NON-HETERONORMATIVE BALLROOM DANCE TEACHING STRATEGIES: : UNA EXPERIENCIA EN TATÁ - NÚCLEO DE DANÇA-TEATRO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Rascunhos |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/rascunhos/article/view/64604 |
Resumo: | The research is part of the field of teaching ballroom dance in dance schools and artistic groups. How to teach Samba de Salão problematising heteronormativity on those practices? To solve this problem, action-research methodology was carried out based on the audios' transcriptions of four classes of Tata Dance Theatre Group, which together with the experiential knowledge of the authors and the theoretical dialogue with dance researchers made possible to achieve the aims of this work. The organization and analysis of data were inspired by Análise Textual Discursiva, from the perspective of Queer Pedagogy. |
id |
UFU-3_c7c8f5402fd4a01e8d3e3a53722b55aa |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/64604 |
network_acronym_str |
UFU-3 |
network_name_str |
Rascunhos |
repository_id_str |
|
spelling |
NON-HETERONORMATIVE BALLROOM DANCE TEACHING STRATEGIES: : UNA EXPERIENCIA EN TATÁ - NÚCLEO DE DANÇA-TEATROESTRATEGIAS DE ENSEÑANZA DE DANZA DE SALÓN NO HETERONORMATIVAS: : AN EXPERIENCE IN TATÁ - NÚCLEO DE DANÇA-TEATROESTRATÉGIAS DE ENSINO DE DANÇA DE SALÃO NÃO HETERONORMATIVAS: : UMA EXPERIÊNCIA NO TATÁ NÚCLEO DE DANÇA-TEATROThe research is part of the field of teaching ballroom dance in dance schools and artistic groups. How to teach Samba de Salão problematising heteronormativity on those practices? To solve this problem, action-research methodology was carried out based on the audios' transcriptions of four classes of Tata Dance Theatre Group, which together with the experiential knowledge of the authors and the theoretical dialogue with dance researchers made possible to achieve the aims of this work. The organization and analysis of data were inspired by Análise Textual Discursiva, from the perspective of Queer Pedagogy.La investigación se inserta en el campo de la enseñanza de danza de salón en escuelas de danza y grupos artísticos. ¿Cómo trabajar estrategias de enseñanza de samba de salón que problematizan la heteronormatividad en la práctica de esa danza? Esta cuestión de investigación guió las cuatro clases de esta manifestación cultural, que se impartieron para el Tatá Núcleo de Danza-Teatro. Para solucionar este problema, se realizó una investigación-acción a partir de las transcripciones de los audios de las clases, que junto con los saberes experienciales de los autores y con la interlocución teórica con investigadores de la danza posibilitaron alcanzar los objetivos de este trabajo. La organización y el análisis de los datos fueron inspirados en el Análisis Textual Discursiva, bajo la perspectiva de la pedagogía Queer. A pesquisa se insere no campo do ensino de dança de salão em escolas de dança e grupos artísticos. Como trabalhar estratégias de ensino de samba de salão que problematizem a heteronormatividade na prática dessa dança? Essa questão de pesquisa guiou as quatro aulas dessa manifestação cultural, que foram ministradas para o Tatá Núcleo de Dança-Teatro. Para solucionar esse problema, realizou-se uma pesquisa-ação a partir das transcrições dos áudios das aulas, que junto com os saberes experienciais dos autores e com a interlocução teórica com pesquisadores da dança possibilitaram alcançar os objetivos deste trabalho. A organização e a análise dos dados foram inspiradas na Análise Textual Discursiva, sob a perspectiva da pedagogia Queer. Portal de Periódicos da UFU2023-01-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/rascunhos/article/view/6460410.14393/issn2358-3703.v10n2a2022-03Rascunhos - Caminos da la Investigación en Artes Escénicas; Vol. 9 Núm. 3 (2022): Dossiê: Corporalidades na Educação; 41-62Revista Rascunhos - Caminhos da Pesquisa em Artes Cênicas; v. 9 n. 3 (2022): Dossiê: Corporalidades na Educação; 41-622358-3703reponame:Rascunhosinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/rascunhos/article/view/64604/35333Copyright (c) 2022 Revista Rascunhos - Caminhos da Pesquisa em Artes Cênicasinfo:eu-repo/semantics/openAccessTeixeira Porto, RobsonFonseca Falkembach, Maria2023-11-13T13:05:00Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/64604Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/rascunhosPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/rascunhos/oai||rascunhos.geac@gmail.com2358-37032358-3703opendoar:2023-11-13T13:05Rascunhos - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
