Interculturality and affirmative actions: a view from national curricular policies for the formation of educators and the inclusion of indigenous students
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/63834 |
Resumo: | The main objective of this research was to characterize the curricular policies aimed at the formation of basic education teachers with a focus on the EEI approach in the Pedagogy degree at Unifesspa. It has a qualitative approach, descriptive-exploratory in nature. The technique of content analysis was used for the treatment of the examined documents. Based on the analysis of the DCN for Basic Education, Elementary Education and for the Pedagogy course, it was identified the need for proposals that enable the reformulation of curricula for diversities, as well as the adoption of intercultural pedagogical practices. Nevertheless, there are no explicit notes in such documents to support educational processes that favor intercultural dialogues. |
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Interculturality and affirmative actions: a view from national curricular policies for the formation of educators and the inclusion of indigenous studentsInterculturalidad y acción afirmativa: una mirada desde las políticas curriculares nacionales para la formación de pedagogos e inclusión de estudiantes indígenasInterculturalidade e ações afirmativas: um olhar a partir das políticas curriculares nacionais para a formação de pedagogos e a inclusão de estudantes indígenasEnsino SuperiorPolíticas AfirmativasCurrículoCurso de PedagogiaDiretrizes Curriculares NacionaisHigher EducationAffirmative PoliticsCurriculumPedagogy CourseEnseñanza SuperiorPolíticas AfirmativasCurrículoCurso de PedagogíaDirectrices Curriculares NacionalesThe main objective of this research was to characterize the curricular policies aimed at the formation of basic education teachers with a focus on the EEI approach in the Pedagogy degree at Unifesspa. It has a qualitative approach, descriptive-exploratory in nature. The technique of content analysis was used for the treatment of the examined documents. Based on the analysis of the DCN for Basic Education, Elementary Education and for the Pedagogy course, it was identified the need for proposals that enable the reformulation of curricula for diversities, as well as the adoption of intercultural pedagogical practices. Nevertheless, there are no explicit notes in such documents to support educational processes that favor intercultural dialogues.El objetivo principal de esta investigación fue caracterizar las políticas curriculares orientadas a la formación de docentes de educación básica centrándose en EEI en la Licenciatura en Pedagogía de la Unifesspa. Tiene un enfoque cualitativo, de carácter descriptivo-exploratorio. Para el tratamiento de los documentos examinados se utilizó el análisis de contenido. A partir del análisis del DCN para Educación Básica, Educación Primaria y para el curso de Pedagogía, se identificó la necesidad de propuestas que permitan la reformulación de los currículos para las diversidades así como la adopción de prácticas pedagógicas interculturales. Sin embargo, no existen notas explícitas en estos documentos con el fin de apoyar procesos educativos que favorezcan los diálogos interculturales.O objetivo central desta pesquisa foi caracterizar as políticas curriculares voltadas para a formação de professores da educação básica com foco na abordagem em EEI no curso de Licenciatura em Pedagogia da Unifesspa. Possui uma abordagem qualitativa, de natureza descritivo-exploratória. Para o tratamento dos documentos examinados utilizou-se a análise de conteúdo. Identificou-se a partir da análise das DCN para a Educação Básica, Ensino Fundamental e para o curso de Pedagogia a necessidade de proposições que possibilitem a reformulação dos currículos para as diversidades, bem como a adoção de práticas pedagógicas interculturais. Não obstante, não há apontamentos de maneira explícita em tais documentos, de modo a subsidiar os processos educativos que favoreçam diálogos interculturais.Universidade Federal de Uberlândia2022-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6383410.14393/REPOD-v11n1a2022-63834Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 383-402Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 383-402Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 383-402Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 383-4022238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/63834/33498Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva e Neto, Jhemerson daGomes, Ana Clédina Rodrigues 2023-01-11T21:37:47Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/63834Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-01-11T21:37:47Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
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Interculturality and affirmative actions: a view from national curricular policies for the formation of educators and the inclusion of indigenous students Silva e Neto, Jhemerson da Ensino Superior Políticas Afirmativas Currículo Curso de Pedagogia Diretrizes Curriculares Nacionais Higher Education Affirmative Politics Curriculum Pedagogy Course Enseñanza Superior Políticas Afirmativas Currículo Curso de Pedagogía Directrices Curriculares Nacionales |
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