TRANSFORMAÇÕES RECENTES NO COMÉRCIO E CONSUMO: AS TROCAS DE MERCADORIAS A PARTIR DO FACEBOOK NA CIDADE DE PELOTAS-RS
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Caminhos de Geografia |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/47378 |
Resumo: | The work refers to the recent changes in the scope of trade and consumption, and had as its central objective the analysis of new relations of trade of goods from the intrinsic relation between virtual and concrete spaces. It was built in three moments: 1) discussion about the current context, marked by hypermodernity and Information and Communication Technologies (ICTs); 2) trade and consumption considerations, especially e-commerce; and, 3) a case study on the exchanges made from Facebook in the city of Pelotas-RS, through the merchandise exchange groups and four events organized and publicized, largely through Facebook: “Feira do Rolo”, “Fotroca”, “Piquenique Cultural” and “Sofá na Rua”. Through of questionnaires to participants of the exchange groups, interviews with event organizers, visits to events, bibliographic research and research on Facebook, the importance of TICs and Social Networking Sites (SNS) was verified in the current exchange relationships, as well as its unfolding in the use and occupation of urban public spaces. It is intended, therefore, to contribute to the advancement of the analyzes of merchandise exchanges currently carried out from the perspective of trade and consumption in the area of Urban Geography. |
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TRANSFORMAÇÕES RECENTES NO COMÉRCIO E CONSUMO: AS TROCAS DE MERCADORIAS A PARTIR DO FACEBOOK NA CIDADE DE PELOTAS-RSSites de Redes SociaisTecnologias da Informação e ComunicaçãoE-commerceEspaços Públicos UrbanosSocial Network WebsitesInformation and Communication TechnologiesE-commercePublic and Urban SpacesThe work refers to the recent changes in the scope of trade and consumption, and had as its central objective the analysis of new relations of trade of goods from the intrinsic relation between virtual and concrete spaces. It was built in three moments: 1) discussion about the current context, marked by hypermodernity and Information and Communication Technologies (ICTs); 2) trade and consumption considerations, especially e-commerce; and, 3) a case study on the exchanges made from Facebook in the city of Pelotas-RS, through the merchandise exchange groups and four events organized and publicized, largely through Facebook: “Feira do Rolo”, “Fotroca”, “Piquenique Cultural” and “Sofá na Rua”. Through of questionnaires to participants of the exchange groups, interviews with event organizers, visits to events, bibliographic research and research on Facebook, the importance of TICs and Social Networking Sites (SNS) was verified in the current exchange relationships, as well as its unfolding in the use and occupation of urban public spaces. It is intended, therefore, to contribute to the advancement of the analyzes of merchandise exchanges currently carried out from the perspective of trade and consumption in the area of Urban Geography.O trabalho refere-se às mudanças recentes no âmbito do comércio e consumo, e teve como objetivo central a análise de novas relações de trocas de mercadorias a partir da intrínseca relação entre os espaços virtual e concreto. Foi construído em três momentos: 1) discussão sobre o contexto atual, marcado pela hipermodernidade e as Tecnologias da Informação e Comunicação (TICs); 2) considerações sobre comércio e consumo, em especial o e-commerce; e, 3) estudo de caso sobre as trocas realizadas a partir do Facebook na cidade de Pelotas-RS, através dos grupos de trocas de mercadorias e de quatro eventos organizados e divulgados, em grande medida, através do Facebook: a “Feira do Rolo”, o “Fotroca”, o “Piquenique Cultural” e o “Sofá na Rua”. Através de questionários aos participantes dos grupos de trocas, entrevistas com os organizadores dos eventos, visitas aos eventos, pesquisa bibliográfica e pesquisa no Facebook, constatou-se a importância das TICs e dos Sites de Redes Sociais (SRS) nas relações de trocas atuais, bem como em seus desdobramentos no uso e ocupação dos espaços públicos urbanos. Pretende-se, assim, contribuir para o avanço das análises das trocas de mercadorias realizadas atualmente na perspectiva do comércio e do consumo na área de Geografia Urbana.EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlândia2020-03-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/4737810.14393/RCG217347378Caminhos de Geografia; Vol. 21 No. 73 (2020): Março; 116-130Caminhos de Geografia; Vol. 21 Núm. 73 (2020): Março; 116-130Caminhos de Geografia; v. 21 n. 73 (2020): Março; 116-1301678-6343reponame:Caminhos de Geografiainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/47378/28318Copyright (c) 2020 Patrícia da Cruz Oliveirainfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Patrícia da Cruz2020-03-30T18:36:05Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/47378Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/indexPUBhttp://www.seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/oaiflaviasantosgeo@gmail.com1678-63431678-6343opendoar:2020-03-30T18:36:05Caminhos de Geografia - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
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