The main education project and the internationalization of Latin American curriculum reform: reverberations in the BNCC
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70974 |
Resumo: | This article aimed to analyze the newsletters released by Unesco/Orealc between 1982 and 1999, to guide the Main Education Project and the curriculum reform in Latin America, particularly the BNCC, in Brazil. It was a documentary research based on the theoretical and methodological framework of Shiroma, Campos and Garcia (2005). Through discourse analysis, it was possible to pinpoint the influence of the Main Education Project on shaping Brazilian educational policy with some principles, such as the financial management within education, students as protagonists in the teaching-learning process and the development of skills to meet the demands of the labor market. |
id |
UFU-4_08a5500b7c8240b740e66b56b59ceb57 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/70974 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
The main education project and the internationalization of Latin American curriculum reform: reverberations in the BNCCEl principal proyecto educativo y la internacionalización de la reforma curricular latino-americana: repercusiones en la BNCCO Projeto Principal de Educação e a internacionalização da reforma curricular latino-americana: reverberações na BNCCPolítica EducacionalProjeto PrincipalReformas CurricularesEducational PolicyMain ProjectCurricular ReformsThis article aimed to analyze the newsletters released by Unesco/Orealc between 1982 and 1999, to guide the Main Education Project and the curriculum reform in Latin America, particularly the BNCC, in Brazil. It was a documentary research based on the theoretical and methodological framework of Shiroma, Campos and Garcia (2005). Through discourse analysis, it was possible to pinpoint the influence of the Main Education Project on shaping Brazilian educational policy with some principles, such as the financial management within education, students as protagonists in the teaching-learning process and the development of skills to meet the demands of the labor market.Este artículo tuvo como objetivo analizar los boletines publicados por Unesco/Orealc entre 1982 y 1999, con el fin de orientar el Proyecto Principal de Educación y la reforma curricular en América Latina, específicamente la BNCC de Brasil. Se trató de una investigación documental basada en los supuestos teórico-metodológicos de Shiroma, Campos y García (2005). A través del análisis del discurso, se logró identificar que el Proyecto Principal de Educación influyó en la construcción de la política educativa brasileña con algunos principios, como la gestión financiera de la educación, el alumno como protagonista en el proceso de enseñanza-aprendizaje y el desarrollo de competencias para atender a las demandas del mercado laboral.Este artigo teve como objetivo analisar os boletins informativos publicados pela Unesco/Orealc, de 1982 a 1999, para orientar o Projeto Principal de Educação e a reforma curricular na América-Latina, em particular a BNCC, no Brasil. Tratou-se de uma pesquisa de caráter documental fundamentada pelos pressupostos teórico-metodológicos de Shiroma, Campos e Garcia (2005). Por meio da análise do discurso, foi possível identificar que o Projeto Principal de Educação influenciou a construção da política educacional brasileira com alguns princípios, tais como: a gestão financeira da educação, o aluno como protagonista no processo de ensino-aprendizagem e o desenvolvimento de habilidades para atender às demandas do mercado de trabalho.Universidade Federal de Uberlândia2024-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/7097410.14393/REPOD-v13n2a2024-70974Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-21Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-21Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-21Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-212238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70974/38596Copyright (c) 2024 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCruz, Bruno Nicolau Cerine daMonteiro, Jorge Henrique de LimaMartineli, Telma Adriana Pacifico2024-04-29T09:15:12Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/70974Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2024-04-29T09:15:12Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The main education project and the internationalization of Latin American curriculum reform: reverberations in the BNCC El principal proyecto educativo y la internacionalización de la reforma curricular latino-americana: repercusiones en la BNCC O Projeto Principal de Educação e a internacionalização da reforma curricular latino-americana: reverberações na BNCC |
title |
The main education project and the internationalization of Latin American curriculum reform: reverberations in the BNCC |
spellingShingle |
The main education project and the internationalization of Latin American curriculum reform: reverberations in the BNCC Cruz, Bruno Nicolau Cerine da Política Educacional Projeto Principal Reformas Curriculares Educational Policy Main Project Curricular Reforms |
title_short |
The main education project and the internationalization of Latin American curriculum reform: reverberations in the BNCC |
title_full |
The main education project and the internationalization of Latin American curriculum reform: reverberations in the BNCC |
title_fullStr |
The main education project and the internationalization of Latin American curriculum reform: reverberations in the BNCC |
title_full_unstemmed |
The main education project and the internationalization of Latin American curriculum reform: reverberations in the BNCC |
title_sort |
The main education project and the internationalization of Latin American curriculum reform: reverberations in the BNCC |
author |
Cruz, Bruno Nicolau Cerine da |
author_facet |
Cruz, Bruno Nicolau Cerine da Monteiro, Jorge Henrique de Lima Martineli, Telma Adriana Pacifico |
author_role |
author |
author2 |
Monteiro, Jorge Henrique de Lima Martineli, Telma Adriana Pacifico |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cruz, Bruno Nicolau Cerine da Monteiro, Jorge Henrique de Lima Martineli, Telma Adriana Pacifico |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Política Educacional Projeto Principal Reformas Curriculares Educational Policy Main Project Curricular Reforms |
topic |
Política Educacional Projeto Principal Reformas Curriculares Educational Policy Main Project Curricular Reforms |
description |
This article aimed to analyze the newsletters released by Unesco/Orealc between 1982 and 1999, to guide the Main Education Project and the curriculum reform in Latin America, particularly the BNCC, in Brazil. It was a documentary research based on the theoretical and methodological framework of Shiroma, Campos and Garcia (2005). Through discourse analysis, it was possible to pinpoint the influence of the Main Education Project on shaping Brazilian educational policy with some principles, such as the financial management within education, students as protagonists in the teaching-learning process and the development of skills to meet the demands of the labor market. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70974 10.14393/REPOD-v13n2a2024-70974 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70974 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v13n2a2024-70974 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70974/38596 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-21 Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-21 Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-21 Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-21 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943957491220480 |