RESIGNIFYING DRIVING: ALTERNATIVE PROPOSALS FOR COMMUNICATION IN BALLROOM DANCES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Estudos da Presença |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/128163 |
Resumo: | Originating from an investigation in the field of dance pedagogy, the article starts from a mapping of contemporary scientific research on ballroom dancing that problematizes the actions of leading and letting oneself be led, with a view to promoting theoretical dialogue with researchers who defend the practice and the teaching of traditional ballroom dances, in order to overcome the gender binarisms characteristic of this sociocultural manifestation. The guiding idea of the text is that the qualified debate on dance pedagogies, especially in relation to the categories of gender and sexuality, contribute to the transformation of the ballroom dancing environment into a more accessible and plural place. |
id |
UFRGS-17_dd8460bd1cd061116a580648330aafae |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/128163 |
network_acronym_str |
UFRGS-17 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Estudos da Presença |
repository_id_str |
|
spelling |
RESIGNIFYING DRIVING: ALTERNATIVE PROPOSALS FOR COMMUNICATION IN BALLROOM DANCESRESIGNIFICAR EL ACTO DE CONDUCIR: PROPUESTAS ALTERNATIVAS PARA LA COMUNICACIÓN EN LOS BAILES DE SALARESIGNIFIER LA CONDUITE: PROPOSITIONS ALTERNATIVES POUR LA COMMUNICATION DANS LES DANSES DE BALRessignificando a Ação de Conduzir na Dança de Salão: uma revisão bibliográfica de produções acadêmicasBallroom dancesPedagogyState of artCommunicationCounter-conductBailes de salónPedagogíaEstado del arteConduciendocontra-conductaDanse de BalLa pédagogieÉtat de l’artCommunicationContre-conduiteConduçãoContracondutaDança de SalãoPedagogia da DançaRevisão de LiteraturaOriginating from an investigation in the field of dance pedagogy, the article starts from a mapping of contemporary scientific research on ballroom dancing that problematizes the actions of leading and letting oneself be led, with a view to promoting theoretical dialogue with researchers who defend the practice and the teaching of traditional ballroom dances, in order to overcome the gender binarisms characteristic of this sociocultural manifestation. The guiding idea of the text is that the qualified debate on dance pedagogies, especially in relation to the categories of gender and sexuality, contribute to the transformation of the ballroom dancing environment into a more accessible and plural place.Partiendo de una investigación en el campo de la pedagogía de la danza, el artículo parte de un mapeo de las investigaciones científicas contemporáneas sobre los bailes de salón que problematiza las acciones de conducir y dejarse conducir, con miras a promover el diálogo teórico con investigadores que defienden la práctica y la enseñanza de bailes tradicionales de salón, con el fin de superar los binarismos de género característicos de esta manifestación sociocultural. La idea rectora del texto es que el debate calificado sobre las pedagogías de la danza, especialmente en relación a las categorías de género y sexualidad, contribuya a la transformación del ambiente del baile de salón en un lugar más accesible y plural.Issu d'une enquête dans le champ de la pédagogie de la danse, l'article part d'une cartographie des recherches scientifiques contemporaines sur la danse de salon qui problématise les actions de conduite et de se laisser conduire, en vue de favoriser un dialogue théorique avec des chercheurs qui défendent la pratique et l'enseignement des danses de salon traditionnelles, afin de dépasser les binarismes de genre caractéristiques de cette manifestation socioculturelle. L'idée directrice du texte est que le débat qualifié sur les pédagogies de la danse, notamment en relation avec les catégories de genre et de sexualité, contribue à la transformation de l'environnement de la danse de salon en un lieu plus accessible et pluriel.O artigo apresenta reflexões decorrentes de uma investigação situada no campo da Pedagogia da Dança, desenvolvida na perspectiva de ressignificação dos modelos de Dança de Salão tradicionalmente praticados na nossa cultura. Na busca pela compreensão das possibilidades e interseções entre diferentes pesquisas sobre a comunicação da dupla na Dança de Salão, realiza-se uma revisão bibliográfica da produção científica brasileira contemporânea sobre o tema. Os resultados evidenciam o avanço quantitativo e qualitativo das pesquisas sobre Dança de Salão relacionadas às ações de conduzir e deixar-se conduzir, mas apontam a carência de trabalhos relacionados às pedagogias desse gênero de dança, o que se considera um entrave à reflexão e atualização das formas difundidas nos ambientes de ensino e prática da Dança de Salão.