AS INDÚSTRIAS DE CERVEJAS E REFRIGERANTES E SUAS PARTICIPAÇÕES NO PROCESSO DE INTEGRALIZAÇÃO DO TERRITORIO BRASILEIRO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Caminhos de Geografia |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/41519 |
Resumo: | The first Antarctica and Brahma breweries were opened in the end of the 19th century mark the beginning of large-scale brewery production in Brazil. Half a century later, the production of soda is boosted with the arrival of the multinational Coca-Cola in the country. The company launches with new ways of industrial organization such as the franchise system. Mergings and acquisitions continue to grow, these are consequences of the high costs of distribution, advertising and machinery. Thereby, few large economic groups form an oligopolistic market model with peculiar characteristics until then evident in competitive markets, such as price warfare and product homogeneity, the latter being more evident among beers. In this context, the existence of many distribution centers in the Brazilian territory contributes to making this industry an integrating agent of the territory. Simultaneously, large economic groups also show the importance of the participation of international capital in the decisions of the largest Brazilian industries. The objective of the work is detailing how the productive chain of beers and soft drinks production is inserted in the integration of the Brazilian territory, so it is important to study its main representatives, the evolution of these industries, as well as the relations. |
id |
UFU-16_2c99c9d482cac52285d1f82e7d1fc0e8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/41519 |
network_acronym_str |
UFU-16 |
network_name_str |
Caminhos de Geografia |
repository_id_str |
|
spelling |
AS INDÚSTRIAS DE CERVEJAS E REFRIGERANTES E SUAS PARTICIPAÇÕES NO PROCESSO DE INTEGRALIZAÇÃO DO TERRITORIO BRASILEIRO Cadeia produtivaCervejaRefrigeranteProductive chain.Beer.Soda.The first Antarctica and Brahma breweries were opened in the end of the 19th century mark the beginning of large-scale brewery production in Brazil. Half a century later, the production of soda is boosted with the arrival of the multinational Coca-Cola in the country. The company launches with new ways of industrial organization such as the franchise system. Mergings and acquisitions continue to grow, these are consequences of the high costs of distribution, advertising and machinery. Thereby, few large economic groups form an oligopolistic market model with peculiar characteristics until then evident in competitive markets, such as price warfare and product homogeneity, the latter being more evident among beers. In this context, the existence of many distribution centers in the Brazilian territory contributes to making this industry an integrating agent of the territory. Simultaneously, large economic groups also show the importance of the participation of international capital in the decisions of the largest Brazilian industries. The objective of the work is detailing how the productive chain of beers and soft drinks production is inserted in the integration of the Brazilian territory, so it is important to study its main representatives, the evolution of these industries, as well as the relations.As primeiras fábricas Antarctica e Brahma inauguradas no final do século XIX marcam o início da produção em grande escala das cervejarias no Brasil. Meio século depois, a fabricação de refrigerantes é impulsionada com a chegada da multinacional Coca-Cola no país. A empresa inaugura novas formas de organização industrial como o sistema de franquias. Os processos de fusão e aquisição de empresas seguem crescentes, consequência dos altos custos de distribuição, publicidade e maquinário. Com isso, poucos grandes grupos econômicos passam a formar um mercado oligopolístico com características peculiares, até então evidentes em mercados concorrenciais, como disputa via preço e homogeneidade do produto, este último mais evidente dentre as cervejas. Nesse contexto, a existência de muitos centros de distribuição espalhados pelo território brasileiro contribui para fazer desta indústria um agente integralizador do território. Simultaneamente, os grandes grupos econômicos também representam a importância da participação do capital internacional nas decisões de produção das maiores indústrias brasileiras. O objetivo do trabalho é justamente detalhar como a cadeia produtiva de cervejas e refrigerantes se insere na integração do território brasileiro por isso é importante estudar seus principais representantes, a evolução destas indústrias, bem como as relações com fornecedores e