’s – Portuguese singer and songwriter – meetings with the Brazilian musicians Wagner Tiso, Milton Nascimento, and Novelli, in the early 80’s, a lively debate flourishes around a joint search for challenging speeches from highly regarded and artistically known musical patterns. In that scenario, the artists feel encouraged to reinvent themselves, in a confluence of rhythms, interpretations and dictions, drawing reflections on music based on plural sounds and a feeling of world belonging. As discussions grow heated, other artistic presences are invited, such as the Portuguese artists Sérgio Godinho and Trovante’s group, in addition to Brazilian voices, brought to the scene by some sort of anecdotal memory, musical detail or even a familiar sound that invades a transitory creation.Durante os encontros da cantoracompositora portuguesa Eugénia Melo e Castro com os músicos brasileiros Wagner Tiso, Milton Nascimento e Novelli, no princípio da década de 1980, floresce um animado debate em torno de uma busca conjunta de linguagens desafiadoras de padrões musicais reconhecidos e consagrados artisticamente. Em tal cenário, os artistas se sentem estimulados a se reinventar, numa convergência de ritmos, interpretações e dicções, desenhando reflexões sobre uma música ancorada em sonoridades plurais e no sentimento de pertença ao mundo. Na medida em que se intensificam as discussões, outras presenças artísticas são convocadas, tais como as dos portugueses Sérgio Godinho e do grupo Trovante, além de vozes brasileiras, trazidas à cena por alguma lembrança anedótica, algum detalhe musical ou até mesmo alguma sonoridade familiar que invade alguma criação momentânea.Universidade Federal de Uberlândia2020-12-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/artcultura/article/view/5865210.14393/artc-v22-n41-2020-58652ArtCultura; Vol. 22 No. 41 (2020): ArtCultura; 200-217ArtCultura; Vol. 22 Núm. 41 (2020): ArtCultura; 200-217ArtCultura; v. 22 n. 41 (2020): ArtCultura; 200-2172178-3845reponame:ArtCultura (Online)instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/artcultura/article/view/58652/30626de Andrade Pacheco, Mateus info:eu-repo/semantics/openAccess2022-05-27T16:15:41Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/58652Revistahttp://www.seer.ufu.br/index.php/artcultura/indexPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/artcultura/oaiakparanhos@uol.com.br||2178-38452178-3845opendoar:2022-05-27T16:15:41ArtCultura (Online) - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Eugénia Melo e Castro and Clube da Esquina: the dream of a Luso-Brazilian world song
Eugénia Melo e Castro e o Clube da Esquina: o sonho de uma canção luso-brasileira-múndi
title Eugénia Melo e Castro and Clube da Esquina: the dream of a Luso-Brazilian world song
spellingShingle Eugénia Melo e Castro and Clube da Esquina: the dream of a Luso-Brazilian world song
de Andrade Pacheco, Mateus
Clube da Esquina
Eugénia Melo e Castro
fronteiras
Clube da Esquina
Eugénia Melo e Castro
borders
title_short Eugénia Melo e Castro and Clube da Esquina: the dream of a Luso-Brazilian world song
title_full Eugénia Melo e Castro and Clube da Esquina: the dream of a Luso-Brazilian world song
title_fullStr Eugénia Melo e Castro and Clube da Esquina: the dream of a Luso-Brazilian world song
title_full_unstemmed Eugénia Melo e Castro and Clube da Esquina: the dream of a Luso-Brazilian world song
title_sort Eugénia Melo e Castro and Clube da Esquina: the dream of a Luso-Brazilian world song
author de Andrade Pacheco, Mateus
author_facet de Andrade Pacheco, Mateus
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Andrade Pacheco, Mateus
dc.subject.por.fl_str_mv Clube da Esquina
Eugénia Melo e Castro
fronteiras
Clube da Esquina
Eugénia Melo e Castro
borders
topic Clube da Esquina
Eugénia Melo e Castro
fronteiras
Clube da Esquina
Eugénia Melo e Castro
borders
description During Eugénia Melo e Castro’s – Portuguese singer and songwriter – meetings with the Brazilian musicians Wagner Tiso, Milton Nascimento, and Novelli, in the early 80’s, a lively debate flourishes around a joint search for challenging speeches from highly regarded and artistically known musical patterns. In that scenario, the artists feel encouraged to reinvent themselves, in a confluence of rhythms, interpretations and dictions, drawing reflections on music based on plural sounds and a feeling of world belonging. As discussions grow heated, other artistic presences are invited, such as the Portuguese artists Sérgio Godinho and Trovante’s group, in addition to Brazilian voices, brought to the scene by some sort of anecdotal memory, musical detail or even a familiar sound that invades a transitory creation.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/artcultura/article/view/58652
10.14393/artc-v22-n41-2020-58652
url https://seer.ufu.br/index.php/artcultura/article/view/58652
identifier_str_mv 10.14393/artc-v22-n41-2020-58652
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/artcultura/article/view/58652/30626
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv ArtCultura; Vol. 22 No. 41 (2020): ArtCultura; 200-217
ArtCultura; Vol. 22 Núm. 41 (2020): ArtCultura; 200-217
ArtCultura; v. 22 n. 41 (2020): ArtCultura; 200-217
2178-3845
reponame:ArtCultura (Online)
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str ArtCultura (Online)
collection ArtCultura (Online)
repository.name.fl_str_mv ArtCultura (Online) - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv akparanhos@uol.com.br||
_version_ 1797069142825631744