The main education project and the internationalization of Latin American curriculum reform: reverberations in the BNCC

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cruz, Bruno Nicolau Cerine da
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Monteiro, Jorge Henrique de Lima, Martineli, Telma Adriana Pacifico
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70974
Resumo: This article aimed to analyze the newsletters released by Unesco/Orealc between 1982 and 1999, to guide the Main Education Project and the curriculum reform in Latin America, particularly the BNCC, in Brazil. It was a documentary research based on the theoretical and methodological framework of Shiroma, Campos and Garcia (2005). Through discourse analysis, it was possible to pinpoint the influence of the Main Education Project on shaping Brazilian educational policy with some principles, such as the financial management within education, students as protagonists in the teaching-learning process and the development of skills to meet the demands of the labor market.
id UFU-4_08a5500b7c8240b740e66b56b59ceb57
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/70974
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling The main education project and the internationalization of Latin American curriculum reform: reverberations in the BNCCEl principal proyecto educativo y la internacionalización de la reforma curricular latino-americana: repercusiones en la BNCCO Projeto Principal de Educação e a internacionalização da reforma curricular latino-americana: reverberações na BNCCPolítica EducacionalProjeto PrincipalReformas CurricularesEducational PolicyMain ProjectCurricular ReformsThis article aimed to analyze the newsletters released by Unesco/Orealc between 1982 and 1999, to guide the Main Education Project and the curriculum reform in Latin America, particularly the BNCC, in Brazil. It was a documentary research based on the theoretical and methodological framework of Shiroma, Campos and Garcia (2005). Through discourse analysis, it was possible to pinpoint the influence of the Main Education Project on shaping Brazilian educational policy with some principles, such as the financial management within education, students as protagonists in the teaching-learning process and the development of skills to meet the demands of the labor market.Este artículo tuvo como objetivo analizar los boletines publicados por Unesco/Orealc entre 1982 y 1999, con el fin de orientar el Proyecto Principal de Educación y la reforma curricular en América Latina, específicamente la BNCC de Brasil. Se trató de una investigación documental basada en los supuestos teórico-metodológicos de Shiroma, Campos y García (2005). A través del análisis del discurso, se logró identificar que el Proyecto Principal de Educación influyó en la construcción de la política educativa brasileña con algunos principios, como la gestión financiera de la educación, el alumno como protagonista en el proceso de enseñanza-aprendizaje y el desarrollo de competencias para atender a las demandas del mercado laboral.Este artigo teve como objetivo analisar os boletins informativos publicados pela Unesco/Orealc, de 1982 a 1999, para orientar o Projeto Principal de Educação e a reforma curricular na América-Latina, em particular a BNCC, no Brasil. Tratou-se de uma pesquisa de caráter documental fundamentada pelos pressupostos teórico-metodológicos de Shiroma, Campos e Garcia (2005). Por meio da análise do discurso, foi possível identificar que o Projeto Principal de Educação influenciou a construção da política educacional brasileira com alguns princípios, tais como: a gestão financeira da educação, o aluno como protagonista no processo de ensino-aprendizagem e o desenvolvimento de habilidades para atender às demandas do mercado de trabalho.Universidade Federal de Uberlândia2024-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/7097410.14393/REPOD-v13n2a2024-70974Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-21Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-21Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-21Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-212238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70974/38596Copyright (c) 2024 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCruz, Bruno Nicolau Cerine daMonteiro, Jorge Henrique de LimaMartineli, Telma Adriana Pacifico2024-04-29T09:15:12Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/70974Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2024-04-29T09:15:12Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv The main education project and the internationalization of Latin American curriculum reform: reverberations in the BNCC
El principal proyecto educativo y la internacionalización de la reforma curricular latino-americana: repercusiones en la BNCC
O Projeto Principal de Educação e a internacionalização da reforma curricular latino-americana: reverberações na BNCC
title The main education project and the internationalization of Latin American curriculum reform: reverberations in the BNCC
spellingShingle The main education project and the internationalization of Latin American curriculum reform: reverberations in the BNCC
Cruz, Bruno Nicolau Cerine da
Política Educacional
Projeto Principal
Reformas Curriculares
Educational Policy
Main Project
Curricular Reforms
title_short The main education project and the internationalization of Latin American curriculum reform: reverberations in the BNCC
title_full The main education project and the internationalization of Latin American curriculum reform: reverberations in the BNCC
title_fullStr The main education project and the internationalization of Latin American curriculum reform: reverberations in the BNCC
title_full_unstemmed The main education project and the internationalization of Latin American curriculum reform: reverberations in the BNCC
title_sort The main education project and the internationalization of Latin American curriculum reform: reverberations in the BNCC
author Cruz, Bruno Nicolau Cerine da
author_facet Cruz, Bruno Nicolau Cerine da
Monteiro, Jorge Henrique de Lima
Martineli, Telma Adriana Pacifico
author_role author
author2 Monteiro, Jorge Henrique de Lima
Martineli, Telma Adriana Pacifico
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cruz, Bruno Nicolau Cerine da
Monteiro, Jorge Henrique de Lima
Martineli, Telma Adriana Pacifico
dc.subject.por.fl_str_mv Política Educacional
Projeto Principal
Reformas Curriculares
Educational Policy
Main Project
Curricular Reforms
topic Política Educacional
Projeto Principal
Reformas Curriculares
Educational Policy
Main Project
Curricular Reforms
description This article aimed to analyze the newsletters released by Unesco/Orealc between 1982 and 1999, to guide the Main Education Project and the curriculum reform in Latin America, particularly the BNCC, in Brazil. It was a documentary research based on the theoretical and methodological framework of Shiroma, Campos and Garcia (2005). Through discourse analysis, it was possible to pinpoint the influence of the Main Education Project on shaping Brazilian educational policy with some principles, such as the financial management within education, students as protagonists in the teaching-learning process and the development of skills to meet the demands of the labor market.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70974
10.14393/REPOD-v13n2a2024-70974
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70974
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v13n2a2024-70974
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70974/38596
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-21
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-21
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-21
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-21
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943957491220480