RESIGNIFYING DRIVING: ALTERNATIVE PROPOSALS FOR COMMUNICATION IN BALLROOM DANCES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Teixeira Porto, Robson
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Bertoni dos Santos, Vera Lúcia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Estudos da Presença
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/128163
Resumo: Originating from an investigation in the field of dance pedagogy, the article starts from a mapping of contemporary scientific research on ballroom dancing that problematizes the actions of leading and letting oneself be led, with a view to promoting theoretical dialogue with researchers who defend the practice and the teaching of traditional ballroom dances, in order to overcome the gender binarisms characteristic of this sociocultural manifestation. The guiding idea of ​​the text is that the qualified debate on dance pedagogies, especially in relation to the categories of gender and sexuality, contribute to the transformation of the ballroom dancing environment into a more accessible and plural place.
id UFRGS-17_dd8460bd1cd061116a580648330aafae
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/128163
network_acronym_str UFRGS-17
network_name_str Revista Brasileira de Estudos da Presença
repository_id_str
spelling RESIGNIFYING DRIVING: ALTERNATIVE PROPOSALS FOR COMMUNICATION IN BALLROOM DANCESRESIGNIFICAR EL ACTO DE CONDUCIR: PROPUESTAS ALTERNATIVAS PARA LA COMUNICACIÓN EN LOS BAILES DE SALARESIGNIFIER LA CONDUITE: PROPOSITIONS ALTERNATIVES POUR LA COMMUNICATION DANS LES DANSES DE BALRessignificando a Ação de Conduzir na Dança de Salão: uma revisão bibliográfica de produções acadêmicasBallroom dancesPedagogyState of artCommunicationCounter-conductBailes de salónPedagogíaEstado del arteConduciendocontra-conductaDanse de BalLa pédagogieÉtat de l’artCommunicationContre-conduiteConduçãoContracondutaDança de SalãoPedagogia da DançaRevisão de LiteraturaOriginating from an investigation in the field of dance pedagogy, the article starts from a mapping of contemporary scientific research on ballroom dancing that problematizes the actions of leading and letting oneself be led, with a view to promoting theoretical dialogue with researchers who defend the practice and the teaching of traditional ballroom dances, in order to overcome the gender binarisms characteristic of this sociocultural manifestation. The guiding idea of ​​the text is that the qualified debate on dance pedagogies, especially in relation to the categories of gender and sexuality, contribute to the transformation of the ballroom dancing environment into a more accessible and plural place.Partiendo de una investigación en el campo de la pedagogía de la danza, el artículo parte de un mapeo de las investigaciones científicas contemporáneas sobre los bailes de salón que problematiza las acciones de conducir y dejarse conducir, con miras a promover el diálogo teórico con investigadores que defienden la práctica y la enseñanza de bailes tradicionales de salón, con el fin de superar los binarismos de género característicos de esta manifestación sociocultural. La idea rectora del texto es que el debate calificado sobre las pedagogías de la danza, especialmente en relación a las categorías de género y sexualidad, contribuya a la transformación del ambiente del baile de salón en un lugar más accesible y plural.Issu d'une enquête dans le champ de la pédagogie de la danse, l'article part d'une cartographie des recherches scientifiques contemporaines sur la danse de salon qui problématise les actions de conduite et de se laisser conduire, en vue de favoriser un dialogue théorique avec des chercheurs qui défendent la pratique et l'enseignement des danses de salon traditionnelles, afin de dépasser les binarismes de genre caractéristiques de cette manifestation socioculturelle. L'idée directrice du texte est que le débat qualifié sur les pédagogies de la danse, notamment en relation avec les catégories de genre et de sexualité, contribue à la transformation de l'environnement de la danse de salon en un lieu plus accessible et pluriel.O artigo apresenta reflexões decorrentes de uma investigação situada no campo da Pedagogia da Dança, desenvolvida na perspectiva de ressignificação dos modelos de Dança de Salão tradicionalmente praticados na nossa cultura. Na busca pela compreensão das possibilidades e interseções entre diferentes pesquisas sobre a comunicação da dupla na Dança de Salão, realiza-se uma revisão bibliográfica da produção científica brasileira contemporânea sobre o tema. Os resultados evidenciam o avanço quantitativo e qualitativo das pesquisas sobre Dança de Salão relacionadas às ações de conduzir e deixar-se conduzir, mas apontam a carência de trabalhos relacionados às pedagogias desse gênero de dança, o que se considera um entrave à reflexão e atualização das formas difundidas nos ambientes de ensino e prática da Dança de Salão.