Programs to combat school dropout: reflections and understandings based on a study in an institution in Paraná State

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rolkouski, Emerson
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Menegusso, Leticia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70841
Resumo: The problem of school dropout is latent in Brazilian reality, which has encouraged research to expand understanding of the phenomenon. This article is part of this movement, focusing on public policies to combat school quitting. The objective is to provide an understanding of the programs launched by the Government of the State of Paraná – the Program to Combat School Dropout in its second edition (2018) and the Present at School Program (2019). The research locus was a school in the Industrial City of Curitiba. To this end, contributions from the Educational Policy Cycle method were mobilized. Official documents and interviews with the researched school principal, a teacher, and a manager from the State Department of Education of the State of Paraná (SEED-PR) were used as data. The result is the need for dialogue with the community involved in creating programs that can help construct appropriate public policies to the varied Brazilian school realities.
id UFU-4_60378509d66ec73f87102838fcff00c2
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/70841
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling Programs to combat school dropout: reflections and understandings based on a study in an institution in Paraná State Programas de prevención del abandono escolar en Paraná: reflexiones y comprensiones a partir de un estudio en una institución del Estado de ParanáProgramas de combate ao abandono escolar no Paraná: reflexões e compreensões a partir de um estudo em uma instituição do Estado do Paraná Abandono EscolarCiclo de Políticas PúblicasParanáPolíticas Públicas de Combate ao Abandono EscolarThe problem of school dropout is latent in Brazilian reality, which has encouraged research to expand understanding of the phenomenon. This article is part of this movement, focusing on public policies to combat school quitting. The objective is to provide an understanding of the programs launched by the Government of the State of Paraná – the Program to Combat School Dropout in its second edition (2018) and the Present at School Program (2019). The research locus was a school in the Industrial City of Curitiba. To this end, contributions from the Educational Policy Cycle method were mobilized. Official documents and interviews with the researched school principal, a teacher, and a manager from the State Department of Education of the State of Paraná (SEED-PR) were used as data. The result is the need for dialogue with the community involved in creating programs that can help construct appropriate public policies to the varied Brazilian school realities.El problema del abandono escolar es latente en la realidad brasileña, por ello, se han realizado varios estudios para ampliar la comprensión de este fenómeno. Este artículo forma parte de este movimiento, centrándose en las políticas públicas para combatir el abandono escolar. El objetivo es proporcionar ideas sobre los programas lanzados por el Gobierno del Estado de Paraná: el Programa de Prevención del Abandono Escolar en su segunda edición (2018) y el Programa Presente en la Escuela (2019). La investigación se llevó a cabo en una escuela ubicada en el sector Ciudad Industrial de Curitiba (CIC). Para ello, se utilizó como marco metodológico el Ciclo de Políticas Educacionales. Se emplearon como fuentes de datos los documentos oficiales y entrevistas con la dirección y los profesores de la escuela, así como con un funcionario de la Secretaría Estatal de Educación del Estado de Paraná (SEED-PR). El estudio resalta la importancia de establecer un diálogo con la comunidad involucrada en el desarrollo de estos programas, lo que puede contribuir a la creación de políticas públicas más adecuadas para las diversas realidades de las escuelas brasileñas.O problema do abandono escolar é latente na realidade brasileira e, por isso, diversos trabalhos têm sido feitos para a ampliação da compreensão desse fenômeno. Este artigo se insere nesse movimento, focando políticas públicas de combate ao abandono escolar. Tem-se como objetivo tecer compreensões sobre os programas lançados pelo Governo do Estado do Paraná – o Programa de Combate ao Abandono Escolar na sua segunda edição (2018) e o Programa Presente na Escola (2019). O lócus da pesquisa foi um colégio do setor da Cidade Industrial de Curitiba (CIC). Para tanto, aportes do método do Ciclo de Políticas Educacionais foram mobilizados. Foram utilizados como dados documentos oficiais e entrevistas com a diretora e um professor do colégio lócus da pesquisa e um gestor da Secretaria Estadual de Educação do Estado do Paraná (SEED-PR). Aponta-se como resultado a necessidade de diálogo com a comunidade envolvida na construção dos programas que podem auxiliar na elaboração de políticas públicas mais adequadas às diferentes realidades escolares brasileiras.Universidade Federal de Uberlândia2024-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo científicoapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/7084110.14393/REPOD-v13n2a2024-70841Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-17Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-17Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-17Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-172238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70841/38642Copyright (c) 2024 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRolkouski, EmersonMenegusso, Leticia2024-04-29T09:15:13Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/70841Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2024-04-29T09:15:13Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Programs to combat school dropout: reflections and understandings based on a study in an institution in Paraná State
Programas de prevención del abandono escolar en Paraná: reflexiones y comprensiones a partir de un estudio en una institución del Estado de Paraná
Programas de combate ao abandono escolar no Paraná: reflexões e compreensões a partir de um estudo em uma instituição do Estado do Paraná
title Programs to combat school dropout: reflections and understandings based on a study in an institution in Paraná State
spellingShingle Programs to combat school dropout: reflections and understandings based on a study in an institution in Paraná State
Rolkouski, Emerson
Abandono Escolar
Ciclo de Políticas Públicas
Paraná
Políticas Públicas de Combate ao Abandono Escolar
title_short Programs to combat school dropout: reflections and understandings based on a study in an institution in Paraná State
title_full Programs to combat school dropout: reflections and understandings based on a study in an institution in Paraná State
title_fullStr Programs to combat school dropout: reflections and understandings based on a study in an institution in Paraná State
title_full_unstemmed Programs to combat school dropout: reflections and understandings based on a study in an institution in Paraná State
title_sort Programs to combat school dropout: reflections and understandings based on a study in an institution in Paraná State
author Rolkouski, Emerson
author_facet Rolkouski, Emerson
Menegusso, Leticia
author_role author
author2 Menegusso, Leticia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rolkouski, Emerson
Menegusso, Leticia
dc.subject.por.fl_str_mv Abandono Escolar
Ciclo de Políticas Públicas
Paraná
Políticas Públicas de Combate ao Abandono Escolar
topic Abandono Escolar
Ciclo de Políticas Públicas
Paraná
Políticas Públicas de Combate ao Abandono Escolar
description The problem of school dropout is latent in Brazilian reality, which has encouraged research to expand understanding of the phenomenon. This article is part of this movement, focusing on public policies to combat school quitting. The objective is to provide an understanding of the programs launched by the Government of the State of Paraná – the Program to Combat School Dropout in its second edition (2018) and the Present at School Program (2019). The research locus was a school in the Industrial City of Curitiba. To this end, contributions from the Educational Policy Cycle method were mobilized. Official documents and interviews with the researched school principal, a teacher, and a manager from the State Department of Education of the State of Paraná (SEED-PR) were used as data. The result is the need for dialogue with the community involved in creating programs that can help construct appropriate public policies to the varied Brazilian school realities.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo científico
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70841
10.14393/REPOD-v13n2a2024-70841
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70841
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v13n2a2024-70841
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70841/38642
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-17
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-17
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-17
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-17
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943957483880448