World Bank and OECD as prophets of internationalization of basic education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70561 |
Resumo: | This article situates the World Bank and the Organization for Economic Cooperation and Development as prophets of a kind internationalization and seeks to demonstrate their convergence with policies for public basic education in Brazil. Its aim is to contribute to discussions on forms of internationalization of basic education, with the aim of emphasizing its manifestations and expressions in secondary education, in the light of historical and dialectical materialism. Documentary analysis is used to understand in scientific studies, educational legislation and the loan approved between the World Bank and Brazil to implement the new secondary education system - Law No. 13.415/2017 - the artifices that conceal the interests of governments and external agents. The proposals of international organizations and the federal government for basic education are aligned and closely linked, and the work of private companies, foundations and institutes conceals forms of privatization, dilutes social rights and favours the imperatives of capitalist accumulation. |
id |
UFU-4_244fb983dd1b4eb280fac31ecec3d8e1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/70561 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
World Bank and OECD as prophets of internationalization of basic educationEl Banco Mundial y la OCDE, profetas de la internacionalización de la educación básicaBanco Mundial e OCDE como profetas de internacionalização da Educação BásicaInternacionalização da Educação BásicaEducação BásicaBanco Mundial e OCDEPolítica EducacionalEnsino Médio - Lei 13.415/2017Internationalization of Basic EducationBasic EducationWorld Bank and OECDEducational PolicySecondary Education - Law 13.415/2017Internacionalización de la Educación BásicaEducación BásicaBanco Mundial y OCDEPolítica educativaEducación Secundaria - Ley 13.415/2017This article situates the World Bank and the Organization for Economic Cooperation and Development as prophets of a kind internationalization and seeks to demonstrate their convergence with policies for public basic education in Brazil. Its aim is to contribute to discussions on forms of internationalization of basic education, with the aim of emphasizing its manifestations and expressions in secondary education, in the light of historical and dialectical materialism. Documentary analysis is used to understand in scientific studies, educational legislation and the loan approved between the World Bank and Brazil to implement the new secondary education system - Law No. 13.415/2017 - the artifices that conceal the interests of governments and external agents. The proposals of international organizations and the federal government for basic education are aligned and closely linked, and the work of private companies, foundations and institutes conceals forms of privatization, dilutes social rights and favours the imperatives of capitalist accumulation.Este artículo sitúa al Banco Mundial y a la Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico como profetas de un tipo de internacionalización y busca destacar las convergencias con las políticas para la educación básica pública en Brasil. Su objetivo es contribuir a los debates sobre las formas de internacionalización de la educación básica, con el fin de destacar sus manifestaciones y expresiones en la enseñanza media, a la luz del materialismo histórico y dialéctico. Parte del análisis de documentos para comprender en la producción científica, en la legislación educativa y en el préstamo aprobado entre el Banco Mundial y Brasil para implementar el nuevo sistema de enseñanza media - Ley nº 13.415/2017 - los artificios que encubren los intereses de gobiernos y agentes externos. Las propuestas de los organismos internacionales y del gobierno federal para la educación básica están alineadas y estrechamente vinculadas, y el trabajo de las empresas privadas, fundaciones e institutos oculta formas de privatización, diluye los derechos sociales y favorece los imperativos de la acumulación capitalista.O presente artigo situa o Banco Mundial e a Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico como profetas de um tipo de internacionalização e busca evidenciar as convergências com as políticas para a educação básica pública no Brasil. Tem como objetivo contribuir com as discussões sobre formas de internacionalização da educação básica, com o propósito de destacar suas manifestações e expressões no ensino médio, à luz do materialismo histórico e dialético. Parte-se da análise documental para apreender na produção científica, na legislação educacional e no empréstimo aprovado entre Banco Mundial e Brasil para implementação do Novo Ensino Médio – Lei nº 13.415/2017, os artifícios que encobrem os interesses dos governos e agentes externos. Constatam-se alinhamentos e estreita vinculação entre proposições dos organismos internacionais e do governo federal para a educação básica, e que a atuação de empresas, fundações e institutos privados ocultam formas de privatização, diluem direitos sociais e favorecem os imperativos da acumulação capitalista.Universidade Federal de Uberlândia2024-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/7056110.14393/REPOD-v13n2a2024-70561Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-19Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-19Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-19Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-192238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70561/38591Copyright (c) 2024 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Maria Abádia daPimenta, Alexandre Marinho2024-04-29T09:15:15Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/70561Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2024-04-29T09:15:15Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
World Bank and OECD as prophets of internationalization of basic education El Banco Mundial y la OCDE, profetas de la internacionalización de la educación básica Banco Mundial e OCDE como profetas de internacionalização da Educação Básica |
title |
World Bank and OECD as prophets of internationalization of basic education |
spellingShingle |
World Bank and OECD as prophets of internationalization of basic education Silva, Maria Abádia da Internacionalização da Educação Básica Educação Básica Banco Mundial e OCDE Política Educacional Ensino Médio - Lei 13.415/2017 Internationalization of Basic Education Basic Education World Bank and OECD Educational Policy Secondary Education - Law 13.415/2017 Internacionalización de la Educación Básica Educación Básica Banco Mundial y OCDE Política educativa Educación Secundaria - Ley 13.415/2017 |
title_short |
World Bank and OECD as prophets of internationalization of basic education |
title_full |
World Bank and OECD as prophets of internationalization of basic education |
title_fullStr |
World Bank and OECD as prophets of internationalization of basic education |
title_full_unstemmed |
World Bank and OECD as prophets of internationalization of basic education |
title_sort |
World Bank and OECD as prophets of internationalization of basic education |
author |
Silva, Maria Abádia da |
author_facet |
Silva, Maria Abádia da Pimenta, Alexandre Marinho |
author_role |
author |
author2 |
Pimenta, Alexandre Marinho |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Maria Abádia da Pimenta, Alexandre Marinho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Internacionalização da Educação Básica Educação Básica Banco Mundial e OCDE Política Educacional Ensino Médio - Lei 13.415/2017 Internationalization of Basic Education Basic Education World Bank and OECD Educational Policy Secondary Education - Law 13.415/2017 Internacionalización de la Educación Básica Educación Básica Banco Mundial y OCDE Política educativa Educación Secundaria - Ley 13.415/2017 |
topic |
Internacionalização da Educação Básica Educação Básica Banco Mundial e OCDE Política Educacional Ensino Médio - Lei 13.415/2017 Internationalization of Basic Education Basic Education World Bank and OECD Educational Policy Secondary Education - Law 13.415/2017 Internacionalización de la Educación Básica Educación Básica Banco Mundial y OCDE Política educativa Educación Secundaria - Ley 13.415/2017 |
description |
This article situates the World Bank and the Organization for Economic Cooperation and Development as prophets of a kind internationalization and seeks to demonstrate their convergence with policies for public basic education in Brazil. Its aim is to contribute to discussions on forms of internationalization of basic education, with the aim of emphasizing its manifestations and expressions in secondary education, in the light of historical and dialectical materialism. Documentary analysis is used to understand in scientific studies, educational legislation and the loan approved between the World Bank and Brazil to implement the new secondary education system - Law No. 13.415/2017 - the artifices that conceal the interests of governments and external agents. The proposals of international organizations and the federal government for basic education are aligned and closely linked, and the work of private companies, foundations and institutes conceals forms of privatization, dilutes social rights and favours the imperatives of capitalist accumulation. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70561 10.14393/REPOD-v13n2a2024-70561 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70561 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v13n2a2024-70561 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70561/38591 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-19 Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-19 Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-19 Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-19 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943957471297536 |