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2023-07-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/128163Brazilian Journal on Presence Studies; Vol. 13 No. 3 (2023): Jul./Set.2023; 1-31Révue Brésilienne d'Études de la Présence; Vol. 13 No. 3 (2023): Jul./Set.2023; 1-31Révue Brésilienne d'Études de la Présence; Vol. 13 No 3 (2023): Jul./Set.2023; 1-31Revista Brasileira de Estudos da Presença; v. 13 n. 3 (2023): Jul./Set.2023; 1-312237-2660reponame:Revista Brasileira de Estudos da Presençainstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/128163/89019Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Estudos da Presençainfo:eu-repo/semantics/openAccessTeixeira Porto, RobsonBertoni dos Santos, Vera Lúcia2023-07-06T18:08:44Zoai:seer.ufrgs.br:article/128163Revistahttp://seer.ufrgs.br/presencaPUBhttps://seer.ufrgs.br/presenca/oai||rev.presenca@gmail.com2237-26602237-2660opendoar:2023-07-06T18:08:44Revista Brasileira de Estudos da Presença - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv RESIGNIFYING DRIVING: ALTERNATIVE PROPOSALS FOR COMMUNICATION IN BALLROOM DANCES
RESIGNIFICAR EL ACTO DE CONDUCIR: PROPUESTAS ALTERNATIVAS PARA LA COMUNICACIÓN EN LOS BAILES DE SALA
RESIGNIFIER LA CONDUITE: PROPOSITIONS ALTERNATIVES POUR LA COMMUNICATION DANS LES DANSES DE BAL
Ressignificando a Ação de Conduzir na Dança de Salão: uma revisão bibliográfica de produções acadêmicas
title RESIGNIFYING DRIVING: ALTERNATIVE PROPOSALS FOR COMMUNICATION IN BALLROOM DANCES
spellingShingle RESIGNIFYING DRIVING: ALTERNATIVE PROPOSALS FOR COMMUNICATION IN BALLROOM DANCES
Teixeira Porto, Robson
Ballroom dances
Pedagogy
State of art
Communication
Counter-conduct
Bailes de salón
Pedagogía
Estado del arte
Conduciendo
contra-conducta
Danse de Bal
La pédagogie
État de l’art
Communication
Contre-conduite
Condução
Contraconduta
Dança de Salão
Pedagogia da Dança
Revisão de Literatura
title_short RESIGNIFYING DRIVING: ALTERNATIVE PROPOSALS FOR COMMUNICATION IN BALLROOM DANCES
title_full RESIGNIFYING DRIVING: ALTERNATIVE PROPOSALS FOR COMMUNICATION IN BALLROOM DANCES
title_fullStr RESIGNIFYING DRIVING: ALTERNATIVE PROPOSALS FOR COMMUNICATION IN BALLROOM DANCES
title_full_unstemmed RESIGNIFYING DRIVING: ALTERNATIVE PROPOSALS FOR COMMUNICATION IN BALLROOM DANCES
title_sort RESIGNIFYING DRIVING: ALTERNATIVE PROPOSALS FOR COMMUNICATION IN BALLROOM DANCES
author Teixeira Porto, Robson
author_facet Teixeira Porto, Robson
Bertoni dos Santos, Vera Lúcia
author_role author
author2 Bertoni dos Santos, Vera Lúcia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Teixeira Porto, Robson
Bertoni dos Santos, Vera Lúcia
dc.subject.por.fl_str_mv Ballroom dances
Pedagogy
State of art
Communication
Counter-conduct
Bailes de salón
Pedagogía
Estado del arte
Conduciendo
contra-conducta
Danse de Bal
La pédagogie
État de l’art
Communication
Contre-conduite
Condução
Contraconduta
Dança de Salão
Pedagogia da Dança
Revisão de Literatura
topic Ballroom dances
Pedagogy
State of art
Communication
Counter-conduct
Bailes de salón
Pedagogía
Estado del arte
Conduciendo
contra-conducta
Danse de Bal
La pédagogie
État de l’art
Communication
Contre-conduite
Condução
Contraconduta
Dança de Salão
Pedagogia da Dança
Revisão de Literatura
description Originating from an investigation in the field of dance pedagogy, the article starts from a mapping of contemporary scientific research on ballroom dancing that problematizes the actions of leading and letting oneself be led, with a view to promoting theoretical dialogue with researchers who defend the practice and the teaching of traditional ballroom dances, in order to overcome the gender binarisms characteristic of this sociocultural manifestation. The guiding idea of ​​the text is that the qualified debate on dance pedagogies, especially in relation to the categories of gender and sexuality, contribute to the transformation of the ballroom dancing environment into a more accessible and plural place.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/128163
url https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/128163
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/128163/89019
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Estudos da Presença
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Estudos da Presença
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Brazilian Journal on Presence Studies; Vol. 13 No. 3 (2023): Jul./Set.2023; 1-31
Révue Brésilienne d'Études de la Présence; Vol. 13 No. 3 (2023): Jul./Set.2023; 1-31
Révue Brésilienne d'Études de la Présence; Vol. 13 No 3 (2023): Jul./Set.2023; 1-31
Revista Brasileira de Estudos da Presença; v. 13 n. 3 (2023): Jul./Set.2023; 1-31
2237-2660
reponame:Revista Brasileira de Estudos da Presença
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Revista Brasileira de Estudos da Presença
collection Revista Brasileira de Estudos da Presença
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Estudos da Presença - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||rev.presenca@gmail.com
_version_ 1799766310680264704