Online tutoring: challenges of the teaching in digital times and spaces

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Franco, Aléxia Pádua
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Carmo, Renata de Oliveira Souza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/54803
Resumo: This paper deals with the online tutoring in distance higher education as a teaching practice mediated by the digital technology of information and communication (DTIC). It is supported by the documental research in order to present a synthesis of the distance education (DE) legal milestones in Brazil to reflect upon the role of the tutor in undergraduate courses in this education mode. Besides that, it reviews theoretical references on the online tutor for their importance in mediating the teaching and learning process in the electronic classroom. It concludes that, in the field of distance education policies, the debate on the online tutoring is necessary to understand and recognize the teaching work performed by the tutor acting in not-presential higher education.
id UFU-4_1d0183a01ca0bafa62750c2b084f8193
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/54803
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling Online tutoring: challenges of the teaching in digital times and spacesTutorat en ligne: défis de l'enseignement dans les temps et les espaces numériquesTutoria online: desafios da docência em tempos e espaços digitais / Online tutoring: challenges of the teaching in digital times and spacesEADLegislaçãoDocênciaTutor OnlineDELegislationTeachingOnline TutorEnseignment à distanceLegislationProfesseur d'universitéTuteur en ligneThis paper deals with the online tutoring in distance higher education as a teaching practice mediated by the digital technology of information and communication (DTIC). It is supported by the documental research in order to present a synthesis of the distance education (DE) legal milestones in Brazil to reflect upon the role of the tutor in undergraduate courses in this education mode. Besides that, it reviews theoretical references on the online tutor for their importance in mediating the teaching and learning process in the electronic classroom. It concludes that, in the field of distance education policies, the debate on the online tutoring is necessary to understand and recognize the teaching work performed by the tutor acting in not-presential higher education.Cet article traite du tutorat en ligne dans l'enseignement supérieur dans la modalité à distance en tant que pratique d'enseignement médiatisée par les technologies numériques de l'information et de la communication. Il est soutenu par des recherches documentaires pour présenter une synthèse de la législation sur l'enseignement à distance (EAD) au Brésil afin de réfléchir sur le rôle du tuteur dans les cours universitaires dans cette modalité. En outre, il passe en revue les références théoriques sur le tuteur en ligne pour leur importance dans la médiation du processus d'enseignement et d'apprentissage dans la classe électronique. Il conclut que, dans le domaine des politiques d'enseignement à distance, le débat sur le tutorat en ligne est nécessaire pour comprendre et reconnaître le travail de professeurs d'université développé par les tuteurs dans l'enseignement supérieur à distance.Este artigo aborda a tutoria online no ensino superior na modalidade a distância como prática docente mediada pelas tecnologias digitais de informação e comunicação (TDIC). Apoia-se na pesquisa documental para apresentar uma síntese de marcos legais da educação a distância (EAD) no Brasil a fim de refletir sobre o papel do tutor em cursos de graduação nessa modalidade. Além disso, revisa referenciais teóricos sobre o tutor online por sua importância na mediação do processo de ensino e aprendizagem na sala de aula eletrônica. Conclui que, no campo das políticas de educação a distância, é necessário o debate sobre a tutoria online para compreensão e reconhecimento do trabalho docente desempenhado pelo tutor atuante no ensino superior não presencial.Universidade Federal de Uberlândia2020-05-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/5480310.14393/REPOD-v9n1a2020-54803Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 No. 1 (2020); 107-120Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 Núm. 1 (2020); 107-120Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 No. 1 (2020); 107-120Revista Educação e Políticas em Debate; v. 9 n. 1 (2020); 107-1202238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/54803/28921Copyright (c) 2020 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessFranco, Aléxia Pádua Carmo, Renata de Oliveira Souza 2022-07-21T14:07:55Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/54803Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-07-21T14:07:55Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Online tutoring: challenges of the teaching in digital times and spaces
Tutorat en ligne: défis de l'enseignement dans les temps et les espaces numériques
Tutoria online: desafios da docência em tempos e espaços digitais / Online tutoring: challenges of the teaching in digital times and spaces
title Online tutoring: challenges of the teaching in digital times and spaces
spellingShingle Online tutoring: challenges of the teaching in digital times and spaces
Franco, Aléxia Pádua
EAD
Legislação
Docência
Tutor Online
DE
Legislation
Teaching
Online Tutor
Enseignment à distance
Legislation
Professeur d'université
Tuteur en ligne
title_short Online tutoring: challenges of the teaching in digital times and spaces
title_full Online tutoring: challenges of the teaching in digital times and spaces
title_fullStr Online tutoring: challenges of the teaching in digital times and spaces
title_full_unstemmed Online tutoring: challenges of the teaching in digital times and spaces
title_sort Online tutoring: challenges of the teaching in digital times and spaces
author Franco, Aléxia Pádua
author_facet Franco, Aléxia Pádua
Carmo, Renata de Oliveira Souza
author_role author
author2 Carmo, Renata de Oliveira Souza
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Franco, Aléxia Pádua
Carmo, Renata de Oliveira Souza
dc.subject.por.fl_str_mv EAD
Legislação
Docência
Tutor Online
DE
Legislation
Teaching
Online Tutor
Enseignment à distance
Legislation
Professeur d'université
Tuteur en ligne
topic EAD
Legislação
Docência
Tutor Online
DE
Legislation
Teaching
Online Tutor
Enseignment à distance
Legislation
Professeur d'université
Tuteur en ligne
description This paper deals with the online tutoring in distance higher education as a teaching practice mediated by the digital technology of information and communication (DTIC). It is supported by the documental research in order to present a synthesis of the distance education (DE) legal milestones in Brazil to reflect upon the role of the tutor in undergraduate courses in this education mode. Besides that, it reviews theoretical references on the online tutor for their importance in mediating the teaching and learning process in the electronic classroom. It concludes that, in the field of distance education policies, the debate on the online tutoring is necessary to understand and recognize the teaching work performed by the tutor acting in not-presential higher education.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-05-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/54803
10.14393/REPOD-v9n1a2020-54803
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/54803
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v9n1a2020-54803
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/54803/28921
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Educação e Políticas em Debate
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Educação e Políticas em Debate
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 No. 1 (2020); 107-120
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 Núm. 1 (2020); 107-120
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 No. 1 (2020); 107-120
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 9 n. 1 (2020); 107-120
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943959620878336