Higher education internationalization in Brazil: presence of foreign students enrolled in undergraduate programs in 2022
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/72282 |
Resumo: | The study analyzes data from the 2022 Brazilian Higher Education Census regarding the presence of foreign undergraduate students and their countries of origin, discussing the internationalization of higher education institutions (HEIs) in the country. Data collected in the Enade 2021 Student Questionnaire are also analyzed to discuss the extent to which the internationalization initiatives of HEIs are measured in the assessment policy of the National Higher Education Assessment System. Finally, we discuss how internationalization is understood in the external institutional assessment instrument, the main form of quality induction in the Brazilian system today. It concludes that there is a low presence of foreign students graduating in Brazil, little articulation between what is measured in the census and what is expected as quality in external evaluation, and the inexistence of official statistics regarding undergraduate student mobility abroad. |
id |
UFU-4_2cafb6c87e6d5531ba2d3b7a14f0a389 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/72282 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
Higher education internationalization in Brazil: presence of foreign students enrolled in undergraduate programs in 2022Internacionalización de la educación superior en Brasil: presencia de estudiantes extranjeros matriculados en cursos de pregrado en 2022Internacionalização da educação superior no Brasil: presença de estudantes estrangeiros matriculados em curso de graduação em 2022Educação superiorInternacionalização da educaçãoMobilidade estudantilCenso da Educação SuperiorSinaesHigher educationInternationalization of educationStudent mobilityHigher Education CensusSinaesEducación universitariaInternacionalización de la educaciónMovilidad estudiantilCenso de la Educación SuperiorSinaesThe study analyzes data from the 2022 Brazilian Higher Education Census regarding the presence of foreign undergraduate students and their countries of origin, discussing the internationalization of higher education institutions (HEIs) in the country. Data collected in the Enade 2021 Student Questionnaire are also analyzed to discuss the extent to which the internationalization initiatives of HEIs are measured in the assessment policy of the National Higher Education Assessment System. Finally, we discuss how internationalization is understood in the external institutional assessment instrument, the main form of quality induction in the Brazilian system today. It concludes that there is a low presence of foreign students graduating in Brazil, little articulation between what is measured in the census and what is expected as quality in external evaluation, and the inexistence of official statistics regarding undergraduate student mobility abroad.El estudio analiza datos del Censo Brasileño de Educación Superior de 2022 sobre la presencia de estudiantes extranjeros de pregrado y sus países de origen, con el objetivo de discutir la internacionalización de las instituciones de educación superior en el país. Los datos recopilados en el Cuestionario de Estudiantes Enade 2021 también se analizan para discutir en qué medida las acciones de internacionalización de las IES brasileñas se miden en instrumentos de la política de evaluación del Sistema Nacional de Evaluación de la Educación Superior (Sinaes). Finalmente, discutimos cómo la internacionalización aparece en el instrumento de evaluación institucional externa, la principal forma de inducción de calidad en el sistema brasileño hoy. Resulta que hay una baja presencia de estudiantes extranjeros que se gradúan en Brasil, poca articulación entre lo que se mide en el censo y lo que se espera como calidad en la evaluación externa, y la ausencia total de estadísticas oficiales sobre la movilidad de los estudiantes en el exterior durante la graduación.O estudo analisa os dados do Censo da Educação Superior Brasileira de 2022 a respeito da presença de estudantes estrangeiros na graduação e seus países de origem, com o objetivo de discutir a internacionalização das instituições de educação superior (IES) no país. Dados coletados no Questionário do Estudante do Enade 2021 também são analisados, para se discutir em que medida as ações de internacionalização das IES brasileiras são mensuradas em instrumentos da política avaliativa do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (Sinaes). Por fim, discute-se a forma como a internacionalização aparece no instrumento de avaliação institucional externa, principal forma em vigência de indução de qualidade no sistema brasileiro de educação superior. Constata-se uma baixa presença de estudantes estrangeiros se graduando no Brasil, pouca articulação entre o que é medido no censo e o que é esperado como qualidade na avaliação externa, e a inexistência de estatísticas oficiais a respeito da mobilidade estudantil para fora na graduação.Universidade Federal de Uberlândia2024-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo científicoapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/7228210.14393/REPOD-v13n2a2024-72282Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-21Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-21Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-21Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-212238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/72282/38618https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/72282/38619Copyright (c) 2024 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSousa, José Vieira deSousa Filho, Edson Machado de2024-04-29T09:15:10Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/72282Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2024-04-29T09:15:10Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Higher education internationalization in Brazil: presence of foreign students enrolled in undergraduate programs in 2022 Internacionalización de la educación superior en Brasil: presencia de estudiantes extranjeros matriculados en cursos de pregrado en 2022 Internacionalização da educação superior no Brasil: presença de estudantes estrangeiros matriculados em curso de graduação em 2022 |
title |
Higher education internationalization in Brazil: presence of foreign students enrolled in undergraduate programs in 2022 |
spellingShingle |
Higher education internationalization in Brazil: presence of foreign students enrolled in undergraduate programs in 2022 Sousa, José Vieira de Educação superior Internacionalização da educação Mobilidade estudantil Censo da Educação Superior Sinaes Higher education Internationalization of education Student mobility Higher Education Census Sinaes Educación universitaria Internacionalización de la educación Movilidad estudiantil Censo de la Educación Superior Sinaes |
title_short |
Higher education internationalization in Brazil: presence of foreign students enrolled in undergraduate programs in 2022 |
title_full |
Higher education internationalization in Brazil: presence of foreign students enrolled in undergraduate programs in 2022 |
title_fullStr |
Higher education internationalization in Brazil: presence of foreign students enrolled in undergraduate programs in 2022 |
title_full_unstemmed |
Higher education internationalization in Brazil: presence of foreign students enrolled in undergraduate programs in 2022 |
title_sort |
Higher education internationalization in Brazil: presence of foreign students enrolled in undergraduate programs in 2022 |
author |
Sousa, José Vieira de |
author_facet |
Sousa, José Vieira de Sousa Filho, Edson Machado de |
author_role |
author |
author2 |
Sousa Filho, Edson Machado de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sousa, José Vieira de Sousa Filho, Edson Machado de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação superior Internacionalização da educação Mobilidade estudantil Censo da Educação Superior Sinaes Higher education Internationalization of education Student mobility Higher Education Census Sinaes Educación universitaria Internacionalización de la educación Movilidad estudiantil Censo de la Educación Superior Sinaes |
topic |
Educação superior Internacionalização da educação Mobilidade estudantil Censo da Educação Superior Sinaes Higher education Internationalization of education Student mobility Higher Education Census Sinaes Educación universitaria Internacionalización de la educación Movilidad estudiantil Censo de la Educación Superior Sinaes |
description |
The study analyzes data from the 2022 Brazilian Higher Education Census regarding the presence of foreign undergraduate students and their countries of origin, discussing the internationalization of higher education institutions (HEIs) in the country. Data collected in the Enade 2021 Student Questionnaire are also analyzed to discuss the extent to which the internationalization initiatives of HEIs are measured in the assessment policy of the National Higher Education Assessment System. Finally, we discuss how internationalization is understood in the external institutional assessment instrument, the main form of quality induction in the Brazilian system today. It concludes that there is a low presence of foreign students graduating in Brazil, little articulation between what is measured in the census and what is expected as quality in external evaluation, and the inexistence of official statistics regarding undergraduate student mobility abroad. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo científico |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/72282 10.14393/REPOD-v13n2a2024-72282 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/72282 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v13n2a2024-72282 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/72282/38618 https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/72282/38619 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-21 Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-21 Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-21 Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-21 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943957501706240 |