A REFORMA DO ENSINO MÉDIO E A BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR: DO TEMOR À NECESSIDADE DA CIÊNCIA GEOGRÁFICA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Caminhos de Geografia |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/56398 |
Resumo: | This research paper has as a central point the discussion about the curriculum model approached through the Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Given this understand the construction of this document to the consequences that it brings with the Secondary Education Reform, how to bring this line of thought to meet Geography. These are real exhibitions from Goiás, BR and the city of Catalão-GO, to understand the implementation of these changes in public schools. To carry out this research, documentary and bibliographic analyzes on the area of education and of Geography teaching were used. In the reflections made, understand a relation between education and capital, in addition to the inferiorization of sciences, deficient and worst educationally trained estudents. Where current education is associated with the process of (re)producing inequalities, based on the capitalism, in which the intention it is an institution of meritocracy, based on legitimacy of a homogenized curriculum. |
id |
UFU-16_2b269a1fa4740e9d591905ec002dff9d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/56398 |
network_acronym_str |
UFU-16 |
network_name_str |
Caminhos de Geografia |
repository_id_str |
|
spelling |
A REFORMA DO ENSINO MÉDIO E A BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR: DO TEMOR À NECESSIDADE DA CIÊNCIA GEOGRÁFICABNCCReforma do Ensino MédioEnsino de GeografiaCatalãoThis research paper has as a central point the discussion about the curriculum model approached through the Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Given this understand the construction of this document to the consequences that it brings with the Secondary Education Reform, how to bring this line of thought to meet Geography. These are real exhibitions from Goiás, BR and the city of Catalão-GO, to understand the implementation of these changes in public schools. To carry out this research, documentary and bibliographic analyzes on the area of education and of Geography teaching were used. In the reflections made, understand a relation between education and capital, in addition to the inferiorization of sciences, deficient and worst educationally trained estudents. Where current education is associated with the process of (re)producing inequalities, based on the capitalism, in which the intention it is an institution of meritocracy, based on legitimacy of a homogenized curriculum.Este artigo possui como ponto central a discussão do modelo de currículo proposto por meio da Base Nacional Comum Curricular (BNCC), assim como a Reforma do Ensino Médio. O que se busca é apresentar elementos, desde suas constituições até os efeitos que elas promovem para a educação, bem como sobre o lugar da Geografia neste novo cenário. São expostas realidades do estado de Goiás e do município de Catalão-GO a fim de entender a implementação dessas mudanças nas escolas públicas locais. Para concretude deste trabalho foram utilizadas revisões e análises documentais e bibliográficas sobre a área de educação e ensino em Geografia; órgãos responsáveis pelo ensino público foram visitados a fim de acompanhar a implementação da BNCC. Confirma-se, nas reflexões realizadas, uma ligação entre a educação e o capital, além da inferiorização de certas ciências formando sujeitos deficitários crítica e socialmente. Percebe-se que a educação atual está ligada ao processo de (re)produção de desigualdades, baseada no mercado, em que o intuito é instituir um ideal de meritocracia partindo da legitimidade ancorada em um currículo homogeneizado.EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlândia2021-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/5639810.14393/RCG228456398Caminhos de Geografia; Vol. 22 No. 84 (2021): Dezembro; 14-24Caminhos de Geografia; Vol. 22 Núm. 84 (2021): Dezembro; 14-24Caminhos de Geografia; v. 22 n. 84 (2021): Dezembro; 14-241678-6343reponame:Caminhos de Geografiainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/56398/33094Copyright (c) 2021 Gustavo Henrique Camargo Eufrásio, Carmem Lúcia Costahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessEufrásio, Gustavo Henrique Camargo Costa, Carmem Lúcia2022-01-13T17:37:07Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/56398Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/indexPUBhttp://www.seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/oaiflaviasantosgeo@gmail.com1678-63431678-6343opendoar:2022-01-13T17:37:07Caminhos de Geografia - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A REFORMA DO ENSINO MÉDIO E A BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR: DO TEMOR À NECESSIDADE DA CIÊNCIA GEOGRÁFICA |
title |
A REFORMA DO ENSINO MÉDIO E A BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR: DO TEMOR À NECESSIDADE DA CIÊNCIA GEOGRÁFICA |
spellingShingle |
A REFORMA DO ENSINO MÉDIO E A BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR: DO TEMOR À NECESSIDADE DA CIÊNCIA GEOGRÁFICA Eufrásio, Gustavo Henrique Camargo BNCC Reforma do Ensino Médio Ensino de Geografia Catalão |
title_short |
A REFORMA DO ENSINO MÉDIO E A BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR: DO TEMOR À NECESSIDADE DA CIÊNCIA GEOGRÁFICA |
title_full |
A REFORMA DO ENSINO MÉDIO E A BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR: DO TEMOR À NECESSIDADE DA CIÊNCIA GEOGRÁFICA |
title_fullStr |
A REFORMA DO ENSINO MÉDIO E A BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR: DO TEMOR À NECESSIDADE DA CIÊNCIA GEOGRÁFICA |
title_full_unstemmed |
A REFORMA DO ENSINO MÉDIO E A BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR: DO TEMOR À NECESSIDADE DA CIÊNCIA GEOGRÁFICA |
title_sort |
A REFORMA DO ENSINO MÉDIO E A BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR: DO TEMOR À NECESSIDADE DA CIÊNCIA GEOGRÁFICA |
author |
Eufrásio, Gustavo Henrique Camargo |
author_facet |
Eufrásio, Gustavo Henrique Camargo Costa, Carmem Lúcia |
author_role |
author |
author2 |
Costa, Carmem Lúcia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Eufrásio, Gustavo Henrique Camargo Costa, Carmem Lúcia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
BNCC Reforma do Ensino Médio Ensino de Geografia Catalão |
topic |
BNCC Reforma do Ensino Médio Ensino de Geografia Catalão |
description |
This research paper has as a central point the discussion about the curriculum model approached through the Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Given this understand the construction of this document to the consequences that it brings with the Secondary Education Reform, how to bring this line of thought to meet Geography. These are real exhibitions from Goiás, BR and the city of Catalão-GO, to understand the implementation of these changes in public schools. To carry out this research, documentary and bibliographic analyzes on the area of education and of Geography teaching were used. In the reflections made, understand a relation between education and capital, in addition to the inferiorization of sciences, deficient and worst educationally trained estudents. Where current education is associated with the process of (re)producing inequalities, based on the capitalism, in which the intention it is an institution of meritocracy, based on legitimacy of a homogenized curriculum. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/56398 10.14393/RCG228456398 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/56398 |
identifier_str_mv |
10.14393/RCG228456398 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/56398/33094 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Gustavo Henrique Camargo Eufrásio, Carmem Lúcia Costa http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Gustavo Henrique Camargo Eufrásio, Carmem Lúcia Costa http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Caminhos de Geografia; Vol. 22 No. 84 (2021): Dezembro; 14-24 Caminhos de Geografia; Vol. 22 Núm. 84 (2021): Dezembro; 14-24 Caminhos de Geografia; v. 22 n. 84 (2021): Dezembro; 14-24 1678-6343 reponame:Caminhos de Geografia instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Caminhos de Geografia |
collection |
Caminhos de Geografia |
repository.name.fl_str_mv |
Caminhos de Geografia - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
flaviasantosgeo@gmail.com |
_version_ |
1797067018152706048 |