Neoliberal state and democratic setbacks in public education policies: Entrevista: Christian Laval

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Maria Vieira da
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
fra
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
DOI: 10.14393/REPOD-v11n2a2022-65383
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65383
Resumo: The theories of French sociologist Christian Laval have become important references for researchers in the humanities. His analysis densely focuses on the dimensions of new political rationality, which cuts across government, economy, society and the state and focuses on the production of subjectivity and the regulation of existences. In this article, Laval helps us understand the course of his formulations on the so-called "New neoliberalism" supported by economic policies of austerity, the commodification of social relations and the control of financial markets as well as the role of schools in the process of production of subjectivity for the political rationality of contemporary neoliberal theory. 
id UFU-4_027a56d266f16e9447f1b1112a647a16
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/65383
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
spelling Neoliberal state and democratic setbacks in public education policies: Entrevista: Christian Laval Estado neoliberal y retrocesos democráticos en las políticas públicas educativas: Entrevista: Christian Laval État néolibéral et régressions démocratiques dans les politiques publiques d’éducation: Entrevista: Christian Laval Estado neoliberal e retrocessos democráticos nas políticas públicas de educação: Entrevista: Christian Laval Novo neoliberalismoEstado e políticas de austeridadeEducação escolarNew neoliberalismoState and austerity policiesSchoolingNouveau néolibéralismeÉtat et politiques d’austéritéÉducation scolaireNuevo neoliberalismoPolíticas de Estado y de austeridadeLa escuelaThe theories of French sociologist Christian Laval have become important references for researchers in the humanities. His analysis densely focuses on the dimensions of new political rationality, which cuts across government, economy, society and the state and focuses on the production of subjectivity and the regulation of existences. In this article, Laval helps us understand the course of his formulations on the so-called "New neoliberalism" supported by economic policies of austerity, the commodification of social relations and the control of financial markets as well as the role of schools in the process of production of subjectivity for the political rationality of contemporary neoliberal theory. Las teorías del sociólogo francés Christian Laval se han convertido en referencias importantes para los investigadores en humanidades. Sus análisis se centran densamente en dimensiones de la nueva racionalidad política, que atraviesa los gobiernos, la economía, la sociedad y el Estado y se centra en la producción de subjetividades y la regulación de las existencias. En la presente entrevista, Laval nos permite comprender el curso de sus formulaciones sobre el llamado “Nuevo neoliberalismo” sustentado en políticas económicas de austeridad, en la mercantilización de las relaciones sociales y la dictadura de los mercados financieros así como el papel de los escuela en el proceso de producción de subjetividades para la racionalidad política de la lógica neoliberal contemporánea. Les théories du sociologue français Christian Laval ont constitué des références importantes pour les chercheurs dans le domaine des sciences humaines. Ses analyses se concentrent de manière dense sur les dimensions de la nouvelle rationalité politique, qui transversalise les gouvernements, l’économie, la société et l’État et porte sur la production de subjectivités et la régulation des stocks. Dans cette interview, Laval nous permet de comprendre le parcours de ses formulations sur le "Nouveau néolibéralisme" soutenu par des politiques économiques d’austérité, la marchandisation des relations sociales et de la dictature des marchés financiers ainsi que le rôle de l’école dans le processus de production de subjectivités pour la rationalité politique de la logique néolibérale contemporaine. As teorizações do sociólogo francês Christian Laval têm se constituído em importantes referenciais para pesquisadores da área de humanidades. Suas análises enfocam de forma densa dimensões da nova racionalidade política, a qual transversaliza governos, economia, sociedade e Estado e incidem sobre a produção de subjetividades e regulação das existências. Na presente entrevista, Laval nos possibilita compreender o percurso de suas formulações sobre o denominado “Novo neoliberalismo” sustentado por políticas econômicas de austeridade, pela mercantilização das relações sociais e da ditadura dos mercados financeiros como também o papel da escola no processo de produção de subjetividades para a racionalidade política da lógica neoliberal contemporânea. Universidade Federal de