University Teaching: the professionalization in health courses in post-neoliberal context

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Malusá, Silvana
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Carvalho, João Wilson Savino, Medeiros, Ana Claudia Jacinto Peixoto, Oliveira, Luciana Charão de, Campos, André Sanches Siqueira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47538
Resumo: The professional development of teachers has been the subject of educational proposals that value a teacher training no longer based on technical rationality, but from a perspective that recognizes the ability of these professionals to decide to confront their daily actions with theoretical productions, especially in a period post-neoliberal they are. Faced with this reflection, the aim of this work - of applied and exploratory nature, appreciating and exploring the quantitative and qualitative approaches - is to understand the professionalization of university teaching in the post-neoliberal context and its impact on practices and knowledge of academics, with reference to the perceptions of teaching professionals in the health field. The result of a larger research work instrument used herein was approved by the Research Ethics Committee (CEP / UFU) under the registration protocol 043/11.  
id UFU-4_4fe3ad6720f2f123cbb08fe4f89969b5
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/47538
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling University Teaching: the professionalization in health courses in post-neoliberal contextEnseignement universitaire: la professionnalisation de l'enseignement dans les cours du domaine de la santé dans le contexte post-néolibérauxDocência Universitária: a profissionalização docente em cursos da área da saúde no contexto pós-neoliberalDocência universitáriaFormação docenteDocenteDocente no Pós-NeoliberalismoUniversity teachingTeacher trainingLecturer in Post-NeoliberalismEnseignement universitaireFormation des enseignantsEnseignant en post-neoliberalismeThe professional development of teachers has been the subject of educational proposals that value a teacher training no longer based on technical rationality, but from a perspective that recognizes the ability of these professionals to decide to confront their daily actions with theoretical productions, especially in a period post-neoliberal they are. Faced with this reflection, the aim of this work - of applied and exploratory nature, appreciating and exploring the quantitative and qualitative approaches - is to understand the professionalization of university teaching in the post-neoliberal context and its impact on practices and knowledge of academics, with reference to the perceptions of teaching professionals in the health field. The result of a larger research work instrument used herein was approved by the Research Ethics Committee (CEP / UFU) under the registration protocol 043/11.  Le développement professionnel des enseignants a fait l’objet de propositions éducatives qui valorisent la formation des enseignants non plus sur la rationalité technique, mais dans une perspective qui reconnaît la capacité de ces professionnels à décider et à confronter leurs actions quotidiennes avec des productions théoriques, en particulier dans une période post-néolibéraux qui se trouvent. Face à cette réflexion, l'objectif de cet article scientifique - de nature appliquée et exploratoire, valorisant les approches quantitatives et qualitatives - est de comprendre la professionnalisation du professeur d'université dans le contexte post-néolibéraux et ses impacts sur ses pratiques et ses connaissances, en se référant aux perceptions des professionnels de l'enseignement dans le domaine de la santé. Dérivé d'une recherche plus large, l'outil de travail utilisé ici a été approuvé par le comité d'éthique de la recherche – CEP/UFU, conformément au protocole d’enregistrement 043/11.  O desenvolvimento profissional dos professores tem sido objeto de propostas educacionais que valorizam uma formação docente não mais baseada na racionalidade técnica, mas em uma perspectiva que reconhece a capacidade desses profissionais de decidir, de confrontar suas ações cotidianas com as produções teóricas, em especial num período pós-neoliberal que se encontram. Diante dessa reflexão, o objetivo deste trabalho – de natureza aplicada e exploratória, valorizando e explorando as abordagens quantitativa e qualitativa – é o de compreender a profissionalização do professor universitário no contexto pós-neoliberal e seus impactos nas suas práticas e saberes, tendo como referência as percepções dos profissionais docentes na área da saúde. Fruto de uma pesquisa maior, o instrumento de trabalho aqui utilizado foi aprovado pelo Comitê de Ética em Pesquisa – CEP/UFU, sob o protocolo de registro 043/11.   Universidade Federal de Uberlândia2018-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/4753810.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n3a2018-17Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 3 (2018); 576-596Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 Núm. 3 (2018); 576-596Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 3 (2018); 576-596Revista Educação e Políticas em Debate; v. 7 n. 3 (2018); 576-5962238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47538/25668Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessMalusá, SilvanaCarvalho, João Wilson SavinoMedeiros, Ana Claudia Jacinto PeixotoOliveira, Luciana Charão deCampos, André Sanches Siqueira2022-07-21T14:12:28Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/47538Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-07-21T14:12:28Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv University Teaching: the professionalization in health courses in post-neoliberal context
Enseignement universitaire: la professionnalisation de l'enseignement dans les cours du domaine de la santé dans le contexte post-néolibéraux
Docência Universitária: a profissionalização docente em cursos da área da saúde no contexto pós-neoliberal
title University Teaching: the professionalization in health courses in post-neoliberal context
spellingShingle University Teaching: the professionalization in health courses in post-neoliberal context
Malusá, Silvana
Docência universitária
Formação docente
Docente
Docente no Pós-Neoliberalismo
University teaching
Teacher training
Lecturer in Post-Neoliberalism
Enseignement universitaire
Formation des enseignants
Enseignant en post-neoliberalisme
title_short University Teaching: the professionalization in health courses in post-neoliberal context
title_full University Teaching: the professionalization in health courses in post-neoliberal context
title_fullStr University Teaching: the professionalization in health courses in post-neoliberal context
title_full_unstemmed University Teaching: the professionalization in health courses in post-neoliberal context
title_sort University Teaching: the professionalization in health courses in post-neoliberal context
author Malusá, Silvana
author_facet Malusá, Silvana
Carvalho, João Wilson Savino
Medeiros, Ana Claudia Jacinto Peixoto
Oliveira, Luciana Charão de
Campos, André Sanches Siqueira
author_role author
author2 Carvalho, João Wilson Savino
Medeiros, Ana Claudia Jacinto Peixoto
Oliveira, Luciana Charão de
Campos, André Sanches Siqueira
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Malusá, Silvana
Carvalho, João Wilson Savino
Medeiros, Ana Claudia Jacinto Peixoto
Oliveira, Luciana Charão de
Campos, André Sanches Siqueira
dc.subject.por.fl_str_mv Docência universitária
Formação docente
Docente
Docente no Pós-Neoliberalismo
University teaching
Teacher training
Lecturer in Post-Neoliberalism
Enseignement universitaire
Formation des enseignants
Enseignant en post-neoliberalisme
topic Docência universitária
Formação docente
Docente
Docente no Pós-Neoliberalismo
University teaching
Teacher training
Lecturer in Post-Neoliberalism
Enseignement universitaire
Formation des enseignants
Enseignant en post-neoliberalisme
description The professional development of teachers has been the subject of educational proposals that value a teacher training no longer based on technical rationality, but from a perspective that recognizes the ability of these professionals to decide to confront their daily actions with theoretical productions, especially in a period post-neoliberal they are. Faced with this reflection, the aim of this work - of applied and exploratory nature, appreciating and exploring the quantitative and qualitative approaches - is to understand the professionalization of university teaching in the post-neoliberal context and its impact on practices and knowledge of academics, with reference to the perceptions of teaching professionals in the health field. The result of a larger research work instrument used herein was approved by the Research Ethics Committee (CEP / UFU) under the registration protocol 043/11.  
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47538
10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n3a2018-17
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47538
identifier_str_mv 10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n3a2018-17
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47538/25668
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debate
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debate
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 3 (2018); 576-596
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 Núm. 3 (2018); 576-596
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 3 (2018); 576-596
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 7 n. 3 (2018); 576-596
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943958836543488