AS DIRETRIZES PARA A FORMAÇÃO DOCENTE E O PROGRAMA INSTITUCIONAL DE BOLSA DE INICIAÇÃO À DOCÊNCIA (PIBID): A FORMAÇÃO INICIAL DOS PROFESSORES DE GEOGRAFIA E O ENSINO NA CONTEMPORANEIDADE
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Caminhos de Geografia |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/43152 |
Resumo: | This article aims to present in a critical-situational way the guidelines for the initial formation of teachers of Geography, starting from the resolution of nº 2 of July 1, 2015 that defines the National Curricular Guidelines - DCNs for the initial formation in higher level of teachers and highlight the importance of the Institutional Program of Initiation to Teaching Grant (PIBID) in the process of initial training of graduates in Geography. For the accomplishment of this study we used the qualitative research given that it privileges the chosen theme, specifically making use of documentary analysis and literature review. The theoretical foundation is anchored in the field of Geography and Education, thus constructing a critical reflection about the initial formation of the graduates in Geography, in the pretension of a more significant geographical education in the contemporaneity. In view of this, it can be affirmed that when the curricular guidelines for initial teacher training are well designed and also linked to teacher incentive programs, with emphasis on PIBID, progress can be made on key issues for undergraduate courses, such as initial successful training and teachers with fundamental skills for teaching-learning Geography more focused on current issues of students and globalized society. |
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AS DIRETRIZES PARA A FORMAÇÃO DOCENTE E O PROGRAMA INSTITUCIONAL DE BOLSA DE INICIAÇÃO À DOCÊNCIA (PIBID): A FORMAÇÃO INICIAL DOS PROFESSORES DE GEOGRAFIA E O ENSINO NA CONTEMPORANEIDADEDCNs.PIBID.Educação Geográfica.Licenciandos em Geografia.DCNs.PIBID.Geographic Education.Licensing en Geography.This article aims to present in a critical-situational way the guidelines for the initial formation of teachers of Geography, starting from the resolution of nº 2 of July 1, 2015 that defines the National Curricular Guidelines - DCNs for the initial formation in higher level of teachers and highlight the importance of the Institutional Program of Initiation to Teaching Grant (PIBID) in the process of initial training of graduates in Geography. For the accomplishment of this study we used the qualitative research given that it privileges the chosen theme, specifically making use of documentary analysis and literature review. The theoretical foundation is anchored in the field of Geography and Education, thus constructing a critical reflection about the initial formation of the graduates in Geography, in the pretension of a more significant geographical education in the contemporaneity. In view of this, it can be affirmed that when the curricular guidelines for initial teacher training are well designed and also linked to teacher incentive programs, with emphasis on PIBID, progress can be made on key issues for undergraduate courses, such as initial successful training and teachers with fundamental skills for teaching-learning Geography more focused on current issues of students and globalized society.Este artigo tem como objetivo apresentar de maneira crítico-situacional as diretrizes para a formação inicial de professores de Geografia, a partir da resolução de nº 2 de 1º de julho de 2015 que define as Diretrizes Curriculares Nacionais - DCNs para a formação inicial em nível superior de professores e destacar a importância do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) no processo de formação inicial dos licenciandos em Geografia. Para a realização deste estudo utilizou-se a pesquisa qualitativa dado que privilegia a temática escolhida, fazendo uso especificamente de análise documental e revisão de literatura. A fundamentação teórica está ancorada no campo da Geografia e da Educação, construindo assim uma reflexão crítica a respeito da formação inicial dos licenciandos em Geografia, na pretensão de uma educação geográfica mais significativa na contemporaneidade. Diante disto, pode-se afirmar que quando as diretrizes curriculares para a formação inicial dos professores estão bem desenhadas e atreladas também a programas de incentivo à docência, com destaque para o PIBID, pode-se avançar em questões fundamentais para as licenciaturas, como uma formação inicial exitosa e professores com habilidades fundamentais para um ensino-aprendizagem de Geografia mais voltada a questões atuais dos alunos e da sociedade globalizada.EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlândia2019-08-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/4315210.14393/RCG207143152Caminhos de Geografia; Vol. 20 No. 71 (2019): Setembro; 16-31Caminhos de Geografia; Vol. 20 Núm. 71 (2019): Setembro; 16-31Caminhos de Geografia; v. 20 n. 71 (2019): Setembro; 16-311678-6343reponame:Caminhos de Geografiainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/43152/26696Copyright (c) 2019 Josias Ivanildo Flores de Carvalho, Francisco Kennedy Silva dos Santos, Laryssa de Aragão Sousainfo:eu-repo/semantics/openAccessFlores de Carvalho, Josias IvanildoSilva dos Santos, Francisco KennedyAragão Sousa, Laryssa de2019-09-05T11:23:59Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/43152Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/indexPUBhttp://www.seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/oaiflaviasantosgeo@gmail.com1678-63431678-6343opendoar:2019-09-05T11:23:59Caminhos de Geografia - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
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