Higher education internationalization in Brazil: presence of foreign students enrolled in undergraduate programs in 2022

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sousa, José Vieira de
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Sousa Filho, Edson Machado de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/72282
Resumo: The study analyzes data from the 2022 Brazilian Higher Education Census regarding the presence of foreign undergraduate students and their countries of origin, discussing the internationalization of higher education institutions (HEIs) in the country. Data collected in the Enade 2021 Student Questionnaire are also analyzed to discuss the extent to which the internationalization initiatives of HEIs are measured in the assessment policy of the National Higher Education Assessment System. Finally, we discuss how internationalization is understood in the external institutional assessment instrument, the main form of quality induction in the Brazilian system today. It concludes that there is a low presence of foreign students graduating in Brazil, little articulation between what is measured in the census and what is expected as quality in external evaluation, and the inexistence of official statistics regarding undergraduate student mobility abroad.
id UFU-4_2cafb6c87e6d5531ba2d3b7a14f0a389
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/72282
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling Higher education internationalization in Brazil: presence of foreign students enrolled in undergraduate programs in 2022Internacionalización de la educación superior en Brasil: presencia de estudiantes extranjeros matriculados en cursos de pregrado en 2022Internacionalização da educação superior no Brasil: presença de estudantes estrangeiros matriculados em curso de graduação em 2022Educação superiorInternacionalização da educaçãoMobilidade estudantilCenso da Educação SuperiorSinaesHigher educationInternationalization of educationStudent mobilityHigher Education CensusSinaesEducación universitariaInternacionalización de la educaciónMovilidad estudiantilCenso de la Educación SuperiorSinaesThe study analyzes data from the 2022 Brazilian Higher Education Census regarding the presence of foreign undergraduate students and their countries of origin, discussing the internationalization of higher education institutions (HEIs) in the country. Data collected in the Enade 2021 Student Questionnaire are also analyzed to discuss the extent to which the internationalization initiatives of HEIs are measured in the assessment policy of the National Higher Education Assessment System. Finally, we discuss how internationalization is understood in the external institutional assessment instrument, the main form of quality induction in the Brazilian system today. It concludes that there is a low presence of foreign students graduating in Brazil, little articulation between what is measured in the census and what is expected as quality in external evaluation, and the inexistence of official statistics regarding undergraduate student mobility abroad.El estudio analiza datos del Censo Brasileño de Educación Superior de 2022 sobre la presencia de estudiantes extranjeros de pregrado y sus países de origen, con el objetivo de discutir la internacionalización de las instituciones de educación superior en el país. Los datos recopilados en el Cuestionario de Estudiantes Enade 2021 también se analizan para discutir en qué medida las acciones de internacionalización de las IES brasileñas se miden en instrumentos de la política de evaluación del Sistema Nacional de Evaluación de la Educación Superior (Sinaes). Finalmente, discutimos cómo la internacionalización aparece en el instrumento de evaluación institucional externa, la principal forma de inducción de calidad en el sistema brasileño hoy. Resulta que hay una baja presencia de estudiantes extranjeros que se gradúan en Brasil, poca articulación entre lo que se mide en el censo y lo que se espera como calidad en la evaluación externa, y la ausencia total de estadísticas oficiales sobre la movilidad de los estudiantes en el exterior durante la graduación.O estudo analisa os dados do Censo da Educação Superior Brasileira de 2022 a respeito da presença de estudantes estrangeiros na graduação e seus países de origem, com o objetivo de discutir a internacionalização das instituições de educação superior (IES) no país. Dados coletados no Questionário do Estudante do Enade 2021 também são analisados, para se discutir em que medida as ações de internacionalização das IES brasileiras são mensuradas em instrumentos da política avaliativa do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (Sinaes). Por fim, discute-se a forma como a internacionalização aparece no instrumento de avaliação institucional externa, principal forma em vigência de indução de qualidade no sistema brasileiro de educação superior. Constata-se uma baixa presença de estudantes estrangeiros se graduando no Brasil, pouca articulação entre o que é medido no censo e o que é esperado como qualidade na avaliação externa, e a inexistência de estatísticas oficiais a respeito da mobilidade estudantil