Uberlândia2022-04-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6538310.14393/REPOD-v11n2a2022-65383Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 522-529Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 522-529Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 522-529Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 522-5292238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporfrahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65383/33689https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65383/33690Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Maria Vieira da2022-09-15T20:21:03Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/65383Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-09-15T20:21:03Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Neoliberal state and democratic setbacks in public education policies: Entrevista: Christian Laval
Estado neoliberal y retrocesos democráticos en las políticas públicas educativas: Entrevista: Christian Laval
État néolibéral et régressions démocratiques dans les politiques publiques d’éducation: Entrevista: Christian Laval
Estado neoliberal e retrocessos democráticos nas políticas públicas de educação: Entrevista: Christian Laval
title Neoliberal state and democratic setbacks in public education policies: Entrevista: Christian Laval
spellingShingle Neoliberal state and democratic setbacks in public education policies: Entrevista: Christian Laval
Neoliberal state and democratic setbacks in public education policies: Entrevista: Christian Laval
Silva, Maria Vieira da
Novo neoliberalismo
Estado e políticas de austeridade
Educação escolar
New neoliberalismo
State and austerity policies
Schooling
Nouveau néolibéralisme
État et politiques d’austérité
Éducation scolaire
Nuevo neoliberalismo
Políticas de Estado y de austeridade
La escuela
Silva, Maria Vieira da
Novo neoliberalismo
Estado e políticas de austeridade
Educação escolar
New neoliberalismo
State and austerity policies
Schooling
Nouveau néolibéralisme
État et politiques d’austérité
Éducation scolaire
Nuevo neoliberalismo
Políticas de Estado y de austeridade
La escuela
title_short Neoliberal state and democratic setbacks in public education policies: Entrevista: Christian Laval
title_full Neoliberal state and democratic setbacks in public education policies: Entrevista: Christian Laval
title_fullStr Neoliberal state and democratic setbacks in public education policies: Entrevista: Christian Laval
Neoliberal state and democratic setbacks in public education policies: Entrevista: Christian Laval
title_full_unstemmed Neoliberal state and democratic setbacks in public education policies: Entrevista: Christian Laval
Neoliberal state and democratic setbacks in public education policies: Entrevista: Christian Laval
title_sort Neoliberal state and democratic setbacks in public education policies: Entrevista: Christian Laval
author Silva, Maria Vieira da
author_facet Silva, Maria Vieira da
Silva, Maria Vieira da
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Maria Vieira da
dc.subject.por.fl_str_mv Novo neoliberalismo
Estado e políticas de austeridade
Educação escolar
New neoliberalismo
State and austerity policies
Schooling
Nouveau néolibéralisme
État et politiques d’austérité
Éducation scolaire
Nuevo neoliberalismo
Políticas de Estado y de austeridade
La escuela
topic Novo neoliberalismo
Estado e políticas de austeridade
Educação escolar
New neoliberalismo
State and austerity policies
Schooling
Nouveau néolibéralisme
État et politiques d’austérité
Éducation scolaire
Nuevo neoliberalismo
Políticas de Estado y de austeridade
La escuela
description The theories of French sociologist Christian Laval have become important references for researchers in the humanities. His analysis densely focuses on the dimensions of new political rationality, which cuts across government, economy, society and the state and focuses on the production of subjectivity and the regulation of existences. In this article, Laval helps us understand the course of his formulations on the so-called "New neoliberalism" supported by economic policies of austerity, the commodification of social relations and the control of financial markets as well as the role of schools in the process of production of subjectivity for the political rationality of contemporary neoliberal theory. 
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65383
10.14393/REPOD-v11n2a2022-65383
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65383
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v11n2a2022-65383
dc.language.iso.fl_str_mv por
fra
language por
fra
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65383/33689
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65383/33690
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 522-529
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 522-529
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 522-529
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 522-529
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1822179213651738624
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.14393/REPOD-v11n2a2022-65383