Democratic management from the neoliberal perspective: the ombudsman's office in the IES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Jardim, Hélen de Oliveira Soares
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Voss, Dulce Mari da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64355
Resumo: The article discusses the work of the ombudsman's offices of three IES of the Rio Grande do Sul (Brasil). This study aimed to problematize the implementation and performance of the ombudsman's and the implications generated by the production of new meanings regarding the principle of democratic management of higher education. Through documentary research, whose data were extracted from the portals of the IES, the configuration and functioning of the said in terms of the political character assumed, the implications generated in the democratization of the decisions taken, and the demands it effectively contemplates were analyzed. It is concluded that the implementation and performance of the ombudsman's office modify the sense of democratic management by taking place in the neoliberal political and social-historical context, assuming the connotation of external social control, given the reconfiguration of relations between universities and the communities served.
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spelling Democratic management from the neoliberal perspective: the ombudsman's office in the IES Gestión democrática desde la perspectiva neoliberal: la defensoría universitaria en las IESGestão democrática na ótica neoliberal: as ouvidorias nas IES Gestão DemocráticaUniversidadeOuvidoriaNeoliberalismoDemocratic ManagementUniversityOmbudsmanNeoliberalismGestión democráticaUniversidadDefensoría universitariaNeoliberalismoThe article discusses the work of the ombudsman's offices of three IES of the Rio Grande do Sul (Brasil). This study aimed to problematize the implementation and performance of the ombudsman's and the implications generated by the production of new meanings regarding the principle of democratic management of higher education. Through documentary research, whose data were extracted from the portals of the IES, the configuration and functioning of the said in terms of the political character assumed, the implications generated in the democratization of the decisions taken, and the demands it effectively contemplates were analyzed. It is concluded that the implementation and performance of the ombudsman's office modify the sense of democratic management by taking place in the neoliberal political and social-historical context, assuming the connotation of external social control, given the reconfiguration of relations between universities and the communities served.El artículo discute la actuación de las defensorías universitarias de tres IES de Rio Grande do Sul (Brasil). Este estudio tuvo como objetivo problematizar la implantación y actuación de las defensorías universitarias y las implicaciones generadas por la producción de nuevos significados sobre el principio de gestión democrática de la educación universitaria. A través de una investigación documental, cuyos datos fueron extraídos de los portales de las IES, se analizó la configuración y funcionamiento de ese órgano cuanto al carácter político asumido, las implicaciones generadas en la democratización de las decisiones tomadas y las demandas que efectivamente contempla. Se concluye que la implantación y actuación de las defensorías universitarias modifican el sentido de la gestión democrática al darse en el contexto histórico político y social neoliberal, asumiendo la connotación de control social externo, dada la reconfiguración de las relaciones entre las universidades y las comunidades atendidas.O artigo aborda a atuação das ouvidorias de três IES do Rio Grande do Sul (Brasil). Esse estudo teve como objetivo a problematização da implantação e atuação das ouvidorias e as implicações geradas pela produção de novos sentidos quanto ao princípio de gestão democrática da educação superior. Por meio de uma pesquisa documental, cujos dados foram extraídos dos portais das IES, foi analisada a configuração e o funcionamento do referido órgão em termos do caráter político assumido, as implicações geradas na democratização das decisões tomadas e as demandas que contempla efetivamente. Conclui-se que a implantação e atuação das ouvidorias modificam o sentido de gestão democrática ao efetuar-se no contexto histórico político e social neoliberal, assumindo a conotação de controle social externo, diante da reconfiguração das relações entre as universidades e as comunidades atendidas.Universidade Federal de Uberlândia2022-04-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6435510.14393/REPOD-v11n2a2022-64355Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 652-668Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 652-668Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 652-668Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 652-6682238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64355/33701Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessJardim, Hélen de Oliveira SoaresVoss, Dulce Mari da Silva2022-09-15T20:21:03Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/64355Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-09-15T20:21:03Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
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