Quality factors in higher education and the work performance of university professors
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64729 |
Resumo: | The objective was to understand the factors of the quality of higher education in the field of activity of the university professor. As a theoretical aspect, quality management stands out as inclusion, coexistence, relationships and emotional bonding beyond pedagogical knowledge. A qualitative-quantitative approach was used, using the Q scale. Teachers and coordinators from private higher education institutions in São Paulo/SP participated. Four dimensions that contribute to the quality of university education were identified: teacher behavior; teacher performance and updating, higher education concept and working conditions. The factor that most contributed to the quality of the university professor's performance was the professor's feeling of pleasure while performing his work. |
id |
UFU-4_5ae0b4b442a688c80740e4d26bfda816 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/64729 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
Quality factors in higher education and the work performance of university professorsFactores de calidad en la enseñanza superior y el desempeño en el trabajo de los docentes universitarios.Fatores de qualidade no ensino superior e o desempenho no trabalho dos docentes universitáriosProfessor universitárioEnsino superiorMetodologia QAbordagem quali-quantitativaAvaliação do ensinoCollege professorHigher educationQ MethodologyQuali-quantitative approachProfesor universitarioEnseñanza superiorMetodología QEnfoque cualitativo-cuantitativoEvaluación de la enseñanzaThe objective was to understand the factors of the quality of higher education in the field of activity of the university professor. As a theoretical aspect, quality management stands out as inclusion, coexistence, relationships and emotional bonding beyond pedagogical knowledge. A qualitative-quantitative approach was used, using the Q scale. Teachers and coordinators from private higher education institutions in São Paulo/SP participated. Four dimensions that contribute to the quality of university education were identified: teacher behavior; teacher performance and updating, higher education concept and working conditions. The factor that most contributed to the quality of the university professor's performance was the professor's feeling of pleasure while performing his work.El objetivo fue comprender los factores de calidad en la enseñanza superior en el ámbito de actividad del docente universitario. Como aspecto teórico, se destaca la gestión de la calidad como inclusión, convivencia, relaciones y vínculo emocional más allá del conocimiento pedagógico. Se utilizó el enfoque cualitativo-cuantitativo con el uso de la escala Q. Han participado docentes y coordinadores de instituciones privadas de enseñanza superior en São Paulo/SP. Se identificaron cuatro dimensiones que contribuyen con la calidad de la educación universitaria: comportamiento docente; desempeño y actualización docente, concepto de enseñanza superior y condiciones de trabajo. El factor que más contribuyó a la calidad del desempeño del profesor universitario fue la sensación de placer del docente en el desempeño de su trabajo.Objetivou-se compreender os fatores da qualidade do ensino superior no campo de atividade do professor universitário. Como aspecto teórico, ressalta-se a gestão da qualidade como inclusão, convivência, relações e vínculo emocional para além dos saberes pedagógicos. Utilizou-se a abordagem quali-quantitativa com o uso da escala Q. Participaram professores e coordenadores de instituições privadas de ensino superior de São Paulo/SP. Identificou-se quatro dimensões que contribuem com a qualidade do ensino universitário: comportamento do professor; desempenho e atualização do professor, conceito do ensino superior e condições de trabalho. O fator que mais contribuiu para a qualidade do desempenho do professor universitário foi o sentimento de prazer do docente no desempenho do seu trabalho. Universidade Federal de Uberlândia2022-04-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6472910.14393/REPOD-v11n2a2022-64729Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 705-724Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 705-724Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 705-724Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 705-7242238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64729/33704Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMasaro, Rita ElianaPaula, Alessandro Vinicius de2022-09-15T20:21:03Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/64729Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-09-15T20:21:03Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Quality factors in higher education and the work performance of university professors Factores de calidad en la enseñanza superior y el desempeño en el trabajo de los docentes universitarios. Fatores de qualidade no ensino superior e o desempenho no trabalho dos docentes universitários |
title |
Quality factors in higher education and the work performance of university professors |
spellingShingle |
Quality factors in higher education and the work performance of university professors Masaro, Rita Eliana Professor universitário Ensino superior Metodologia Q Abordagem quali-quantitativa Avaliação do ensino College professor Higher education Q Methodology Quali-quantitative approach Profesor universitario Enseñanza superior Metodología Q Enfoque cualitativo-cuantitativo Evaluación de la enseñanza |
title_short |
Quality factors in higher education and the work performance of university professors |
title_full |
Quality factors in higher education and the work performance of university professors |
title_fullStr |
Quality factors in higher education and the work performance of university professors |
title_full_unstemmed |
Quality factors in higher education and the work performance of university professors |
title_sort |
Quality factors in higher education and the work performance of university professors |
author |
Masaro, Rita Eliana |
author_facet |
Masaro, Rita Eliana Paula, Alessandro Vinicius de |
author_role |
author |
author2 |
Paula, Alessandro Vinicius de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Masaro, Rita Eliana Paula, Alessandro Vinicius de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Professor universitário Ensino superior Metodologia Q Abordagem quali-quantitativa Avaliação do ensino College professor Higher education Q Methodology Quali-quantitative approach Profesor universitario Enseñanza superior Metodología Q Enfoque cualitativo-cuantitativo Evaluación de la enseñanza |
topic |
Professor universitário Ensino superior Metodologia Q Abordagem quali-quantitativa Avaliação do ensino College professor Higher education Q Methodology Quali-quantitative approach Profesor universitario Enseñanza superior Metodología Q Enfoque cualitativo-cuantitativo Evaluación de la enseñanza |
description |
The objective was to understand the factors of the quality of higher education in the field of activity of the university professor. As a theoretical aspect, quality management stands out as inclusion, coexistence, relationships and emotional bonding beyond pedagogical knowledge. A qualitative-quantitative approach was used, using the Q scale. Teachers and coordinators from private higher education institutions in São Paulo/SP participated. Four dimensions that contribute to the quality of university education were identified: teacher behavior; teacher performance and updating, higher education concept and working conditions. The factor that most contributed to the quality of the university professor's performance was the professor's feeling of pleasure while performing his work. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64729 10.14393/REPOD-v11n2a2022-64729 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64729 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v11n2a2022-64729 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64729/33704 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 705-724 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 705-724 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 705-724 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 705-724 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943960677842944 |