Limits of the Sinaes on the perspective of higher education managers
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
DOI: | 10.18222/eae.v30i74.5870 |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5870 |
Resumo: | The aim of the present article is to analyze the influence of external assessment, an essential part of the current Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior [National System of Evaluation in Higher Education]. It was conducted in loco in two institutions of higher education, one public and one private, in the state of Paraná. It is an empirical study, and the data were collected through semi-structured interviews conducted with institutional directors and coordinators of graduate programs. The analysis permitted the authors to verify some limits of the current assessment system, related to: the participating subjects’ lack of knowledge of the assessment assumptions; the time allocated to the assessment process; the method of choice of evaluators at each stage; the lack of policies based on data generated by the system; and, the increasingly explicit conversion of assessment into a control mechanism of institutional practices, which makes the autonomy of the subjects, who work in higher education, impossible. |
id |
FCC-2_1fd38c9466b1dfbcb8830ad9cda567de |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/5870 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
spelling |
Limits of the Sinaes on the perspective of higher education managersLímites del Sinaes desde la perspectiva de gestores de la educación superiorLimites do Sinaes na perspectiva de gestores da educação superiorEducation AssessmentHigher EducationSinaesInstitutional EvaluationEvaluación de la EducaciónEducación SuperiorSinaesEvaluación InstitucionalAvaliação da EducaçãoEnsino SuperiorSinaesAvaliação InstitucionalThe aim of the present article is to analyze the influence of external assessment, an essential part of the current Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior [National System of Evaluation in Higher Education]. It was conducted in loco in two institutions of higher education, one public and one private, in the state of Paraná. It is an empirical study, and the data were collected through semi-structured interviews conducted with institutional directors and coordinators of graduate programs. The analysis permitted the authors to verify some limits of the current assessment system, related to: the participating subjects’ lack of knowledge of the assessment assumptions; the time allocated to the assessment process; the method of choice of evaluators at each stage; the lack of policies based on data generated by the system; and, the increasingly explicit conversion of assessment into a control mechanism of institutional practices, which makes the autonomy of the subjects, who work in higher education, impossible. El objetivo del artículo es el de analizar la influencia de la evaluación externa – parte integrante del actual Sistema Nacional de Evaluación de la Educación Superior – realizada in loco en dos instituciones de educación superior, una pública y otra privada, situadas en el estado de Paraná. Se trata de una investigación empírica, cuyos datos se recogieron por medio de entrevistas semiestructuradas realizadas con directores institucionales y coordinadores de cursos de graduación. El análisis nos permitió verificar algunos limites del actual sistema de evaluación relacionados al desconocimiento de las presuposiciones de la evaluación por los sujetos participantes; al tiempo destinado al proceso evaluativo; al método de elección de los evaluadores en cada etapa; a la ausencia de políticas amparadas en los datos generados por el sistema; y a la conversión, cada vez más explícita, de la evaluación en mecanismo de control de las prácticas institucionales, que imposibilitan la autonomía de los sujetos que actúan en la educación superior. O objetivo do artigo é analisar a influência da avaliação externa – parte integrante do atual Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior – realizada in loco em duas instituições de ensino superior, uma pública e uma privada, situadas no estado do Paraná. Trata-se de uma pesquisa empírica, cujos dados foram coletados por meio de entrevistas semiestruturadas realizadas com diretores institucionais e coordenadores de cursos de graduação. A análise nos permitiu verificar alguns limites do atual sistema de avaliação relacionados: ao desconhecimento dos pressupostos da avaliação pelos sujeitos participantes; ao tempo destinado ao processo avaliativo; ao método de escolha dos avaliadores em cada etapa; à ausência de políticas amparadas nos dados gerados pelo sistema; e à conversão, cada vez mais explícita, da avaliação em mecanismo de controle das práticas institucionais, que impossibilitam a autonomia dos sujeitos que atuam na educação superior.Fundação Carlos Chagas2019-10-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/587010.18222/eae.v30i74.5870Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 74 (2019): maio/ago. 2019; 644-674Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 