Limits of the Sinaes on the perspective of higher education managers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cavalcanti, Ademilson Vedovato
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Alaniz, Érika Porceli, Oliveira, Maria Eliza Nogueira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5870
Resumo: The aim of the present article is to analyze the influence of external assessment, an essential part of the current Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior [National System of Evaluation in Higher Education]. It was conducted in loco in two institutions of higher education, one public and one private, in the state of Paraná. It is an empirical study, and the data were collected through semi-structured interviews conducted with institutional directors and coordinators of graduate programs. The analysis permitted the authors to verify some limits of the current assessment system, related to: the participating subjects’ lack of knowledge of the assessment assumptions; the time allocated to the assessment process; the method of choice of evaluators at each stage; the lack of policies based on data generated by the system; and, the increasingly explicit conversion of assessment into a control mechanism of institutional practices, which makes the autonomy of the subjects, who work in higher education, impossible.  
id FCC-2_1fd38c9466b1dfbcb8830ad9cda567de
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/5870
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Limits of the Sinaes on the perspective of higher education managersLímites del Sinaes desde la perspectiva de gestores de la educación superiorLimites do Sinaes na perspectiva de gestores da educação superiorEducation AssessmentHigher EducationSinaesInstitutional EvaluationEvaluación de la EducaciónEducación SuperiorSinaesEvaluación InstitucionalAvaliação da EducaçãoEnsino SuperiorSinaesAvaliação InstitucionalThe aim of the present article is to analyze the influence of external assessment, an essential part of the current Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior [National System of Evaluation in Higher Education]. It was conducted in loco in two institutions of higher education, one public and one private, in the state of Paraná. It is an empirical study, and the data were collected through semi-structured interviews conducted with institutional directors and coordinators of graduate programs. The analysis permitted the authors to verify some limits of the current assessment system, related to: the participating subjects’ lack of knowledge of the assessment assumptions; the time allocated to the assessment process; the method of choice of evaluators at each stage; the lack of policies based on data generated by the system; and, the increasingly explicit conversion of assessment into a control mechanism of institutional practices, which makes the autonomy of the subjects, who work in higher education, impossible.  El objetivo del artículo es el de analizar la influencia de la evaluación externa – parte integrante del actual Sistema Nacional de Evaluación de la Educación Superior – realizada in loco en dos instituciones de educación superior, una pública y otra privada, situadas en el estado de Paraná. Se trata de una investigación empírica, cuyos datos se recogieron por medio de entrevistas semiestructuradas realizadas con directores institucionales y coordinadores de cursos de graduación. El análisis nos permitió verificar algunos limites del actual sistema de evaluación relacionados al desconocimiento de las presuposiciones de la evaluación por los sujetos participantes; al tiempo destinado al proceso evaluativo; al método de elección de los evaluadores en cada etapa; a la ausencia de políticas amparadas en los datos generados por el sistema; y a la conversión, cada vez más explícita, de la evaluación en mecanismo de control de las prácticas institucionales, que imposibilitan la autonomía de los sujetos que actúan en la educación superior. O objetivo do artigo é analisar a influência da avaliação externa – parte integrante do atual Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior – realizada in loco em duas instituições de ensino superior, uma pública e uma privada, situadas no estado do Paraná. Trata-se de uma pesquisa empírica, cujos dados foram coletados por meio de entrevistas semiestruturadas realizadas com diretores institucionais e coordenadores de cursos de graduação. A análise nos permitiu verificar alguns limites do atual sistema de avaliação relacionados: ao desconhecimento dos pressupostos da avaliação pelos sujeitos participantes; ao tempo destinado ao processo avaliativo; ao método de escolha dos avaliadores em cada etapa; à ausência de políticas amparadas nos dados gerados