Interculturality and affirmative actions: a view from national curricular policies for the formation of educators and the inclusion of indigenous students

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva e Neto, Jhemerson da
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Gomes, Ana Clédina Rodrigues
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/63834
Resumo: The main objective of this research was to characterize the curricular policies aimed at the formation of basic education teachers with a focus on the EEI approach in the Pedagogy degree at Unifesspa. It has a qualitative approach, descriptive-exploratory in nature. The technique of content analysis was used for the treatment of the examined documents. Based on the analysis of the DCN for Basic Education, Elementary Education and for the Pedagogy course, it was identified the need for proposals that enable the reformulation of curricula for diversities, as well as the adoption of intercultural pedagogical practices. Nevertheless, there are no explicit notes in such documents to support educational processes that favor intercultural dialogues.
id UFU-4_71747adf877c1d0320ab8552f445121a
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/63834
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling Interculturality and affirmative actions: a view from national curricular policies for the formation of educators and the inclusion of indigenous studentsInterculturalidad y acción afirmativa: una mirada desde las políticas curriculares nacionales para la formación de pedagogos e inclusión de estudiantes indígenasInterculturalidade e ações afirmativas: um olhar a partir das políticas curriculares nacionais para a formação de pedagogos e a inclusão de estudantes indígenasEnsino SuperiorPolíticas AfirmativasCurrículoCurso de PedagogiaDiretrizes Curriculares NacionaisHigher EducationAffirmative PoliticsCurriculumPedagogy CourseEnseñanza SuperiorPolíticas AfirmativasCurrículoCurso de PedagogíaDirectrices Curriculares NacionalesThe main objective of this research was to characterize the curricular policies aimed at the formation of basic education teachers with a focus on the EEI approach in the Pedagogy degree at Unifesspa. It has a qualitative approach, descriptive-exploratory in nature. The technique of content analysis was used for the treatment of the examined documents. Based on the analysis of the DCN for Basic Education, Elementary Education and for the Pedagogy course, it was identified the need for proposals that enable the reformulation of curricula for diversities, as well as the adoption of intercultural pedagogical practices. Nevertheless, there are no explicit notes in such documents to support educational processes that favor intercultural dialogues.El objetivo principal de esta investigación fue caracterizar las políticas curriculares orientadas a la formación de docentes de educación básica centrándose en EEI en la Licenciatura en Pedagogía de la Unifesspa. Tiene un enfoque cualitativo, de carácter descriptivo-exploratorio. Para el tratamiento de los documentos examinados se utilizó el análisis de contenido. A partir del análisis del DCN para Educación Básica, Educación Primaria y para el curso de Pedagogía, se identificó la necesidad de propuestas que permitan la reformulación de los currículos para las diversidades así como la adopción de prácticas pedagógicas interculturales. Sin embargo, no existen notas explícitas en estos documentos con el fin de apoyar procesos educativos que favorezcan los diálogos interculturales.O objetivo central desta pesquisa foi caracterizar as políticas curriculares voltadas para a formação de professores da educação básica com foco na abordagem em EEI no curso de Licenciatura em Pedagogia da Unifesspa. Possui uma abordagem qualitativa, de natureza descritivo-exploratória. Para o tratamento dos documentos examinados utilizou-se a análise de conteúdo. Identificou-se a partir da análise das DCN para a Educação Básica, Ensino Fundamental e para o curso de Pedagogia a necessidade de proposições que possibilitem a reformulação dos currículos para as diversidades, bem como a adoção de práticas pedagógicas interculturais. Não obstante, não há apontamentos de maneira explícita em tais documentos, de modo a subsidiar os processos educativos que favoreçam diálogos interculturais.Universidade Federal de Uberlândia2022-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6383410.14393/REPOD-v11n1a2022-63834Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 383-402Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 383-402Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 383-402Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 383-4022238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/63834/33498Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva e Neto, Jhemerson daGomes, Ana Clédina Rodrigues 2023-01-11T21:37:47Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/63834Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-01-11T21:37:47Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Interculturality and affirmative actions: a view from national curricular policies for the formation of educators and the inclusion of indigenous students
Interculturalidad y acción afirmativa: una mirada desde las políticas curriculares nacionales para la formación de pedagogos e inclusión de estudiantes indígenas
Interculturalidade e ações afirmativas: um olhar a partir das políticas curriculares nacionais para a formação de pedagogos e a inclusão de estudantes indígenas
title Interculturality and affirmative actions: a view from national curricular policies for the formation of educators and the inclusion of indigenous students
spellingShingle Interculturality and affirmative actions: a view from national curricular policies for the formation of educators and the inclusion of indigenous students
Silva e Neto, Jhemerson da
Ensino Superior
Políticas Afirmativas
Currículo
Curso de Pedagogia
Diretrizes Curriculares Nacionais
Higher Education
Affirmative Politics
Curriculum
Pedagogy Course
Enseñanza Superior
Políticas Afirmativas
Currículo
Curso de Pedagogía
Directrices Curriculares Nacionales
title_short Interculturality and affirmative actions: a view from national curricular policies for the formation of educators and the inclusion of indigenous students
title_full Interculturality and affirmative actions: a view from national curricular policies for the formation of educators and the inclusion of indigenous students
title_fullStr Interculturality and affirmative actions: a view from national curricular policies for the formation of educators and the inclusion of indigenous students
title_full_unstemmed Interculturality and affirmative actions: a view from national curricular policies for the formation of educators and the inclusion of indigenous students
title_sort Interculturality and affirmative actions: a view from national curricular policies for the formation of educators and the inclusion of indigenous students
author Silva e Neto, Jhemerson da
author_facet Silva e Neto, Jhemerson da
Gomes, Ana Clédina Rodrigues
author_role author
author2 Gomes, Ana Clédina Rodrigues
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva e Neto, Jhemerson da
Gomes, Ana Clédina Rodrigues
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino Superior
Políticas Afirmativas
Currículo
Curso de Pedagogia
Diretrizes Curriculares Nacionais
Higher Education
Affirmative Politics
Curriculum
Pedagogy Course
Enseñanza Superior
Políticas Afirmativas
Currículo
Curso de Pedagogía
Directrices Curriculares Nacionales
topic Ensino Superior
Políticas Afirmativas
Currículo
Curso de Pedagogia
Diretrizes Curriculares Nacionais
Higher Education
Affirmative Politics
Curriculum
Pedagogy Course
Enseñanza Superior
Políticas Afirmativas
Currículo
Curso de Pedagogía
Directrices Curriculares Nacionales
description The main objective of this research was to characterize the curricular policies aimed at the formation of basic education teachers with a focus on the EEI approach in the Pedagogy degree at Unifesspa. It has a qualitative approach, descriptive-exploratory in nature. The technique of content analysis was used for the treatment of the examined documents. Based on the analysis of the DCN for Basic Education, Elementary Education and for the Pedagogy course, it was identified the need for proposals that enable the reformulation of curricula for diversities, as well as the adoption of intercultural pedagogical practices. Nevertheless, there are no explicit notes in such documents to support educational processes that favor intercultural dialogues.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-03-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/63834
10.14393/REPOD-v11n1a2022-63834
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/63834
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v11n1a2022-63834
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/63834/33498
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 383-402
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 383-402
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 383-402
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 383-402
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943960639045632