NON-HETERONORMATIVE BALLROOM DANCE TEACHING STRATEGIES: : UNA EXPERIENCIA EN TATÁ - NÚCLEO DE DANÇA-TEATRO ESTRATEGIAS DE ENSEÑANZA DE DANZA DE SALÓN NO HETERONORMATIVAS: : AN EXPERIENCE IN TATÁ - NÚCLEO DE DANÇA-TEATRO ESTRATÉGIAS DE ENSINO DE DANÇA DE SALÃO NÃO HETERONORMATIVAS: : UMA EXPERIÊNCIA NO TATÁ NÚCLEO DE DANÇA-TEATRO |
title |
NON-HETERONORMATIVE BALLROOM DANCE TEACHING STRATEGIES: : UNA EXPERIENCIA EN TATÁ - NÚCLEO DE DANÇA-TEATRO |
spellingShingle |
NON-HETERONORMATIVE BALLROOM DANCE TEACHING STRATEGIES: : UNA EXPERIENCIA EN TATÁ - NÚCLEO DE DANÇA-TEATRO Teixeira Porto, Robson |
title_short |
NON-HETERONORMATIVE BALLROOM DANCE TEACHING STRATEGIES: : UNA EXPERIENCIA EN TATÁ - NÚCLEO DE DANÇA-TEATRO |
title_full |
NON-HETERONORMATIVE BALLROOM DANCE TEACHING STRATEGIES: : UNA EXPERIENCIA EN TATÁ - NÚCLEO DE DANÇA-TEATRO |
title_fullStr |
NON-HETERONORMATIVE BALLROOM DANCE TEACHING STRATEGIES: : UNA EXPERIENCIA EN TATÁ - NÚCLEO DE DANÇA-TEATRO |
title_full_unstemmed |
NON-HETERONORMATIVE BALLROOM DANCE TEACHING STRATEGIES: : UNA EXPERIENCIA EN TATÁ - NÚCLEO DE DANÇA-TEATRO |
title_sort |
NON-HETERONORMATIVE BALLROOM DANCE TEACHING STRATEGIES: : UNA EXPERIENCIA EN TATÁ - NÚCLEO DE DANÇA-TEATRO |
author |
Teixeira Porto, Robson |
author_facet |
Teixeira Porto, Robson Fonseca Falkembach, Maria |
author_role |
author |
author2 |
Fonseca Falkembach, Maria |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Teixeira Porto, Robson Fonseca Falkembach, Maria |
description |
The research is part of the field of teaching ballroom dance in dance schools and artistic groups. How to teach Samba de Salão problematising heteronormativity on those practices? To solve this problem, action-research methodology was carried out based on the audios' transcriptions of four classes of Tata Dance Theatre Group, which together with the experiential knowledge of the authors and the theoretical dialogue with dance researchers made possible to achieve the aims of this work. The organization and analysis of data were inspired by Análise Textual Discursiva, from the perspective of Queer Pedagogy. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-01-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/rascunhos/article/view/64604 10.14393/issn2358-3703.v10n2a2022-03 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/rascunhos/article/view/64604 |
identifier_str_mv |
10.14393/issn2358-3703.v10n2a2022-03 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/rascunhos/article/view/64604/35333 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Rascunhos - Caminhos da Pesquisa em Artes Cênicas info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Rascunhos - Caminhos da Pesquisa em Artes Cênicas |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Portal de Periódicos da UFU |
publisher.none.fl_str_mv |
Portal de Periódicos da UFU |
dc.source.none.fl_str_mv |
Rascunhos - Caminos da la Investigación en Artes Escénicas; Vol. 9 Núm. 3 (2022): Dossiê: Corporalidades na Educação; 41-62 Revista Rascunhos - Caminhos da Pesquisa em Artes Cênicas; v. 9 n. 3 (2022): Dossiê: Corporalidades na Educação; 41-62 2358-3703 reponame:Rascunhos instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Rascunhos |
collection |
Rascunhos |
repository.name.fl_str_mv |
Rascunhos - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rascunhos.geac@gmail.com |
_version_ |
1800213263379595264 |