consumidores.EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlândia2019-07-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/41519Caminhos de Geografia; Vol. 20 No. 69 (2019): Março; 437–450Caminhos de Geografia; Vol. 20 Núm. 69 (2019): Março; 437–450Caminhos de Geografia; v. 20 n. 69 (2019): Março; 437–4501678-6343reponame:Caminhos de Geografiainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/41519/26412Copyright (c) 2019 Amanda Duarte Mergulhãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMergulhão, Amanda Duarte2019-07-23T17:23:15Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/41519Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/indexPUBhttp://www.seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/oaiflaviasantosgeo@gmail.com1678-63431678-6343opendoar:2019-07-23T17:23:15Caminhos de Geografia - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
AS INDÚSTRIAS DE CERVEJAS E REFRIGERANTES E SUAS PARTICIPAÇÕES NO PROCESSO DE INTEGRALIZAÇÃO DO TERRITORIO BRASILEIRO |
title |
AS INDÚSTRIAS DE CERVEJAS E REFRIGERANTES E SUAS PARTICIPAÇÕES NO PROCESSO DE INTEGRALIZAÇÃO DO TERRITORIO BRASILEIRO |
spellingShingle |
AS INDÚSTRIAS DE CERVEJAS E REFRIGERANTES E SUAS PARTICIPAÇÕES NO PROCESSO DE INTEGRALIZAÇÃO DO TERRITORIO BRASILEIRO Mergulhão, Amanda Duarte Cadeia produtiva Cerveja Refrigerante Productive chain. Beer. Soda. |
title_short |
AS INDÚSTRIAS DE CERVEJAS E REFRIGERANTES E SUAS PARTICIPAÇÕES NO PROCESSO DE INTEGRALIZAÇÃO DO TERRITORIO BRASILEIRO |
title_full |
AS INDÚSTRIAS DE CERVEJAS E REFRIGERANTES E SUAS PARTICIPAÇÕES NO PROCESSO DE INTEGRALIZAÇÃO DO TERRITORIO BRASILEIRO |
title_fullStr |
AS INDÚSTRIAS DE CERVEJAS E REFRIGERANTES E SUAS PARTICIPAÇÕES NO PROCESSO DE INTEGRALIZAÇÃO DO TERRITORIO BRASILEIRO |
title_full_unstemmed |
AS INDÚSTRIAS DE CERVEJAS E REFRIGERANTES E SUAS PARTICIPAÇÕES NO PROCESSO DE INTEGRALIZAÇÃO DO TERRITORIO BRASILEIRO |
title_sort |
AS INDÚSTRIAS DE CERVEJAS E REFRIGERANTES E SUAS PARTICIPAÇÕES NO PROCESSO DE INTEGRALIZAÇÃO DO TERRITORIO BRASILEIRO |
author |
Mergulhão, Amanda Duarte |
author_facet |
Mergulhão, Amanda Duarte |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mergulhão, Amanda Duarte |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cadeia produtiva Cerveja Refrigerante Productive chain. Beer. Soda. |
topic |
Cadeia produtiva Cerveja Refrigerante Productive chain. Beer. Soda. |
description |
The first Antarctica and Brahma breweries were opened in the end of the 19th century mark the beginning of large-scale brewery production in Brazil. Half a century later, the production of soda is boosted with the arrival of the multinational Coca-Cola in the country. The company launches with new ways of industrial organization such as the franchise system. Mergings and acquisitions continue to grow, these are consequences of the high costs of distribution, advertising and machinery. Thereby, few large economic groups form an oligopolistic market model with peculiar characteristics until then evident in competitive markets, such as price warfare and product homogeneity, the latter being more evident among beers. In this context, the existence of many distribution centers in the Brazilian territory contributes to making this industry an integrating agent of the territory. Simultaneously, large economic groups also show the importance of the participation of international capital in the decisions of the largest Brazilian industries. The objective of the work is detailing how the productive chain of beers and soft drinks production is inserted in the integration of the Brazilian territory, so it is important to study its main representatives, the evolution of these industries, as well as the relations. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-07-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/41519 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/41519 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/41519/26412 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Amanda Duarte Mergulhão info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Amanda Duarte Mergulhão |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Caminhos de Geografia; Vol. 20 No. 69 (2019): Março; 437–450 Caminhos de Geografia; Vol. 20 Núm. 69 (2019): Março; 437–450 Caminhos de Geografia; v. 20 n. 69 (2019): Março; 437–450 1678-6343 reponame:Caminhos de Geografia instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Caminhos de Geografia |
collection |
Caminhos de Geografia |
repository.name.fl_str_mv |
Caminhos de Geografia - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
flaviasantosgeo@gmail.com |
_version_ |
1797067016525316096 |