GEOGRAFIA E POVOS INDÍGENAS NO BRASIL: UMA ANÁLISE A PARTIR DOS DOCUMENTOS NORMATIVOS DA EDUCAÇÃO ESCOLAR INDÍGENA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Caminhos de Geografia |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/53035 |
Resumo: | This article aims to understand how geography has been included in the normative documents of indigenous school education. Priority is given to the post-1988 historical profile, when the intercultural-bilingual model emerges, which has been consolidated in recent decades within the agenda of indigenous movements in Brazil. Methodologically, it starts with a quantitative and qualitative study approach with documentary research and bibliometric review, culminating in the analysis of the main documents of this type of education. According to the analysis carried out, geography, in the current intercultural model, has been characterized by a strong appeal to the concepts of territory and territoriality, as well as in the use of cartography as a transversal axis of geography in this modality of education, as foreseen in the National Curriculum Reference for Indigenous Schools (RCNEI). |
id |
UFU-16_7c7f3c9a727b627eac59e4cf13f0fa54 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/53035 |
network_acronym_str |
UFU-16 |
network_name_str |
Caminhos de Geografia |
repository_id_str |
|
spelling |
GEOGRAFIA E POVOS INDÍGENAS NO BRASIL: UMA ANÁLISE A PARTIR DOS DOCUMENTOS NORMATIVOS DA EDUCAÇÃO ESCOLAR INDÍGENATópicos Especiais de EducaçãoPolíticas IndigenistasTerritórioAmazôniaSpecial Education TopicsIndigenous policiesTerritoryAmazonThis article aims to understand how geography has been included in the normative documents of indigenous school education. Priority is given to the post-1988 historical profile, when the intercultural-bilingual model emerges, which has been consolidated in recent decades within the agenda of indigenous movements in Brazil. Methodologically, it starts with a quantitative and qualitative study approach with documentary research and bibliometric review, culminating in the analysis of the main documents of this type of education. According to the analysis carried out, geography, in the current intercultural model, has been characterized by a strong appeal to the concepts of territory and territoriality, as well as in the use of cartography as a transversal axis of geography in this modality of education, as foreseen in the National Curriculum Reference for Indigenous Schools (RCNEI). O presente artigo tem como objetivo compreender como a geografia tem sido incluída nos documentos normativos da educação escolar indígena. Prioriza-se, na análise aqui desenvolvida, o recorte histórico pós-1988, quando emerge o modelo intercultural-bilíngue, que tem se consolidado nas recentes décadas dentro da agenda dos movimentos indígenas no Brasil. Metodologicamente, parte-se de uma abordagem de estudo quantitativa e qualitativa com pesquisa documental e revisão bibliométrica, culminando na análise dos principais documentos desta modalidade de educação. De acordo com a análise efetuada, a geografia, no atual modelo intercultural, tem sido caracterizada por um forte apelo aos conceitos de território e territorialidade, bem como na utilização da cartografia como um eixo transversal da geografia nesta modalidade de educação, conforme previsto no Referencial Curricular Nacional para as Escolas Indígenas (RCNEI).EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlândia2020-12-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/5303510.14393/RCG217853035Caminhos de Geografia; Vol. 21 No. 78 (2020): Dezembro; 78-92Caminhos de Geografia; Vol. 21 Núm. 78 (2020): Dezembro; 78-92Caminhos de Geografia; v. 21 n. 78 (2020): Dezembro; 78-921678-6343reponame:Caminhos de Geografiainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/53035/30191Copyright (c) 2020 Elson Mateus Monteiro Sousa, Adolfo da Costa Oliveira Netoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSousa, Elson Mateus MonteiroOliveira Neto, Adolfo da Costa2020-12-04T17:42:38Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/53035Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/indexPUBhttp://www.seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/oaiflaviasantosgeo@gmail.com1678-63431678-6343opendoar:2020-12-04T17:42:38Caminhos de Geografia - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
