Public policies for inclusion in higher education: case report of a transsexual student with Autistic Spectrum Disorder

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vieira, Bárbara Battistotti
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Zanon, Regina Basso
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70013
Resumo: The present study seeks to problematize the implementation of public policies for inclusion in Brazilian higher education based on the report of an experience with a transsexual university student diagnosed with autistic spectrum disorder.  The study is qualitative and exploratory in nature and data were collected from interviews.  The main difficulties reported were the lack of specific training for teachers and didactic-pedagogical adaptations, and the failure to implement an individualized teaching plan. Psychotherapy, the university's accessibility and inclusion center, and the course coordination mediations contributed to reducing barriers to inclusion.
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spelling Public policies for inclusion in higher education: case report of a transsexual student with Autistic Spectrum DisorderPolíticas públicas para inclusión en la enseñanza superior: relato de una experiencia con una estudiante transexual y con Trastorno del Espectro AutistaPolíticas públicas para inclusão no ensino superior: relato de uma experiência com uma estudante transexual e com Transtorno do Espectro AutistaInclusãoEnsino SuperiorTranstorno do Espectro AutistaInclusionHigher EducationAutistic Spectrum DisorderInclusiónEnseñanza superiorTrastorno del espectro autistaThe present study seeks to problematize the implementation of public policies for inclusion in Brazilian higher education based on the report of an experience with a transsexual university student diagnosed with autistic spectrum disorder.  The study is qualitative and exploratory in nature and data were collected from interviews.  The main difficulties reported were the lack of specific training for teachers and didactic-pedagogical adaptations, and the failure to implement an individualized teaching plan. Psychotherapy, the university's accessibility and inclusion center, and the course coordination mediations contributed to reducing barriers to inclusion.El presente estudio busca problematizar la implementación de políticas públicas para inclusión en la enseñanza superior brasileña a partir del relato de una experiencia con una estudiante universitaria transexual y con diagnóstico del Trastorno del Espectro Autista. El estudio es de naturaleza cualitativa y exploratoria, y los datos fueron recopilados a partir de entrevistas. Las principales dificultades reportadas fueron la falta de formación específica de docentes y adaptaciones didáctico-pedagógicas, y la no implementación de un Plan de Enseñanza Individualizado. La psicoterapia, el núcleo de accesibilidad e inclusión de la Universidad y las mediaciones de la coordinación del curso contribuyeron para reducir las barreras hacia la inclusión.O presente estudo busca problematizar a implementação de políticas públicas para inclusão no ensino superior brasileiro, a partir do relato de experiência com uma estudante universitária transexual e com diagnóstico do Transtorno do Espectro Autista. O estudo é de natureza qualitativa e exploratória, e os dados foram coletados a partir de entrevistas. As principais dificuldades reportadas foram a falta de formação específica de docentes e adaptações didático-pedagógicas, e a não implementação de um Plano de Ensino Individualizado. A psicoterapia, o núcleo de acessibilidade e inclusão da Universidade e as mediações da coordenação do curso contribuíram para reduzir as barreiras para a inclusão.Universidade Federal de Uberlândia2023-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/7001310.14393/REPOD-v12n3a2023-70013Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1283-1299Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1283-1299Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1283-1299Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1283-12992238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70013/36392https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70013/36393Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVieira, Bárbara BattistottiZanon, Regina Basso2023-09-14T22:00:58Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/70013Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-09-14T22:00:58Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
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