pelo sistema; e à conversão, cada vez mais explícita, da avaliação em mecanismo de controle das práticas institucionais, que impossibilitam a autonomia dos sujeitos que atuam na educação superior.Fundação Carlos Chagas2019-10-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/587010.18222/eae.v30i74.5870Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 74 (2019): maio/ago. 2019; 644-674Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 Núm. 74 (2019): maio/ago. 2019; 644-674Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 74 (2019): maio/ago. 2019; 644-674Estudos em Avaliação Educacional; V. 30 N. 74 (2019): maio/ago. 2019; 644-674Estudos em Avaliação Educacional; v. 30 n. 74 (2019): maio/ago. 2019; 644-6741984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5870/3803Copyright (c) 2019 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCavalcanti, Ademilson VedovatoAlaniz, Érika PorceliOliveira, Maria Eliza Nogueira2024-01-24T13:29:55Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/5870Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-24T13:29:55Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Limits of the Sinaes on the perspective of higher education managers
Límites del Sinaes desde la perspectiva de gestores de la educación superior
Limites do Sinaes na perspectiva de gestores da educação superior
title Limits of the Sinaes on the perspective of higher education managers
spellingShingle Limits of the Sinaes on the perspective of higher education managers
Cavalcanti, Ademilson Vedovato
Education Assessment
Higher Education
Sinaes
Institutional Evaluation
Evaluación de la Educación
Educación Superior
Sinaes
Evaluación Institucional
Avaliação da Educação
Ensino Superior
Sinaes
Avaliação Institucional
title_short Limits of the Sinaes on the perspective of higher education managers
title_full Limits of the Sinaes on the perspective of higher education managers
title_fullStr Limits of the Sinaes on the perspective of higher education managers
title_full_unstemmed Limits of the Sinaes on the perspective of higher education managers
title_sort Limits of the Sinaes on the perspective of higher education managers
author Cavalcanti, Ademilson Vedovato
author_facet Cavalcanti, Ademilson Vedovato
Alaniz, Érika Porceli
Oliveira, Maria Eliza Nogueira
author_role author
author2 Alaniz, Érika Porceli
Oliveira, Maria Eliza Nogueira
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cavalcanti, Ademilson Vedovato
Alaniz, Érika Porceli
Oliveira, Maria Eliza Nogueira
dc.subject.por.fl_str_mv Education Assessment
Higher Education
Sinaes
Institutional Evaluation
Evaluación de la Educación
Educación Superior
Sinaes
Evaluación Institucional
Avaliação da Educação
Ensino Superior
Sinaes
Avaliação Institucional
topic Education Assessment
Higher Education
Sinaes
Institutional Evaluation
Evaluación de la Educación
Educación Superior
Sinaes
Evaluación Institucional
Avaliação da Educação
Ensino Superior
Sinaes
Avaliação Institucional
description The aim of the present article is to analyze the influence of external assessment, an essential part of the current Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior [National System of Evaluation in Higher Education]. It was conducted in loco in two institutions of higher education, one public and one private, in the state of Paraná. It is an empirical study, and the data were collected through semi-structured interviews conducted with institutional directors and coordinators of graduate programs. The analysis permitted the authors to verify some limits of the current assessment system, related to: the participating subjects’ lack of knowledge of the assessment assumptions; the time allocated to the assessment process; the method of choice of evaluators at each stage; the lack of policies based on data generated by the system; and, the increasingly explicit conversion of assessment into a control mechanism of institutional practices, which makes the autonomy of the subjects, who work in higher education, impossible.  
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5870
10.18222/eae.v30i74.5870
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5870
identifier_str_mv 10.18222/eae.v30i74.5870
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5870/3803
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 74 (2019): maio/ago. 2019; 644-674
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 Núm. 74 (2019): maio/ago. 2019; 644-674
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 74 (2019): maio/ago. 2019; 644-674
Estudos em Avaliação Educacional; V. 30 N. 74 (2019): maio/ago. 2019; 644-674
Estudos em Avaliação Educacional; v. 30 n. 74 (2019): maio/ago. 2019; 644-674
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332422980599808