GEOGRAFIA E POVOS INDÍGENAS NO BRASIL: UMA ANÁLISE A PARTIR DOS DOCUMENTOS NORMATIVOS DA EDUCAÇÃO ESCOLAR INDÍGENA |
title |
GEOGRAFIA E POVOS INDÍGENAS NO BRASIL: UMA ANÁLISE A PARTIR DOS DOCUMENTOS NORMATIVOS DA EDUCAÇÃO ESCOLAR INDÍGENA |
spellingShingle |
GEOGRAFIA E POVOS INDÍGENAS NO BRASIL: UMA ANÁLISE A PARTIR DOS DOCUMENTOS NORMATIVOS DA EDUCAÇÃO ESCOLAR INDÍGENA Sousa, Elson Mateus Monteiro Tópicos Especiais de Educação Políticas Indigenistas Território Amazônia Special Education Topics Indigenous policies Territory Amazon |
title_short |
GEOGRAFIA E POVOS INDÍGENAS NO BRASIL: UMA ANÁLISE A PARTIR DOS DOCUMENTOS NORMATIVOS DA EDUCAÇÃO ESCOLAR INDÍGENA |
title_full |
GEOGRAFIA E POVOS INDÍGENAS NO BRASIL: UMA ANÁLISE A PARTIR DOS DOCUMENTOS NORMATIVOS DA EDUCAÇÃO ESCOLAR INDÍGENA |
title_fullStr |
GEOGRAFIA E POVOS INDÍGENAS NO BRASIL: UMA ANÁLISE A PARTIR DOS DOCUMENTOS NORMATIVOS DA EDUCAÇÃO ESCOLAR INDÍGENA |
title_full_unstemmed |
GEOGRAFIA E POVOS INDÍGENAS NO BRASIL: UMA ANÁLISE A PARTIR DOS DOCUMENTOS NORMATIVOS DA EDUCAÇÃO ESCOLAR INDÍGENA |
title_sort |
GEOGRAFIA E POVOS INDÍGENAS NO BRASIL: UMA ANÁLISE A PARTIR DOS DOCUMENTOS NORMATIVOS DA EDUCAÇÃO ESCOLAR INDÍGENA |
author |
Sousa, Elson Mateus Monteiro |
author_facet |
Sousa, Elson Mateus Monteiro Oliveira Neto, Adolfo da Costa |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira Neto, Adolfo da Costa |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sousa, Elson Mateus Monteiro Oliveira Neto, Adolfo da Costa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Tópicos Especiais de Educação Políticas Indigenistas Território Amazônia Special Education Topics Indigenous policies Territory Amazon |
topic |
Tópicos Especiais de Educação Políticas Indigenistas Território Amazônia Special Education Topics Indigenous policies Territory Amazon |
description |
This article aims to understand how geography has been included in the normative documents of indigenous school education. Priority is given to the post-1988 historical profile, when the intercultural-bilingual model emerges, which has been consolidated in recent decades within the agenda of indigenous movements in Brazil. Methodologically, it starts with a quantitative and qualitative study approach with documentary research and bibliometric review, culminating in the analysis of the main documents of this type of education. According to the analysis carried out, geography, in the current intercultural model, has been characterized by a strong appeal to the concepts of territory and territoriality, as well as in the use of cartography as a transversal axis of geography in this modality of education, as foreseen in the National Curriculum Reference for Indigenous Schools (RCNEI). |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/53035 10.14393/RCG217853035 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/53035 |
identifier_str_mv |
10.14393/RCG217853035 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/53035/30191 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Elson Mateus Monteiro Sousa, Adolfo da Costa Oliveira Neto info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Elson Mateus Monteiro Sousa, Adolfo da Costa Oliveira Neto |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Caminhos de Geografia; Vol. 21 No. 78 (2020): Dezembro; 78-92 Caminhos de Geografia; Vol. 21 Núm. 78 (2020): Dezembro; 78-92 Caminhos de Geografia; v. 21 n. 78 (2020): Dezembro; 78-92 1678-6343 reponame:Caminhos de Geografia instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Caminhos de Geografia |
collection |
Caminhos de Geografia |
repository.name.fl_str_mv |
Caminhos de Geografia - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
flaviasantosgeo@gmail.com |
_version_ |
1797067017616883712 |