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2023-07-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/128163Brazilian Journal on Presence Studies; Vol. 13 No. 3 (2023): Jul./Set.2023; 1-31Révue Brésilienne d'Études de la Présence; Vol. 13 No. 3 (2023): Jul./Set.2023; 1-31Révue Brésilienne d'Études de la Présence; Vol. 13 No 3 (2023): Jul./Set.2023; 1-31Revista Brasileira de Estudos da Presença; v. 13 n. 3 (2023): Jul./Set.2023; 1-312237-2660reponame:Revista Brasileira de Estudos da Presençainstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/128163/89019Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Estudos da Presençainfo:eu-repo/semantics/openAccessTeixeira Porto, RobsonBertoni dos Santos, Vera Lúcia2023-07-06T18:08:44Zoai:seer.ufrgs.br:article/128163Revistahttp://seer.ufrgs.br/presencaPUBhttps://seer.ufrgs.br/presenca/oai||rev.presenca@gmail.com2237-26602237-2660opendoar:2023-07-06T18:08:44Revista Brasileira de Estudos da Presença - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
RESIGNIFYING DRIVING: ALTERNATIVE PROPOSALS FOR COMMUNICATION IN BALLROOM DANCES RESIGNIFICAR EL ACTO DE CONDUCIR: PROPUESTAS ALTERNATIVAS PARA LA COMUNICACIÓN EN LOS BAILES DE SALA RESIGNIFIER LA CONDUITE: PROPOSITIONS ALTERNATIVES POUR LA COMMUNICATION DANS LES DANSES DE BAL Ressignificando a Ação de Conduzir na Dança de Salão: uma revisão bibliográfica de produções acadêmicas |
title |
RESIGNIFYING DRIVING: ALTERNATIVE PROPOSALS FOR COMMUNICATION IN BALLROOM DANCES |
spellingShingle |
RESIGNIFYING DRIVING: ALTERNATIVE PROPOSALS FOR COMMUNICATION IN BALLROOM DANCES Teixeira Porto, Robson Ballroom dances Pedagogy State of art Communication Counter-conduct Bailes de salón Pedagogía Estado del arte Conduciendo contra-conducta Danse de Bal La pédagogie État de l’art Communication Contre-conduite Condução Contraconduta Dança de Salão Pedagogia da Dança Revisão de Literatura |
title_short |
RESIGNIFYING DRIVING: ALTERNATIVE PROPOSALS FOR COMMUNICATION IN BALLROOM DANCES |
title_full |
RESIGNIFYING DRIVING: ALTERNATIVE PROPOSALS FOR COMMUNICATION IN BALLROOM DANCES |
title_fullStr |
RESIGNIFYING DRIVING: ALTERNATIVE PROPOSALS FOR COMMUNICATION IN BALLROOM DANCES |
title_full_unstemmed |
RESIGNIFYING DRIVING: ALTERNATIVE PROPOSALS FOR COMMUNICATION IN BALLROOM DANCES |
title_sort |
RESIGNIFYING DRIVING: ALTERNATIVE PROPOSALS FOR COMMUNICATION IN BALLROOM DANCES |
author |
Teixeira Porto, Robson |
author_facet |
Teixeira Porto, Robson Bertoni dos Santos, Vera Lúcia |
author_role |
author |
author2 |
Bertoni dos Santos, Vera Lúcia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Teixeira Porto, Robson Bertoni dos Santos, Vera Lúcia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ballroom dances Pedagogy State of art Communication Counter-conduct Bailes de salón Pedagogía Estado del arte Conduciendo contra-conducta Danse de Bal La pédagogie État de l’art Communication Contre-conduite Condução Contraconduta Dança de Salão Pedagogia da Dança Revisão de Literatura |
topic |
Ballroom dances Pedagogy State of art Communication Counter-conduct Bailes de salón Pedagogía Estado del arte Conduciendo contra-conducta Danse de Bal La pédagogie État de l’art Communication Contre-conduite Condução Contraconduta Dança de Salão Pedagogia da Dança Revisão de Literatura |
description |
Originating from an investigation in the field of dance pedagogy, the article starts from a mapping of contemporary scientific research on ballroom dancing that problematizes the actions of leading and letting oneself be led, with a view to promoting theoretical dialogue with researchers who defend the practice and the teaching of traditional ballroom dances, in order to overcome the gender binarisms characteristic of this sociocultural manifestation. The guiding idea of the text is that the qualified debate on dance pedagogies, especially in relation to the categories of gender and sexuality, contribute to the transformation of the ballroom dancing environment into a more accessible and plural place. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/128163 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/128163 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/128163/89019 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Estudos da Presença info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Estudos da Presença |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Brazilian Journal on Presence Studies; Vol. 13 No. 3 (2023): Jul./Set.2023; 1-31 Révue Brésilienne d'Études de la Présence; Vol. 13 No. 3 (2023): Jul./Set.2023; 1-31 Révue Brésilienne d'Études de la Présence; Vol. 13 No 3 (2023): Jul./Set.2023; 1-31 Revista Brasileira de Estudos da Presença; v. 13 n. 3 (2023): Jul./Set.2023; 1-31 2237-2660 reponame:Revista Brasileira de Estudos da Presença instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Revista Brasileira de Estudos da Presença |
collection |
Revista Brasileira de Estudos da Presença |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Estudos da Presença - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rev.presenca@gmail.com |
_version_ |
1799766310680264704 |