GEOGRAFIA E POVOS INDÍGENAS NO BRASIL: UMA ANÁLISE A PARTIR DOS DOCUMENTOS NORMATIVOS DA EDUCAÇÃO ESCOLAR INDÍGENA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sousa, Elson Mateus Monteiro
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Oliveira Neto, Adolfo da Costa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Caminhos de Geografia
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/53035
Resumo: This article aims to understand how geography has been included in the normative documents of indigenous school education. Priority is given to the post-1988 historical profile, when the intercultural-bilingual model emerges, which has been consolidated in recent decades within the agenda of indigenous movements in Brazil. Methodologically, it starts with a quantitative and qualitative study approach with documentary research and bibliometric review, culminating in the analysis of the main documents of this type of education. According to the analysis carried out, geography, in the current intercultural model, has been characterized by a strong appeal to the concepts of territory and territoriality, as well as in the use of cartography as a transversal axis of geography in this modality of education, as foreseen in the National Curriculum Reference for Indigenous Schools (RCNEI).  
id UFU-16_7c7f3c9a727b627eac59e4cf13f0fa54
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/53035
network_acronym_str UFU-16
network_name_str Caminhos de Geografia
repository_id_str
spelling GEOGRAFIA E POVOS INDÍGENAS NO BRASIL: UMA ANÁLISE A PARTIR DOS DOCUMENTOS NORMATIVOS DA EDUCAÇÃO ESCOLAR INDÍGENATópicos Especiais de EducaçãoPolíticas IndigenistasTerritórioAmazôniaSpecial Education TopicsIndigenous policiesTerritoryAmazonThis article aims to understand how geography has been included in the normative documents of indigenous school education. Priority is given to the post-1988 historical profile, when the intercultural-bilingual model emerges, which has been consolidated in recent decades within the agenda of indigenous movements in Brazil. Methodologically, it starts with a quantitative and qualitative study approach with documentary research and bibliometric review, culminating in the analysis of the main documents of this type of education. According to the analysis carried out, geography, in the current intercultural model, has been characterized by a strong appeal to the concepts of territory and territoriality, as well as in the use of cartography as a transversal axis of geography in this modality of education, as foreseen in the National Curriculum Reference for Indigenous Schools (RCNEI).  O presente artigo tem como objetivo compreender como a geografia tem sido incluída nos documentos normativos da educação escolar indígena. Prioriza-se, na análise aqui desenvolvida, o recorte histórico pós-1988, quando emerge o modelo intercultural-bilíngue, que tem se consolidado nas recentes décadas dentro da agenda dos movimentos indígenas no Brasil. Metodologicamente, parte-se de uma abordagem de estudo quantitativa e qualitativa com pesquisa documental e revisão bibliométrica, culminando na análise dos principais documentos desta modalidade de educação. De acordo com a análise efetuada, a geografia, no atual modelo intercultural, tem sido caracterizada por um forte apelo aos conceitos de território e territorialidade, bem como na utilização da cartografia como um eixo transversal da geografia nesta modalidade de educação, conforme previsto no Referencial Curricular Nacional para as Escolas Indígenas (RCNEI).EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlândia2020-12-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/5303510.14393/RCG217853035Caminhos de Geografia; Vol. 21 No. 78 (2020): Dezembro; 78-92Caminhos de Geografia; Vol. 21 Núm. 78 (2020): Dezembro; 78-92Caminhos de Geografia; v. 21 n. 78 (2020): Dezembro; 78-921678-6343reponame:Caminhos de Geografiainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/53035/30191Copyright (c) 2020 Elson Mateus Monteiro Sousa, Adolfo da Costa Oliveira Netoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSousa, Elson Mateus MonteiroOliveira Neto, Adolfo da Costa2020-12-04T17:42:38Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/53035Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/indexPUBhttp://www.seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/oaiflaviasantosgeo@gmail.com1678-63431678-6343opendoar:2020-12-04T17:42:38Caminhos de Geografia - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv GEOGRAFIA E POVOS INDÍGENAS NO BRASIL: UMA ANÁLISE A PARTIR DOS DOCUMENTOS NORMATIVOS DA EDUCAÇÃO ESCOLAR INDÍGENA
