The contemporaneity of Clube da Esquina’s critical songs of the military dictatorship: Spectacular time, remembrance and resistance

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Coan, Emerson Ike
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Estudos de Sociologia
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/14267
Resumo: This article intends to situate the group Clube da Esquina as a cultural producer of songs that were critical of the military dictatorship in the 1970s and to examine, in accordance with Walter Benjamin’s concept of remembrance, their validity at the present time as resistance to the production of social amnesia about this regime, in the context of the spectacular time, as conceptualized by Guy Debord. The dialectical method of critical theory is employed, as the research examines the object in specific historical situations. In the songs by Clube da Esquina, resorting to the memory of the narrative subject about repression and the victims of the military dictatorship became a strategy to preserve the history of the country. Although the criticism of the regime was under censorship, avoiding the oblivion of what happened was a possibility to contest what was being done, to think about the transformation of society, and to project itself into the future as a historical document.
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spelling The contemporaneity of Clube da Esquina’s critical songs of the military dictatorship: Spectacular time, remembrance and resistanceLa actualidad de las canciones críticas del Clube da Esquina para la dictadura militar: Tiempo espectacular, rememoración y resistenciaA atualidade das canções críticas do Clube da Esquina à ditadura militar: Tempo espetacular, rememoração e resistênciaClube da EsquinaDitadura militarSociedade do espetáculoRememoraçãoResistênciaClube da EsquinaMilitary dictatorshipSociety of the SpectacleRemembranceResistanceClube da EsquinaDictadura militarSociedad del EspectáculoRememoraciónResistenciaThis article intends to situate the group Clube da Esquina as a cultural producer of songs that were critical of the military dictatorship in the 1970s and to examine, in accordance with Walter Benjamin’s concept of remembrance, their validity at the present time as resistance to the production of social amnesia about this regime, in the context of the spectacular time, as conceptualized by Guy Debord. The dialectical method of critical theory is employed, as the research examines the object in specific historical situations. In the songs by Clube da Esquina, resorting to the memory of the narrative subject about repression and the victims of the military dictatorship became a strategy to preserve the history of the country. Although the criticism of the regime was under censorship, avoiding the oblivion of what happened was a possibility to contest what was being done, to think about the transformation of society, and to project itself into the future as a historical document.Este artículo pretende situar el Clube da Esquina como un productor cultural de canciones críticas para la dictadura militar en la década de 1970 y examinar, de acuerdo con el concepto de rememoración de Walter Benjamin, su validez en la actualidad como resistencia a la producción de amnesia social acerca de este régimen, en el contexto de un tiempo espectacular, conceptualizado por Guy Debord. Se emplea el método dialéctico de la teoría crítica de la sociedad, porque la investigación del objeto ocurre en situaciones históricas específicas. En las canciones del Clube da Esquina, el recurso a la memoria del sujeto narrativo acerca de la represión y a las víctimas de la dictadura militar se convirtió en una estrategia para preservar la historia del país. Aunque la crítica al régimen estaba bajo censura, evitar el olvido de lo que pasó era una posibilidad de cuestionar lo que pasaba, de pensar la transformación de la sociedad y de protegerse para el futuro como documento histórico.Este artigo pretende situar o Clube da Esquina como produtor cultural de canções críticas à ditadura militar nos anos 1970 e examinar, em conformidade com o conceito de rememoração de Walter Benjamin, a validade delas no momento atual como resistência à produção da amnésia social sobre esse regime, no contexto do tempo espetacular, como conceituado por Guy Debord. Emprega-se o método dialético da teoria crítica da sociedade, pois se pesquisa o objeto em situações históricas específicas. Nas canções do Clube da Esquina, o recurso à memória do sujeito narrativo sobre a repressão e as vítimas da ditadura militar tornava-se uma estratégia de preservar a história do país. Ainda que a crítica ao regime estivesse sob censura, evitar o esquecimento do que passou era uma possibilidade de contestar o que estava sendo feito, de pensar a transformação da sociedade e de se projetar para o futuro como documento histórico.FCL-UNESP Laboratório Editorial2022-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/1426710.52780/res.v27i00.14267Estudos de Sociologia; (2022), v. 27, jan./dez. - Publicação Contínua; e0220301982-47181414-014410.52780/res.v27i00reponame:Estudos de Sociologiainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporenghttps://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/14267/15024https://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/14267/15025https://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/14267/15034Copyright (c) 2022 Estudos de Sociologiainfo:eu-repo/semantics/openAccessCoan, Emerson Ike2022-12-21T20:51:17Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/14267Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/estudosPUBhttp://seer.fclar.unesp.br/estudos/oaistraud.fclar@unesp.br||estudosdesociologia@fclar.unesp.br||maria.jardim@unesp.br1982-47181414-0144opendoar:2022-12-21T20:51:17Estudos de Sociologia - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
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