Online tutoring: challenges of the teaching in digital times and spaces
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/54803 |
Resumo: | This paper deals with the online tutoring in distance higher education as a teaching practice mediated by the digital technology of information and communication (DTIC). It is supported by the documental research in order to present a synthesis of the distance education (DE) legal milestones in Brazil to reflect upon the role of the tutor in undergraduate courses in this education mode. Besides that, it reviews theoretical references on the online tutor for their importance in mediating the teaching and learning process in the electronic classroom. It concludes that, in the field of distance education policies, the debate on the online tutoring is necessary to understand and recognize the teaching work performed by the tutor acting in not-presential higher education. |
id |
UFU-4_1d0183a01ca0bafa62750c2b084f8193 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/54803 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
Online tutoring: challenges of the teaching in digital times and spacesTutorat en ligne: défis de l'enseignement dans les temps et les espaces numériquesTutoria online: desafios da docência em tempos e espaços digitais / Online tutoring: challenges of the teaching in digital times and spacesEADLegislaçãoDocênciaTutor OnlineDELegislationTeachingOnline TutorEnseignment à distanceLegislationProfesseur d'universitéTuteur en ligneThis paper deals with the online tutoring in distance higher education as a teaching practice mediated by the digital technology of information and communication (DTIC). It is supported by the documental research in order to present a synthesis of the distance education (DE) legal milestones in Brazil to reflect upon the role of the tutor in undergraduate courses in this education mode. Besides that, it reviews theoretical references on the online tutor for their importance in mediating the teaching and learning process in the electronic classroom. It concludes that, in the field of distance education policies, the debate on the online tutoring is necessary to understand and recognize the teaching work performed by the tutor acting in not-presential higher education.Cet article traite du tutorat en ligne dans l'enseignement supérieur dans la modalité à distance en tant que pratique d'enseignement médiatisée par les technologies numériques de l'information et de la communication. Il est soutenu par des recherches documentaires pour présenter une synthèse de la législation sur l'enseignement à distance (EAD) au Brésil afin de réfléchir sur le rôle du tuteur dans les cours universitaires dans cette modalité. En outre, il passe en revue les références théoriques sur le tuteur en ligne pour leur importance dans la médiation du processus d'enseignement et d'apprentissage dans la classe électronique. Il conclut que, dans le domaine des politiques d'enseignement à distance, le débat sur le tutorat en ligne est nécessaire pour comprendre et reconnaître le travail de professeurs d'université développé par les tuteurs dans l'enseignement supérieur à distance.Este artigo aborda a tutoria online no ensino superior na modalidade a distância como prática docente mediada pelas tecnologias digitais de informação e comunicação (TDIC). Apoia-se na pesquisa documental para apresentar uma síntese de marcos legais da educação a distância (EAD) no Brasil a fim de refletir sobre o papel do tutor em cursos de graduação nessa modalidade. Além disso, revisa referenciais teóricos sobre o tutor online por sua importância na mediação do processo de ensino e aprendizagem na sala de aula eletrônica. Conclui que, no campo das políticas de educação a distância, é necessário o debate sobre a tutoria online para compreensão e reconhecimento do trabalho docente desempenhado pelo tutor atuante no ensino superior não presencial.Universidade Federal de Uberlândia2020-05-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/5480310.14393/REPOD-v9n1a2020-54803Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 No. 1 (2020); 107-120Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 Núm. 1 (2020); 107-120Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 No. 1 (2020); 107-120Revista Educação e Políticas em Debate; v. 9 n. 1 (2020); 107-1202238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/54803/28921Copyright (c) 2020 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessFranco, Aléxia Pádua Carmo, Renata de Oliveira Souza 2022-07-21T14:07:55Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/54803Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-07-21T14:07:55Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Online tutoring: challenges of the teaching in digital times and spaces Tutorat en ligne: défis de l'enseignement dans les temps et les espaces numériques Tutoria online: desafios da docência em tempos e espaços digitais / Online tutoring: challenges of the teaching in digital times and spaces |
title |
Online tutoring: challenges of the teaching in digital times and spaces |
spellingShingle |
Online tutoring: challenges of the teaching in digital times and spaces Franco, Aléxia Pádua EAD Legislação Docência Tutor Online DE Legislation Teaching Online Tutor Enseignment à distance Legislation Professeur d'université Tuteur en ligne |
title_short |
Online tutoring: challenges of the teaching in digital times and spaces |
title_full |
Online tutoring: challenges of the teaching in digital times and spaces |
title_fullStr |
Online tutoring: challenges of the teaching in digital times and spaces |
title_full_unstemmed |
Online tutoring: challenges of the teaching in digital times and spaces |
title_sort |
Online tutoring: challenges of the teaching in digital times and spaces |
author |
Franco, Aléxia Pádua |
author_facet |
Franco, Aléxia Pádua Carmo, Renata de Oliveira Souza |
author_role |
author |
author2 |
Carmo, Renata de Oliveira Souza |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Franco, Aléxia Pádua Carmo, Renata de Oliveira Souza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
EAD Legislação Docência Tutor Online DE Legislation Teaching Online Tutor Enseignment à distance Legislation Professeur d'université Tuteur en ligne |
topic |
EAD Legislação Docência Tutor Online DE Legislation Teaching Online Tutor Enseignment à distance Legislation Professeur d'université Tuteur en ligne |
description |
This paper deals with the online tutoring in distance higher education as a teaching practice mediated by the digital technology of information and communication (DTIC). It is supported by the documental research in order to present a synthesis of the distance education (DE) legal milestones in Brazil to reflect upon the role of the tutor in undergraduate courses in this education mode. Besides that, it reviews theoretical references on the online tutor for their importance in mediating the teaching and learning process in the electronic classroom. It concludes that, in the field of distance education policies, the debate on the online tutoring is necessary to understand and recognize the teaching work performed by the tutor acting in not-presential higher education. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-05-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/54803 10.14393/REPOD-v9n1a2020-54803 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/54803 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v9n1a2020-54803 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/54803/28921 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Educação e Políticas em Debate info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Educação e Políticas em Debate |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 No. 1 (2020); 107-120 Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 Núm. 1 (2020); 107-120 Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 No. 1 (2020); 107-120 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 9 n. 1 (2020); 107-120 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943959620878336 |