NON-HETERONORMATIVE BALLROOM DANCE TEACHING STRATEGIES: : UNA EXPERIENCIA EN TATÁ - NÚCLEO DE DANÇA-TEATRO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Teixeira Porto, Robson
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Fonseca Falkembach, Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Rascunhos
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/rascunhos/article/view/64604
Resumo: The research is part of the field of teaching ballroom dance in dance schools and artistic groups. How to teach Samba de Salão problematising heteronormativity on those practices? To solve this problem, action-research methodology was carried out based on the audios' transcriptions of four classes of Tata Dance Theatre Group, which together with the experiential knowledge of the authors and the theoretical dialogue with dance researchers made possible to achieve the aims of this work. The organization and analysis of data were inspired by Análise Textual Discursiva, from the perspective of Queer Pedagogy.
id UFU-3_c7c8f5402fd4a01e8d3e3a53722b55aa
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/64604
network_acronym_str UFU-3
network_name_str Rascunhos
repository_id_str
spelling NON-HETERONORMATIVE BALLROOM DANCE TEACHING STRATEGIES: : UNA EXPERIENCIA EN TATÁ - NÚCLEO DE DANÇA-TEATROESTRATEGIAS DE ENSEÑANZA DE DANZA DE SALÓN NO HETERONORMATIVAS: : AN EXPERIENCE IN TATÁ - NÚCLEO DE DANÇA-TEATROESTRATÉGIAS DE ENSINO DE DANÇA DE SALÃO NÃO HETERONORMATIVAS: : UMA EXPERIÊNCIA NO TATÁ NÚCLEO DE DANÇA-TEATROThe research is part of the field of teaching ballroom dance in dance schools and artistic groups. How to teach Samba de Salão problematising heteronormativity on those practices? To solve this problem, action-research methodology was carried out based on the audios' transcriptions of four classes of Tata Dance Theatre Group, which together with the experiential knowledge of the authors and the theoretical dialogue with dance researchers made possible to achieve the aims of this work. The organization and analysis of data were inspired by Análise Textual Discursiva, from the perspective of Queer Pedagogy.La investigación se inserta en el campo de la enseñanza de danza de salón en escuelas de danza y grupos artísticos. ¿Cómo trabajar estrategias de enseñanza de samba de salón que problematizan la heteronormatividad en la práctica de esa danza? Esta cuestión de investigación guió las cuatro clases de esta manifestación cultural, que se impartieron para el Tatá Núcleo de Danza-Teatro. Para solucionar este problema, se realizó una investigación-acción a partir de las transcripciones de los audios de las clases, que junto con los saberes experienciales de los autores y con la interlocución teórica con investigadores de la danza posibilitaron alcanzar los objetivos de este trabajo. La organización y el análisis de los datos fueron inspirados en el Análisis Textual Discursiva, bajo la perspectiva de la pedagogía Queer. A pesquisa se insere no campo do ensino de dança de salão em escolas de dança e grupos artísticos. Como trabalhar estratégias de ensino de samba de salão que problematizem a heteronormatividade na prática dessa dança? Essa questão de pesquisa guiou as quatro aulas dessa manifestação cultural, que foram ministradas para o Tatá Núcleo de Dança-Teatro. Para solucionar esse problema, realizou-se uma pesquisa-ação a partir das transcrições dos áudios das aulas, que junto com os saberes experienciais dos autores e com a interlocução teórica com pesquisadores da dança possibilitaram alcançar os objetivos deste trabalho. A organização e a análise dos dados foram inspiradas na Análise Textual Discursiva, sob a perspectiva da pedagogia Queer.   