Youth in situations of deprivation of liberty in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Miranda, Kátia Aparecida da Silva Nunes
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Onofre, Elenice Maria Cammarosano
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/46782
Resumo: This article presents the results of a doctoral research that seeks to understand the situational context of young people in situations of deprivation of liberty and the national panorama of the execution of socio - educational measures in Brazil. The theoretical-methodological assumptions that underpin the investigation are based on critical-discursive tools for the analysis of the data that were collected in a Socio-Educational Center of Cuiabá / MT-CASE. The study reveals a mismatch between the legal and sense directions and the meaning presented by young people in their daily lives.  
id UFU-4_57a35d428c512701af6a5a9a1316dbc0
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/46782
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling Youth in situations of deprivation of liberty in BrazilJeunes en situation de privation de liberté au BrésilJovens em situação de privação de liberdade no BrasilJovens em situação de restrição e privação de liberdadeSocioeducaçãoEducação dialógicaYoung people in situations of restriction and deprivation of libertySocioeducationDialogic educationJeunes en situation de restriction et privation de libertéSocio-éducationÉducation dialogiqueThis article presents the results of a doctoral research that seeks to understand the situational context of young people in situations of deprivation of liberty and the national panorama of the execution of socio - educational measures in Brazil. The theoretical-methodological assumptions that underpin the investigation are based on critical-discursive tools for the analysis of the data that were collected in a Socio-Educational Center of Cuiabá / MT-CASE. The study reveals a mismatch between the legal and sense directions and the meaning presented by young people in their daily lives.  Cet article présente les résultats d'une recherche doctorale visant à comprendre le contexte situationnel des jeunes en situation de privation de liberté et le panorama national de l'exécution des mesures socio-éducatives au Brésil. Les hypothèses théoriques et méthodologiques qui sous-tendent la recherche s'appuient sur des outils discursifs critiques pour l'analyse des données collectées dans un centre socio-éducatif de Cuiabá / MT-CASE. L'étude révèle un décalage entre les négociations juridiques et la signification et la signification des jeunes dans leur vie quotidienne.  Este artigo apresenta desdobramentos de uma pesquisa de doutorado que busca compreender o contexto situacional dos jovens em situação de privação de liberdade e o panorama nacional da execução das medidas socioeducativas no Brasil. Os pressupostos teórico-metodológicos que sustentam a investigação estão embasados em ferramentas crítico-discursivas para a realização da análise dos dados que foram coletados em um Centro Socioeducativo de Cuiabá/MT- CASE. O estudo revela o descompasso entre as tratativas legais, o sentido e o significado apresentado pelos jovens em suas vivências no cotidiano.    Universidade Federal de Uberlândia2019-02-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/4678210.14393/REPOD.issn.2238-8346.v6n2a2017-03Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 6 No. 2 (2017)Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 6 Núm. 2 (2017)Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 6 No. 2 (2017)Revista Educação e Políticas em Debate; v. 6 n. 2 (2017)2238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/46782/25475Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessMiranda, Kátia Aparecida da Silva NunesOnofre, Elenice Maria Cammarosano2022-07-21T14:15:36Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/46782Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-07-21T14:15:36Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Youth in situations of deprivation of liberty in Brazil
Jeunes en situation de privation de liberté au Brésil
Jovens em situação de privação de liberdade no Brasil
title Youth in situations of deprivation of liberty in Brazil
spellingShingle Youth in situations of deprivation of liberty in Brazil
Miranda, Kátia Aparecida da Silva Nunes
Jovens em situação de restrição e privação de liberdade
Socioeducação
Educação dialógica
Young people in situations of restriction and deprivation of liberty
Socioeducation
Dialogic education
Jeunes en situation de restriction et privation de liberté
Socio-éducation
Éducation dialogique
title_short Youth in situations of deprivation of liberty in Brazil
title_full Youth in situations of deprivation of liberty in Brazil
title_fullStr Youth in situations of deprivation of liberty in Brazil
title_full_unstemmed Youth in situations of deprivation of liberty in Brazil
title_sort Youth in situations of deprivation of liberty in Brazil
author Miranda, Kátia Aparecida da Silva Nunes
author_facet Miranda, Kátia Aparecida da Silva Nunes
Onofre, Elenice Maria Cammarosano
author_role author
author2 Onofre, Elenice Maria Cammarosano
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Miranda, Kátia Aparecida da Silva Nunes
Onofre, Elenice Maria Cammarosano
dc.subject.por.fl_str_mv Jovens em situação de restrição e privação de liberdade
Socioeducação
Educação dialógica
Young people in situations of restriction and deprivation of liberty
Socioeducation
Dialogic education
Jeunes en situation de restriction et privation de liberté
Socio-éducation
Éducation dialogique
topic Jovens em situação de restrição e privação de liberdade
Socioeducação
Educação dialógica
Young people in situations of restriction and deprivation of liberty
Socioeducation
Dialogic education
Jeunes en situation de restriction et privation de liberté
Socio-éducation
Éducation dialogique
description This article presents the results of a doctoral research that seeks to understand the situational context of young people in situations of deprivation of liberty and the national panorama of the execution of socio - educational measures in Brazil. The theoretical-methodological assumptions that underpin the investigation are based on critical-discursive tools for the analysis of the data that were collected in a Socio-Educational Center of Cuiabá / MT-CASE. The study reveals a mismatch between the legal and sense directions and the meaning presented by young people in their daily lives.  
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-02-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/46782
10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v6n2a2017-03
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/46782
identifier_str_mv 10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v6n2a2017-03
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/46782/25475
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debate
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debate
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 6 No. 2 (2017)
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 6 Núm. 2 (2017)
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 6 No. 2 (2017)
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 6 n. 2 (2017)
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943958735880192