para fora na graduação.Universidade Federal de Uberlândia2024-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo científicoapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/7228210.14393/REPOD-v13n2a2024-72282Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-21Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-21Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-21Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-212238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/72282/38618https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/72282/38619Copyright (c) 2024 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSousa, José Vieira deSousa Filho, Edson Machado de2024-04-29T09:15:10Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/72282Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2024-04-29T09:15:10Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Higher education internationalization in Brazil: presence of foreign students enrolled in undergraduate programs in 2022
Internacionalización de la educación superior en Brasil: presencia de estudiantes extranjeros matriculados en cursos de pregrado en 2022
Internacionalização da educação superior no Brasil: presença de estudantes estrangeiros matriculados em curso de graduação em 2022
title Higher education internationalization in Brazil: presence of foreign students enrolled in undergraduate programs in 2022
spellingShingle Higher education internationalization in Brazil: presence of foreign students enrolled in undergraduate programs in 2022
Sousa, José Vieira de
Educação superior
Internacionalização da educação
Mobilidade estudantil
Censo da Educação Superior
Sinaes
Higher education
Internationalization of education
Student mobility
Higher Education Census
Sinaes
Educación universitaria
Internacionalización de la educación
Movilidad estudiantil
Censo de la Educación Superior
Sinaes
title_short Higher education internationalization in Brazil: presence of foreign students enrolled in undergraduate programs in 2022
title_full Higher education internationalization in Brazil: presence of foreign students enrolled in undergraduate programs in 2022
title_fullStr Higher education internationalization in Brazil: presence of foreign students enrolled in undergraduate programs in 2022
title_full_unstemmed Higher education internationalization in Brazil: presence of foreign students enrolled in undergraduate programs in 2022
title_sort Higher education internationalization in Brazil: presence of foreign students enrolled in undergraduate programs in 2022
author Sousa, José Vieira de
author_facet Sousa, José Vieira de
Sousa Filho, Edson Machado de
author_role author
author2 Sousa Filho, Edson Machado de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sousa, José Vieira de
Sousa Filho, Edson Machado de
dc.subject.por.fl_str_mv Educação superior
Internacionalização da educação
Mobilidade estudantil
Censo da Educação Superior
Sinaes
Higher education
Internationalization of education
Student mobility
Higher Education Census
Sinaes
Educación universitaria
Internacionalización de la educación
Movilidad estudiantil
Censo de la Educación Superior
Sinaes
topic Educação superior
Internacionalização da educação
Mobilidade estudantil
Censo da Educação Superior
Sinaes
Higher education
Internationalization of education
Student mobility
Higher Education Census
Sinaes
Educación universitaria
Internacionalización de la educación
Movilidad estudiantil
Censo de la Educación Superior
Sinaes
description The study analyzes data from the 2022 Brazilian Higher Education Census regarding the presence of foreign undergraduate students and their countries of origin, discussing the internationalization of higher education institutions (HEIs) in the country. Data collected in the Enade 2021 Student Questionnaire are also analyzed to discuss the extent to which the internationalization initiatives of HEIs are measured in the assessment policy of the National Higher Education Assessment System. Finally, we discuss how internationalization is understood in the external institutional assessment instrument, the main form of quality induction in the Brazilian system today. It concludes that there is a low presence of foreign students graduating in Brazil, little articulation between what is measured in the census and what is expected as quality in external evaluation, and the inexistence of official statistics regarding undergraduate student mobility abroad.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo científico
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/72282
10.14393/REPOD-v13n2a2024-72282
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/72282
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v13n2a2024-72282
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/72282/38618
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/72282/38619
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-21
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-21
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-21
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-21
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943957501706240