Portal de Periódicos da UFU2023-01-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/rascunhos/article/view/6460410.14393/issn2358-3703.v10n2a2022-03Rascunhos - Caminos da la Investigación en Artes Escénicas; Vol. 9 Núm. 3 (2022): Dossiê: Corporalidades na Educação; 41-62Revista Rascunhos - Caminhos da Pesquisa em Artes Cênicas; v. 9 n. 3 (2022): Dossiê: Corporalidades na Educação; 41-622358-3703reponame:Rascunhosinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/rascunhos/article/view/64604/35333Copyright (c) 2022 Revista Rascunhos - Caminhos da Pesquisa em Artes Cênicasinfo:eu-repo/semantics/openAccessTeixeira Porto, RobsonFonseca Falkembach, Maria2023-11-13T13:05:00Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/64604Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/rascunhosPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/rascunhos/oai||rascunhos.geac@gmail.com2358-37032358-3703opendoar:2023-11-13T13:05Rascunhos - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv NON-HETERONORMATIVE BALLROOM DANCE TEACHING STRATEGIES: : UNA EXPERIENCIA EN TATÁ - NÚCLEO DE DANÇA-TEATRO
ESTRATEGIAS DE ENSEÑANZA DE DANZA DE SALÓN NO HETERONORMATIVAS: : AN EXPERIENCE IN TATÁ - NÚCLEO DE DANÇA-TEATRO
ESTRATÉGIAS DE ENSINO DE DANÇA DE SALÃO NÃO HETERONORMATIVAS: : UMA EXPERIÊNCIA NO TATÁ NÚCLEO DE DANÇA-TEATRO
title NON-HETERONORMATIVE BALLROOM DANCE TEACHING STRATEGIES: : UNA EXPERIENCIA EN TATÁ - NÚCLEO DE DANÇA-TEATRO
spellingShingle NON-HETERONORMATIVE BALLROOM DANCE TEACHING STRATEGIES: : UNA EXPERIENCIA EN TATÁ - NÚCLEO DE DANÇA-TEATRO
Teixeira Porto, Robson
title_short NON-HETERONORMATIVE BALLROOM DANCE TEACHING STRATEGIES: : UNA EXPERIENCIA EN TATÁ - NÚCLEO DE DANÇA-TEATRO
title_full NON-HETERONORMATIVE BALLROOM DANCE TEACHING STRATEGIES: : UNA EXPERIENCIA EN TATÁ - NÚCLEO DE DANÇA-TEATRO
title_fullStr NON-HETERONORMATIVE BALLROOM DANCE TEACHING STRATEGIES: : UNA EXPERIENCIA EN TATÁ - NÚCLEO DE DANÇA-TEATRO
title_full_unstemmed NON-HETERONORMATIVE BALLROOM DANCE TEACHING STRATEGIES: : UNA EXPERIENCIA EN TATÁ - NÚCLEO DE DANÇA-TEATRO
title_sort NON-HETERONORMATIVE BALLROOM DANCE TEACHING STRATEGIES: : UNA EXPERIENCIA EN TATÁ - NÚCLEO DE DANÇA-TEATRO
author Teixeira Porto, Robson
author_facet Teixeira Porto, Robson
Fonseca Falkembach, Maria
author_role author
author2 Fonseca Falkembach, Maria
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Teixeira Porto, Robson
Fonseca Falkembach, Maria
description The research is part of the field of teaching ballroom dance in dance schools and artistic groups. How to teach Samba de Salão problematising heteronormativity on those practices? To solve this problem, action-research methodology was carried out based on the audios' transcriptions of four classes of Tata Dance Theatre Group, which together with the experiential knowledge of the authors and the theoretical dialogue with dance researchers made possible to achieve the aims of this work. The organization and analysis of data were inspired by Análise Textual Discursiva, from the perspective of Queer Pedagogy.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-01-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/rascunhos/article/view/64604
10.14393/issn2358-3703.v10n2a2022-03
url https://seer.ufu.br/index.php/rascunhos/article/view/64604
identifier_str_mv 10.14393/issn2358-3703.v10n2a2022-03
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/rascunhos/article/view/64604/35333
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Rascunhos - Caminhos da Pesquisa em Artes Cênicas
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Rascunhos - Caminhos da Pesquisa em Artes Cênicas
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Portal de Periódicos da UFU
publisher.none.fl_str_mv Portal de Periódicos da UFU
dc.source.none.fl_str_mv Rascunhos - Caminos da la Investigación en Artes Escénicas; Vol. 9 Núm. 3 (2022): Dossiê: Corporalidades na Educação; 41-62
Revista Rascunhos - Caminhos da Pesquisa em Artes Cênicas; v. 9 n. 3 (2022): Dossiê: Corporalidades na Educação; 41-62
2358-3703
reponame:Rascunhos
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Rascunhos
collection Rascunhos
repository.name.fl_str_mv Rascunhos - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||rascunhos.geac@gmail.com
_version_ 1800213263379595264