Núm. 74 (2019): maio/ago. 2019; 644-674Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 74 (2019): maio/ago. 2019; 644-674Estudos em Avaliação Educacional; V. 30 N. 74 (2019): maio/ago. 2019; 644-674Estudos em Avaliação Educacional; v. 30 n. 74 (2019): maio/ago. 2019; 644-6741984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5870/3803Copyright (c) 2019 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCavalcanti, Ademilson VedovatoAlaniz, Érika PorceliOliveira, Maria Eliza Nogueira2024-01-24T13:29:55Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/5870Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-24T13:29:55Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Limits of the Sinaes on the perspective of higher education managers Límites del Sinaes desde la perspectiva de gestores de la educación superior Limites do Sinaes na perspectiva de gestores da educação superior |
title |
Limits of the Sinaes on the perspective of higher education managers |
spellingShingle |
Limits of the Sinaes on the perspective of higher education managers Limits of the Sinaes on the perspective of higher education managers Cavalcanti, Ademilson Vedovato Education Assessment Higher Education Sinaes Institutional Evaluation Evaluación de la Educación Educación Superior Sinaes Evaluación Institucional Avaliação da Educação Ensino Superior Sinaes Avaliação Institucional Cavalcanti, Ademilson Vedovato Education Assessment Higher Education Sinaes Institutional Evaluation Evaluación de la Educación Educación Superior Sinaes Evaluación Institucional Avaliação da Educação Ensino Superior Sinaes Avaliação Institucional |
title_short |
Limits of the Sinaes on the perspective of higher education managers |
title_full |
Limits of the Sinaes on the perspective of higher education managers |
title_fullStr |
Limits of the Sinaes on the perspective of higher education managers Limits of the Sinaes on the perspective of higher education managers |
title_full_unstemmed |
Limits of the Sinaes on the perspective of higher education managers Limits of the Sinaes on the perspective of higher education managers |
title_sort |
Limits of the Sinaes on the perspective of higher education managers |
author |
Cavalcanti, Ademilson Vedovato |
author_facet |
Cavalcanti, Ademilson Vedovato Cavalcanti, Ademilson Vedovato Alaniz, Érika Porceli Oliveira, Maria Eliza Nogueira Alaniz, Érika Porceli Oliveira, Maria Eliza Nogueira |
author_role |
author |
author2 |
Alaniz, Érika Porceli Oliveira, Maria Eliza Nogueira |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cavalcanti, Ademilson Vedovato Alaniz, Érika Porceli Oliveira, Maria Eliza Nogueira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education Assessment Higher Education Sinaes Institutional Evaluation Evaluación de la Educación Educación Superior Sinaes Evaluación Institucional Avaliação da Educação Ensino Superior Sinaes Avaliação Institucional |
topic |
Education Assessment Higher Education Sinaes Institutional Evaluation Evaluación de la Educación Educación Superior Sinaes Evaluación Institucional Avaliação da Educação Ensino Superior Sinaes Avaliação Institucional |
description |
The aim of the present article is to analyze the influence of external assessment, an essential part of the current Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior [National System of Evaluation in Higher Education]. It was conducted in loco in two institutions of higher education, one public and one private, in the state of Paraná. It is an empirical study, and the data were collected through semi-structured interviews conducted with institutional directors and coordinators of graduate programs. The analysis permitted the authors to verify some limits of the current assessment system, related to: the participating subjects’ lack of knowledge of the assessment assumptions; the time allocated to the assessment process; the method of choice of evaluators at each stage; the lack of policies based on data generated by the system; and, the increasingly explicit conversion of assessment into a control mechanism of institutional practices, which makes the autonomy of the subjects, who work in higher education, impossible. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-10-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5870 10.18222/eae.v30i74.5870 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5870 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v30i74.5870 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5870/3803 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 74 (2019): maio/ago. 2019; 644-674 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 Núm. 74 (2019): maio/ago. 2019; 644-674 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 74 (2019): maio/ago. 2019; 644-674 Estudos em Avaliação Educacional; V. 30 N. 74 (2019): maio/ago. 2019; 644-674 Estudos em Avaliação Educacional; v. 30 n. 74 (2019): maio/ago. 2019; 644-674 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1822181342381604864 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.18222/eae.v30i74.5870 |