title GEOGRAFIA E POVOS INDÍGENAS NO BRASIL: UMA ANÁLISE A PARTIR DOS DOCUMENTOS NORMATIVOS DA EDUCAÇÃO ESCOLAR INDÍGENA
spellingShingle GEOGRAFIA E POVOS INDÍGENAS NO BRASIL: UMA ANÁLISE A PARTIR DOS DOCUMENTOS NORMATIVOS DA EDUCAÇÃO ESCOLAR INDÍGENA
Sousa, Elson Mateus Monteiro
Tópicos Especiais de Educação
Políticas Indigenistas
Território
Amazônia
Special Education Topics
Indigenous policies
Territory
Amazon
title_short GEOGRAFIA E POVOS INDÍGENAS NO BRASIL: UMA ANÁLISE A PARTIR DOS DOCUMENTOS NORMATIVOS DA EDUCAÇÃO ESCOLAR INDÍGENA
title_full GEOGRAFIA E POVOS INDÍGENAS NO BRASIL: UMA ANÁLISE A PARTIR DOS DOCUMENTOS NORMATIVOS DA EDUCAÇÃO ESCOLAR INDÍGENA
title_fullStr GEOGRAFIA E POVOS INDÍGENAS NO BRASIL: UMA ANÁLISE A PARTIR DOS DOCUMENTOS NORMATIVOS DA EDUCAÇÃO ESCOLAR INDÍGENA
title_full_unstemmed GEOGRAFIA E POVOS INDÍGENAS NO BRASIL: UMA ANÁLISE A PARTIR DOS DOCUMENTOS NORMATIVOS DA EDUCAÇÃO ESCOLAR INDÍGENA
title_sort GEOGRAFIA E POVOS INDÍGENAS NO BRASIL: UMA ANÁLISE A PARTIR DOS DOCUMENTOS NORMATIVOS DA EDUCAÇÃO ESCOLAR INDÍGENA
author Sousa, Elson Mateus Monteiro
author_facet Sousa, Elson Mateus Monteiro
Oliveira Neto, Adolfo da Costa
author_role author
author2 Oliveira Neto, Adolfo da Costa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sousa, Elson Mateus Monteiro
Oliveira Neto, Adolfo da Costa
dc.subject.por.fl_str_mv Tópicos Especiais de Educação
Políticas Indigenistas
Território
Amazônia
Special Education Topics
Indigenous policies
Territory
Amazon
topic Tópicos Especiais de Educação
Políticas Indigenistas
Território
Amazônia
Special Education Topics
Indigenous policies
Territory
Amazon
description This article aims to understand how geography has been included in the normative documents of indigenous school education. Priority is given to the post-1988 historical profile, when the intercultural-bilingual model emerges, which has been consolidated in recent decades within the agenda of indigenous movements in Brazil. Methodologically, it starts with a quantitative and qualitative study approach with documentary research and bibliometric review, culminating in the analysis of the main documents of this type of education. According to the analysis carried out, geography, in the current intercultural model, has been characterized by a strong appeal to the concepts of territory and territoriality, as well as in the use of cartography as a transversal axis of geography in this modality of education, as foreseen in the National Curriculum Reference for Indigenous Schools (RCNEI).  
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/53035
10.14393/RCG217853035
url https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/53035
identifier_str_mv 10.14393/RCG217853035
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/53035/30191
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Elson Mateus Monteiro Sousa, Adolfo da Costa Oliveira Neto
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Elson Mateus Monteiro Sousa, Adolfo da Costa Oliveira Neto
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Caminhos de Geografia; Vol. 21 No. 78 (2020): Dezembro; 78-92
Caminhos de Geografia; Vol. 21 Núm. 78 (2020): Dezembro; 78-92
Caminhos de Geografia; v. 21 n. 78 (2020): Dezembro; 78-92
1678-6343
reponame:Caminhos de Geografia
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Caminhos de Geografia
collection Caminhos de Geografia
repository.name.fl_str_mv Caminhos de Geografia - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv flaviasantosgeo@gmail.com
_version_ 1797067017616883712