Quality factors in higher education and the work performance of university professors

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Masaro, Rita Eliana
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Paula, Alessandro Vinicius de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64729
Resumo: The objective was to understand the factors of the quality of higher education in the field of activity of the university professor. As a theoretical aspect, quality management stands out as inclusion, coexistence, relationships and emotional bonding beyond pedagogical knowledge. A qualitative-quantitative approach was used, using the Q scale. Teachers and coordinators from private higher education institutions in São Paulo/SP participated. Four dimensions that contribute to the quality of university education were identified: teacher behavior; teacher performance and updating, higher education concept and working conditions. The factor that most contributed to the quality of the university professor's performance was the professor's feeling of pleasure while performing his work.
id UFU-4_5ae0b4b442a688c80740e4d26bfda816
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/64729
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling Quality factors in higher education and the work performance of university professorsFactores de calidad en la enseñanza superior y el desempeño en el trabajo de los docentes universitarios.Fatores de qualidade no ensino superior e o desempenho no trabalho dos docentes universitáriosProfessor universitárioEnsino superiorMetodologia QAbordagem quali-quantitativaAvaliação do ensinoCollege professorHigher educationQ MethodologyQuali-quantitative approachProfesor universitarioEnseñanza superiorMetodología QEnfoque cualitativo-cuantitativoEvaluación de la enseñanzaThe objective was to understand the factors of the quality of higher education in the field of activity of the university professor. As a theoretical aspect, quality management stands out as inclusion, coexistence, relationships and emotional bonding beyond pedagogical knowledge. A qualitative-quantitative approach was used, using the Q scale. Teachers and coordinators from private higher education institutions in São Paulo/SP participated. Four dimensions that contribute to the quality of university education were identified: teacher behavior; teacher performance and updating, higher education concept and working conditions. The factor that most contributed to the quality of the university professor's performance was the professor's feeling of pleasure while performing his work.El objetivo fue comprender los factores de calidad en la enseñanza superior en el ámbito de actividad del docente universitario. Como aspecto teórico, se destaca la gestión de la calidad como inclusión, convivencia, relaciones y vínculo emocional más allá del conocimiento pedagógico. Se utilizó el enfoque cualitativo-cuantitativo con el uso de la escala Q. Han participado docentes y coordinadores de instituciones privadas de enseñanza superior en São Paulo/SP. Se identificaron cuatro dimensiones que contribuyen con la calidad de la educación universitaria: comportamiento docente; desempeño y actualización docente, concepto de enseñanza superior y condiciones de trabajo. El factor que más contribuyó a la calidad del desempeño del profesor universitario fue la sensación de placer del docente en el desempeño de su trabajo.Objetivou-se compreender os fatores da qualidade do ensino superior no campo de atividade do professor universitário. Como aspecto teórico, ressalta-se a gestão da qualidade como inclusão, convivência, relações e vínculo emocional para além dos saberes pedagógicos. Utilizou-se a abordagem quali-quantitativa com o uso da escala Q. Participaram professores e coordenadores de instituições privadas de ensino superior de São Paulo/SP. Identificou-se quatro dimensões que contribuem com a qualidade do ensino universitário: comportamento do professor; desempenho e atualização do professor, conceito do ensino superior e condições de trabalho. O fator que mais contribuiu para a qualidade do desempenho do professor universitário foi o sentimento de prazer do docente no desempenho do seu trabalho.  Universidade Federal de Uberlândia2022-04-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6472910.14393/REPOD-v11n2a2022-64729Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 705-724Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 705-724Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 705-724Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 705-7242238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64729/33704Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMasaro, Rita ElianaPaula, Alessandro Vinicius de2022-09-15T20:21:03Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/64729Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-09-15T20:21:03Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Quality factors in higher education and the work performance of university professors
Factores de calidad en la enseñanza superior y el desempeño en el trabajo de los docentes universitarios.
Fatores de qualidade no ensino superior e o desempenho no trabalho dos docentes universitários
title Quality factors in higher education and the work performance of university professors
spellingShingle Quality factors in higher education and the work performance of university professors
Masaro, Rita Eliana
Professor universitário
Ensino superior
Metodologia Q
Abordagem quali-quantitativa
Avaliação do ensino
College professor
Higher education
Q Methodology
Quali-quantitative approach
Profesor universitario
Enseñanza superior
Metodología Q
Enfoque cualitativo-cuantitativo
Evaluación de la enseñanza
title_short Quality factors in higher education and the work performance of university professors
title_full Quality factors in higher education and the work performance of university professors
title_fullStr Quality factors in higher education and the work performance of university professors
title_full_unstemmed Quality factors in higher education and the work performance of university professors
title_sort Quality factors in higher education and the work performance of university professors
author Masaro, Rita Eliana
author_facet Masaro, Rita Eliana
Paula, Alessandro Vinicius de
author_role author
author2 Paula, Alessandro Vinicius de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Masaro, Rita Eliana
Paula, Alessandro Vinicius de
dc.subject.por.fl_str_mv Professor universitário
Ensino superior
Metodologia Q
Abordagem quali-quantitativa
Avaliação do ensino
College professor
Higher education
Q Methodology
Quali-quantitative approach
Profesor universitario
Enseñanza superior
Metodología Q
Enfoque cualitativo-cuantitativo
Evaluación de la enseñanza
topic Professor universitário
Ensino superior
Metodologia Q
Abordagem quali-quantitativa
Avaliação do ensino
College professor
Higher education
Q Methodology
Quali-quantitative approach
Profesor universitario
Enseñanza superior
Metodología Q
Enfoque cualitativo-cuantitativo
Evaluación de la enseñanza
description The objective was to understand the factors of the quality of higher education in the field of activity of the university professor. As a theoretical aspect, quality management stands out as inclusion, coexistence, relationships and emotional bonding beyond pedagogical knowledge. A qualitative-quantitative approach was used, using the Q scale. Teachers and coordinators from private higher education institutions in São Paulo/SP participated. Four dimensions that contribute to the quality of university education were identified: teacher behavior; teacher performance and updating, higher education concept and working conditions. The factor that most contributed to the quality of the university professor's performance was the professor's feeling of pleasure while performing his work.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64729
10.14393/REPOD-v11n2a2022-64729
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64729
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v11n2a2022-64729
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64729/33704
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 705-724
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 705-724
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 705-724
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 705-724
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943960677842944