Programs to combat school dropout: reflections and understandings based on a study in an institution in Paraná State
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70841 |
Resumo: | The problem of school dropout is latent in Brazilian reality, which has encouraged research to expand understanding of the phenomenon. This article is part of this movement, focusing on public policies to combat school quitting. The objective is to provide an understanding of the programs launched by the Government of the State of Paraná – the Program to Combat School Dropout in its second edition (2018) and the Present at School Program (2019). The research locus was a school in the Industrial City of Curitiba. To this end, contributions from the Educational Policy Cycle method were mobilized. Official documents and interviews with the researched school principal, a teacher, and a manager from the State Department of Education of the State of Paraná (SEED-PR) were used as data. The result is the need for dialogue with the community involved in creating programs that can help construct appropriate public policies to the varied Brazilian school realities. |
id |
UFU-4_60378509d66ec73f87102838fcff00c2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/70841 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
Programs to combat school dropout: reflections and understandings based on a study in an institution in Paraná State Programas de prevención del abandono escolar en Paraná: reflexiones y comprensiones a partir de un estudio en una institución del Estado de ParanáProgramas de combate ao abandono escolar no Paraná: reflexões e compreensões a partir de um estudo em uma instituição do Estado do Paraná Abandono EscolarCiclo de Políticas PúblicasParanáPolíticas Públicas de Combate ao Abandono EscolarThe problem of school dropout is latent in Brazilian reality, which has encouraged research to expand understanding of the phenomenon. This article is part of this movement, focusing on public policies to combat school quitting. The objective is to provide an understanding of the programs launched by the Government of the State of Paraná – the Program to Combat School Dropout in its second edition (2018) and the Present at School Program (2019). The research locus was a school in the Industrial City of Curitiba. To this end, contributions from the Educational Policy Cycle method were mobilized. Official documents and interviews with the researched school principal, a teacher, and a manager from the State Department of Education of the State of Paraná (SEED-PR) were used as data. The result is the need for dialogue with the community involved in creating programs that can help construct appropriate public policies to the varied Brazilian school realities.El problema del abandono escolar es latente en la realidad brasileña, por ello, se han realizado varios estudios para ampliar la comprensión de este fenómeno. Este artículo forma parte de este movimiento, centrándose en las políticas públicas para combatir el abandono escolar. El objetivo es proporcionar ideas sobre los programas lanzados por el Gobierno del Estado de Paraná: el Programa de Prevención del Abandono Escolar en su segunda edición (2018) y el Programa Presente en la Escuela (2019). La investigación se llevó a cabo en una escuela ubicada en el sector Ciudad Industrial de Curitiba (CIC). Para ello, se utilizó como marco metodológico el Ciclo de Políticas Educacionales. Se emplearon como fuentes de datos los documentos oficiales y entrevistas con la dirección y los profesores de la escuela, así como con un funcionario de la Secretaría Estatal de Educación del Estado de Paraná (SEED-PR). El estudio resalta la importancia de establecer un diálogo con la comunidad involucrada en el desarrollo de estos programas, lo que puede contribuir a la creación de políticas públicas más adecuadas para las diversas realidades de las escuelas brasileñas.O problema do abandono escolar é latente na realidade brasileira e, por isso, diversos trabalhos têm sido feitos para a ampliação da compreensão desse fenômeno. Este artigo se insere nesse movimento, focando políticas públicas de combate ao abandono escolar. Tem-se como objetivo tecer compreensões sobre os programas lançados pelo Governo do Estado do Paraná – o Programa de Combate ao Abandono Escolar na sua segunda edição (2018) e o Programa Presente na Escola (2019). O lócus da pesquisa foi um colégio do setor da Cidade Industrial de Curitiba (CIC). Para tanto, aportes do método do Ciclo de Políticas Educacionais foram mobilizados. Foram utilizados como dados documentos oficiais e entrevistas com a diretora e um professor do colégio lócus da pesquisa e um gestor da Secretaria Estadual de Educação do Estado do Paraná (SEED-PR). Aponta-se como resultado a necessidade de diálogo com a comunidade envolvida na construção dos programas que podem auxiliar na elaboração de políticas públicas mais adequadas às diferentes realidades escolares brasileiras.Universidade Federal de Uberlândia2024-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo científicoapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/7084110.14393/REPOD-v13n2a2024-70841Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-17Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-17Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-17Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-172238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70841/38642Copyright (c) 2024 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRolkouski, EmersonMenegusso, Leticia2024-04-29T09:15:13Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/70841Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2024-04-29T09:15:13Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Programs to combat school dropout: reflections and understandings based on a study in an institution in Paraná State Programas de prevención del abandono escolar en Paraná: reflexiones y comprensiones a partir de un estudio en una institución del Estado de Paraná Programas de combate ao abandono escolar no Paraná: reflexões e compreensões a partir de um estudo em uma instituição do Estado do Paraná |
title |
Programs to combat school dropout: reflections and understandings based on a study in an institution in Paraná State |
spellingShingle |
Programs to combat school dropout: reflections and understandings based on a study in an institution in Paraná State Rolkouski, Emerson Abandono Escolar Ciclo de Políticas Públicas Paraná Políticas Públicas de Combate ao Abandono Escolar |
title_short |
Programs to combat school dropout: reflections and understandings based on a study in an institution in Paraná State |
title_full |
Programs to combat school dropout: reflections and understandings based on a study in an institution in Paraná State |
title_fullStr |
Programs to combat school dropout: reflections and understandings based on a study in an institution in Paraná State |
title_full_unstemmed |
Programs to combat school dropout: reflections and understandings based on a study in an institution in Paraná State |
title_sort |
Programs to combat school dropout: reflections and understandings based on a study in an institution in Paraná State |
author |
Rolkouski, Emerson |
author_facet |
Rolkouski, Emerson Menegusso, Leticia |
author_role |
author |
author2 |
Menegusso, Leticia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rolkouski, Emerson Menegusso, Leticia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Abandono Escolar Ciclo de Políticas Públicas Paraná Políticas Públicas de Combate ao Abandono Escolar |
topic |
Abandono Escolar Ciclo de Políticas Públicas Paraná Políticas Públicas de Combate ao Abandono Escolar |
description |
The problem of school dropout is latent in Brazilian reality, which has encouraged research to expand understanding of the phenomenon. This article is part of this movement, focusing on public policies to combat school quitting. The objective is to provide an understanding of the programs launched by the Government of the State of Paraná – the Program to Combat School Dropout in its second edition (2018) and the Present at School Program (2019). The research locus was a school in the Industrial City of Curitiba. To this end, contributions from the Educational Policy Cycle method were mobilized. Official documents and interviews with the researched school principal, a teacher, and a manager from the State Department of Education of the State of Paraná (SEED-PR) were used as data. The result is the need for dialogue with the community involved in creating programs that can help construct appropriate public policies to the varied Brazilian school realities. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo científico |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70841 10.14393/REPOD-v13n2a2024-70841 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70841 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v13n2a2024-70841 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70841/38642 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-17 Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-17 Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-17 Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-17 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943957483880448 |